امروزه اولین و مهمترین جایی که افراد برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود به آن مراجعه می‌کنند، نوار جستجو گوگل است! دقیقا به همین خاطر است که، وبسایت ها در حوزه‌های مختلف، رقابت زیادی برای کسب رتبه برتر در نتایج جستجو گوگل با هم دارند و سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تبدیل به یک صنعت چندین میلیارد دلاری شده است.

در واقع سئو، مجموعه از فرایندهایی است که یک سایت را با فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو هماهنگ می‌کند. البته این فرایند و عوامل تأثیر گذار روی سئو سایت ساده نیستند و در برخی مواقع حتی درک و فهم آنها دشوار است! در ادامه این مطلب، به بررسی و معرفی اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار روی سئو سایت پرداخته و مهمترین عواملی که روی بهینه سازی و سئو سایت تأثیر دارند را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چه عواملی روی سئو سایت تأثیر گذار هستند؟

سئو یک فرایند برای بهینه سازی وب سایت شما برای رسیدن به بالاترین و مناسب‌ترین رتبه ممکن در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل است. البته منظور ما، نتایج ارگانیک گوگل است که با نتایج پولی و تبلیغاتی متفاوت هستند و بسته به میزان بهینه سازی سایت شما، تعیین می‌شوند. رتبه بندی ارگانیک در گوگل توسط الگوریتم‌هایی مشخص می‌شود که ویژگی‌ها و معیارهای مختلف و مشخصی را در نظر می‌گیرند و در رتبه بندی صفحات سایت شما اعمال می‌کنند.

این فرآیند نیاز به یک شرکت یا متخصص سئو دارد تا بتواند وب سایت شما را به رتبه های برتر گوگل با کلمات مد نظرتان برساند ،  خدمات سئو سایت سئو ایران گزینه مناسبی برای شماست اگر سایت تان نیاز به سئو دارد.  در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار روی سئو سایت آشنا شوید.

وجود محتوای مرتبط و با کیفیت در سایت

یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند روی سئو سایت شما تأثیر زیادی داشته باشد، محتوای سایت است. از جمله مهمترین ویژگی‌های یک محتوای با کیفیت و مرتبط می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. قابل اطمینان: محتوای باید شامل اطلاعات دقیق، کامل و عاری از هرگونه اضافه گویی و اسپم باشد.
  2. قابل فهم: محتوای شما باید به صورت منطقی سازمان دهی شده باشد. این بدان معنی است که محتوا باید روان و ساده نوشته شده و از کلمات کلیدی به صورت افراطی در آن استفاده نشود.
  3. آپدیت و بروز بودن: سایتی می‌تواند در گوگل رتبه خوبی داشته باشد که، همیشه خود را به روز نگه دارد. در واقع، علاوه بر نوشتن محتوا جدید، باید روی آپدیت محتواهای قدیمی سایت نیز تمرکز داشته باشید.
  4. انطباق با کلمات کلیدی: علاوه بر اینکه باید در خصوص کلماتی کلیدی تحقیق کنید، باید با جستجو در گوگل، متوجه شوید که کاربران شما دقیق به دنبال چه چیزی هستند و اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما می‌تواند نیاز کاربران را به صورت کامل برطرف کند.

در یک نظرسنجی که توسط Directive انجام شد، حدود ۷۸ درصد از متخصصین دیجیتال مارکتینگ، تحقیق کلمات کلیدی را مهمترین روش برای جذب ترافیک جدید عنوان کرده‌اند. با تحقیق کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید درک بهتری از آنچه کاربران شما به دنبالش هستند، داشته باشید.

استفاده صحیح از کلمات کلیدی در محتوا

پس از تحقیق کلمات کلیدی سایت، زمان آن است که کلمات کلیدی را در جای درست و صحیح قرار دهید. این جایگاه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تگ عنوان
  2. H1
  3. H2 و H3
  4. آدرس URL صفحه
  5. متن محتوا
  6. توضیحات متا محتوا
  7. آلت تصاویر

بهینه سازی تصاویر سایت

به دو دلیل، بهینه سازی تصاویر سایت دارای اهمیت زیادی است. اول از همه اینکه تصاویر سایت شما، در بخش جستجو تصاویر نمایش داده می‌شود و دوم اینکه کاربران بیشتر تمایل دارند بین محتواهای متنی، تصاویری مرتبط وجود داشته باشند. از این رو، با بهینه سازی تصاویر سایت خود، می‌توانید قدم بزرگی در سئو سایت خود بردارید. در ادامه برخی از مهمترین نکاتی را که باید در خصوص بهینه سازی تصاویر بدانید، به شما گوش زد کنیم:

