شاید تصور همه ما این باشد که اکثر افراد با ضریب هوشی بالا صرفاً در دانشگاه‌های معتبر جهان در حال تحصیل‌اند یا در آزمایشگاه‌های پیشرفته مشغول فعالیت‌اند! ولی در واقعیت اینطور نیست. یا وقتی صحبت از ضریب هوشی افراد معروف در هالیوود و دنیای هنر به میان می‌آید، اکثر مردم تصور می‌کنند به دلیل این‌که آن‌ها بازیگر، نوازنده یا خواننده و… هستند، چندان باهوش نیستند.

در ادامه لیستی از افراد معروف در دنیای هنر و سیاست و .. را آورده‌ایم که میزان ضریب هوشی آن‌ها ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

ضریب هوشی افراد مشهور و موفق

۱. مریلین ووس ساوانت – ۲۲۸

مریلین ووس ساوانت

زادهٔ ۱۱ اوت ۱۹۴۶ ستون‌نویس، روزنامه‌نگار، نویسنده، و نمایشنامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است. وی به عنوان شخصی با بالاترین ضریب هوشی در کتاب رکوردهای گینس ذکر شد. از سال ۱۹۸۶، او یک ستون در مجله پرادا در در روزه‌های یکشنبه را با نام «از مریلین بپرس» ایجاد کرد، که در آن ستون معما را حل می‌کند و به سولات مختلف پاسخ می‌دهد.

در این میان بحث در مورد مسئله مونتی هال بود که وی پاسخ آن را در سال ۱۹۹۰ ارائه داد.

۲. جیمز وودز – ۱۸۰

جیمز وودز

هنرپیشه و تهیه‌کننده اهل آمریکا است. در ابتدا جیمز وودز در دانشکده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا برای خلبانی هواپیمای جنگنده پذیرفته شد و سپس تحصیل در رشته علوم سیاسی را در مؤسسه فناوری ماساچوست ادامه داد تا در سال ۱۹۶۹ پس از دریافت لیسانس، حرفه هنرپیشگی را آغاز نمود. در سال ۱۹۷۴ نخستین نقش خود را در یک قسمت از مجموعه تلویزیونی کوجک (Kojak) بازی کرد.

۳.  رووان اتکینسون – ۱۷۸

رووان اتکینسون

روآن سباستین اتکینسون (Rowan Sebastian Atkinson) در سال ۱۹۵۵ در کانست٬ کانتی دورهام نیوکاسل انگلستان دیده به جهان گشود. و پس از اتمام تحصیلاتش در رشته مهندسی برق در دانشگاه نیوکاسل در سال۱۹۷۷ برای اخذ مدرک فوق لیسانس وارد دانشگاه اکسفورد شد و همزمان زندگی هنریش را آغاز کرد.

۴. کارل ساگان – ۱۷۳

کارل ساگان

کار ساگان اخترشناس امریکایی و مروّج همگانی‌کردن علوم که در نیویورک زاده شد. نخستین کار حرفه‌ای‌اش بررسی گسیل‌های رادیویی زهره بود و نتیجه گرفت که دمای سطحی این سیاره حدود ۵۰۰ درجۀ سلسیوس و فشار جوی‌اش خُردکننده است.

همچنین، تغییرات رنگ سطح مریخ را بررسی کرد و نتیجه گرفت که این امر، برخلاف تصور غالب، ناشی از تغییر فصل نیست، بلکه از جابه‌جایی غبارهای سطحی بر اثر طوفان ناشی می‌شود.

۵. جودیت پولگار – ۱۷۰

جودیت پولگار

یودیت پولگار  زادهٔ ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۶ در بوداپست، مجارستان، استاد بزرگ شطرنج است. او بهترین شطرنج‌باز زن تاریخ شطرنج جهان به حساب می‌آید.

۶. استیون هاوکینگ – ۱۶۹

استیون هاوکینگ

اِستیوِن ویلیام هاوکینگ (۸ ژانویهٔ ۱۹۴۲ – ۱۴ مارس ۲۰۱۸) فیزیک‌دان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ انگلیسی بود. او مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود که بیش از چهل سال، سابقه فعالیت علمی داشت.

