طبق گزارش Appfigures، سال جاری هزینهکرد مردم برای استفاده از هوش مصنوعی بیشتری بوده است. طبق این گزارش بیش از نیمی از کاربران موبایلی ChatGPT زیر 25 سال سن دارند.
به گزارش تکراتو به نقل از techcrunch، هزینههای کاربران برای اپلیکیشنهای هوش مصنوعی در سال 2024 به 1.42 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته 274 درصد افزایش داشته است. این جهش از زمان انتشار اولیه ChatGPT در ماه می 2023 رخ داده است.
ChatGPT همچنان بیرقیب است و درآمد آن از مجموع سایر اپلیکیشنهای هوش مصنوعی مطرح، بیشتر بوده است. این موفقیت نهتنها برای OpenAI بلکه برای اپل و گوگل نیز سودآور بوده، چراکه این دو شرکت حدود 30 درصد از درآمد خریدهای درونبرنامهای را دریافت میکنند. به گفته Appfigures، بازار اپلیکیشنهای هوش مصنوعی موبایل در حال حاضر ارزشی حدود 2 میلیارد دلار دارد.
آمار کاربران موبایلی ChatGPT
آنطور که در گزارش Appfigures آمده، بیشتر کاربران ChatGPT جوان هستند، اما گروه سنی دوم غافلگیرکننده است تاکنون ChatGPT بیش از 353 میلیون بار دانلود شده، اما ترکیب کاربران آن متوازن نیست.
- بیش از نیمی از کاربران موبایلی ChatGPT زیر 25 سال هستند. این موضوع نشان میدهد که جوانترها نسبت به فناوریهای جدید پذیرش بیشتری دارند. البته، شاید این آمار به این دلیل باشد که بسیاری از آنها برای انجام تکالیف مدرسه از این ابزار استفاده میکنند. طبق تحقیقات Pew Research Center، در سال گذشته 25 درصد از نوجوانان آمریکایی از ChatGPT برای کمک به درسهای خود استفاده کردهاند و این رقم اکنون دو برابر شده است.
- اما گروه سنی دوم در استفاده از ChatGPT بین 50 تا 64 سال قرار دارد و 20.2 درصد از کاربران را تشکیل میدهد.
اختلاف فاحش میان کاربران زن و مرد
گزارش Appfigures نشان میدهد که 84.5 درصد از کاربران موبایلی ChatGPT مرد هستند. در حالی که زنان در صنعت هوش مصنوعی نقشهای کلیدی دارند، اما به نظر میرسد که نسبت به این فناوری دیدگاه محتاطانهتری دارند.
طبق گزارش Pew در سال 2022، زنان نسبت به مردان بیشتر به هوش مصنوعی بیاعتماد هستند. همچنین، در یک نظرسنجی توسط Axios مشخص شد که 53 درصد از زنان نمیخواهند فرزندانشان از هوش مصنوعی استفاده کنند؛ در حالی که این میزان در بین مردان 26 درصد است.
از سوی دیگر، بر اساس برآوردهای McKinsey، زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض از دست دادن شغل خود بهدلیل خودکارسازی هستند که این امر میتواند مقاومت بیشتری را در میان آنها ایجاد کند.
علاوه بر این، برخی از زنان نسبت به پذیرش گسترده هوش مصنوعی مصرفی بیعلاقهاند، زیرا بیشتر در معرض آسیبهای ناشی از این فناوری، مانند سوءاستفاده از تصاویر دیپفیک قرار دارند.