شرکت جنرال موتورز (GM) تصمیم به توقف سرمایهگذاری بر روی شرکت تابعه خود Cruise، گرفته است. Cruise که زمانی یکی از پیشگامان در حوزه خودروهای خودران بود، پس از وقوع چندین حادثه و مشکلات نظارتی با چالشهای جدی مواجه شد. در همین حال، تسلا با وجود انتقادات همچنان به توسعه خودروهای خودران خود ادامه میدهد. این تغییرات نشان میدهد که آینده حملو نقل خودران با ابهامات زیادی روبرو است و شرکتهای مختلف استراتژیهای متفاوتی را برای رسیدن به این هدف اتخاذ کردهاند.
به گزارش سرویس خودرو رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، جنرال موتورز (GM) اخیراً اعلام کرده است که حمایت مالی خود را از شرکت تابعه خود Cruise، که در زمینه توسعه نرمافزار خودروهای خودران و ارائه خدمات تاکسی خودران فعالیت میکرد، متوقف خواهد کرد. این تصمیم پس از وقوع یک حادثه تقریباً مرگبار در اواخر سال 2023، که در آن یک خودروی Cruise با عابری برخورد کرد، اتخاذ شده است. این حادثه باعث شد تا نهادهای نظارتی، فعالیت ناوگان خودروهای Cruise را در خیابانهای سان فرانسیسکو ممنوع کنند. شرکت GM پس از این حادثه، گزارشی نادرست در مورد این اتفاق به نهادهای نظارتی ارائه کرد که تلاشهای آنها برای بازگشت به فعالیت را پیچیدهتر کرد. این بخش از GM به یک هزینه سنگین برای شرکت تبدیل شده بود و از سال 2016 تاکنون حدود 10 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده بود، اما هیچگاه به سوددهی نرسید.
مسیر حرکت Cruise شبیه به مسیر Uber است که در سال 2020 پس از کشته شدن یک عابر پیاده توسط یکی از خودروهای خودران خود، فعالیت خود را در این حوزه متوقف کرد. از آن زمان Uber استراتژی خود را در حوزه خودروهای خودران تغییر داده و به جای تولیدکننده، به یک توزیعکننده تبدیل شده است. به نظر میرسد Waymo نه تنها در شهر سانفرانسیسکو در حال موفقیت است، بلکه در حال گسترش نیز میباشد چرا که دو هفته پیش، این شرکت اعلام کرد که خدمات خود را در میامی در سال 2026 آغاز خواهد کرد.
مانند Uber، مرگ Cruise به معنای پایان تلاشهای خودران GM نیست. این خودروساز اعلام کرده است که تمرکز خود را بر روی Super Cruise معطوف خواهد کرد. Super Cruise یک سیستم کمک راننده است که در خودروهای شخصی GM موجود است و ارتباطی با شرکت Cruise ندارد. جنرال موتورز اکنون اعلام کرده است که در نهایت قصد دارد خودروهای خودران را به صورت مستقیم به افراد بفروشد. اما این ممکن است یک فروش دشوار باشد. برای متقاعد کردن شخصی برای خرید یک خودروی خودران، ممکن است صدها سفر با تاکسیهای خودران لازم باشد. احتمالاً نتیجه محتملتر، یک خودروی معمولی خواهد بود که دارای حالت رانندگی خودران است (مشابه تسلا) اگرچه اثربخشی این سیستم توسط نهادهای نظارتی ایالات متحده به دلیل دخالت آن در چندین تصادف مرگبار به شدت مورد سؤال قرار گرفته است. برخلاف Cruise، شرکت ایلان ماسک از وفاداری شدید برند برخوردار است، به طوری که برخی از مالکان تسلا حتی حاضرند از کنار مرگ دیگران نیز چشمپوشی کنند.
در مقابل استراتژی GM، تسلا در ماه اکتبر اعلام کرد که قصد دارد تاکسیهای خودران را تولید کند. ماسک از یک مزیت جدی نسبت به رقبا برخوردار است: ارتباط نزدیک با دونالد ترامپ. تیم ترامپ قبلاً توصیه کرده است که الزام شرکتهای فعال در زمینه خودروهای خودران به گزارش تصادفات خودروهای خود را حذف کنند. (منبع خبر)
تسلا استدلال میکند که خودروهای این شرکت به صورت ناعادلانه هدف این الزامات قرار گرفتهاند. ماسک از قوانین فدرال یکپارچهای دفاع میکند که خودروهای خودران را در سراسر کشور تنظیم کنند، اما از سوی دیگر، خواهان لغو مقررات فدرال است.
مشخص نیست که این آینده چگونه شکل خواهد گرفت. با تغییر مسیر Cruise دو چشمانداز متفاوت برای آینده خودران مشاهده میکنیم. آیا همه ما توسط ناوگانی که متعلق به یک شرکت است، مانند یک نوع حملو نقل عمومی خصوصی، جابهجا خواهیم شد؟ یا اینکه هر کدام از ما در حباب شخصی خود، با خودروهای خودران شخصی خود در اطراف حرکت خواهیم کرد؟ شاید بتوان تصور کرد که آینده لسآنجلس، که گسترده و وابسته به حملونقل شخصی است با لندن متفاوت باشد، جایی که Waymo ممکن است بیشتر شبیه تاکسیهای سیاه باشد. همچنین میتوان تصور کرد که لسآنجلسی که در آن خودروهای خودران میتوانند مسافران را پیاده کرده و بدون نیاز به مکانی برای پارک کردن از آنجا دور شوند، به پارکینگهای کمتری نیاز خواهد داشت.
source