کلاس یوس

حدود ۱۳ هزار سال نوری دورتر از ما، خوشه کروی NGC 6752 در هاله کهکشان راه شیری ما درحال چرخش است. این خوشه که بیش از ۱۰ میلیارد سال قدمت دارد، بعد از خوشه‌های امگا قنطورس، ۴۷ توکانا، و مسیه ۲۲، چهارمین خوشه کروی درخشان در آسمان شب محسوب می‌شود.

در تصویر روز ناسا چه می‌بینیم؟

NGC 6752 بیش از ۱۰۰ هزار ستاره را در کره‌ای با قطر حدود ۱۰۰ سال نوری در خود جای داده است. این تصویر ترکیبی با رنگ‌های دقیق، ستارگان غول سرخ کهنسال خوشه را با هاله‌های زردرنگ به تصویر کشیده است.

تصویر روز ناسا: خوشه کروی NGC 6752

مشاهدات دقیق‌تر نشان داده‌اند که درصد قابل‌توجهی از ستارگان نزدیک به مرکز خوشه، سیستم‌های چندستاره‌ای هستند. همچنین، تعدادی ستاره آبی مهاجر در این خوشه مشاهده شده است؛ ستارگانی که ظاهراً بیش‌ازحد جوان و پرجرم‌اند و وجودشان در این خوشه، که سن همه ستارگانش دست‌کم دو برابر سن خورشید است، عجیب به نظر می‌رسد!

باور بر این است که این ستارگان آبی مهاجر در نتیجه برخوردها و ادغام‌های ستاره‌ای در محیط پرچگالی مرکز خوشه شکل گرفته‌اند.

توجه شود که ستاره آبی روشنی که در موقعیت ساعت ۸ از مرکز خوشه قرار گرفته، ستاره‌ای در پیش‌زمینه و در مسیر خط دید به سمت NGC 6752 است.

خوشه کروی NGC 6752

خوشه کروی NGC 6752 برای اولین‌بار در 30 ژوئن 1826 شناسایی شد. این خوشه یکی از قدیمی‌ترین و درخشان‌ترین خوشه‌های کروی کهکشان راه شیری، در صورت فلکی طاووس، در فاصله حدود ۱۳ هزار سال نوری از زمین قرار دارد. سن این خوشه حدود ۱۱.۷ میلیارد سال تخمین زده شده است.

خوشه ستاره‌ای NGC 6752 شامل بیش از ۱۰۰ هزار ستاره است و در هاله‌ کهکشان ما به دور مرکز کهکشان می‌چرخد. چگالی آن متوسط و قدر ظاهری‌اش 5.4 است، بنابراین در شرایط مساعد و با حداقل آلودگی نوری، با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. این خوشه از نیمکره جنوبی قابل رؤیت است.

source

توسط elmikhabari.ir