شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی آئین نامه ای است که توسط وزارت علوم و فناوری تدوین شده است و دانشجویانی که بنا به هر دلیلی امکان ادامه تحصیل در دانشگاه دولتی که قبول شده اند را ندارند، میتوانند از این آئین نامه استفاده کنند و در صورت داشتن شرایط انتقالی، به دانشگاه دولتی دیگر جا به جا شوند.
لازم به ذکر است که در صورت عدم اعلام درخواست از سمت دانشجو در زمان مقرر شده، امکان انتقالی مجدد شما فراهم نخواهد شد چرا که این فرصت تنها یک بار در سال در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.
اما آیا امکان نقل و انتقال برای همه دانشجویان وجود دارد؟ مسلما پاسخ منفی است. تنها دانشجویانی می توانند انتقالی بگیرند که دارای شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی را داشته باشند. از این رو در این مقاله به بررسی شرایط لازم می پردازیم و نکات مهمی را در این رابطه مطرح خواهیم کرد. چنانچه متقاضی انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی دیگر هستید برای راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان ایران تحصیل به شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ همه روزه از ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید.
اطلاعیه
زمان اعلام نتایج درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه دولتی عموماً تا اواخر تابستان است.
زمان ثبت نام انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
یکی از مهم ترین اطلاعاتی که در ابتدا باید از نقل و انتقالات دانشگاهی داشته باشید، زمان ثبت نام این درخواست انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی است. در زمان مقرر شده، دانشجویی که به هر دلیلی از شرایط حال حاضر خود رضایت ندارد و تمایل دارد تا به دانشگاهی دیگر منتقل شود می بایست پس از مطالعه آئین نامه نقل و انتقالات دانشجویان از دانشگاه دولتی به دولتی و بررسی تمام شرایط به سامانه سجاد مراجعه کرده و درخواست نقل و انتقال دهد.
بازه زمانی مقرر شده برای ثبت نام انتقالی را جدی بگیرید چرا که امکان نام نویسی تنها در این بازه وجود دارد و سامانه ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاهی تنها یک بار در سال فعال می گردد و امكان ثبت درخواست انتقالی به دانشگاه دیگر را برای هر یک از نیم سال های مهر ماه و بهمن ماه فراهم می كند. برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام می توانید به سامانه سجاد مراجعه نمایید. هم چنین در این بخش نیز تاریخ دقیق ثبت نام را خدمت شما متقاضیان عزیز اعلام خواهیم کرد.
زمان ثبت درخواست نقل و انتقالات سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از یکم اردیبهشت ماه آغاز می گردد و تا سی و یکم اردیبهشت ماه ادامه می یابد (یک ماه تمام). دراین بازه زمانی می بایست دانشجویان به سامانه مراجعه کرده و درخواست انتقالی خود را برای هر یک از نیمسال های تحصیلی (مهر ماه و بهمن ماه) اعلام کنند. از یکم خرداد ماه تا پانزدهم تیر ماه درخواست های ثبت شده توسط دانشگاه مبدا مورد بررسی قرار خواهند گرفت و نتیجه نهایی را به عنوان قبولی و یا رد درخواست اعلام خواهند کرد. پس از این مرحله از تاریخ پانزدهم تیر ماه تا سی و یکم شهریور درخواست های ارسال شده مورد بررسی دانشگاه مقصد قرار خواهند گرفت و نتیجه نهایی را اعلام خواهند کرد.
اطلاعیه
توجه داشته باشید که درخواست انتقال و میهمانی متقاضیانی که خارج از شرایط آئین نامه نقل و انتقالات پذیرش میشوند صرفاً در قالب ظرفیت مازاد( شهریه پرداز) بوده و داوطلبان ملزم به پرداخت شهریه دوره متناسب با مصوبات هر ساله هستند.