  1. متن جایگزین: متن جایگزین تصویر، به گوگل برای درک تصاویر سایت شما، کمک زیادی می‌کند. همچنین متن جایگزین باعث می‌شود تا سایت شما برای خوانندگانی که مشکلات بینایی دارند، مناسب و خوانا باشد. البته بهتر است این متن کوتاه و توصیفی باشد.
  2. فشرده سازی و تغییر اندازه: ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند تصاویر را بدون افت کیفیت، کم حجم کنند.
  3. استفاده از تصاویر مرتبط و زیبا: بهتر است از تصاویر آرشیو در پست‌های خود استفاده نکنید و به جای آن، از اسکرین شات، تصاویر خودتان، نمودارها و.. استفاده کنید. این کار باعث افزایش کیفیت محتوای شما می‌شود و کاربران را برای مدت بیشتری درگیر می‌کند.
  4. از کلمات کلیدی استفاده کنید: بهتر است در نام فایل نیز از کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین به جای فاصله از خط تیره در نام فایل تصاویر استفاده کنید.

بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت

یکی از مهمترین عواملی که در سئو سایت تأثیر بسزایی دارد، سرعت لود صفحات سایت است. کاربران شما انتظار دارند تا صفحات سایت شما به سرعت برایشان نمایش داده شوند و بتوانند بدون هیچ معطلی، به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

ابزارهای مختلفی مثل GTmetrix یا Google PageSpeed Insights وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سرعت سایت خود را بررسی کرده و عواملی که باعث کاهش سرعت سایت شما شده‌اند را شناسایی کنید.

بهینه سازی سایت برای نسخه موبایل

از سال ۲۰۱۹ بود که گوگل به صورت رسمی اعلام کرد، که تمامی سایت‌ها ابتدا برای موبایل ایندکس می‌شوند. این بدان معناست که ارزیابی رتبه ابتدا بر اساس نسخه موبایل انجام می‌شود و سپس بر اساس دسکتاپ پیش می‌رود. با این حساب، حتی اگر سایت شما برای نسخه دسکتاپ عملکرد فوق العاده ای داشته باشد، ولی هنوز برای موبایل بهینه نشده باشد، سئوی سایت شما دچار مشکل می‌شود. البته لازم نیست نگران این موضوع باشید، زیرا اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا این اجازه را به شما می‌دهند تا تنظیماتی برای بهینه سازی صفحات سایت برای نسخه موبایل انجام دهید.

توجه به فاکتورهای بخش Core Web Vitals

از سال ۲۰۲۱، گوگل برای رتبه بندی سایت، یک فاکتور جدید به نام Core Web Vitals را به عنوان بخش بروزرسانی تجربه صفحات معرفی کرد. این بخش در واقع تجربه یک کاربرد را در سایت شما اندازه گیری می‌کند. اصلی‌ترین بخش‌های این فاکتور عبارت‌اند از:

  • LCP: مدت زمانی که طول می‌کشد تا عناصر قابل مشاهده در یک صفحه بارگذاری می‌شوند.
  • FID: مدت زمانی که طول می‌کشد تا اولین کلیک روی صفحه ثبت شود.
  • CLS: آیا المان‌های صفحه به صورت غافلگیرانه تغییر می‌کنند یا پاپ آپ مزاحم نمایش داده می‌شود؟

بررسی عوامل نام برده شد و همچنین رفع ایرادات و مشکلات آنها باعث می‌شود تا تجربه کاربری سایت شما بهبود پیدا کند.

توجه ساختار سایت

لینک‌های داخلی در هدایت کاربران و همچنین موتورهای جستجو به صفحات مرتبط دیگر بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. از این رو، باید به لینک سازی داخلی منظم و اصولی در سایت خود توجه داشته باشید. در حالت ایده آل، هر صفحه از سایت شما باید حداکثر با سه کلیک در دسترس کاربران باشد. برای دستیابی به این ایده آل باید هر زمان که یک صفحه جدید ایجاد می‌کنید، توجه کنید که به چه صفحاتی لینک می‌دهید. این کار همچنین باعث می‌شود تا گوگل سریع‌تر صفحات جدید سایت شما را پیدا و ایندکس کند.

