لایو در یوتیوب یا پخش زنده در یوتیوب در سال های اخیر محبوب تر از قبل شده است. در واقع قابلیت پخش زنده در یوتیوب یا لایو در یوتیوب به شما کمک می کند تا بتوانید هر رویداد مهم نظیر معرفی محصول، نحوه کار کردن با محصولات و ارائه خدمات و هر چیزی که مربوط به توسعه کسب و کار شما باشد (و حتی امور شخصی) داشته باشید. در این مقاله گویا آی تی سعی دارد هر چیزی که برای لایو یوتیوب موفق نیاز دارید را به شما آموزش دهد. اگر حتی قبلا پخش زنده یوتیوب را تجربه کرده اید در عین حال نکته هایی که در این راهنما آورده ایم کمک می کند تجربه برگزاری لایو یوتیوب شما بهبود پیدا کند.

 نیازمندی ها برای اجرای لایو یوتیوب از طریق لپ تاپ (دسکتاپ)

برای اینکه بتوانید یک لایو موفق داشته باشید خوب است که به نیازمندی های زیر توجه کنید تا در موقع اجرای لایو بی نقص ترین لایو یوتیوب را برگزار کنید.

  • کامپیوتر و یا دستگاه موبایل:‌ این دستگاه در واقع به شما کمک می کند آنچه که در حال انجام و پخش آن هستید را ببینید و کنترل کافی روی محتوای لایو یوتیوب خود داشته باشید. هر دستگاهی که بتوانید آن را مقابل خود بگذارید و وضعیت را بررسی کنید و بتواند به راحتی یوتیوب را نمایش دهد می تواند اینجا کار کند.
  • وب کم: اگر از سیستمی استفاده می کنید که وب کم ندارد می توانید یک وب کم یو اس بی خریداری کنید و یک لایو عالی برگزار کنید.
  • میکروفون: از آنجا که همه سیستم ها میکروفون دارند می توانید از میکروفون سیستم خود استفاده کنید. اما بدانید که کیفیت صدا در لایو یوتیوب خیلی مهم است. اگر می خواهید همه چیز بی نقص باشد یک میکروفون یو اس بی خریداری کنید.
  • نرم افزار استریمینگ:‌ نرم افزاری که برای برگزاری لایو به کار می رود برای این مرحله نیاز است. اگر می خواهید از برنامه اختصاصی خود یوتیوب استفاده کنید باید به دنبال YouTube Studio  باشید. این برنامه هم برای موبایل و هم دسکتاپ نسخه های جداگانه دارد.
  • اگر می خواهید یک لایو یوتیوب به طور روان و بدون قطعی داشته باشید نیاز دارید تا به یک اینترنت قوی و بدون قطعی و قوی دسترسی داشته باشید. بهترین توصیه در چنین شرایطی استفاده از اترنت یا وای فای با فرکانس ۵GHz هرتز است.

دقت کنید که یوتیوب تنها به کانال هایی اجازه اجرای لایو می دهد که تایید شده باشد. فرآیند تایید حدود ۲۴ ساعت وقت می گیرد. بنابراین خوب است که قبل از اینکه بخواهید اطلاع رسانی بابت لایو یوتیوب کنید حتما در مورد این موارد اقدامات لازم را از قبل داشته باشید.

نحوه اجرای لایو یوتیوب با یوتیوب استدیو

YouTube Studio را می توانید از طریق یوتیوب خود در دسترس داشته باشید.

یوتیوب را باز کنید و از بالا و سمت راست روی عکس پروفایل خود کلیک کنید.

در این جا گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد که YouTube Studio  در ابتدا به چشم می خورد.

روی این گزینه کلیک کنید.

نحوه اجرای لایو یوتیوب با یوتیوب استدیو

از اینجا می توانید بالای صفحه با کمک دکمه اجرای لایو یا Go Live که به صورت یک آنتن مخابراتی است دسترسی داشته باشید. جایگاه این دکمه را در ادامه مشاهده می کنید:

نحوه اجرای لایو یوتیوب با یوتیوب استدیو

علاوه بر این می توانید از سمت راست و بالا روی دکمه Create ضربه بزنید و از آنجا گزینه Go Live را انتخاب کنید.

نحوه اجرای لایو یوتیوب با یوتیوب استدیو

اگر همه چیز درست انجام شود با صفحه مشکی مطابق زیر مواجه می شوید که کنترل پنل شما برای اجرای یک لایو یوتیوب موفق می باشد.

نحوه اجرای لایو یوتیوب با یوتیوب استدیو

اگر برای بار اول است که می خواهید در کانال یوتیوب خود لایو برگزار کنید وقتی وارد این مرحله می شوید یک سفارش به یوتیوب ارسال می شود تا امکان ایجاد لایو برای شما فراهم کند.