مدارک مورد نیاز برای درخواست انتقال دانشجویان دانشگاه دولتی
تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست نقل و انتقال، یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است. از این رو در این قسمت از مقاله لیست کاملی از مدارکی را که می بایست برای ثبت درخواست فراهم نمایید، ارائه خواهیم داد. این مدارک شامل موارد زیر می باشند:
- فتوکپی کارت ملی (صفحات اول و دوم)
- فتوکپی شناسنامه (صفحات اول و دوم)
- گواهی عدم تخلف دانشجویی
- معدل کل دانشجو
- تکمیل فرم مربوط به درخواست انتقال (فرم انتقالی یا مهمانی)
- فرم درخواست انتقالی
- کارنامه قبولی در آزمون کنکور سراسری
- مدارک احراز هویت دانشجویان با شرایط خاص مانند گواهی فوت یا معلولیت سرپرست خانواده
دلایل انتقالی گرفتن دانشجویان دانشگاه دولتی
دانشجویان دانشگاه دولتی به دلایل مختلف ممکن است تصمیم به انتقالی گیرند. در این بخش از مقاله برخی از متداول ترین دلایل انتقال دانشجویان دانشگاه دولتی را اعلام خواهیم کرد. از جمله دلایل انتقالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مسافت های طولانی موجود میان محل سکونت دانشجو با دانشگاه مبدا که در حال حاضر مشغول به تحصیل است.
- مبتلا شدن دانشجو به بیماری های خاص
- مبتلا شدن یکی از والدین دانشجو به بیماری های خاص
- کفیل بودن دانشجویان (سرپرست خانوار بودن دانشجو)
- عدم برخورداری از شرایط مناسب رفاهی در دانشگاه محل تحصیل
- عدم وجود هیات علمی مناسب در دانشگاه محل تحصیل
- وجود مشکلات متعدد در خوابگاه شهر محل سکونت (شهری که دانشجو مشغول به تحصیل است)
- ازدواج دانشجو در طول دوران دانشجویی
- سطح بالای تحصیل دانشگاه محل تحصیل مانند مشکلات اساتید، سطح علمی آزمون ها و…
- به دنیا آمدن فرزند دانشجو در طی دوران تحصیل
نحوه گرفتن انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی
در این بخش از مقاله نحوه ثبت درخواست انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی را شرح خواهیم داد تا متقاضیان گرامی به راحتی بتوانند تمامی مراحل را طی کنند. سامانه ثبت درخواست انتقالی، سامانه جامع امور دانشجویان نامیده می شود که می بایست دانشجویان در زمان های تعیین شده به سامانه اعلامی، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند.
برای ثبت درخواست انتقالی دانشگاه دولتی لازم است مراحل زیر طی شود:
- در ابتدا می بایست دانشجو به سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) به نشانی اینترنتی portal.saorg.ir مراجعه نمایند. سپس اطلاعاتی هم چون نام کاربری، کد ملی و رمز عبور خود را وارد نمایید.
- در مرحله بعد برای ثبت نام در این سامانه می بایست قوانین را مطالعه کرده و موافقت نمایید.
- اطلاعات شخصی خواسته شده در این قسمت را در قالب فرم ارائه شده تکمیل نمایید.
- در این مرحله می بایست درخواست انتقال دائم و یا موقت داوطلب را تکمیل نمایید. سپس شماره کدی را که برای احراز هویت و بررسی اطلاعات برای شما ارسال شده است را وارد نمایید.
- در نهایت نیز با دریافت کد پیگیری، با موفقیت درخواست شما ثبت خواهد شد و تنها انتظار برای دریافت نتیجه باقی خواهد ماند.
اطلاعیه
یکی از اولویت های پذیرش برای انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی دانشجویان معلولی که تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند، می باشند.
شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی چیست؟
شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی نسبت به سال های گذشته دچار تغییراتی شده است، مطمئناً سؤالات و مشکلات پیشبینینشده ای بر سر راه دانشجویان متقاضی خواهد بود. مسائلی مانند عدم ثبت نام صحیح و به موقع، نداشتن مدارک و دلایل کافی برای پذیرش از سوی دانشگاه مبدا و مقصد و غیره را شامل است.
شاید بسیاری دانشجویان تصور کنند که شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد با و شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی یکسان است، اما حقیقت این است بر اساس شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی میزان ظرفیت، هزینه های مربوط به نقل و انتقال، میزان معدل مورد نیاز و بسیاری از شرایط دیگر با دانشگاه آزاد متفاوت است.
