یکی از انواع رایج مالیات غیرمستقیم، «مالیات بر ارزش افزوده» است که راهی برای تأمین درآمد دولت است. این روش دریافت مالیات در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران اجرا می‌شود. در واقع این مالیات در هر مرحله‌از زنجیره تولید و توزیع اعمال می‌شود و تاثیر زیادی بر قیمت کالاها و نرخ خدمات دارد. همین امر باعث می‌شود تا استراتژی‌های فروش در کسب و کارهای مختلف نیز از این نوع مالیات تاثیر بگیرد. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب به طور کامل به تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت‌گذاری بپردازیم و نقش آن را بر استراتژی‌های فروش کسب و کارها بررسی کنیم.

ویژگی‌های کلیدی مالیات بر ارزش افزوده

این نوع مالیات به شکل غیرمستقیم از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود و فروشندگان و تولید‌کنندگان مسئولیت دریافت آن را برعهده دارند. سپس آن را به اداره مالیات می‌پردازند. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات نیز نقش واسطه‌ای در جمع‌آوری این مالیات ایفا می‌کنند.

نحوه محاسبه آن نیز به صورت درصدی از قیمت کلی کالا یا خدمات است و مصرف‌کننده نهایی باید آن را بپردازد. ویژگی‌های اصلی این نوع مالیات غیرمستقیم عبارت است از:

  • داشتن شفافیت: مالیات بر ارزش افزوده در هر مرحله از تولید کالا تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده به وضوح محاسبه و اعلام می‌شود. به طوری که بر روی بسته‌بندی کالاها می‌توانید نرخ آن را مشاهده کنید.
  • غیرمستقیم بودن: ویژگی مهم دیگر این مالیات است که به صورت مستقیم از مصرف‌کننده دریافت نمی‌شود؛ بلکه به قیمت نهایی کالا یا خدمات اضافه می‌شود.
  • اعمال بر روی تمامی کالا: همه کالاهایی که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، دارای مالیات بر ارزش افزوده هستند.
  • مالیات بر ارزش افزوده

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت‌گذاری

حالا باید به تاثیراتی که این نوع مالیات بر روی قیمت کالاها و خدمات می‌گذارد، صحبت کنیم. مطمئنا وقتی یک کالا با این نوع مالیات به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مهم‌ترین این اثرات عبارتند از:

افزایش قیمت نهایی

اولین تاثیر این نوع مالیات بر روی محصولات، افزایش قیمت نهایی کالاها و خدمات است. این افزایش قیمت بسته به نرخ مالیات و ساختار هزینه‌های تولید و توزیع متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال

اگر نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد باشد، قیمت نهایی کالا یا خدمات حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. حالا این افزایش می‌تواند باعث کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و تغییر در رفتار خرید آن‌ها نیز شود.

تاثیر بر زنجیره تامین

در طرف دیگر مواد اولیه قرار دارند که باز هم تولیدکنندگان باید آن‌ها را تولید به کار ببرند. حال آنکه برخی از این مواد اولیه نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند و در نهایت تولیدکننده آن‌ها را گرانتر تهیه می‌کند. برای مثال یک کارگاه شیرینی‌پزی باید مواد اولیه از قبیل روغن، شکر، آرد و …. را تهیه کند. در حالی که همین کالاها نیز مشمول مالیات غیرمستقیم هستند.

همان‌طور که می‌بینید باز هم مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند به شکل دیگری باعث افزایش قیمت کالاها شود. به طوری تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید این مالیات را در محاسبات خود لحاظ کرده و آن را به قیمت‌گذاری نهایی اضافه کنند. در نتیجه هزینه‌های عملیاتی افزایش می‌یابد.

کاهش سود تولیدکننده

از دیگر تاثیرات منفی که این نوع مالیات بر روی مشاغل، قیمت‌گذاری کالاها و حتی استراتژی‌های فروش می‌گذارد، کاهش سود تولیدکنندگان است. به هر حال تولیدکنندگان در میدان رقابت با یکدیگر قرار دارند و برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند، مجبورند قیمت کالاها را پایین نگهدارند. در حالی که ممکن است هزینه زیادی برای تولید آن پرداخت کرده باشند. همین موضوع ممکن است چرخه اقتصاد و تولید را نیز مختل کند. به طوری که وقتی تولیدکننده سود کمتری از تلاش خود دریافت کند، مجبور است کنار بکشد.

