1
جدیدترین نسخه شلبی GT350 یک پروژه از شرکت شلبی آمریکاست که با سیستم تعلیق ارتقاء یافته و قدرتی تا 830 اسب بخار عرضه میشود.
پس از اعلام همکاری فورد و RTR در ساخت نسخه تقویتشدهای از موستانگ اکوبوست، حالا شلبی GT350 جدید وارد میدان شده است. اما این مدل تفاوت زیادی با نسخه قبلی خود دارد. اول از همه اینکه، فورد در این پروژه دخالتی نداشته است. این خودرو کاملاً توسط شلبی، با همکاری شرکتی مستقر در میشیگان به نام Turn Key Automotive/Motorsports، ساخته شده است.
این خودرو با نام 2025 Shelby GT350 عرضه میشود. تمامی نشانهای خارجی خودرو به شلبی اشاره دارند و حتی داخل خودرو نیز پر از برندینگ شلبی است. در زیر کاپوت، مدلهای سوپرشارژ عبارت «Shelby Performance» روی کاور ورودی هوا حک شده است، هرچند نشان موستانگ همچنان روی کاور پلاستیکی رادیاتور دیده میشود.
تفاوت بزرگ دیگر با مدل قبلی GT350، موتور آن است. به جای موتور V-8 با میللنگ تخت و دور موتور بالا، شلبی این مدل را در دو نسخه عرضه میکند. نسخه سوپرشارژر از یک سوپرشارژر بزرگ Whipple بر روی موتور 5 لیتری Coyote بهره میبرد که 810 اسب بخار تولید میکند. یا میتوانید نسخه تنفس طبیعی را انتخاب کنید که با قدرت 480 اسب بخار، معادل همان قدرت اعلامشده توسط فورد، عرضه میشود. اگر این گزینهها به نظرتان آشنا میآید، باید گفت که تقریباً مشابه انتخابهایی است که در شلبی سوپر اسنیک دارید. تنها تفاوت این است که سوپر اسنیک 830 اسب بخار قدرت تولید میکند.
در واقع، شلبی GT350 هم میتواند این قدرت را ارائه دهد، به شرطی که مدل GT350R را انتخاب کنید. این نسخه که برای استفاده در پیست طراحی شده اما همچنان مجاز به رانندگی در خیابان است، با قدرت بیشتر، کابینی با فیبر کربن، رولکیج یکپارچه، سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم، ترمزهای مسابقهای Alcon و بسیاری از ویژگیهای مخصوص خودروهای مسابقه عرضه میشود. اینجاست که همکاری با Turn Key Automotive/Motorsports نقش مهمی ایفا میکند. این شرکت تجربه زیادی در ساخت خودروهای مسابقهای دارد و با شلبی آمریکایی برای ساخت نسخهای مخصوص پیست برای مسابقات Trans Am همکاری میکند.
برای نسخه استاندارد GT350، خریداران میتوانند بین جعبهدنده 6 سرعته دستی یا اتوماتیک انتخاب کنند و سیستم اگزوز نیز بهبود یافته است. با این حال، جزئیاتی در مورد ارتقاء سیستم تعلیق و تغییرات ظاهری ارائه نشده است.
وینس لاویولت، معاون عملیات و طراح ارشد در شلبی آمریکایی، گفت:
«ما قدرت را تقریباً 70 درصد افزایش دادیم، سیستم تعلیق را تنظیم کردیم، اگزوز را بهینه کردیم، آیرودینامیک را بهبود دادیم و ظاهر جذابتری به آن بخشیدیم. طراحی این خودرو بر اساس عملکرد است و به GT350 شلبی ظاهری هدفمند داده است. با این حال، سیستم تعلیق همچنان به اندازهای نرم است که بتوانید روزانه از آن استفاده کنید، بدون اینکه راحتی قربانی شود.»
قیمت این خودرو نیز هنوز به طور کامل مشخص نشده است. شلبی اعلام کرده است که قیمت نسخه سوپرشارژ از 104,999 دلار شروع میشود، اما هزینه نسخه تنفس طبیعی یا مدل GT350R هنوز اعلام نشده است. تولید این خودرو به 562 دستگاه محدود میشود، که با تعداد تولید نسخه اصلی شلبی GT350 در سال 1965 برابری میکند. همچنین، 36 دستگاه GT350R تولید خواهد شد، به همراه «تعداد محدودی» که توسط کارگاهها و توزیعکنندگان دیگر برای بازارهای خارج از ایالات متحده ساخته خواهند شد. شلبی اعلام کرده که هر خودرو با گارانتی سهساله یا 36,000 مایل عرضه میشود و گارانتی پیشرانه فورد نیز حفظ خواهد شد. این خودروها از طریق نمایندگیهای مجاز فورد شلبی در ایالات متحده به فروش میرسند.
هر دو مدل از اواخر امسال در دسترس خواهند بود.