اهداف بازاریابی بدون داشتن استراتژی مناسب به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارند؛ استراتژی نیز اگر در ذهن شما باشد، نمیتواند آنطور که نیاز است اجرا شود و کسبوکارتان را به اهداف بازاریابی مورد نظرش نزدیک کند؛ بلکه باید در قالب یک طرح دقیق و مشخص برنامهریزی شود تا ثمربخش ظاهر شود.
اینجاست که باید از «مارکتینگ پلن» یا «برنامه بازاریابی» استفاده کنید تا به وسیله آن مسیر بازاریابی کسبوکار خود را در مدت زمان مشخصی ترسیم کنید. در این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد مارکتینگ پلن چیست و به چه کار کسبوکار شما میآید!
همچنین گام به گام شما را با نوشتن یک مارکتینگ پلن خوب و کاربردی آشنا خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا وارد دنیای جدیدی از کسبوکار شویم …
مارکتینگ پلن چیست؟
مارکتینگ پلن (Marketing Plan) یا همان طرح بازاریابی، یک سند یا در واقع نقشه راه استراتژیک یک سازمان است که استراتژیهای کسبوکارها در آن منعکس میشود. علاوه بر این، برای اجرا و پیگیری این استراتژیها در یک دوره مشخص نیز باید برنامهریزی شود.
در واقع هدف از نوشتن یک مارکتینگ پلن این است که با سازماندهی استراتژیهای بازاریابی خود، بتوانید موفقیت یا شکست آنها را بهتر دنبال و اندازهگیری کنید؛ البته برای اندازهگیری اینگونه از کمیتها لازم است که سازمان، شاخصهای کلیدی عملکرد مناسبی را برای خود در نظر بگیرد.
نوشتن یک استراتژی بازاریابی به شما کمک میکند تا ماموریت هر کمپین، بودجه، تاکتیکها و ابزارهای در اختیارتان را در یک نگاه بشناسید. با وجود همه این موارد، شما به آسانی میتوانید در مسیری که برای کمپینهایتان طراحی کردهاید بمانید.
همچنین به راحتی خواهید فهمید کدام بخش از کمپین درست کار میکند و کدام بخش، مانع تحقق اهداف است. فراموش نشود که تلاش برای بهبود مستمر در یک سازمان، از مهمترین عوامل موفقیت و سودآوری بیشتر است.
تفاوت مارکتینگ پلن با استراتژی مارکتینگ چیست؟
در بسیاری موارد دو اصطلاح «مارکتینگ پلن» و «استراتژی بازاریابی» به جای یکدیگر استفاده میشوند. با وجود اینکه غالبا در کسبوکارهای نسبتا کوچک، این دو در یک سند گنجانده میشوند اما باید توجه داشت که این دو دقیقا یک چیز نیستند و تفاوتهایی را میتوان برای آنها قائل شد.
استراتژی بازاریابی بر اساس چارچوب و مسیر کلی کسبوکار شما تدوین میشود و اهداف بلندمدت را درنظر میگیرد؛ در حالی که مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی، اغلب مسیر بازاریابی سازمان را در دورههای کوتاهتر ماهانه، سهماهه یا سالانه مشخص میکند.
مارکتینگ پلن از چه بخشهایی تشکیل میشود؟
تحقیقات بازار: تحقیقات بازار به شما کمک میکند رفتار مصرفکننده را بهتر بشناسید و روندهای موجود را بررسی کنید تا در نهایت استراتژی خود را بر اساس واقعیتهای موجود در بازار طرحریزی کنید.
انتخاب پلتفرم: برای اجرای یک کمپین لازم است که محل اجرای آن را نیز مشخص کنید. با توجه به نوع محصول، اهداف کمپین و جامعه مخاطب آن، باید تعیین کنید که میخواهید از ابزارهای سنتی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و نشریات چاپی استفاده کنید یا به سراغ ابزارهای جدیدتر مانند شبکههای اجتماعی، موتورهای جستوجو و ایمیل بروید. شاید هم لازم باشد از هر دو دسته، ابزارهایی را انتخاب کنید !!!