اگر از قبل مجوزهای یوتیوب را دریافت کرده اید پس خوش شانس هستید. در چنین شرایطی می توانید سریع لایو خود را برگزار کنید. دقت کنید در اینجا بااید روی گزینه Webcam کلیک کنید تا دسترسی به دوربین و میکروفون برای تان فعال شود.

نحوه اجرای لایو یوتیوب با یوتیوب استدیو

در ادامه یوتیوب از شما می خواهد یک سری جزییات مربوط به لایو را تعیین کنید. این گزینه ها شامل عنوان لایو، توضیح در مورد لایو، عکس بندانگشتی مبین لایو و نظیر آن.

لایو یوتیوب

در این مرحله ۳ گزینه مختلف داریم:

Monetisation: این گزینه برای درآمدزایی از طریق لایو شما به کار می رود.

Customisation: این گزینه دوم است که کمک می کند کنترل بهتری روی لایو داشته باشید. مثلا اگر می خواهید چت زنده داشته باشید یا جلوی یک سری وضعیت های بد را بگیرید از طریق این گزینه می توانید تنظیماتی را انجام دهید.

visibility: این گزینه سوم است و به شما اجازه می دهد تا کنترل کنید که لایوتان قرار است برای چه کسانی پخش شود. آیا پخش لایو محدود به افراد خاصی است یا عمومی است؟ در این باره همه چیز را در این قسمت تنظیم می کنید.

در آخر می توانید به کمک تاریخ دادن و زمان دادن در مورد لایو خود تنظیماتی انجام دهید. به‌طور پیش‌فرض، یوتیوب از تاریخ و زمان فعلی استفاده می‌کند – که اگر بخواهید فوراً پخش زنده یا لایو یوتیوب را اجرا کنید، مناسب است. اما به راحتی می‌توانید تاریخ آینده را انتخاب کرده و روی «Done» کلیک کنید. اکنون پخش زنده شما ایجاد شده است – عالی! شما می‌توانید تمام جزئیات را در منوی پخش زنده پیش‌نمایش کنید و هر جزئیاتی را تا قبل از شروع پخش زنده با کلیک بر روی «Edit» تغییر دهید.

نکات مهم برای بهبود لایو یوتیوب

در ادامه می توانید نکات مهم برای یک لایو یوتیوب عالی را یاد بگیرید.

آمادگی و اعلام برگزاری لایو یوتیوب

هر چند لایوهای یوتیوب ممکن است به طور اتفاقی و بدون هیچ اعلام قبلی برگزار شود اما ااین مورد کم رخ می دهد. چرا که همیشه برگزار کننده لایو ها می خواهند که همه چیز به موقع باشد و برنامه ریزی های عالی در این باره صورت گرفته باشد.

می توانید برای اینکه یک اعلام رسمی برای لایو یوتیوب  داشته باشید از قبل وارد صفحه اصلی کانال یوتیوب خود شوید و با ایجاد یک رویداد یا event یک لایو را برنامه ریزی کنید.

وقتی چنین می کنید بدین معنی است که قرار است یک لایو داشته باشید (به طور کلی یک رویداد داشته باشید) و می توانید برای آن تبلیغ کنید. حتی می توانید در این باره از شبکه های اجتماعی مختلف کمک بگیرید و لایو خود را تبلیغ کنید.

 از طرفی می توانید یک تریلر پخش زنده یا یک ویدیوی معرفی از محتواهای کانال خود داشته باشید و آن را در شبکه های مختلف پخش کنید تا مخاطبین بدانند که می خواهید در راستای محتوای خود (یا هر محتوایی که در ویدیو ها به آن ها اشاره می کنید) یک لایو یوتیوب داشته باشید.

 اگر در شبکه های مختلف ویدیوهای مختلف معمولا نشر می دهید حتما به گونه ای این ویدیو را طراحی و پخش کنید که مخاطبین بدانند قصد شما از پخش چنین ویدیویی صرفا اطلاع رسانی از لایو است.

 از سویی اگر به اندازه کافی مخاطب در یوتیوب دارید و بارها قرار است لایو برگزار کنید توصیه می کنیم یک هدر خوب ایجاد کنید تا این هدر در مورد لایو خبرهایی به مخاطب مخابره کند. می توانید با کمک نرم افزارهای خاص آنلاین و آفلاین هدرهای حرفه ای طراحی کنید و از آن برای ترویج لایو خود استفاده کنید.

این نکات کمک می کند مخاطبین شما به موقع از لایو شما مطلع شوند و شمار مخاطبین تان بالا برود.

