01 بهمن 1403 ساعت 13:11

در سال 2024 گرچه صنعت خودرو جهان پیشرفت زیادی کرد، اما برخی خودروها از فرط نبود مشتری روی دست صاحبانشان باد کردند و در انبارها خاک خوردند.

خرید خودرو در سال 2024 کار آسان و راحتی نیست و برای اینکه بتوانید از میان انبوه محصولات خودروسازان دنیا، تنها دست روی یکی بگذارید و سند آن را به نام خودتان بزنید، باید هفته‌ها و ماه‌ها اطلاعات کسب کنید تا سرتان کلاه نرود. همان‌طور که زیبایی ملاک خوبی برای خرید یک خودرو نیست، برند هم نباید مورد توجه خریداران باشد.

فهرست محتوا

اوضاع رو به بهبود بازار خودرو در 2024

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

ممکن است فکر کنید که خودروسازی همچون آئودی باید تمام خودروهایش در زمره بهترین‌ها باشند یا شک به دلتان راه ندهید که نیسان هم می‌تواند خودرو بد بسازد، اما اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، همواره در سبد متنوع بهترین‌ها هم ماشین بد پیدا می‌شود. بیماری همه گیر کرونا توانست مردم را از تک و تا بیندازد و میل به خرید خودرو یا هر کالای دیگری را در آن‌ها کاهش دهد.

وقتی پاندمی کووید 19 تمام شد، تقاضا برای خرید خودرو افزایش یافت و خودروسازان توانستند به عطش مشتریان به نحو احسن پاسخ دهند. گرچه کمبود قطعات وجود داشت و رکود بیداد می‌کرد، اما همه تولیدکنندگان و تأمین کنندگان دست به دست هم دادند تا از بحران عبور کنند. هم اکنون در برهه‌ای از زمان هستیم که شرکت‌های خودروسازی روی توسعه محصولات هیبریدی و برقی تمرکز کرده‌اند و معتقدند که آینده یعنی پیش به سوی برقی سازی ناوگان حمل و نقل!

بدفروش‌ترین خودروهای 2024

همواره در رسانه‌های مختلف راجع به پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا در 2024، بهترین شاسی بلندهای سال یا مطالب مشابه صحبت می‌شود تا مشتریان بتوانند با نگاه به برترین خودروها، انتخاب آسان‌تری داشته باشند، اما آیا تا به امروز چیزی درباره بدترین خودروهای 2024 شنیده‌اید؟ منظور ما از بدترین خودروها این نیست که مشخصات فنی و امکانات آن‌ها بد است یا طراحی ظاهری ضعیف و افتضاحی دارند، بلکه معتقدیم بدترین خودروهای سال 2024 آن‌هایی هستند که موفق نشده‌اند فروش خوبی داشته باشند و شکست خورده‌اند.

ده خودرویی که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد، روی دست صاحبانشان باد کرده‌اند و استقبال خوبی از آن‌ها نشده است. متاسفانه گاهی این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و برای ما هم عجیب است که چرا باید از سبد محصولات نیسان، آئودی، آلفارومئو و کرایسلر، نماینده در این فهرست حضور داشته باشد.

1. دوج چارجر

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

دوج چارجر برقی یک خودرو به ظاهر جذاب و سزاوار توجه است که نتوانسته آن طور که باید فروش خوبی داشته باشد. متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که در آغازین روزهای سال میلادی جدید، فروش این خودرو به معنای واقعی کلمه افتضاح بوده و با این اوصاف، 1755 روز در انبارهای شرکت روی دست صاحبانش باد کرده است.

با این حال عده‌ای معتقدند که چون تحویل دوج چارجر برقی به تازگی آغاز شده، اعداد و ارقام فوق اعتباری ندارند، ولی به خاطر داشته باشید که نگاه کلی به بازار این خودرو، استقبال و تقاضای زیادی را نشان نمی‌دهد. در حال حاضر نمایندگی‌های فروش این خودرو الکتریکی شاهد خاک خوردن چارجر هستند و کاری از دست آن‌ها ساخته نیست.

وضعیت بد چارجر در بازار، نشان می‌دهد که خودروسازان بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار نکرده‌اند و پیش‌بینی‌های آن‌ها با واقعیت انطباق ندارد. به همین خاطر است که دوج سخت تلاش می‌کند تا چارجر V6 را هر چه سریع‌تر به بازار بفرستد و فروش فاجعه بار چارجر برقی را جبران کند. به نظر می‌رسد که اگر دوج تلاشی در جهت حل مشکلات فعلی نکند، فروش بد این خودرو روی آینده شرکت تأثیر بدی می‌گذارند.

2. آئودی A3

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

بدیهی است که امکان دارد یک خودرو در اروپا با استقبال مشتریان مواجه شود، اما همان محصول در بازار آمریکا تبدیل به یکی از بدفروش‌ترین ماشین‌ها شود. آئودی A3 که خودرو پرطرفدار اروپا و گربه سیاه آمریکایی‌هاست، 470 روز در انبارهای نمایندگی‌ها باقی مانده و خاک خورده و یکی از بدترین خودروهای آئودی است که تاکنون ساخته شده!