کتاب‌ها و همایش‌هایش او را به یک چهرهٔ محبوب، تبدیل کرده بود. او عضو جامعهٔ سلطنتی هنر و نیز، عضو ثابت جامعهٔ آکادمی پاپتیکال علوم (Pontifical Academy of Sciences) بود و در سال ۲۰۰۹ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را گرفت.

لیدی گاگا – حدود ۱۶۶

لیدی گاگا

استفانی جوآن انجلینا جرمنوتا (زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۸۶) مشهور به لیدی گاگا (Lady Gaga)، خواننده، ترانه‌نویس و بازیگر آمریکایی است. او بابت بازآفرینیِ وجههٔ عمومی خود و نمایش تنوع هنری در صنعت سرگرمی مشهور است.

۷. ایلان ماسک – ۱۶۵

ایلان ماسک

ماسک متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریای آفریقای جنوبی است. او در سنین جوانی در هر چیزی که با کامپیوتر مرتبط بود مهارت داشت.

این کارآفرین آمریکایی یکی از بنیانگذاران یا طراح ارشد در شرکت‌های نوآوری مانند SpaceX، OpenAI، Neuralink و The Boring Company و شرکت تسلا بوده که طیف وسیعی از صنایع از هوافضا و خالق وسایل نقلیه پرتاب به فضا، تولید خودروهای الکتریکی، فناوری عصبی و هوش مصنوعی گرفته تا زیرساخت‌ها و پرداخت الکترونیکی را پوشش می‌دهند.

مریم میرزا خانی – حدود ۱۶۵

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ – ۲۳ تیر ۱۳۹۶) ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل کنش‌گری در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.

وی نخستین زن و ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است. زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه سیمپلکتیک بود.

۸. کوئنتین تارانتینو – ۱۶۳

کوئنتین تارانتینو

کوئِنتین جِروم تارانتینو (زادهٔ ۲۷ مارس ۱۹۶۳) فیلم‌ساز و بازیگر آمریکایی است. محتوای خشونت‌آمیز برخوردار از سبک، دیالوگ‌های مفصل شامل به‌کار بردن چشمگیر فحاشی، و نیز ارجاعات به فرهنگ مردمی، از مشخصه‌های فیلم‌های او هستند.

۹. مت دیمون – ۱۶۰

مت دیمون

متیو پیج دیمون (زادهٔ ۸ اکتبر ۱۹۷۰) بازیگر، تهیه‌کنندهٔ و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است. نام او در رتبه‌بندی فوربز از پول‌سازترین بازیگران قرار گرفته و فیلم‌هایش بیش از ۳٫۸ میلیارد دلار در گیشهٔ آمریکای شمالی فروش داشته که این موضوع او را به یکی از پرفروش‌ترین بازیگران تاریخ تبدیل کرده‌است.

۱۰. بیل گیتس – ۱۶۰

بیل گیتس

ویلیام هنری گیتس (زادهٔ ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در سیاتل) برنامه‌نویس، کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت را بنیان گذاشت. وی تا دسامبر ۲۰۲۲ با تخمین دارایی خالص ۱۰۷ میلیارد دلار به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته شد.

۱۱. استیو جابز – ۱۶۰

استیون پال جابز (زادهٔ ۲۴ فوریهٔ ۱۹۵۵ – درگذشتهٔ ۵ اکتبر ۲۰۱۱) کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به همراه دوستش استیو وازنیک ۲۶ ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند.

۱۲. ویل اسمیت – ۱۵۷

ویل اسمیت در ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۶۸ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا آمریکا متولد شد. ویل‌ اسمیت‌ یکی‌ از هنرپیشه‌ های‌ سیاه‌ پوست‌ مطرح‌ هالیوود می باشد. او با نقش‌ آفرینی‌ در فیلم‌ هایی‌ چون‌ وصلت‌، پسران‌ بد و مردان‌سیاه‌ پوش‌ توانست‌ به‌ موفقیت‌ بین‌ المللی‌ دست‌ پیدا کند.

۱۳. اشتون کوچر – ۱۵۴

کریستوفر اشتون کوچر (زادهٔ ۷ فوریهٔ ۱۹۷۸) که بیشتر با نام اشتون کوچر شناخته می‌شود، یک بازیگر سینما و تلویزیون، تهیه‌کننده آمریکایی است و سابقاً یک مانکن بوده است.