بیشتر بخوانید: ۴۰ ایده برای درآمد زایی از یوتیوب در ایران

به محیط اجرای لایو یوتیوب خود دقت کنید

وقتی قرار است لایو برگزار کنید مخاطبین علاوه بر شما به محیط اطراف تان نیز توجه می کنند. نوع محیطی که در آن لایو می گیرید و حتی طراحی پشت سرتان و اطراف تان می تواند روی رغبت مخاطب برای ادامه همراهی با لایو شما تاثیر داشته باشید.

چه در یک استدیوی حرفه ای باشید چه در دفتر کار خود و چه در منزل مهم است که پس زمینه شما جذاب باشد. استفاده از پرده های جذاب یا دیواری که طراحی آن عالی انجام شده مهم ترین نکته در طراحی اطراف تان است.

همچنین سایر ادواتی که به لایو تان اضافه می کنید و دکوراسیونی که تنظیم می کنید همه می تواند تجربه نمایش لایو شما را بهبود ببخشد.

لایو یوتیوب

لایو را زودتر اجرا کنید

معمولا توصیه می شود که لایو را دقیقا در ساعتی که گفته شده است اجرا نکنید و استارت نزنید. توصیه می شود حداقل ۱۵ دقیقه زودتر کار را شروع کنید و میکروفون و نور و همه چیز را بررسی کنید. می توانید لینک را در شبکه های اجتماعی ارسال کنید تا متوجه شوید که مخاطبین به راحتی می توانند با لینک به لایو بپیوندند یا نه. البته اگر ۱۵ دقیقه زودتر شروع می کنید صرفا برای این است که از هماهنگی همه چیز مطمین شوید نه این که بخواهید لایو اصلی را زودتر اجرا کنید. دقت کنید که در برخی اوقات شما استرس دارید و این آمادگی و اجرای زود هنگام کمک می کند آرام تر باشید.

 نور را به طور حرفه ای تنظیم کنید

اگر لایو یوتیوب شما صرفا برای نمایش لایو توسط خودتان تنظیم نشده و مهمان ها و مدعوینی دارید که باید در لایو حضور داشته باشند خوب است که قبل از هر چیز از تنظیم نور روی مهمان ها مطمین باشید. برای این مساله خوب است که در همان ۱۵ دقیقه وضعیت نور را بررسی کنید و به گونه ای تنظیمات را انجام دهید که چهره همه مهمان ها به خوبی نمایش داده شود.

در لایوهای اینترنتی مهم ترین نکته این است که حتی اگر شما مجری برنامه هستید و بیشتر اوقات توجه ها باید به سمت شما باشد در عین حال واضح دیدن مهمان ها اهمیت دارد و باید نور به طور یکسان و برای وضوح عالی تصویر همه مهمانان تنظیم شود.

همیشه بکاپ تجهیزات داشته باشید

درست است که الان همه چیز عالی کار می کند اما خوب است که در کنار تجهیزات خود یک سری تجهیزات کمکی و یدکی داشته باشید. دقت کنید که کابل ها، نور، پروژوکتور، باتری دوربین و وبکم و میکروفون و غیره همه ممکن است حین برگزاری لایو دچار مشکل شود. بنابراین توصیه می کنیم از طریق برخورداری از یدک و بکاپ تجهیزات خیال خود را بابت یک لایو عالی راحت کنید.

همیشه به دوربین نگاه کنید

دقت کنید که این موضوع شاید برای تان کم اهمیت جلوه کند اما نگاه کردن به دوربین در لایو به معنی نگاه کردن به مخاطب است. در این باره دقت لازم را داشته باشید. هر وقت شما در حال دیدن خروجی از طریق دستگاه دیگری هستید بسیار وسوسه کننده است که بخواهید به خروجی لایو خود نگاه کنید که با این کار چشم از مخاطب برداشته می شود. بنابراین بهتر است که در این باره دقت داشته باشید و فرد دیگری کنترل خروجی را داشته باشد.

یک ناظر پخش داشته باشید

قرار نیست اتاق جداگانه برای نظارت بر پخش داشته باشید. کافی است یک نفر از ابتدای لایو دائما مراقب نحوه نمایش لایو شما باشد. مهم نیست او کنار شما است یا در جایی دور از دسترس شما در حال انجام این کار است. مهم این است که کسی لایو را نظاره کند و نکته هایی که لازم است را به شما گوشزد کند. البته بهتر است که کنار دست شما باشد تا هر چیزی را به سرعت با شما مخابره کند. این موضوع اهمیت متفاوتی دارد که در بخش قبل به یک نکته حیاتی از اهمیت وجود ناظر پخش اشاره کردیم.

یک همکار یا مهمان داشته باشید

مخاطبینی که می خواهند لایوی بالای ۳۰ دقیقه را تجربه کنند معمولا از دیدن شما تنها خسته می شوند. بهترین کار این است که لایو تان را با حضور یک نفر اجرا کنید. این کار جذابیت لایو ر افزایش می دهد.

