1
در حادثه سقوط هواپیما در کره جنوبی که روز گذشته در حین فرود رخ داد و منجر به مرگ ۱۷۹ نفر شد، احتمال برخورد پرندگان بهعنوان یکی از عوامل مورد بررسی قرار گرفته است. نیویورک تایمز نگاهی به حوادثی انداخته است که در تاریخ هوانوردی به دلیل برخورد پرندگان رخ دادهاند.
حادثه ۲۰۰۹ در نیویورک و سقوط هواپیما در رودخانه هادسون
در سال ۲۰۰۹، یک هواپیما در نیویورک که به رودخانه هادسون سقوط کرد، توسط قایقهای امدادی و یک کشتی تخلیه شد.
آماندا هالپچ / نیویورک تایمز
در حادثه سقوط هواپیما در کره جنوبی که روز گذشته در حین فرود رخ داد، از ۱۸۱ مسافر، ۱۷۹ نفر جان خود را از دست دادند. مسئولان اعلام کردند که در حال بررسی علل احتمالی از جمله نقص در سیستم فرود و برخورد پرندگان هستند.
برخورد هواپیماها با حیات وحش
برخورد هواپیماها با حیات وحش پدیدهای رایج است، اما این گونه حوادث معمولاً منجر به مرگ یا آسیبهای جدی نمیشوند. با این حال، طبق گزارش اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) که در ماه ژوئن منتشر شد، بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۲۰۲۳، برخوردهای حیات وحش که شامل هواپیماهای غیرنظامی و نظامی میشدند، منجر به مرگ ۷۶ نفر در ایالات متحده شد.
بیشتر این برخوردها با پرندگان رخ داده است، اما تعریف FAA از برخوردهای حیات وحش شامل حیواناتی مانند شغالها، گوزنها و خفاشها نیز میشود.
در سال ۲۰۲۳، در مجموع 19,603 برخورد حیات وحش در ایالات متحده گزارش شد که بهطور متوسط معادل 54 برخورد در روز است. از این تعداد، 3.6 درصد به خسارت منجر شد.
برخی از حوادث مهم ناشی از برخورد پرندگان
حادثه بوئینگ 737 مکس در اتیوپی
در مارس 2019، در پرواز شماره 302 خطوط هوایی اتیوپی، تمامی 157 سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند. این حادثه پس از سقوط یک هواپیمای دیگر از همین مدل (737 مکس 8) در اندونزی رخ داد که پنج ماه قبل اتفاق افتاده بود و 189 نفر در آن کشته شدند.
هر دو حادثه به نقص در سیستم کنترل پرواز این مدل از هواپیما نسبت داده شد و پس از سقوط اتیوپی، استفاده از این مدل بهطور موقت متوقف شد.
در سال 2023، هیئت ملی ایمنی حملونقل ایالات متحده اعلام کرد که نقص در خوانش حسگرها در حادثه اتیوپی، به احتمال زیاد ناشی از برخورد یک پرنده بوده است. این دادههای اشتباه باعث فعال شدن سیستم معیوب کنترل پرواز موسوم به MCAS شد که دماغه هواپیما را به سمت پایین هدایت کرد و در نهایت منجر به سقوط آن شد.
معجزه رودخانه هادسون
در ژانویه 2009، هواپیمای خطوط هوایی US Airways که از فرودگاه لاگاردیا نیویورک به مقصد شارلوت در کارولینای شمالی پرواز میکرد، بلافاصله پس از برخاستن با یک گروه بزرگ از غازها برخورد کرد و از کار افتاد.
خلبان، چسلی بی. سالنبرگر سوم، تصمیم گرفت که امنترین گزینه فرود آوردن هواپیما در آبهای یخزده رودخانه هادسون در قلب منهتن باشد.
این مانور موفقیتآمیز بود و تمام 155 سرنشین هواپیما در عملیات تخلیه توسط قایقها و کشتیهای موجود روی رودخانه جان سالم به در بردند.
حادثه مرگبار نیروی هوایی در آلاسکا
در ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۵، یکی از مرگبارترین حوادث در تاریخ نیروی هوایی رخ داد. در این حادثه، دو موتور هواپیمای نظارتی E-3 سنتری پس از برخورد با یک گروه از غازهای کانادایی از کار افتادند و هواپیما با چرخش به سمت چپ بهشدت سقوط کرد.
در این حادثه، 24 نفر از خدمه هوایی کانادایی و آمریکایی جان خود را از دست دادند.
جت اتیوپیایی و برخورد با گروه کبوترها
در سپتامبر 1988، یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی هنگام برخاستن از فرودگاه بحردار در شمال این کشور با یک گروه کبوتر برخورد کرد.
این حادثه باعث شد هر دو موتور هواپیما از کار بیفتند و هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد. در این حادثه، هواپیما در یک فضای خالی نزدیک فرودگاه سقوط کرد و هنگام فرود آتش گرفت. از 104 مسافر، 35 نفر جان خود را از دست دادند.
حادثه خطوط هوایی ایسترن در بندر بوستون
در 4 اکتبر 1960، یک هواپیمای خطوط هوایی ایسترن که از فرودگاه بینالمللی لوگان بوستون برخاسته بود، بلافاصله پس از برخاستن با یک گروه از سارها برخورد کرد.
این برخورد منجر به از کار افتادن سه موتور هواپیمای لاکهید L-188 الکترا شد و هواپیما کنترل خود را از دست داد. در این حادثه، از 72 نفر، 62 نفر کشته شدند.
پس از این حادثه، مهندسان بهتر متوجه شدند که پرندگان چه تهدیدی جدیای برای هواپیماها ایجاد میکنند و استانداردهایی برای مقاومسازی هواپیماها در برابر برخورد پرندگان وضع شد.