معیارهای عملکرد: یکی از موارد دیگری که باید در مارکتینگ پلن شما مشخص شود، معیارهای عملکرد است. این معیارها به طور مشخص باید دستیابی به اهداف کمپینهای شما را ارزیابی کنند و نشان دهند کمپین موفق بوده است یا خیر.
انواع مارکتینگ پلن
بازاریابان ممکن است مارکتینگ پلن را به انواع مختلفی دستهبندی کنند. ما در اینجا دستهبندی «انجمن بازاریابی آمریکا» را در مورد انواع طرحهای بازاریابی مد نظر قرار خواهیم داد …
عرضه محصول:
یک نوع رایج مارکتینگ پلن مربوط به عرضه محصول یا در واقع رونمایی از آن در بازار است. مارکتینگ پلن رونمایی از محصول، در واقع نحوه ورود محصول جدید به بازار، مخاطبان هدف محصول و روشهای تبلیغ و معرفی محصول را در بر خواهد گرفت.
شبکههای اجتماعی:
برنامه بازاریابی شبکههای اجتماعی به طور مشخص، فعالیت کسبوکار شما را در محیطهای مختلف آنلاین سازماندهی و ریلگذاری میکند و باعث میشود تا در طول زمان بیشتر دیده شوید. این برنامه میتواند شامل راهکارهای متنوعی نظیر ایجاد محتوای جذاب با فعالیتهای شما باشد.
از یاد نبرید که با پیادهسازی یک استراتژی مؤثر در شبکههای اجتماعی، شما میتوانید نه تنها برند خود را بهتر معرفی کنید، بلکه بر روی افزایش آگاهی عمومی نسبت به خدمات و محصولات خود نیز کار کنید.
زمانمحور:
مارکتینگ پلنهای زمانمحور، بر یک دوره خاص از سال تمرکز میکنند و به دنبال کسب آوردههایی به نسبت خاصیت آن دوره هستند. مثلا فرض کنید که ممکن است شما یک فروشگاه پوشاک داشته باشید؛ پس قاعدتا لازم است برای ماههای منتهی به سال نو، مارکتینگ پلن مخصوص آن دوره را طراحی کنید.
بهینهسازی موتورهای جستوجو (SEO):
برنامه بازاریابی سئو به دنبال افراد بازدیدکننده وبسایت کسبوکار شما، از طریق جستوجو در موتورهای جستوجوگری است. در این طرح باید کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار شما استخراج شود و محتواهایی بهینه و متناسب با آن چه در مورد شما جستوجو میشود تولید شود تا بازدید وبسایتتان بالا برود.
۶ مرحله نوشتن مارکتینگ پلن
حال که با اجزا و انواع مارکتینگ پلن آشنا شدیم باید بدانیم یک مارکتینگ مناسب و خوب پلن چطور نوشته میشود. برای نوشتن مارکتینگ پلن باید مراحل زیر را طی کنید که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت …
تعیین ماموریت و ارزش پیشنهادی
ماموریت و ارزش پیشنهادی مشخص میکند محصول شما قرار است چه چیزی به مشتری ارائه کند. این عبارت باید در معرض دید مشتری قرار بگیرد.
دقت کنید ارزش پیشنهادی باید توضیح دهد که محصول شما چطور مشکل مشتری را حل میکند؟ ، چه مزایایی دارد و چرا مشتری باید آن را از شما بخرد؟ نه شرکت دیگری!!! با جمعآوری اطلاعات مشتریان و سپس تجزیه و تحلیل درست آنها توسط بازاریابان داده محور، میتواند به شما تا حد خوبی کمک کند.
ارزیابی فعالیتهای بازاریابی پیشین
قبل از شروع کمپین جدید، پیشنهاد میشود که یک بار فعالیتهای بازاریابی پیشین خود را مرور کنید. کمپینهای مختلفی که اجرا کردهاید را پیش رویتان بگذارید و نقاط ضعف و قوت هر کدام را ارزیابی کنید. این کار کمک بزرگی به تکرار نکردن اشتباهات گذشته و همچنین خلق ایدههای جدید میکند.
