این خودرو، هیجان یک سوپرسدان را در قالب یک استیشن بهشما ارائه میدهد و با شتاب اولیه فوقالعاده و عملکرد بالایی که دارد، شما را غافلگیر میکند.
طراحی زیبا و اسپرت بدنه
سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کمپانی بامو از نسخه های-پرفورمنسی سدان محبوبش یعنی M۳ رونمایی کرد. اگرچه در اوایل رونمایی این خودرو بهدلیل بزرگ بودن جلوپنجره، نقدهای بسیاری بر طراحی این سدان وارد شد، اما در نهایت بهلطف استفاده از خطوط شارپ بدنه و اِلِمانهای زبان جدید طراحی باواریاییها، بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی نسخه استیشن این خودرو با پسوند تورینگ (خودرو استیشن یا استیت) معرفی شد.
در حقیقت M۳ تورینگ (موسوم به G۸۱) نخستین نسل از M۳ بود که در قالب یک خودرو استیت یا استیشن تولید میشد. این خودرو با توجه به فاصله محوری ۲۸۵۷ میلیمتری، طول ۴۷۹۴ میلیمتری، عرض ۱۹۰۳ میلیمتری و قامت ۱۴۳۳ میلیمتری، فضای جادار و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
با نگاهی بهپروفیل M۳ تورینگ شاهد همان طراحی نسخه سدان این خودرو های-پرفورمنسی هستیم که از خطوط شارپ و مجموعهای از سطوح تخت شکل گرفته است. پوزه کشیده، اورهنگهای نسبتا بلند، تناسبات پخته و استفاده از رینگهای ۱۹ اینچی در جلو و رینگهای ۲۰ اینچی در عقب، استایل اسپرت و جسورانهای بهاین خودرو بخشیده است.
در نمای جلو، چراغهای کشیده با جلوپنجره عمودی کلیویشکل بامو و خطوط تیز روی کاپوت (که فرمت W ایجاد کرده)؛ چهره جسورانه و تهاجمی از این تورینگ باواریایی بهنمایش میگذارند.
در نمای عقب، شاهد طراحی زیبایی از بامو هستیم؛ چراغهای کشیده با LED های L شکل و حجمپردازی خاص و اسپویلر روی درِ صندوق، نمای زیبا و چشمنوازی به M۳ تورینگ میبخشند. البته نمیتوان از قطعات اسپرتی مانند رکابها، لیپ سپر جلو، جلوپنجره مشکی پیانویی با خطوط افقی، ورودیهای هوای عمودی درون سپر در جلو، قابآینههای ام فیبرکربنی، اگزوزهای دوبل بزرگ در طرفین سپر و دیفیوزر میانی چشمپوشی کرد. ناگفته نماند که در نسخه ام کامپتیشن سقف پانورامیک و سقف فیبرکربنی در دسترس بوده که هرکدام با توجه بهسفارش مشتری روی خودرو نصب میشود. همچنین رینگهای ام فورجشده نیز برای این تورینگ اسپرت در نظر گرفته شده است.
طراحی داخلی اسپرت و هیجانانگیز
پس از باز کردن درهای بامو M۳ تورینگ شاهد فضای هیجانانگیز و اسپرتی هستیم. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی منحنی برای کلاستر و یک نمایشگر ۱۴.۹ اینچی منحنی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی این خودرو در نظر گرفته شده که فضای کاملا مدرن و خلوتی را ایجاد میکنند. طراحی دریچههای ذوزنقهایشکل در طرفین و دریچههای باریک در بخش میانی بههمراه کلیت مینیمال و حجم نسبی داشبورد سبب شده است حس کلاسیک و در عین حال مدرنی در ذهن مخاطب ایجاد شود.
برای چاشنی هیجان بیشتر، صندلیهای M Bucket فیبرکربنی نیز برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده است. غربیلکفرمان خوشدست تماماسپرت بامو نیز بههمراه دو پدال شیفتر فیبرکربنی در پشت آن، دکمههای قرمز رنگ M۱ و M۲ روی غربیلکفرمان بههمراه دستهدنده اسپرت کوچک حس هیجان بیشتری را در زمان رانندگی با این تورینگ اسپرت ایجاد میکند.
تریم دو رنگ برای داخل خودرو بههمراه دکوراتیو فیبرکربنی، سقف پانورامیک و نورپردازی LED های نواری داخلی، کابین M۳ تورینگ را بسیار جذاب جلوه میدهد. درعین حال استفاده از چرم آلکانترا، جیر و پلاستیک نرم Soft Touch در کابین این خودرو قابل توجه است. جالب است بدانید که میتوانید تریم مشکی بههمراه دوخت سه رنگ آبی، سرمهای و قرمز (که رنگ لوگوی M است) را نیز سفارش دهید.
زیر این چهره جسورانه چه میگذرد؟
آنچه M۳ تورینگ را به یک سوپراستیت (استیشن) سریع و چموش بدل میسازد، قلب تپنده آن است. یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری مزین بهتکنولوژی تویین-توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم نیز میتواند توان و گشتاور بالایی را فراهم آورد. براساس آنچه کمپانی بامو اعلام کرده است، پیشرانه M۳ سدان و M۳ تورینگ موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری معروف S۵۸B۳۰T۰ است.
