۶. آمیتاب باچان

Amitabh Bachchan

  •   تولد: یازده اکتبر ۱۹۴۲
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: دیوار (Deewaar) محصول ۱۹۷۵- گاهی اوقات (Kabhie Kabhie) محصول سال ۱۹۷۶، امر اکبر آنتونی (mar Akbar Anthony) محصول سال ۱۹۷۷ و سیاه (Black) محصول سال ۲۰۰۵
  • مهم‌ترین جوایز: این بازیگر کهنه‌کار در طول دوران کاری بیش از ۲۴۰ جایزه را از آن خود کرده است. او همچنین برنده مدال افتخار لژیون دونور فرانسه، جایزه پادما شری و مدال پادما بوشان و پادما ویبوشان است.

آمیتاب باچان اولین موفقیت بزرگ خود را با فیلم «زنجیر» (Zanjeer) جشن گرفت، فیلمی به سبک فیلم «هری کثیف» (Dirty Harry) که تمام هنجارهای قهرمانان فیلم هندی آن زمان را درهم شکست. او دراین فیلم ظاهری غیرمتعارف شد، قد بلند، لاغر و البته صدایی عمیق که او را به شخصیتی متفاوت تبدیل می‌کرد. 

از آنجا بود که آمیتاب جوان در نقش جوان عاصی و خشمگینی جا افتاد که علیه فساد حاکم برجامعه و ناعدالتی قد علم کرده و به مبارزه با بدی‌ها می‌پردازد. این موضوع دستمایه ساخت آثار متعددی با حضور آمیتاب باچان بود که مخاطبان سینما هند اواسط دهه ۱۹۷۰ را مجذوب خود کرد. قشری که به شکلی فزاینده از شیوه حکمرانی ایندیرا گاندی و بهبود وضعیت اسفبار آزادی‌های مدنی آن دوران ناامید شده بودند. 

از سوی دیگر آمیتاب باچان استعداد خود را در ایفای نقش‌های عاشقانه و کمدی به رخ می‌کشید که در بسیاری از موارد از نظر موفقیت با آثار جدی و اجتماعی او برابری می‌کردند. درمجموع آمیتاب باچان هر بار خود را در قالبی جدید معرفی می‌کرد و این مسئله را در حوزه‌های دیگر همچون ایفای نقش به‌عنوان مجری تلویزیونی و حتی سیاست نشان داد و همه این‌ها درحالی بود که همچنان شاهد حضور او در نقش‌های بزرگ‌تر بودیم. 

درست است که نسل جوان هند ارتباط عمیق‌تری را با بازیگران جدید برقرار کرده است، اما نباید فراموش کنیم بسیاری از آن‌ها الفبای بازیگری را از «بی بزرگ» آموخته‌اند. هنرپیشه‌ای که می‌توان از او به‌عنوان یکی از بازیگران افسانه‌ای سینمای هند یاد کرد.

source

توسط elmikhabari.ir