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر استراتژی‌های فروش

همان‌گونه که وعده دادیم باید تاثیرات این نوع مالیات غیرمستقیم بر استراتژی‌های فروش را نیز بررسی کنیم. مهم‌ترین این تاثیرات عبارت است از:

تغییر در سیاست‌های قیمت‌گذاری

شرکت‌ها در مواجهه با مالیات بر ارزش افزوده ناچارند در استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود بازنگری کنند. به طوری که قیمت‌ها را تغییر دهند که عبارت است از:

  • افزایش قیمت‌ها: انتقال کامل مالیات بر ارزش افزوده به مصرف‌کننده.
  • جذب بخشی از مالیات: کاهش حاشیه سود برای جلوگیری از افزایش قیمت نهایی.
  • استفاده از تخفیف‌ها: ارائه تخفیف‌های ویژه برای حفظ تقاضا.

نوآوری در محصولات و خدمات

برای مقابله با تاثیرات مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌ها اغلب به نوآوری در محصولات و خدمات خود روی آورند. به عنوان مثال با ارائه بسته‌های خدماتی جدید با ارزش افزوده بیشتر سعی می‌کنند همچنان فروش خود را در بازار حفظ کنند.

در برخی موارد هم تولیدکنندگان با تولید محصولات ارزان‌تر و گاهی باکیفیت پایین‌تر سعی دارند مشتریان پیشین خود را حفظ کنند.

بهینه‌سازی فرآیندها

یکی از راهکارهای موثر برای کاهش تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر هزینه‌ها، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و توزیع است. به این صورت که تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان سعی می‌کنند با کاهش هزینه‌های غیرضروری، از کاهش سود خود جلوگیری کنند.

مدیریت مالی دشوارتر

پرداخت مالیات برای شرکت‌ها یک موضوع بسیار مهم است و اگر اطلاعات درستی در این زمینه نداشته باشند، ممکن است به جریمه تبدیل شود. به طوری که با عدم تکمیل اظهارنامه یا عدم پرداخت به موقع مالیات مشمول جریمه می‌شوند. در این مواقع است که شرکت‌ها باید سیستم‌های مالی خود را به گونه‌ای مدیریت کنند بتوانند خدمات مالیات بر ارزش افزوده را به صورت کارآمد جمع‌آوری و پرداخت کنند.

از جمله این اقدامات باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استخدام کارشناس زبده حسابداری
  • استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری
  • پیگیری اخبار و قوانین جدید مربوط به مالیات برارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

دشوار شدن تعامل با مشتریان

اگرچه این نوع مالیات از مشتریان دریافت می‌شود، اما دریافت کننده آن تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان است. در این رابطه وقتی قیمت یک محصول افزایش می‌یابد، آن‌ها در جلب اعتماد و اقناع کردن مشتریان دچار مشکل می‌شوند. در این موارد باید با ارائه فاکتور و یا توضیح در مورد دلایل افزایش قیمت با مشتریان صحبت کنند که البته این کار هم مشکلات خاص خودش را دارد.

رشد اقتصادی

دریافت مالیات با ارزش افزوده از یک سود باعث گرانی، کاهش قدرت خرید مردم و حتی کاهش سود توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود. اما در سویه دیگر، دولت‌ها قرار دارند که با دریافت این مالیات می‌توانند بخشی از بودجه لازم برای اجرای برنامه‌هایشان را تأمین کنند.

به عبارت دیگر، مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند به تامین منابع مالی برای دولت کمک کرده و در نتیجه به رشد اقتصادی کشور کمک کند. با این حال اگر نرخ مالیات بسیار بالا باشد، ممکن است تاثیر منفی بر تقاضای مصرف‌کننده داشته باشد و حتی باعث رکود اقتصادی نیز شود.

تغییر در الگوهای مصرف

مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند باعث تغییر در الگوهای مصرف شود. به طوری که مصرف‌کنندگان به سمت کالاها و خدماتی با نرخ مالیات کمتر بروند. همچنین میزان تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش می‌یابد و تنها تقاضا برای تهیه کالاهای مصرفی و ضروری افزایش پیدا می‌کند.

مالیات بر ارزش افزوده یک ابزار مالی موثر است که تاثیرات گسترده‌ای بر قیمت‌گذاری و استراتژی‌های فروش دارد و عموما شرکت مالیاتی این وظایف را بر عهده میگیرد. این نوع مالیات خاص ایران نیست و در تمامی کشورهای دنیا از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود. به همین دلیل شرکت‌ها باید به جای اعتراض و کنار زدن، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از استراتژی‌های مناسب، تاثیرات منفی این مالیات را کاهش داده و از فرصت‌های ایجاد شده بهره ببرند. در نهایت، تعامل موثر با مشتریان و بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی بتوانند فروش خود را افزایش دهند.

source

توسط elmikhabari.ir