مسلما دلایل زیادی می تواند باعث شود که یک دانشجو تصمیم به تغییر دانشگاه خود و تحصیل مجدد در دوره های روزانه دانشگاه دولتی بگیرد. یکی از مهمترین این دلایل که پیش تر نیز بیان گردید، دوری محل تحصیل و دانشگاه از شهر و محل سکونت است. این دلیل به ویژه در مورد خانم ها پر رنگ تر دیده می شود. دلیل دیگر می تواند انتقال به دانشگاهی با سطح بالاتر باشد. دلایل موجود منجر به ایجاد امکان نقل و انتقال برای کلیه دانشجویان عزیز گشته است.
یکی از شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی مربوط دانشجویان ورودی جدید (ترم اول) است. دانشجویان ترم اول نمی توانند در نقل و انتقال دانشگاه های دولتی شرکت نمایند. با توجه به تبصره های پیش بینی شده در برخی از مواد استثناء با مهمانی و یا انتقالی این دسته از افراد موافقت خواهد شد.اگر دانشجویی از تحصیل انصراف داده باشد و مجدد درخواست تحصیل مجدد در دانشگاه دولتی روزانه را داشته باشد شرایط وی بصورت جداگانه بررسی می گردد.
اطلاعیه
با توجه به شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی ۱۴۰۳ پذیرفته شدگان مهمانی و یا انتقالی دائم در دانشگاه های دولتی ، شبانه محسوب می گردند.
تبصره های موجود برای شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی عبارتند از:
- با توجه به شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی و مطابق با آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتقال از دانشگاه شبانه به روزانه، پیام نور به روزانه و شبانه، غیر دولتی به دولتی و از غیردولتی به دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی ممنوع است.
- شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی همانند سال های پیش دارای تبصره ها و بندهای متعددی در سامانه جامع امور دانشجویان به نشانی اینترنتی portal.saorg.ir است. طبق آیین نامه شرایط انتقالی دانشگاه دولتی دانشجویانی که قصد انتقالی از یک دانشگاه دولتی به دولتی را دارند، موظف به پرداخت شهریه برابر با دوره شبانه هستند. میزان این شهریه به تعرفه دانشگاه مقصد بستگی خواهد داشت.
- در آیین نامه شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی برای آن دسته از دانشجویانی که دارای شرایط خاص باشند بند ها و تبصره هایی مبنی بر معاف شدن از پرداخت هزینه ذکر شده است. بنابراین دانشجویان گرامی می توانند با آگاهی از شرایط انتقالی دانشگاه دولتی در صورت دارا بودن شرایط مذکور از پرداخت شهریه به دانشگاه مقصد معاف شوند.
- پس از اینکه دانشجو تقاضای خود را به دانشگاه مبدأ و مقصد اعلام می دارد، مسئولین پس از بررسی شرایط فرد مذکور و مطابقت آن با شرایط انتقالی دانشگاه دولتی با درخواست وی موافقت می کنند. هر دانشجو در هر مقطعی تنها یک بار مجاز به انتقالی است و پس از اتمام تحصیل، مدرک وی توسط دانشگاه مقصد صادر می گردد.
- در آئین نامه مربوط به شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی و شرایط مهمانی دانشگاه دولتی اولویت انتقالی، مهمانی، مهمانی مبنا، مهمانی دائم برای دختران در نظر گرفته شده است. البته هیچ یک از دانشجویان نمی توانند در یک شهر از دانشگاهی به دانشگاه دیگر مهمانی یا انتقالی بگیرند و تنها برای گذراندن دورس تک درس مجاز خواهند بود.
- آئین نامه نقل و انتقالات دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی متفاوت است و شما نمی توانید از دانشگاه دولتی به آزاد انتقالی بگیرید.
انتقالی دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر، در همان رشته و همان دوره و مقطع تحصیلی امکان پذیر است در صورتی که شرایط زیر وجود داشته باشد:
- بالاتر بودن معدل میانگین دانشجو نسبت به دانشجویان دانشگاه مقصد در همان سال.
- مدت تحصیل دانشجو در دانشگاه مقصد نیز محدود شده است. یعنی حداکثر زمان انتقالی، برای دانشجویان کارشناسی پیوسته ۴ نیم سال تحصیلی بوده و بیشتر از ۴ ترم نمی توانند در دانشگاه مقصد تحصیل کنند.
- همچنین حداکثر زمان انتقالی، در مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی ۲ نیمسال تحصیلی است.