این موتور در حقیقت ارتقا یافته S۵۵ است که ۲۹۹۳ سیسی حجم موتور دارد و تغییراتی در طراحی توربوشارژهای دوقلوی آن صورت گرفته است. بهاین دلیل، در دورهای پایین هیچگونه لگی وارد مدار نمیشود. قطر پیستون این موتور ۸۴ میلیمتر و کورس پیستون آن ۹۰ میلیمتر است. با تغییراتی که در بخش اتاق احتراق اعمال شده نسبت تراکم به ۹.۳ بهیک میرسد.
حداکثر توان خروجی در این پیشرانه به ۵۱۰ اسببخار در ۵۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۶۵۰ نیوتونمتر در ۵ هزار آرپیام میرسد. جالب است بدانید که حداکثر سرعت موتور یا آرپیام این پیشرانه ۷۲۰۰ دور در دقیقه است. همچنین اگر خواهان ارتقای این پیشرانه باشید، با احتساب استفاده از بنزین با اکتان حداقل ۹۱ میتوانید در دور ۶۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) توان ۵۸۰ اسببخاری نیز دریافت کنید. از آنجا که M۳ تورینگ برای بازار اروپا و آمریکای شمالی در نظر گرفته شده است، با حداقل اکتان ۹۰ میتواند در دور ۴۵۰۰ آرپیام گشتاور ۶۰۰ نیوتونمتری را در اختیار راننده قرار دهد.
همچنین بهلطف استفاده از واترپمپ نسل جدید برقی و تغییراتی که در سیستم خنککاری موتور اعمال شده، تنش حرارتی کمتری نیز در موتور بهوجود میآید. همین ویژگیها سبب شد موتور S۵۸B۳۰T۰ در سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در فهرست ۱۰ پیشرانه برتر سال قرار گیرد.
ناگفته نماند که سیستم ولوترونیک (ونوسهای دوبل بهینهسازیشده) نیز برای متغیرسازی هوشمند زمان باز و بسته شدن سوپاپها در نظر گرفته شده است که این مساله سبب افزایش راندمان موتور میشود.
گیربکس ۸ سرعته ام-استپترونیک با هماهنگی سامانه xDrive هوشمند قدرت و گشتاور را بهچهار چرخ منتقل میکند.
بر این اساس و با توجه بهسازه جدید شاسی و بدنه که از آلومینیوم و پلاستیک فشرده است، حداکثر وزن M۳ تورینگ به ۱۸۶۵ کیلوگرم میرسد. همچنین بهلطف نسبت قدرت به وزن ۰.۲۷ اسببخار بر کیلوگرم، این خودرو شتاب اولیه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۵ ثانیهای دارد. حداکثر سرعت رسمی این تورینگ باواریایی به ۲۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
همچنین پنج حالت رانندگی، اکو، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرتپلاس و تراک برای این خودرو در نظر گرفته شده است. درعین حال حداکثر توان ۵۱۰ اسببخاری در دو حالت اسپرتپلاس و تراک ایجاد میشود. در زمان فعالسازی حالت تراک، تنها دیفرانسیلعقب (یعنی وضعیت انتقال قدرت RWD) در دسترس است که میتواند عملکرد اسپرتتر و هیجانانگیزتری از این استیشن اسپرت را بهنمایش بگذارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی بامو M۳ تورینگ میتوان به: کروزکنترل تطبیقی، ۸ ایربگ، سامانه پایش نقاطکور بههمراه شناسایی عابرپیاده، سیستم خروج ایمن از خودرو، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سامانه هوشمند پارک اتوماتیک، سیستم شناسایی علائم رانندگی، سیستم فوق پیشرفته کمکی رانندگی مبتنی بر سطح ۲.۵ خودران، سیستم هشدار خوابآلودگی راننده، هداپ دیسپلی جدید بهسبک بامو، صندلی راننده در ۱۲ حالت تنظیم بهصورت برقی و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، گرمکن و سردکن صندلیها، سیستم کنترل پایداری دینامیکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضدلغزش، سامانه الکترونیکی قفل دیفرانسیل، سیستم ترمز ضدقفل ABS و توزیع یکنواخت نیروی ترمز EBD، فرمان الکتریکی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم تهویهمطبوع دومنطقهای اتوماتیک با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم اطلاعات-سرگرمی مبتنی بر ارتباط کاربری نسل جدید iDrive۸ بامو، ورود بدون کلید (کیلس)، نورپردازی LED داخلی، سقف پانورامیک، استارت دکمهای و… اشاره کرد.
عملکرد سواری و هندلینگ
مهندسان بامو توانستهاند بهلطف استفاده از سیستم دابلویشبون در محور جلو و استفاده از سیستم فایولینک در محور عقب، سواری بسیار نرم و باکیفیتی را در اختیار مالکان M۳ تورینگ قرار دهند. بر این اساس تایرهای ۳۵/۲۷۵ با رینگهای ۱۹ اینچی فورج در جلو و تایرهای ۳۰/۲۸۵ با رینگهای ۲۰ اینچی فورج در عقب (سفارشی میشلن پایلوت اسپرت ۴ اس) سواری این خودرو را فوقالعاده نرم و باکیفیت کرده است. از نظر هندلینگ تمام محصولات بامو بهلطف توزیع وزن مناسب میان محور جلو و عقب عملکرد فوقالعادهای دارند. بر این اساس M۳ تورینگ کمی به بیشفرمانی نزدیک است که بهلطف ساختار سروترونیک (فرمان مکاترونیکی بامو) عملکرد بسیار عالی از خود بهنمایش میگذارد.