یکی دیگر از مهمترین مواردی که در ساختار سایت باید مد نظر خود قرار دهید، دسته بندی و تعداد صفحات سایت است. با ایجاد دسته بندی‌های مرتبط برای صفحات سایت خود، برای قرار دادن محصولات کفش در دسته بندی محصولات، یک سیگنال مثبت برای گوگل ارسال می‌کنید. همچنین، باید اضافه کرد که تعداد صفحات سایت شما با فاکتورهای رتبه بندی گوگل هیچ نوع ارتباطی ندارد ولی با این وجود، اکثر متخصصین سئو روی این عامل تمرکزی ویژه دارند و اعتقاد دارند که کاهش صفحات سایت باعث رتبه بندی صفحات سایت در گوگل می‌شود.

توجه ساختار سایت

توجه به امنیت سایت

اگر موارد امنیتی را در سایت خود رعایت نکنید، باعث می‌شود تا گوگل نسبت به سایت شما بی اعتماد شده و در نتیجه، این موضوع باعث افت رتبه صفحات سایت شما در نتایج جستجو می‌شود. یکی از مهمترین مواردی که در خصوص امنیت سایت باید مد نظر خود قرار دهید، گواهی SSL است. استفاده از https برای سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که از کاربران اطلاعاتی دریافت می‌کنند، ضروری و بسیار مهم است؛ چرا که می‌تواند از این داده‌ها محافظت کند. همچنین، در صورت عدم استفاده از https در زمان ورود کاربران به سایت شما، گوگل عبارت امن نیست را به کاربران نشان می‌دهد که باعث می‌شود اعتماد کاربران نسبت به سایت شما سلب شود.

موردی دیگری که باید مد نظر خود قرار دهید، این است که، در صورت استفاده از وردپرس توجه کنید که افزونه‌ها و پلاگین‌های خود را از یک مرجع معتبر و قانونی تهیه کنید و از نصب نسخه‌های جعلی و غیر رسمی اکیدا خودداری کنید!

دریافت بک لینک‌های معتبر

یکی از مهمترین عواملی که روی سئو خارجی سایت شما تأثیر گذار زیادی دارند، بک لینک‌ها هستند. صفحاتی که تعداد زیادی لینک را از سایت‌های معتبر و با بازدید بالا دریافت کرده‌اند، این سیگنال را به گوگل ارسال می‌کنند که صفحاتی دارای ارزش زیاد هستند و توسط سایت‌های معتبر زیادی مورد تأیید قرار گرفته‌اند. در این بین توجه داشته باشید که، بک لینک از یک سایت معتبر بسیار بهتر از چند لینک از سایت‌های با اعتبار پایین است. در ادامه، برخی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای به دست آوردن بک لینک را به شما معرفی می‌کنیم:

  • فعالیت در انجمن‌ها: انجمن‌هایی که با حوزه کاری شما ارتباط دارند، می‌توانند در ایجاد بک لینک به سایت شما کمک زیادی کنند. بهتر است در انجمن‌های کاری مرتبط با حوزه کاری خود فعالیت داشته باشید و سعی کنید تا جای امکان برای دیگران مفید باشید. این کار نه تنها باعث ایجاد بک لینک به سایت شما می‌شود، بلکه اعتبار شما را به عنوان یک فرد کارشناس و متخصص افزایش می‌دهد. در این انجمن‌ها حتما در بخش پروفایل خود، آدرس سایت تان را وارد کنید.
  • لینک‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف: شبکه‌های اجتماعی نیز نقش مهمی در ایجاد بک لینک دارند. شبکه‌های اجتماعی بیشتر امتیاز را نسبت به دیگر استراتژی‌ها دارند. در شبکه‌های اجتماعی باید به صورت مفید و هدفمند فعالیت داشته باشید و حتما در بخش پروفایل خود، آدرس وبسایت خود را وارد کنید.
  • پست مهمان: یک روش دیگر برای یک ایجاد بک لینک وجود دارد و آن هم، وبلاگ نویسی است. شما می توانید برای سایت خود وبلاگ نویسی کنید و آدرس سایت خود را در بخش محتوا یا پروفایل خود قرار دهید.

چه عواملی روی سئو سایت تأثیر گذار هستند؟

سخن پایانی

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های هر متخصص سئو و صاحب وب سایت، کسب رتبه‌های برتر در نتایج گوگل است. همان طور که گفته شد، عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی رتبه یک وبسایت در نتایج جستجو تأثیر داشته باشند. الگوریتم‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو روز به روز در حال بروزرسانی و آپدیت هستند؛ از این رو بسیار مهم است که به عوامل و فاکتورهای تأثیر گذار روی رتبه بندی سایت توجه داشته باشید. همچنین اگر می‌خواهید سئو سایت خود را برون سپاری کنید، به آژانس دیجیتال مارکتینگ متخصص و قابل اعتماد مثل سئو ایران این کار را واگذار کنید!

source

توسط elmikhabari.ir