- باید واحد های پاس شده دانشجو در دانشگاه مبدا بالاتر از ۱۲ باشد.
- کلیه نمرات درسی دانشجو شامل واحد های رد شده، واحد های پاس شده و سوابق آموزشی، در کارنامه دانشجوی انتقالی ثبت شده، و در میانگین معدل کل او محاسبه خواهد شد. همچنین همانطور که در بالا اشاره کردیم مدرک فارغ التحصیلی دانشجو نیز توسط دانشگاه مقصد صادر می شود.
- میانگین نمرات دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته بر اساس ۳ ترم تحصیلی متوالی و برای دانشجویان دوره کارشناسی نا پیوسته بر اساس ۲ ترم تحصیلی، در نظر گرفته می شود.
سامانه انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی
ثبت درخواست انتقال داوطلبان از طریق سامانه امور دانشجویان وزارت علوم یا سجاد به نشانی portal.saorg.ir انجام می شود. کلیه داوطلبان دوره های روزانه و شبانه دانشگاه دولتی لازم است با مراجعه به این سامانه، درخواست انتقالی خود را ثبت کرده و مراحل را طی کنند. برای مشاهده مراحل ثبت انتقالی به بخش های بالایی مقاله مراجعه کنید.
مشاوره نحوه گرفتن انتقالی از دانشگاه های دولتی
به صورت کلی با استفاده از خدمات مشاوره می توانید مشکلات کمتری را در طی فرآیند گرفتن انتقالی تجربه کنید. به علاوه به تمامی سوالات و ابهامات شما نیز در این فرآیند پاسخ داده خواهد شد. به طور مثال یکی از موارد مربوط به درخواست انتقالی همراه با تغییر رشته است که دانشجویان از آن سوال می پرسند. برای این کار ابتدا درخواست به صورت کتبی به دانشگاه مبدا فرستاده شده و اگر فرد احراز شرایط شود، می تواند انتقالی خود را بگیرد. به علاوه در جلسات مشاوره در رابطه با موضوعاتی مانند شرایط درخواست مهمانی مبنا نیز صحبت خواهد شد.
خلاصه مقاله شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی
در این مطلب تعدادی از شرایط انتقالی دانشگاه دولتی را ذکر کردیم. اما به دلیل پیچیدگی شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی به طور معمول بسیاری از متقاضیان با مشکلاتی مواجه میشوند. از این رو در این مقاله به طور کامل به بررسی این موضوع پرداختیم تا با اطلاع از تمامی این بند ها، ماده ها و تبصره های ثبت نام دولتی در خدمت دانشجویان محترمی که سوالات و مشکلات خود را با ما در میان می گذارند باشیم. با داشتن اطلاعات و شناخت از قوانین و شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی، برای کسب مجوز انتقالی و ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه دولتی با مشکلات کمتری همراه خواهید بود. علاوه بر آن از مشکلاتی پیش بینی نشده ای که عمدتاً بر سر راه متقاضیان به وجود می آیند و سبب سردرگمی دانشجویان می شود کسب اطلاع می نمایید.
پس از مطالعه دقیق مقاله چنانچه با سوال و یا اشکالی رو به رو شدید می توانید با مشاورین و متخصصین مجرب ما در مجموعه ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید. هم چنین می توانید برای ما کامنت بگذارید. مشاوران ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.
جهت دانلود PDF مقاله شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی، کلیک کنید.
شرایط انتقالی دانشگاه دولتی چگونه است؟
با توجه به متن، انتقال به دانشگاه دولتی براساس دلایل مختلفی ممکن می باشد که به علت شرایط های متفاوت، پیشنهاد ما این است که مقاله را کامل مطالعه بفرمایید.
سامانه انتقال دانشگاه دولتی به دولتی کدام است؟
متقاضیان گرامی می توانند از طریق سامانه portal.saorg.ir درخواست انتقالی خود را ثبت نمایند.
آیا شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد با و شرایط اخذ مهمان در دانشگاه دولتی همچنین انتقالی یکسان است؟
بر اساس شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی میزان ظرفیت، هزینه های مربوط به نقل و انتقال، میزان معدل مورد نیاز و بسیاری از شرایط دیگر با دانشگاه آزاد متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله فوق مراجعه کنید.
source