هم اکنون مدل 2022 آئودی A3 راهی بازار آمریکا شده تا دومین محصول این خودروساز در ایالات متحده باشد. علیرغم فروش خوب کراس اوور آئودی Q3 در بازار آمریکا که حدود 20 هزار دستگاه بوده، معامله به ضرر A3 و S3 تمام شده و تنها 8500 دستگاه فروش داشته‌اند. اینکه فلان خودرو بیش از 450 روز در انبار یک خودروساز معروف بماند، خبر بدی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

البته آئودی یک بار دیگر با چنین شرایط بحرانی دست به گریبان بوده و وضعیت به وجود آمده فعلی بی‌سابقه نیست. برای مثال دوج هورنت در سال 2023 رکورد در انبار ماندن را با 517 روز شکست و گرچه امروز گذشته تلخ خود را جبران کرده، اما در خاطره‌ها ماندگار شده است.

3. کرایسلر وویاجر

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

کرایسلر وویاجر به عنوان محصولی از استلانتیس، مجهز به یک پیشرانه 3.6 لیتری 6 سیلندر پنتاستار شده و قیمت 40 هزار دلاری دارد. وویاجر تمام استانداردهای لازم برای ثبت یک فروش موفق را داشته، اما متاسفانه بیش از 300 روز در نمایندگی‌ها خاک خورده و نتوانسته آن طور که باید خوش بدرخشد.

به نوعی باید گفت که وویاجر یک نسخه ارزان‌تر از پاسیفیکا است و شاید امروزه مینی‌ون‌ها زیاد محبوب نباشند، اما تجربه ثابت کرده است که پاسیفیکا در سال 2024 بیش از 100 هزار دستگاه فروخته است؛ بنابراین، بدفروش بودن وویاجر ربطی به مینی ون بودن آن ندارد!

در سال 2024 تنها 12 هزار دستگاه کرایسلر وویاجر به فروش رسیده و اگر بخواهیم منصفانه تر آمار فروش این خودرو را بررسی کنیم، باید اعتراف کنیم که در کل، سال گذشته را با فروش 25 هزار دستگاهی به پایان رسانده است.

4. آلفارومئو جیولیا

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

راجع به آمار فاجعه بار فروش کرایسلر وویاجر که از زیرمجموعه‌های استلانتیس به شمار می‌رود، صحبت کردیم و گفتیم که سال خوبی را سپری نکرده است. این وضعیت نه تنها برای وویاجر بلکه برای آلفارومئو جیولیا هم صدق می‌کند و به هیچ وجه حال مساعدی در 2024 نداشته است. صنعت خودرو پس از بحران کرونا توانست خودش را با مشکلات زنجیره تأمین وفق دهد، اما ظاهرا گروه استلانتیس نتوانسته با این موضوع منطبق شود.

در سال گذشته شاهد کناره گیری کارلوس تاوارس از صندلی مدیر عاملی این شرکت بودیم و این اتفاق دقیقا در برهه‌ای از زمان رخ داد که انبارهای جیولیا در آمریکا با رکوردهای تازه‌ای روبه‌رو شده بودند. یکی از فرزندان بداقبال استلانتیس که فروش خوبی در سال 2024 نداشته، آلفارومئو جیولیا است که برای فروش یک دستگاه از آن باید تقریبا 285 روز صبر کرد.

از سال 2017 که جیولیا وارد بازار شد، به هیچ وجه موفق نشد که نظر مساعد مشتریان را جلب کند و شاید یکی از دلایل خریداران، سدان بودن این خودروست و می‌دانیم که این روزها مردم علاقه زیادی به خرید کراس اوورها و شاسی بلندهای آفرودی دارند. از طرف دیگر رقبای جیولیا در بازار مانع موفقیت و رخ نمایی این خودرو شده‌اند.

5. جگوار XF

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

نمایندگی‌های فروش جگوار XF باید مسیر دشوار و طاقت فرسایی را بابت فروش این خودرو طی کنند. این خودرو اواسط سال 2024 از رده خارج شد و دیگر به تولید نمی‌رسد، اما همچنان برای فروش نمونه‌های باقی مانده در انبار باید حدود 280 روز صبر کرد.

همان‌طور که گفتیم، یکی از دلایل بدفروش شدن سدان‌ها در سال‌های اخیر، علاقه مشتریان به شاسی بلندها و کراس اوورهاست و به همین خاطر بوده که XF نتوانسته در مقابل رقبای گردن کلفت خود چیزی بگوید. شاید تلخ باشد، اما جگوار ایکس اف همچون اف پیس مهجور و فراموش شدنی است.