۱۴. آیشا تایلر – ۱۵۴

آیشا تایلر (زادهٔ ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰) هنرپیشه، کمدین و کارگردان و تهیه‌کننده اهل ایالات متحده آمریکا است. او بیشتر برای بازی در سریال‌های ذهن‌های جنایتکار، کماندار و فرندز شناخته‌می‌شود.

۱۵. مایکل جردن – ۱۵۴

مایکل جفری جردن (زادهٔ ۱۷ فوریه ۱۹۶۳)، بازیکن سابق حرفه‌ای بسکتبال و تاجر آمریکایی است. وی به‌طور گسترده‌ای به عنوان بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال شناخته می‌شود.

۱۶. مارک زاکربرگ – ۱۵۲

مارک اِلیوت زاکِربِرگ (زادهٔ ۱۴ مه ۱۹۸۴) برنامه‌نویس رایانه و یکی از مؤسسان وبگاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در ایالات متحده آمریکا است. مجلهٔ تایم زاکربرگ را به‌عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده است.

۱۷. شارون استون – ۱۵۱

شارون استون بازیگر، تهیه کننده و مدل سابق مد آمریکایی است. او در ۱۰ مارس ۱۹۵۸ در میدویل، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد.

۱۸. نولان گلد – ۱۵۰

نولان گلد، بازیگر آمریکایی، متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۹۸ است که از سال ۲۰۰۷ فعالیت هنری خود را آغاز نمود. نولان گلد سابقه فعالیت در آثاری همچون خانواده مدرن، دوستان بابا برفی و قربانی میراندا را در کارنامه هنری خود دارد.

۱۹. مریل استریپ – ۱۴۸

مری لوئیز «مریل» استریپ (زادهٔ ۲۲ ژوئن ۱۹۴۹) بازیگر آمریکایی است. او را غالباً «بهترین بازیگر زن نسل خود» توصیف کرده‌اند و اساساً بابت تنوع در نقش‌ها و لهجه‌هایش مشهور است. او در طول چهار دهه فعالیت افتخارات گوناگونی شامل رکورد ۲۱ بار نامزدی در مراسم اسکار (برندهٔ سه جایزه) و رکورد ۳۲ بار نامزدی در جوایز گلدن گلوب (برندهٔ هشت جایزه) کسب کرده‌است.

۲۰. ناتالی پورتمن – ۱۴۰

ناتالی پورتمن (زادهٔ ۹ ژوئن ۱۹۸۱) بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی زادهٔ اسرائیل است. او از سال‌های نوجوانی فعالیت گسترده‌ای در سینما داشته و به‌سبب بازی در فیلم‌های مستقل و بلاکباسترها، افتخارات مختلفی از جمله یک جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ فیلم بفتا و دو جایزهٔ گلدن گلوب دریافت کرده‌است. 

۲۱. کوین اسپیسی – ۱۳۷

کِوین اِسپِیسی فاولِر (زادهٔ ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۵۹) بازیگر آمریکایی است. او برای فعالیتش در سینما، تئاتر و تلویزیون مشهور است و افتخارات متعددی از قبیل دو جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ بفتا، یک جایزهٔ تونی و دو جایزهٔ لارنس الیویه برنده شده‌است. اسپیسی در ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵، به‌ترتیب فرماندهٔ افتخاری و فرماندهٔ شوالیهٔ نشان امپراتوری بریتانیا نامیده شد.

۲۲. آرنولد شوارتزنگر – ۱۳۵

آرنولد آلویس شوارتزنگر (زادهٔ ۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۴۷) بازیگر اتریشی-آمریکایی و بدن‌ساز و سیاستمدار سابق است که مابین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ به‌عنوان سی و هشتمین فرماندار ایالت کالیفرنیا مشغول به فعالیت بوده‌است.

او در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ از سوی مجلهٔ تایم به‌عنوان یکی از ۱۰۰ نفر از تاثیرگذارترین اشخاص در جهان انتخاب شد. در سال ۲۰۲۴ مجله فوربز گزارش داد که ثروت آرنولد شوارتزنگر به ۱ میلیارد دلار آمریکا رسیده و او را در رتبه ۲۶۹۷ امین میلیاردر فهرست خود قرار داد.

source

توسط elmikhabari.ir