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) تعیین کنید
زمانی که تصمیم گرفتید مارکتینگ پلن خود را بنویسید، باید مشخص کنید که در بازه مدنظرتان، به دنبال چه اهدافی هستید؟ این اهداف باید قابل اندازهگیری باشند تا امکان ارزیابی دقیق کمپین را داشته باشید و بهتر است آنها را با KPI یا همان شاخصهای کلیدی عملکرد مشخص کنید.
مثلا تصور کنید صاحب یک صفحه اینستاگرامی هستید که در آن محتوای آموزشی با موضوع بازاریابی تولید میکنید. به عنوان مثال باید در مارکتینگ پلن خود مشخص کنید که در دوره موردنظر، مثلا ۶ ماه، فالوورهایتان ۲ برابر و بازدید ویدئوها ۳ برابر شود !!!
شناسایی بازار هدف
فراموش نکنید که باید شما بازار هدف خود را مشخص کنید. هیچ محصولی برای همه طراحی نشده است و دقیقا باید بدانید مخاطب محصول شما چه کسانی هستند. این کار را میتوانید بر مبنای تحقیقات بازار خود انجام دهید. تجربه ثابت کرده است که هر چه بازار هدف را دقیقتر مشخص کنید، در شناسایی ترجیحات و سلایق آنها موفقتر خواهید بود و در نتیجه طراحی محصول بهتری خواهید داشت.
بودجه
اجرا هر برنامه بازاریابی در سازمان نیاز به بودجه دارد. برای تدوین مارکتینگ پلن نیز باید بودجه لازم برای اجرای برنامههایتان را بسنجید تا در زمان اجرا به مشکل برنخورید. علاوه بر این، در فرایند بودجهبندی، باید پیشبینیهای لازم برای شرایط غیرمنتظره را نیز مدنظر قرار دهید. این کار به شما کمک میکند که در مواجهه با تغییرات بازار یا نیازهای آنی، انعطافپذیری بیشتری داشته باشید.
استراتژی و اجرا
مارکتینگ پلن شما باید در اجرا نیز منطق درستی را پیش بگیرد. برای موفقیت در اجرا نیاز است شروع زمان اجرای هر بخش و همچنین تدوین هر کمپین را به صورت جداگانه مدنظر قرار بدهید. لازم به ذکر است که پایش مداوم زمانهای مشخصشده برای هر کمپین و احصای نتایج به دست آمده، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار میدهد. این اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا در آینده با برنامهریزی بهتری اقدام کنید و از تجارب گذشته بهرهبرداری نمایید.
و اما چطور یک مدیر بازاریابی حرفهای شویم؟!
اکنون که با مارکتینگ پلن، مزایا و شیوه نوشتن آن آشنا شدید، باید بدانید نوشتن یک طرح بازاریابی تنها بخش بسیار کوچکی از دانش بازاریابی است. برای اینکه تبدیل به یک مدیر بازاریابی موفق و سرشناس شوید، نیاز است که به طور تخصصی و منحصر به فرد آموزش ببینید.
«دوره آنلاین تربیت مدیر بازاریابی: از مبانی تا دادهمحوری» موسسه توسعه به شما کمک میکند تا با زیر و بم بازاریابی آشنا شوید و در نهایت این توانایی را داشته باشید تا به عنوان مدیر بازاریابی مجموعههای مختلف به فعالیت بپردازید.
مدرس اصلی و مدیر علمی این دورهی ارزشمند، دکتر محمدمهدی پوربصیر است که به عنوان یکی از برجستهترین اساتید بازاریابی در سراسر کشور شناخته میشود. لازم به ذکر است که در انتهای دوره نیز گواهینامه موسسه آموزش عالی آزاد توسعه صادر میشود که مورد تایید وزارت علوم و قابل ترجمه رسمی است.
پس فرصت را از دست ندهید و همین الان در این دوره ثبت نام کنید تا از ۶۰ ساعت آموزش آنلاین تخصصی بازاریابی بهرهمند شوید.
source