وقتی با همکار یا مهمان خود در مورد مسایلی صحبت می کنید و دیدگاه های جدید به میان کشیده می شوند برای مخاطب توجه به این موضوع جذاب می شود. یکی از بهترین کارها این است که مهمان خود را در  لایو یوتیوب به مخاطبین خود معرفی کنید و تبلیغ او را بکنید. دقت کنید که این فرصت اجازه می دهد تا برای مخاطبین مهمان نیز در فرصتی مناسب امکان تبلیغ شما فراهم شود. معمولا به این کار همکاری اشتراکی و تبادل کاربر می گویند.

لایو یوتیوب

به نظرات پاسخ دهید

مهم ترین نکته برای جذب مخاطبین این است که به نظرات آنان پاسخ دهید. نظرات کاربران عمر محدودی دارد. بنابراین خوب است که در همان موقع نظرات را پاسخ دهید یا کمتر از چند ساعت از سوالات کاربران یک ویدیو درست کنید و به سوالات انان پاسخ دهید. اگر می خواهید آنان را طولانی مدت همراه با خود کنید خوب است که به نظرات آنان اهمیت دهید و به آن ها بفهمانید که خواسته های آنان برای شما اهمیت دارد.

از قبل تمرین کنید

قرار نیست کل محتوای لایو یک ساعته خود را تمرین کنید! کافی است که از کلیات لایو خبر داشته باشید و به طور تمرینی لایو را به طور اختصار برای خود برگزار کنید. این کمک می کند تا مطمین شوید که نسبت به چه مباحثی اشراف کامل دارید و نسبت به کدم موارد نیاز به یاد اوری و دقت و مطالعه بیشتری دارید. اگر بتوانید این لایو تمرینی را خوب اجرا کنید احتمال عالی لایو اصلی خوب برگزار می شود و با کنترل کافی روی مبحث و مدیریت جلسه همه چیز به خوبی پایان می یابد.

همچنین یک لیست کامل از کارهایی که باید قبل از لایو انجام دهید مثل بررسی دوربین و میکروفون و نور و غیره را تنظیم کنید و روی کاغذ بنویسید تا بدانید که هنگام لایو چه کارهایی باید کنید تا همه چیز بدون نقص باشد.

موضوع خوبی انتخاب کنید

این که می خواهید در مورد چه چیزی با مخاطب خود صحبت کنید هم اهمیت دارد. اگر سایت دارید می توانید از گوگل انالیتیکس استفاده کنید و ببینید که در روز گذشته کدام محتوای شما پر بازدید تر بوده است و بحث های بیشتری روی ان صورت گرفته است. مهم این است که مخاطب شما جذب شود و موضوع را مهم بپندارد.

از طرفی اگر رقیب شما اخیرا لایو داشته می توانید از موضوع او استفاده کنید و البته محتوایی بهبود یافته تر ارائه دهید.

از سوی دیگر به موضوعات داغ روز در مورد صنعت خود توجه کنید. پرداختن به این موضوعات می تواند مخاطب را جذب کند.

تجهیزات با کیفیت داشته باشید

در مورد تجهیزات در ابتدای این مقاله صحبت شد. نیازمندی هایی که برای لایو نیاز دارید را لیست کردیم. باید بدانید تجهیزات در کیفیت لایو شما بسیار نقش دارند بنابراین آن ها را از پرکیفیت ترین برندها انتخاب کنید تا مخاطب شما تجربه لذت بخشی از لایو داشته باشد.

از امکانات یوتیوب لایو استفاده کنید

از جمله امکانات یوتیوب لایو درآمد زایی از لایو است که به طریق مختلفی می توان در این باره پولسازی کرد.

اما از جمله امکانات کمکی لایو یوتیوب این است که:

زیرنویس را فعال کنید: وقتی این ویژگی روی لایو شما فعال باشد مخاطب بدون این که نیاز باشد

موقعیت مکانی را مشخص کنید: اگر لایو شما به موقعیت مکانی خاصی ارتباط دارد این موقعیت را مشخص کنید تا مخاطبین از آن مطلع باشند.

از سوپر چت استفاده کنید: این سوپر چت ها امکاناتی هستند که می توانید توسط آن پیام هایی را در ضمن لایو بنویسید و در بخش هایی از نمایشگر نشان دهید تا توجه مخاطب به آن جلب شود.

آیا در زمینه برگزاری لایو یوتیوب تجربه مفیدی دارید که به تجربه کاربران کمک کند؟ در صورت وجود در بخش نظرات از تجربیات خود بنویسید.

منبع کمکی: wyzowl | socialchamp | restream

source

توسط elmikhabari.ir