فصل همه‌گیری آغاز شده است. در حال حاضر، سه ویروس کووید-۱۹، رینوویروس و آنفلوآنزا در حال انتشار هستند. بیشترین شیوع مربوط به کووید-۱۹ است. کارشناسان می‌گویند که نیمی از بیمارانی که ویروس دارند، به کووید مبتلا هستند.

هشدار کارشناسان: ما در میانه یک همه‌گیری با سه ویروس هستیم

در دوره اخیر، تقریباً همه اطراف ما بیمار شده‌اند. شکایات مربوط به عفونت‌های تنفسی رو به افزایش است. به گفته کارشناسان، ما در میانه یک همه‌گیری هستیم و در حال حاضر سه ویروس در حال انتشار هستند: کووید-۱۹، رینوویروس و آنفلوآنزا.

عضو هیئت مدیره انجمن میکروب‌شناسی و بیماری‌های عفونی بالینی ترکیه (KLİMİK)، پروفسور دکتر آلپای آزاپ، بیان می‌کند که از ابتدای اکتبر، این همه‌گیری به اوج خود رسیده است:

«بسیاری از بیماران به دلیل عفونت‌های تنفسی به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند. به طوری که تعداد بیمارانی که در اکتبر به کلینیک مراجعه کرده‌اند، نسبت به دو هفته اول سپتامبر ۱۷ درصد افزایش یافته است. البته گروهی از بیماران نیز وجود دارند که به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند. برای بیمارانی که در گروه‌های پرخطر نیستند، برای تشخیص ویروس آزمایش انجام نمی‌دهیم. بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند نیز معمولاً از گروه‌های پرخطر، افراد مسن‌تر هستند. به همین دلیل، ما به ۶۰ درصد بیماران آزمایش می‌دهیم. از این ۶۰ درصد، ۴۰ درصد، یعنی ۲۵ درصد بیماران، نتیجه مثبت دارند و ویروسی در بدن آن‌ها یافت می‌شود. در موارد باقی‌مانده، به دلایلی مانند مراجعه دیرهنگام بیمار یا عدم تشخیص ویروس توسط آزمایشگاه، ویروس تشخیص داده نمی‌شود. کمی بیش از نیمی از بیمارانی که ویروس دارند، یعنی ۱۵ درصد، به کووید-۱۹ مبتلا هستند. حدود ۵ درصد به رینوویروس مبتلا هستند که شبیه به سرماخوردگی است و ۵ درصد دیگر آنفلوآنزا دارند.»

آزاپ می‌گوید تشخیص کووید-۱۹ و بیماری‌های مشابه آنفلوآنزا دشوار است، زیرا هر دو علائمی مانند تب، سرفه و درد عضلانی-مفصلی دارند. او ادامه می‌دهد:

«رینوویروس معمولاً به صورت سرماخوردگی و آنفلوآنزای خفیف ظاهر می‌شود، بنابراین تشخیص آن ساده‌تر است. از سوی دیگر، برای افرادی که در گروه‌های پرخطر نیستند، دارویی برای این ویروس‌ها تجویز نمی‌کنیم. ما درمان‌های علامتی مانند کاهش تب و تسکین درد را به کار می‌بریم. اما برای گروه‌های پرخطر، از داروی مولنوپیراویر که وزارت بهداشت برای کووید تجویز کرده است، استفاده می‌کنیم.»

از سپتامبر شروع می‌شود و در مه پایان می‌یابد

به گفته دکتر توتکو تاشکین‌اوغلو، متخصص میکروب‌شناسی و میکروب‌شناسی بالینی، مواجهه با چنین وضعیتی در این فصل کاملاً طبیعی است. تاشکین‌اوغلو می‌گوید که عفونت‌ها از سپتامبر شروع شده و تا مه ادامه می‌یابد:

«بر اساس آزمایش‌هایی که در کلینیک انجام داده‌ایم، میزان ابتلا به کووید-۱۹ حدود ۲۰ درصد است. همچنین رینوویروس و پاراآنفلوآنزا نیز مشاهده می‌شوند. هر سه ویروس در گروه‌های پرخطر بیماری‌های شدیدی ایجاد می‌کنند. افراد بالای ۶۵ سال یا دارای بیماری‌های مزمن باید به کووید و پاراآنفلوآنزا توجه بیشتری داشته باشند. رینوویروس باعث تشدید بیماری‌های تنفسی مانند COPD و آسم در افراد گروه پرخطر می‌شود. برای مقابله با این همه‌گیری، کودکان زیر ۳۶ ماه و افراد بالای ۶۵ سال باید از خود محافظت کنند. افراد بالای ۵۰ سال نباید واکسن آنفلوآنزا را فراموش کنند و افراد بالای ۶۵ سال باید هر دو واکسن آنفلوآنزا و ذات‌الریه را دریافت کنند.»

ویروس نیل غربی نادیده گرفته می‌شود

پروفسور دکتر اوندر ارگنول، رئیس بخش بیماری‌های عفونی و میکروب‌شناسی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ، نیز اشاره می‌کند که در کنار این ویروس‌ها، ویروس دیگری به نام ویروس نیل غربی به طور غیرمنتظره‌ای ظاهر شده و مورد توجه قرار نگرفته است:

«اگرچه تعداد موارد زیاد نیست، اما در استانبول مشاهده می‌شود و در منطقه تراکیه (شمال غربی ترکیه) شیوع بیشتری دارد. این بیماری شبیه به آنفلوآنزا است، اما ویروس نیل غربی به سیستم عصبی حمله می‌کند. در نتیجه، ممکن است به فلج یا مننژیت منجر شود. این ویروس همچنین در ۱۰ درصد موارد کشنده است. از آنجا که این بیماری شبیه به آنفلوآنزا است، تشخیص آن دشوار است. اگرچه این موضوع چندان مطرح نمی‌شود، اما ما در حال مقابله با ویروس نیل غربی نیز هستیم.»

source

توسط elmikhabari