شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مانند مقطع لیسانس و فوق لیسانس این دانشگاه نیست، برای قبول شدن در مقطع دکتری بدون شرکت کردن در مصاحبه امکان‌پذیر نیست، چون ظرفیت در دوره دکتری محدود است و رقابت بین داوطلبان زیاد است؛ با توجه به اینکه بسیاری از داوطلبان شاغل هستند و به جای رفتن به شهرستان‌های اطراف ترجیح می‌دهند که در شهر خود و در دانشگاه آزاد به تحصیل ادامه دهند و اینکار باعث رقابت بیشتر می‌شود، بنابر این باید برای این مرحله بسیار تلاش کرد.چون ظرفیت محدود و رقابت زیاد است.

شانس قبولی دکتری دانشگاه آزاد چندان ساده نیست. ممکن است در برخی واحدهای شهرستان که رقابت کمتر است، بتوان با نمره متوسط در مصاحبه قبول شد، اما رقابت برای قبولی در مصاحبه دکتری واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد بخصوص واحدهای شهر تهران زیاد است.

عوامل موثر بر شانس قبولی در مصاحبه  دکتری آزاد

در برخی مواقع عوامل زیادی می‌توانند بر شانس قبول شدن در مصاحبه دکتری اثرگذار باشند؛ عوامل تاثیر گذار بر موفقیت در مصاحبه دکتری به شرح زیر است:

  • داوطلب باید در طول مصاحبه با آرامش کامل و بدون استرس به سوال اساتید پاسخ دهد، سعی کند پاسخ‌ها کوتاه و مفید باشند و از زیاده‌گویی بپرهیزد، اگر جواب سوالی را نمی‌دانست اشکالی ندارد بدون از دست دادن روحیه خود بگویید حضور ذهن ندارم، چنین پاسخی از پاسخ نادرست و غیر مرتبط بهتر است و تاثیر مثبت بیشتری دارد.
  • در طول جلسه مصاحبه پر انرژی و سرحال باشد و با تمام داوران ارتباط چشمی برقرار کند.
  • امکان دارد یکی از سوالات هیئت داوران درباره اهداف مسیر زندگی داوطلب در آینده باشد، داوطلب نیز با روحیه پر از انگیزه علاقه خود را به گرایشی که انتخاب کرده است به طور واضح توضیح دهد.
  • سعی کند در تنظیم مدارک و رزومه علمی پژوهشی خود منظم باشد.
  • آراسته و رسمی لباس بپوشد و محترمانه و معقول رفتار کند.

چه نکاتی شانس قبولی در آزمون دکتری آزاد را افزایش می‌دهد

ادامه تحصیل بعد از تحصیلات کارشناسی ارشد در ایران، مقطع دکتری است. داوطلب برای قبول شدن در این مقطع ابتدا باید در کنکور رتبه قبولی را کسب کند و بعد از قبولی به مصاحبه دکتری دعوت  می‌شود. نکات زیادی برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد وجود دارد، که در ادامه به آن می‌پردازیم :

  • 1.رتبه‌ای که داوطلب در آزمون کتبی کسب می‌کند نشانه موفقیت در مصاحبه دکتری نیست.

نکته مهمی که در مصاحبه دکتری باید به آن دقت کرد این است که رتبه آزمون هر چقدر خوب هم باشد، یعنی حتی تک رقمی یا دو رقمی باشد تضمینی برای پذیرش داوطلب در مصاحبه دکتری نخواهد بود.

  • 2.به همراه داشتن مدارک پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی

بعد از اینکه زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد فرا رسید و داوطلبان به مصاحبه دکتری دعوت شدند لازم است برای موفقیت در مصاحبه هر گونه مدرک پژوهشی و آموزشی به صورت مکتوب آماده کنند، این مدارک می‌تواند شامل کتاب‌ها، مقالات، مدارک آموزشی، مدرک زبان معتبر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد و توصیه نامه اساتید سابق باشد. تمامی این مدارک را باید در روز مصاحبه همراه داوطلبان باشند، چون بررسی مدارک در همان روز مصاحبه صورت می‌گیرد و نمره مربوط به مدارک در همان روز تعیین می‌شود ارائه دادن مدارک پس از روز مصاحبه امکان‌پذیر نیست.

  • 3.به همراه آوردن پایان‌نامه ارشد در روز مصاحبه

داوطلبان باید در روز مصاحبه سعی کنند که پایان‌نامه خود را به صورت کتبی به همراه داشته باشند؛ چون پس از بخش معرفی بخشی از سوالات مصاحبه درباره پایان‌نامه کارشناسی ارشد است. چند روز قبل از مصاحبه باید پایان‌نامه خود را مرور کنند تا تسلط کافی را بدست آورند، اگر سوالاتی که درباره پایان‌نامه از داوطلبان پرسیده می‌شود، مسلط نباشند نمره مصاحبه آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • 4. داشتن تسلط بر رشته و گرایش تحصیلی

در مصاحبه دکتری بیشتر اوقات سوالات در رابطه با مباحث اصلی رشته و گرایش تحصیلی داوطلب پرسیده می‌شود، برای اینکه داوطلب را از لحاظ توانایی علمی مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ هدف از این کار به چالش کشیدن داوطلب با پرسیدن سوالات سخت در ارتباط با مباحث کلی رشته داوطلب نیست، برای اینکه تسلط کافی بر مباحث کلی رشته تخصصی خود را داشته باشد و برای موفقیت در مصاحبه دکتری بهتر است سکوت نکند و یک جواب کلی بدهد.

