پس از سه سال، کوچک‌ترین تبلت اپل به‌روزرسانی شده است. اپل این مدل را iPad mini (A17 Pro) می‌نامد تا از مدل‌های قبلی متمایز شود. این نام‌گذاری مناسب است، زیرا چیپ تقریباً تنها ویژگی جدید این مدل است.

این موضوع چه تأثیری بر تلاش اپل برای ارائه تجربه کامل iPad در یک طراحی فوق‌العاده قابل‌حمل دارد؟ من کوچک‌ترین iPad اپل را بررسی کردم تا ببینم آیا این به‌روزرسانی کوچک به اندازه کافی کارآمد است یا نه.

طراحی: تغییرات حداقلی

iPad mini

اگر در سه سال گذشته از iPad mini استفاده کرده‌اید، با این مدل جدید هم آشنا خواهید بود، زیرا تقریباً مشابه نسخه نسل ششم است. از برخی جهات، این امر خوب است. اگر با هر iPad دیگری آشنا باشید، mini در مقایسه بسیار سبک است، ولی همچنان احساس استحکام و قیمت بالایی را القا می‌کند.

رنگ‌های جدید – به نوعی – اضافه شده‌اند. ترکیب رنگ‌ها از خاکستری فضایی، صورتی، بنفش و استارلایت به خاکستری فضایی، آبی، بنفش و استارلایت تغییر یافته است. بله، بعضی از رنگ‌های مشابه کمی متفاوت هستند، پس شاید بتوان گفت “بله؟” اگر هیچ چیز دیگری هم نداشته باشید، حداقل می‌توانید یک mini را با iPad Air خود هماهنگ کنید (چون دقیقاً همان رنگ‌ها استفاده شده‌اند) اگر مصمم هستید که مجموعه‌تان را کامل کنید.

از دیگر ویژگی‌ها، Touch ID همچنان وجود دارد، که احتمالاً طرفداران Face ID را ناراحت می‌کند (و صادقانه بگویم، من هم ترجیح می‌دادم که این تکنولوژی از iPad Pro به این مدل منتقل شود). همچنین، درگاه nano-SIM حذف شده است، یعنی تنها گزینه اتصال سلولار، eSIM است.

صفحه‌نمایش و صدا: احتمالاً کمتر لرزان

اول از همه باید به مشکل “جلی اسکرولینگ” بپردازیم. iPad mini قبلی به خاطر این مشکل انتقادات زیادی دریافت کرد. این پدیده باعث می‌شد که محتوای صفحه هنگام اسکرول کردن به نظر تغییر شکل دهد. این مشکل در همه پنل‌های LCD تا حدودی وجود دارد، اما در mini به دلیل نحوه قرارگیری بورد کنترلر بیشتر به چشم می‌آمد.

اپل ادعا می‌کند که صفحه‌نمایش را بهینه کرده است، اما جزئیاتی درباره چگونگی این بهینه‌سازی ارائه نمی‌دهد. از دید من، مشکل “جلی اسکرولینگ” به اندازه قبل بد به نظر نمی‌رسد، ولی دو نکته را باید در نظر گرفت. اول اینکه من مدل قدیمی iPad mini را برای مقایسه در اختیار ندارم. دوم اینکه، دفعه قبل هم این مشکل برای من چندان آزاردهنده نبود.

بدیهی است که اپل می‌توانست با ارتقای نرخ تازه‌سازی صفحه‌نمایش به 120Hz این مشکل را حل کند (که باعث می‌شود “جلی اسکرولینگ” کمتر مشهود باشد)، اما این کار را نکرده است. همچنان با نرخ 60Hz روبه‌رو هستیم، که برای iPad نسبت به iPhone کمتر ناراحت‌کننده است، اما در سال 2024 همچنان کمی ناخوشایند است. البته صفحه‌نمایش همچنان واضح و شفاف است و در واقع از نظر وضوح، بهترین صفحه‌نمایش در بین همه مدل‌های iPad است.

دوربین‌ها: فقط وجود دارند

شما iPad mini را برای دوربین‌هایش نمی‌خرید، که البته خوب است چون در این بخش هم هیچ تغییری رخ نداده است. دوربین عقب 12 مگاپیکسلی است که برای نیازهای ابتدایی مناسب است، اما برای کارهای جدی توصیه نمی‌شود. دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی با زاویه دید فوق‌العاده برای تماس‌های ویدیویی مناسب است و قابلیت Center Stage شما را در اتاق دنبال می‌کند.

نرم‌افزار: برنامه‌های عالی، سیستم‌عامل نه چندان خوب

همیشه از iPadOS ناراضی بودم. پتانسیل‌های بالقوه زیادی در تبلت‌های اپل وجود دارد، اما به نظر می‌رسد اپل آن‌ها را محدود می‌کند تا کاربران را به خرید مک سوق دهد.

عملکرد و عمر باتری: پرقدرت و بهینه

iPad mini جدید دارای همان چیپ آیفون 17 پرو سال گذشته است، البته با یک هسته گرافیکی کمتر. در مقایسه با mini قبلی، اپل ادعا می‌کند که 30٪ افزایش قدرت پردازنده و 25٪ بهبود در گرافیک داشته است.

source

توسط elmikhabari