کلاس یوس

کمپانی هوافضای Leonardo بریتانیا از سیستم جنگی الکترونیکی BriteStorm رونمایی کرده که به نیروهای هوایی اجازه می‌دهد با ساخت مجموعه‌ای غیرواقعی یا شبح از هواپیماهای جنگی و موشک‌ها، سیستم‌های دفاعی راداری را دچار اختلال و به فضای هوایی دشمنان نفوذ کنند.

مرکز کنترل و فرمان نظامی را در آینده‌ای نزدیک تصور کنید که چنین شرایطی دارد: اپراتورهای سیستم دفاع هوایی، گروهی از هواپیماهای متخاصم را شناسایی می‌کنند. هم‌زمان با فعال‌ شدن هشدارها، سنسورهای سیستم دفاع هوایی هواپیماهای متخاصم، تعداد و تهدیدهای ممکن آن‌ها را بررسی می‌کند.

ناگهان نمایشگرها از کنترل خارج می‌شوند، برخی قسمت‌های رادار چیزی نشان نمی‌دهند و قسمت‌های دیگر از شدت شلوغی سیگنال‌ها ناخوانا می‌شوند. در میان این سیگنال‌های راداری مبهم، اطلاعات مهمی ظاهر می‌شود. نیروی مهاجم از چندین اسکادران بزرگ جنگنده و بمب‌افکن تشکیل شده است که پشت دیواری از موشک‌های کروز سلاح‌های خود را شلیک می‌کند و به اهدافشان نزدیک می‌شوند.

بخشی از موشک‌های ضدهوایی به‌سمت تهدیدها شلیک می‌شوند و باقی آن‌ها به‌علت سردرگمی سیستم‌ها غیرفعال می‌مانند. برخی از این موشک‌ها از مسیر خارج می‌شوند و بقیه درست از میان اهداف خود عبور می‌کنند؛ انگار اصلاً هدفی در کار نبوده، مهمات دفاعی هدر می‌روند و مهاجمان مأموریت خود را با کمترین تلفات انجام می‌دهند.

سیستم BriteStorm را می‌توان روی پلتفرم‌های مختلف نصب کرد.
سیستم BriteStorm را می‌توان روی پلتفرم‌های مختلف نصب کرد

سیستم الکترونیکی هواپیماهای شبح

سناریوی بالا چیزی است که کمپانی لئوناردو با سیستم BriteStorm خلق می‌کند. این برنامه نرم‌افزاری چندسکویی با هدف فریب و شلوغ‌کردن دیجیتال است که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا آن را آزمایش کرده است. این سیستم که در نشست و نمایشگاه سالانه ارتش ایالات متحده رونمایی شده، قدم جدیدی در زمینه رقابت دیرین سیستم‌های هوایی و ضدهوایی است.

هدف BriteStorm این است که روی انواع هواپیما، ترجیحاً پهپادها و موشک‌ها نصب شود تا جلوی نیروی مهاجم خودی پیش برود و با ارسال سیگنال‌های دیجیتالی قدرتمند، دفاع حریف را گمراه و شلوغ کند؛ به‌این‌ترتیب، نیروهای خودی می‌توانند به‌سادگی از دفاع رقیب عبور و مأموریتشان را اجرا کنند.

لئوناردو ادعا می‌کند BriteStorm می‌تواند با استفاده از فناوری «حافظه فرکانس رادیویی دیجیتال» (DRFM) و ترکیب آن با «ژنراتور تکنیک‌های مینیاتوری» (MTG) همین کمپانی همچنین آرایه گسترده‌ای از «ماژول‌های دریافت / انتقال» (TRMs) و آنتن‌ها، محیط جنگی الکترونیکی را شناسایی و ارزیابی کند تا تهدیدهای بالقوه را تشخیص دهد و واکنش مناسب نشان بدهد.

این واکنش‌ها عبارت‌اند از شلوغ‌کردن رادارها با ارسال سیگنال‌های قدرتمند نویز سفید، انتقال سیگنال‌های غلط برای گمراه‌کردن کامپیوترهای دفاعی و از همه مهم‌تر، تولید تعداد زیادی از موشک‌ها و هواپیماهای شبح برای اینکه سیستم دفاعی حریف فکر کند با نیرویی بزرگ‌تر و قدرتمندتر از آنچه واقعاً به سمتش می‌آید، مواجه است. نیروهای مهاجم واقعی می‌توانند میان انبوهی از نیروهای شبح پنهان شوند.

سخت‌افزار BriteStorm فقط ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌توان آن را برای نصب روی پلتفرم‌های مختلف تنظیم کرد. همچنین BriteStorm می‌تواند با‌توجه‌به الزامات منحصربه‌فرد مأموریت‌ها برنامه‌ریزی شود.

source

توسط elmikhabari.ir