  • 5.داشتن تسلط کافی در زبان انگلیسی

مقطع دکتری حالت پژوهش محور دارد، در این مقطع مطالعه منابع و اسناد خارجی در پژوهش‌های تحقیقاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از سوالاتی که در زمان مصاحبه دکتری داوران مطرح می‌کنند، ارائه خلاصه‌ای از پایان‌نامه ارشد به زبان انگلیسی است، یا اینکه متنی را ترجمه کنند، به همین دلیل تسلط کافی و مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی و همچنین داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس، مدرک آزمون تافل یک مزیت مهم در مصاحبه دکتری تلقی می‌شود.

  • 6. رزومه پژوهشی

یکی از عوامل موفقیت در مصاحبه دکتری داشتن رزومه علمی پژوهشی خوب شامل مقالات منتشر شده در مقالهisi است. چاپ مقاله در مجلات معتبر دنیا کار دشواری است، چون هیئت داوران این مجلات ملاک‌های سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش مقالات دارند. شانس موفقیت در مصاحبه دکتری ارتباط مستقیمی با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات مورد تایید دارد. ولی این مورد را باید یادآوری کنیم که چاپ مقالات در صورتی مزیت محسوب می‌شود که دارای اعتبار علمی بالایی باشند؛ در صورتی که مقالات تقلبی یا بی‌ربط با مهارت‌ها و توانمندی‌های داوطلب باشد، با مطرح کردن چند سوال ساده از طرف داوران مشخص خواهد شد.

  • 7.داشتن طرح‌های تحقیقاتی

داشتن طرح‌های تحقیقاتی در رزومه خود در جلسه اول مصاحبه دکتری دارای اهمیت زیادی است. سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی هر ساله مقداری بودجه صرف امور پژوهشی در کشور می‌کنند. این فرصت برای داوطلبان دوره دکتری وجود دارد تا با مشورت اساتید دانشگاه خود در این طرح‌ها شرکت کرده و رزومه قابل قبولی در این زمینه ارائه دهند.

  • 8. داوطلبان نباید از تحقیق غافل شوند.

هدف اصلی از برگزاری مصاحبه دکتری این است که داوران از قدرت علمی و مهارت‌های پژوهشی داوطلبان اطمینان حاصل کنند. همان‌طور که اشاره کردیم مقطع دکتری با تحقیقات تخصصی و فعالیت‌های علمی پژوهشی همراه است. بدین ترتیب  لازم است که داوطلبان برای موفقیت در مصاحبه دکتری از توانایی و تخصص کافی در اجرای روش تحقیق متناسب با رشته تحصیلی خود برخوردار باشند، تا بتوانند به راحتی سوالات هیئت داوران را در حوزه روش تحقیق پاسخ دهند.

چه نکاتی شانس قبولی در آزمون دکتری آزاد را افزایش می دهد

تجربه قبولی در مصاحبه دکتری آزاد

داوطلبانی که هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را پرداخت کرده و در جلسه مصاحبه دکتری شرکت کرده‌اند، تجربیات متفاوتی کسب کردند اطلاع داشتن از تجربه دیگران در مصاحبه دکتری آزاد به داوطلبان کمک می‌کند تا با پرسش‌ها و همچنین جو جلسه مصاحبه آشنا شده و در زمان مصاحبه بتوانند بهتر عمل کنند. در ادامه به بعضی از موضوعات که در تجربه شرکت کنندگان در مصاحبه دکتری به آنها اشاره شده است می‌پردازیم:

  • حضور به موقع در جلسه مصاحبه دکتری

برای داشتن آرامش کافی در جلسه مصاحبه دکتری بهتر است، داوطلب نیم ساعت زودتر در محل مصاحبه حاضر شده تا تمرکز لازم را برای مصاحبه دکتری پیدا کند؛ اگر جلسه مصاحبه به صورت مجازی برگزار می‌شود داوطلب باید زودتر از شروع جلسه ظاهر خود و وسایل لازم برای برگزاری مصاحبه مجازی آماده کند.

  • خاموش کردن تلفن همراه

در جلسه مصاحبه دکتری قبل از ورود به جلسه بهتر است داوطلب گوشی همراه خود را خاموش کند تا صدای گوشی موجب برهم خوردن تمرکز او در زمان مصاحبه نشود.

