سال دیگری به پایان نزدیک میشود؛ در حالی که با سال ۲۰۲۴ خداحافظی میکنیم، بیایید با فناوریهایی که در سال ۲۰۲۵ همراه ما نخواهند بود، بیشتر آشنا شویم.
محصولات فناورانهای زیادی که زمانی نوآورانه و جذاب بودند، حالا از رده خارج شده و منسوخ محسوب میشوند. برخی دیگر نیز عمر کوتاهی داشتند، چرا که شرکتها اهداف جدید و سودآورتر را انتخاب کردند. در همین راستا، موج بزرگ هوش مصنوعی مولد همچنان با سرعت ادامه دارد. محصولات هوش مصنوعی امسال نشان دادند که پیدا کردن کاربردهای واقعی و تأثیرگذار، برای این فناوری چالشی بزرگ است؛ چرا که در بهترین حالت فقط کمی بهرهوری را افزایش میدهند و در بدترین حالت، خطاهای گیجکننده و ناامیدکنندهای ایجاد میکنند.
برخی از ابزارهای هوش مصنوعی مانند پین هوش مصنوعی Humane و Rabbit R1 حتی نتوانستند حداقل ویژگیهای جذب اعتماد را ارائه دهند، چه رسد به نوآوریهای انقلابی. با این حال، آنها در این فهرست قرار ندارند زیرا اگرچه وضعیت آنها بحرانی است اما از نظر فنی هنوز فعال هستند.
در ادامه برجستهترین فناوریهایی را گردآوری کردهایم که رسماً از دنیای فناوری خداحافظی کردهاند.
گوگل جمبورد(Google Jamboard) و گوگل پادکست(Google Podcasts)
هیچ فهرستی از فناوریهای منسوخ شده، بدون چند نمونه از محصولات گوگل کامل نمیشود. این غول فناوری شهرت زیادی دارد که محصولات جدید را با جاهطلبی زیاد معرفی کرده و سپس بیرحمانه آنها را چند سال بعد حذف میکند. امسال، جمبورد و پادکستهای گوگل در لیست حذفشدهها قرار گرفتند.
جمبورد گوگل یک دستگاه تخته سفید دیجیتال به همراه یک اپلیکیشن همراه است که مخصوص کاربران Google Workspace معرفی شد. جمبورد حکم یک دفتر یادداشت دیجیتال را داشت و به کاربران این امکان را می داد تا در پروژهها به صورت تعاملی همکاری داشته باشند. در سپتامبر ۲۰۲۳، گوگل اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۴، تولید جمبورد را متوقف خواهد کرد. در عوض، گوگل اعلام کرد که ابزارهای وایتبورد خود را با همکاری شرکای ثالث مانند FigJam از Figma، Lucidspark از Lucid Software و فضای کاری تصویری Miro یکپارچه خواهد کرد.
متوقف کردن Google Podcasts تا حدی منطقی به نظر میرسد. گوگل امسال اعلام کرد که این اپلیکیشن مستقل پادکست را تعطیل میکند و شنوندگان آن را به YouTube Music منتقل خواهد کرد.
این تصمیم با توجه به عادتهای شنوندگان، منطقی به نظر میرسد. طبق گفته گوگل: «بر اساس گزارش Edison، حدود ۲۳ درصد از کاربران هفتگی پادکست در ایالات متحده میگویند که YouTube پرکاربردترین سرویس آنها است، در حالی که این رقم برای Google Podcasts تنها ۴ درصد است.» علاوه بر این، مجبور کردن کاربران به گوش دادن پادکستها در YouTube Music به معنای افزایش تعداد مشاهدهها و درآمد تبلیغاتی و همچنین خرید بیشتر اشتراکهای نسخه پریمیوم است که ماهیانه ۱۱ دلار هزینه دارد.
و این تنها چیزی نیست که گوگل امسال کنار گذاشت. در سال ۲۰۲۴، ما همچنین با Chromecast ، VPN by Google One ، DropCam و Keen خداحافظی کردیم. اگر میخواهید ادای احترام کنید، پیشنهاد میکنیم سری به «گورستان گوگل» بزنید.
آواتارهای هوش مصنوعی سلبریتی متا
یک سال دیگر و یک اشتباه دیگر از متا با فناوریهایی که هیچکس خواستارشان نبود. این بار متا مجموعهای گیجکننده از شخصیتهای هوش مصنوعی ارائه داد که در آن از چهره سلبریتیها استفاده کرده بود، اما این شخصیتها حتی نسخههای هوش مصنوعی همان سلبریتیها هم نبودند و فقط ظاهرشان را تقلید میکردند.
با وجود گزارشهایی مبنی بر پرداخت میلیونها دلار به هر سلبریتی برای مجوز استفاده از شباهتهایشان، این سرمایهگذاری نتیجهبخش نبود. پس از معرفی این آواتارها در رویداد Meta Connect در سپتامبر ۲۰۲۳، متا در آگوست ۲۰۲۴ این شخصیتهای هوش مصنوعی را کنار گذاشت. این شرکت دلیل مشخصی برای تصمیم خود اعلام نکرد، اما تعداد افرادی که این شخصیتهای هوش مصنوعی را دنبال کرده یا با آنها تعامل داشتهاند، بسیار کم بوده و نشاندهنده این است که کاربران علاقه چندانی به استفاده از این ویژگی نداشته و آن را جذاب و مفید نمیدانستند.