6. جگوار اف پیس

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

برادر بی‌فروغ و بدفروش دیگر جگوار، اف پیس است که نتوانسته به هیچ وجه رضایت مشتریان خود را جلب کند. علیرغم تلاش بی‌وقفه این خودروساز به منظور احیای مجدد نام جگوار، راه به جایی نبرده است. رونمایی از کانسپت تایپ 00، تلنگر خوبی برای این برند بود و شاید شروع خوبی برای فروش محصولات آینده باشد، اما متاسفانه در حال حاضر خیری برای تولیدات فعلی نداشته است.

اف پیس یک خودرو نسبتا قدیمی بوده که دیگر توان رقابت با رقبای سرسخت و مدرن خود را ندارد و به همین خاطر شکست را پذیرفته است. از دیگر دلایل بدفروش بودن محصولات قدیمی جگوار باید به قابلیت اطمینان پایین، ساختار قدیمی و تغییر و تحولات آینده این برند اشاره کرد. اگر نام این شاسی بلند را در این فهرست نمی‌آوردیم، آیا از وجود چنین محصولی باخبر می‌شدید؟

7. نیسان Z

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

آمارها نشان می‌دهد که نیسان موفق شده در سال 2024 میلادی بیش از 3 هزار دستگاه نیسان Z بفروشد و این نخستین باری است که این خودرو توانسته از نیسان سوپرا بیشتر بفروشد. آن اوایل عرضه Z به بازار، نمایندگی‌ها جوگیر شدند و قیمت این خودرو نسبتا محبوب را گران‌تر از قیمت مصوب شرکت اعلام کردند و همین در درازمدت کار دست نیسان داد.

امروز که از تب و تاب نیسان زد افتاده، خبری از فروش نیست و حتی با همان قیمت کارخانه هم کسی حاضر به خرید این ماشین نیست. با این اوصاف باید گفت که طمع فروشندگان لطمه بزرگی به کمپانی نیسان در سال 2024 زد!

8. لندرور دیسکاوری

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

شکی نیست که یکی از برندهای جذاب بازار، لندرور است که سود خوبی از فروش بالای دیفندر و رنجرور نصیبش شده، اما لندرور دیسکاوری از آن دست خودروهایی بوده که نتوانسته خودش را با بازار وفق دهد. شاید اگر دیفندر تغییر کاربری نمی داد و همچنان به عنوان یک خودرو بیراهه نورد و آفرودی شناخته می‌شد، امروز شاهد بدفروش شدن دیسکاوری نمی‌بودیم.

در واقع دیفندر یک آفرودر بود که روی توانایی‌های بیراهه‌نوردی‌اش حساب باز می‌کرد و دیسکاوری به عنوان یک شاسی بلند خانوادگی با سواری راحت عرضه شد، تا اینکه لندرور تصمیم گرفت با استفاده از پلتفرم مشترک، مرزهای به وجود آمده بین دیفندر و دیسکاوری را پاک کند و همین باعث شد تا از جانب این SUV ضرر کند.

9. آئودی A7

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای سدان آئودی، A7 است که از 2019 در بازار به فروش می‌رسد. البته فروش این محصول به هیچ وجه خوب نبوده و به خاطر سن بالا و رونمایی از نسل جدید آن، استقبال خوبی از آن نشده است.

هم اکنون خریداران منتظر رونمایی از نسل جدید هستند و به همین خاطر است که عمده تولیدات آئودی A7 در انبارها خاک می‌خورند. آئودی جدید قرار است به عنوان جانشین سدان A6 باشد؛ بنابراین، با یک خودرو برقی سروکار داریم. (آئودی از اعداد زوج برای مدل‌های برقی و از اعداد فرد برای معرفی نمونه‌های درون سوز استفاده می‌کند)

10. مینی کوپر هاردتاپ

این خودروها در 2024 روی دست صاحبانشان باد کرد

شاید شکل ظاهری مینی کوپر جدید مدرن باشد و زیر کاپوت آن یک موتور 4 سیلندر با حداکثر توان 201 اسبی به کار رفته باشد، اما نظر خریداران را جلب نکرده و به همین خاطر است که برای فروش آن باید 224 روز صبر کنیم. البته وضعیت مینی کوپر هاردتاپ نسبت به سایر خودروهای این فهرست بهتر است، اما باز هم یک خودرو بدفروش لقب می‌گیرد.

با این حال یکی از مهم‌ترین دلایل فروش نرفتن مینی کوپر، علاقه شدید آمریکایی‌ها به خودروهای بزرگ است و تمایل زیادی به ماشین‌های کوچک و مینی ندارند. از طرفی اگر آن‌ها بخواهند برای این خودرو 32 هزار دلار خرج کنند، سراغ نمونه‌های بزرگ‌تری مثل تویوتا راو 4 و کیا اسپورتیج می‌روند.

در گجت نیوز بخوانید: این خودروهای جذاب، زیباترین ماشین های سال ۲۰۲۴ هستند + عکس ایمن ترین خودروهای سال ۲۰۲۴ در ابعاد مختلف معرفی شدند بهترین پیکاپ سال ۲۰۲۵ به انتخاب موتورترند بهترین شاسی بلند سال ۲۰۲۴ از نگاه موتورترند معرفی شد

source

توسط elmikhabari.ir