سومین دوره جایزه ملی و کنفرانس بینالمللی گیمیفیکیشن ایران با محوریت توسعه و نقش گیمیفیکیشن در صنایع مختلف، روز هشتم بهمن در اتاق بازرگانی و صنایع ایران برگزار شد.
در این رویداد به میزبانی آرش سروری، شاهد برگزاری کنفرانسها و پنلهایی با حضور اساتید، متخصصان و پژوهشگران مربوط به حوزه بازیوارسازی یا گیمیفیکیشن بودیم. در مرحله اول علیرضا کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای سیاستگذاری کنفرانس گیمیفیکیشن ایران، روی صحنه آمد و درباره مباحثی همچون تفاوت مهم تعریف Play و Game، اهمیت اعمال صحیح و اصولی گیمیفیکیشن و اشتباهات رایجی که در این مبحث وجود دارند، و همچنین چند مثال از نمونههای موفقیتآمیز گیمیفیکیشن صحبت کرد.
سپس شاهد ارائهای از جیمز هاتسون، استاد تمام دپارتمان تاریخ هنر، هوش مصنوعی و فرهنگ بصری دانشگاه لیندنوود آمریکا بودیم که اطلاعات جالبی درباره تاثیرات واقعیت تعمیمیافته (Extended Reality یا بهاختصار XR) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا بهاختصار AI) روی گیمیفیکیشن بهاشتراک میگذاشت. او با اشاره به بازیهایی همچون Minecraft Education Edition و همچنین بازیهایی همچون ArchiGuesser و CultureVo، بهطور مشخص درباره تاثیر این ابزارها در بازیوارسازی محتوای آموزشی صحبت میکرد. برای مثال بهگفته او، واقعیت مجازی، ترکیبی یا افزوده هر کدام به اشکال خاص خود میتوانند تعامل مخاطب با محتوای آموزشی را افزایش دهند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی میتواند ضمن کمک به ساخت مراحل با تکنیک Procedural Generation، امکان ساخت NPCهای پویا و واکنشپذیر به تمام گفتهها و کارهای شما را فراهم کند. او در نهایت اشاره کرد که با پیشرفت هدستها و عینکهای واقعیت مجازی و ضمنا ارزانتر شدن آنها، و همچنین توسعه هوش مصنوعی، هر فرد میتواند با محتوای آموزشی بهشکل شخصیسازی شده و دلخواه خود تعامل داشته باشد.
در ادامه شاهد برگزاری یک پنل شش نفره به ریاست دکتر مریم سلیمانی و با حضور دکتر محمد حسینزاده، دکتر شعله بیگدلی، دکتر آفاق زارعی، فرمند فرزین و سید حسین امامی بودیم که درباره گیمیفیکیشن در بهداشت و درمان بود. در این پنل بهطور مشخص به استفاده از بازیوارسازی برای درمان و اصلاح سبک زندگی بیماران و همچنین آموزش پزشکان به شکلی شخصیسازی شده، اثرات کوتاهمدت و بلندمدت گیمیفیکیشن در بهداشت و چالشهایی که در این مسیر وجود دارند میپرداخت. رویداد با کنفرانسها و پنلهایی همچون سخنرانی دکتر حمید شکری در رابطه با اهمیت داستانسرایی و نوسازی در گیمیفیکیشن و دکتر محسن سیفی در رابطه با گیمیفیکیشن در کسب و کار ادامه یافت.
جا دارد اشاره کنیم در این رویداد شاهد رونمایی از کمیته گیمیفیکیشن ایران بودیم. همچنین در این رویداد از دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران که در سال ۱۴۰۰ درگذشت، تقدیر شد. در همین راستا، یادبودی به پسر ایشان یعنی حافظ روستا و همچنین دکتر محمدهادی عسگری تقدیم شد.
source