متا کوئست ۲ (Meta Quest 2)و کوئست پرو (Quest Pro)
پدیده جایگزینی نسخههای قدیمی با نسخههای جدیدتر و پیشرفتهتر، بخشی از چرخه عمر ابزارهای فناورانه است. اما خداحافظی با هدستهای واقعیت مجازی متا کوئست ۲ و متا کوئست پرو یک فقدان سخت بود. متا به جای آن، هدست Quest 3S را معرفی کرد که ویژگیهای کوئست ۲ و کوئست پرو- مانند انتقال تصویر تمامرنگی و قابلیتهای XR – را ترکیب میکند و به این ترتیب دستگاههای قدیمیتر را عملاً از رده خارج کرد.
مرگ، بخشی از چرخه زندگی است اما کوئست ۲ و کوئست پرو بهخاطر اینکه هدستهای واقعیت مجازی را به میان مردم آوردند، در یادها خواهند ماند؛ واقعیتی که درمورد Apple Vision Pro صدق نمیکند.
کیندل اویسیس(Kindle Oasis)
در دنیای دستگاههای کتابخوان الکترونیکی، کیندل اویسیس دوران خوبی را سپری کرد. آمازون در سال ۲۰۱۶ کیندل اویسیس را معرفی کرد که یک طرف آن لبهای ضخیم و دکمههای فیزیکی برای ورق زدن صفحات داشت.
این طراحی به کاربران امکان میداد بدون آنکه بخشی از صفحه نمایش را با دستهایشان بپوشانند، کتابخوان را به راحتی در دست بگیرند، و دکمههای فیزیکی نیز حس خوشایندی به کاربر منتقل میکردند. اما تا امسال، اویسیس تنها دستگاه در مجموعه کیندل بود که دکمههای فیزیکی داشت، و این معمولاً نشاندهنده نزدیک بودن پایان عمر برای ابزارهای فناوری است. آمازون در اکتبر امسال در مصاحبهای با وبسایت The Verge تأیید کرد: «پس از فروش موجودی فعلی کیندل اویسیس به صورت آنلاین و در فروشگاهها، این دستگاه دوباره موجود نخواهد شد. امروز، همه دستگاههای ما مبتنی بر صفحه لمسی هستند، که قابلیتی است که مشتریان ما با آن راحتتر هستند.»
در وبسایت ردیت، کاربران کیندل اویسیس ناراحتی خود را از این موضوع ابراز کردند. یکی از کاربران نوشت: «وقتی کیندل اویسیس منتشر شد، فقط به خاطر دکمههای ورق زدن صفحات آن را خریدم و نمیتوانم زندگی بدون آنها را تصور کنم.» کاربر دیگری گفت: «من دیگر کیندلی بدون دکمههای ورق زدن نمیخرم. این برای من خط قرمز است.»
ایربادهای Jabra Elite
امسال سالی بود که شرکت جبرا در برابر بازار بسیار رقابتی ایربادها تسلیم شد. در ژوئن گذشته، شرکت مادر جبرا، GN، اعلام کرد که خطوط تولید Elite و Talk را به تدریج متوقف خواهد کرد. سری ایربادهای بیسیم Elite جبرا، به دلیل کیفیت صدای بالا، کاربری آسان و ویژگیهایی مانند حذف نویز فعال، به طور منظم در فهرست «بهترینها» قرار میگرفتند. این ایربادها همچنین نسبت به مدلهای پریمیوم برندهایی مانند اپل و بوز مقرونبهصرفهتر بودند.
جبرا یکی از نخستین شرکتهایی بود که تولید ایربادهای بیسیم را آغاز کرد. اما همانطور که پیتر کارلسترومر، مدیرعامل GN Store Nord، بیان کرد: «بازارها… با گذر زمان تغییر کردهاند.» بهطور خلاصه، رقابت در بازاری اشباعشده بسیار پرهزینه شده است.
با این حال، جبرا بهطور کامل از صحنه کنار نمیرود. در عوض، تمرکز خود را بر روی سمعکهای OTC، محصولات گیمینگ و خطوط تولید محصولات ارتباطات اداری معطوف میکند؛ بازارهایی که جبرا در آنها موقعیتهای قویتری دارد. اما این پایان راه برای فناوریهای صوتی مصرفی جبرا است.
Apple Pay Later
سرویس Apple Pay Later عمر زیادی در این دنیا نداشت. این ابزار BNPL (اکنون بخر، بعداً پرداخت کن) در اکتبر ۲۰۲۳ راهاندازی شد، اما کمتر از یک سال بعد متوقف شد. اپل در گفتگو با 9to5Mac تأیید کرد که دیگر Apple Pay Later را در ایالات متحده ارائه نخواهد کرد.
Apple Pay Later تنها در ایالات متحده در دسترس بود، که نشان میدهد هرگز محبوبیت زیادی پیدا نکرد. احتمالاً اپل متوجه شد که بهجای مدیریت مستقیم وامها، ارائه وام اقساطی از طریق شرکتهای دیگر سادهتر است. به همین دلیل، به جای مدل Apple Pay Later، اکنون کاربران میتوانند از بانکها و خدماتی مثل Affirm و Klarna وام اقساطی بگیرند. بنابراین، Apple Pay Later متوقف شده ، اما جایگزین آن برای کاربران تقریباً مشابه است.
منبع:mashable
source