این روزها مصرف کنسروها به دلیل سهولت در آماده‌سازی غذا و نگهداری، بسیار رایج است. اما آیا می‌دانید پس از باز کردن کنسرو، مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی داخل آن چقدر است؟ در این مطلب، به بررسی نکات مهم درباره نگهداری کنسروهای بازشده و مدت‌زمان مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

مدت‌زمان نگهداری کنسروهای باز شده

زمان نگهداری کنسروهای باز شده با توجه به محتویات آن‌ها متفاوت است. در لیست زیر می‌توانید مدت‌زمان نگهداری کنسروهای مختلف را مشاهده کنید:

کنسروهای گوشت و ماهی

این کنسروها را می‌توانید 3 تا 4 روز پس از باز شدن در یخچال نگهداری و مصرف کنید. یادتان باشد وقتی در کنسرو باز شد، حتماً باید در یخچال نگهداری شود؛ بنابراین، برای نگهداری تن ماهی باز شده باید آن را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید و درپوش آن را قرار دهید. سپس می‌توانید آن را 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

کنسرو سبزیجات

اغلب این نوع کنسروها را 5 تا 7 روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد. بنابراین، روش نگهداری کنسرو نخود فرنگی باز شده به این صورت است که باید آن را در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید. سپس درپوش آن را قرار دهید و نخودفرنگی را در یخچال بگذارید.

با این روش می‌توانید 5 تا 7 روز از کنسرو نخود فرنگی بازشده نگهداری کنید.

کنسروهای میوه

این کنسروها اغلب 5 تا 7 روز پس از باز شدن قابل‌استفاده هستند، اما برای حفظ کیفیت و طعم توصیه می‌شود که به‌سرعت مصرف شوند.

* نکته

  • براساس مطالعات پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA)، محصولات کنسرو شده دارای اسید بالا مانند ترشیجات و فراورده‌های گوجه‌فرنگی و مواد غذایی در سس‌های حاوی سرکه می‌توانند 5 تا 7 روز در یخچال نگهداری شوند.
  • کنسروهای کم‌اسید هم مانند سوپ، لوبیا، مرغ، ماهی، خورش، گوشت، پاستا، نخود، ذرت، اسفناج و سیب‌زمینی را می‌توان 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کرد.

نکات مهم در نگهداری کنسروهای باز شده

برای حفظ ایمنی و کیفیت کنسروهای باز شده، رعایت نکات زیر ضروری است:

انتقال محتویات به ظرفی دیگر

پس از باز کردن کنسرو بهتر است محتویات آن را به ظرف شیشه‌ای یا پلاستیک منتقل کنید. این کار از تغییر طعم موادغذایی و ورود آلودگی به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از درپوش

حتماً ظرف را با درپوش مناسب بپوشانید. این کار از ایجاد بوی نامطبوع و بروز میکروارگانیسم‌ها (مثل باکتری‌ها و قارچ‌ها) جلوگیری می‌کند.

دمای مناسب

کنسروهای باز شده باید در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد و در یخچال نگهداری شوند تا از فساد آن‌ها جلوگیری شود.

کنسرو باز

علائم فساد کنسروهای باز شده

پیش از مصرف انواع کنسرو باز شده باید به موارد زیر دقت شود. این موارد نشان می‌دهند محتویات کنسرو باز شده فاسد شده‌ است:

  • بوی نامطبوع: اگر بوی عجیبی از کنسرو به مشام می‌رسد، بهتر است آن را مصرف نکنید.
  • تغییر رنگ: یکی از نشانه‌های فساد کنسروهای باز شده، تغییر رنگ آن‌هاست. در این‌ صورت باید از مصرف آن‌ها صرف‌نظر کرد.
  • وجود کپک: اگر در کنسرو کپک مشاهده شود، باید آن را دور انداخت و آن را مصرف نکرد.

کنسرو باز

کنسروهای باز شده باید در یخچال نگهداری شوند!

در این مقاله، به این پرسش پاسخ دادیم که کنسرو باز شده را تا چه مدت می‌توان نگه داشت. نگهداری صحیح کنسروهای باز شده یکی از موارد مهم در حفظ ایمنی و کیفیت مواد غذایی به شمار می‌رود.

یادتان باشد پس از باز کردن کنسرو حتماً آن را به ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی تمیز منتقل کنید، درپوش مناسب روی آن قرار دهید و آن را در یخچال بگذارید. همچنین، از کنسروهای باکیفیت مانند کاریبو استفاده کنید.

محصولات کاریبو شامل طیف وسیعی از کنسروهای خوش‌طعم مثل کنسرو لوبیا، کنسرو ذرت شیرین، کنسرو مخلوط سبزیجات، کنسرو مایه ماکارونی، کنسرو عدسی، کنسرو نخودفرنگی، کنسرو نخود و کنسرو خوراک بادمجان می‌شوند. این کنسروها با مواد اولیه درجه یک و تحت آزمایش‌ها و اجرای دقیق مراحل کنترل کیفیت دقیق تولید می‌شوند؛ چرا که نحوه درست کنسرو کردن مواد غذایی و استفاده از مواد اولیه سالم در حفظ ایمنی و تضمین سلامت مصرف‌کننده ضروری است.

با توجه به نکات نگهداری کنسروهای بازشده، می‌توانید از مزایای این کنسروها بهره‌مند شوید. این کار به حفظ سلامت شما و جلوگیری از هدر رفت غذا کمک می‌کند.

source

توسط elmikhabari