  • شروع مصاحبه با سوالات انگلیسی

در شروع مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد امکان دارد که اساتید در ابتدای جلسه شروع به پرسش سوالات به زبان انگلیسی کنند، داوطلب باید به نحوه‌ی معرفی خود به زبان انگلیسی مسلط باشد و به معرفی خود بپردازد،و همچنین درباره انگیزه ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد، موضوعات مورد علاقه جهت انجام پژوهش در مقطع شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد . دکتری، بیان چکیده پایان‌نامه ارشد خود به زبان انگلیسی، صحبت نماید. رعایت این موارد می‌تواند در شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد موثر باشد.

  • معرفی سوابق تحصیلی و پژوهشی داوطلبان

داوطلب در این بخش خلاصه‌ای از اطلاعات تحصیلی خود در مقاطع مختلف و همچنین پژوهش‌هایی که انجام داده بیان می‌کند.

  • موضوع مورد علاقه برای رساله دکتری

داوطلب باید درباره موضوعی که می‌خواهد در آینده به عنوان رساله دکتری دانشگاه آزاد تحقیق و پژوهش کند با تسلط کافی بر موضوع رساله آن را بیان کند، توضیحات داوطلب باید به گونه‌ای باشد که توانایی و انعطاف لازم برای انجام سایر موضوعات را نیز نشان دهد.

داوطلب برای موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد باید اطلاعات کافی در زمینه سوالات مصاحبه و روند جلسه مصاحبه دکتری و همچنین تجربه مصاحبه دکتری سراسری را کسب نماید.

جربه قبولی در مصاحبه دکتری آزاد

شانس قبولی مصاحبه دکتری آزاد بر اساس اعتبار مقالات

مهمترین مقالات بخش آموزشی در مصاحبه دکتری به دو بخش اصلی مقالات ژورنالی یا مجله و مقالات همایشی یا کنفرانسی تقسیم می‌شوند.

تفاوت بین این دو دسته یا میزان اثر گذاری آن‌ها در شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد به این صورت است که بار علمی و اعتباری ژورنال‌ها به دلیل بازبینی دقیق‌تری که روی آنها صورت می‌گیرد، زحمت بیشتری می‌طلبد و برای ژورنال‌ها سخت‌گیری بیشتری به خرج می‌دهند. به همین دلیل معمولا به مقالات ژورنالی امتیاز بیشتری نسبت به مقالات کنفرانسی تعلق می‌گیرد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر شما می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه ایران تحصیل تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

شانس قبولی مصاحبه دکتری آزاد بدون کنکور

دانشگاه آزاد هر سال به دو روش ثبت‌نام با کنکور و بدون کنکور در مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. داوطلبان برای ثبت‌نام در آزمون دکتری آزاد با مطالعه دفترچه ثبت‌نام و اطلاع از مدارک مورد نیاز و شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد می‌توانند اقدام کنند.این شرایط که تنها مختص دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی ارشد است اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری می‌نماید.

فقط متقاضیانی که شرایط مندرج در دفترچه راهنما را داشته باشند می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد کنند.در صورت پذیرش در مقطع دکتری بدون کنکور داوطلب می‌تواند براساس سوابق تحصیلی، تحقیق و پژوهش، مقالات ارائه شده به مجلات علمی و ارائه پایان‌نامه ارشد شانس قبولی مصاحبه دکتری آزاد بدون کنکور خود را افزایش دهد.بنابراین داوطلب باید یک نسخه از فایل مقالات علمی خود که چاپ شده در مجلات ISI را در زمان مصاحبه به گروه تخصصی مربوطه ارائه نماید.

خلاصه مقاله شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

برای موفق شدن در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد داوطلب باید از ماه‌ها قبل با یک برنامه دقیق، تمام اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کند، تا در روز مصاحبه با آرامش کامل و تسلط برهمه‌ی مهارت‌های علمی خود بتواند شرح کاملی از سوابق تحصیلی و پژوهش‌های انجام شده و مقالات و برنامه های خود برای دوره دکتری ارائه دهد

برای دانلود PDF مقاله شانس قبولی در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد، کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

آیا می‌توان بدون کنکور در مصاحبه مقطع دکتری شرکت کرد؟

مقطع دکتری بدون کنکور فقط برای داوطلبان استعدادهای درخشان با داشتن شرایط مندرج در دفترچه راهنما است.

آیا با رتبه بالا می‌توان در مصاحبه دکتری قبول شد؟

همانطور که در این مقاله اشاره شد رتبه کتبی بالا نشانه موفقیت در مصاحبه دکتری آزاد نیست.

داشتن چند مقاله علمی، شانس قبولی در مصاحبه دکتری را افزایش می‌دهد؟

مقالات را براساس بار علمی و پژوهشی سنجیده می‌شوند، و اینکه در کدام مجلات به چاپ رسیده باشند اهمیت زیادی دارد.

source

توسط elmikhabari.ir