OpenAI اخیرا ابزار جدید Deep Research معرفی کرده که میتواند تحقیقات چندمرحلهای را در اینترنت انجام دهد. به گفته شرکت این ابزار، کاری را که یک انسان در چندین ساعت انجام میدهد، در عرض چند دقیقه تکمیل میکند.
کافی است یک درخواست به آن بدهید و ChatGPT با جستجو، تحلیل و ترکیب صدها منبع آنلاین، گزارشی جامع در سطح یک تحلیلگر پژوهشی ارائه خواهد کرد.به گزارش تکراتو به نقل از digitaltrends، ابزار Deep Research برای حرفهایهای حوزه مالی، علوم، سیاست و مهندسی طراحی شده و اطلاعاتی عمیق و قابل اتکا ارائه میدهد.
همچنین برای خریدارانی که به دنبال پیشنهادهای شخصیسازیشده در خریدهایی مانند خودرو، لوازم خانگی و مبلمان هستند، مفید خواهد بود. خروجی این ابزار شامل استنادهای شفاف و خلاصههای دقیق است که بررسی صحت اطلاعات را آسانتر میکند.
ابزار جدید Deep Research تحقیقاتی را که ساعتها طول میکشند، در چند دقیقه تکمیل میکند
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI با انتشار پستی در ایکس، ابزار جدید Deep Research را به یک ابرقدرت تشبیه کرد و گفت مثل یک متخصص، هر زمان که نیاز داشتید در دسترس شماست.
او گفت که این ابزار میتواند «به اینترنت دسترسی داشته باشد، تحقیقات پیچیده انجام دهد و گزارشی کامل ارائه کند» و وظایفی را انجام دهد که «در حالت عادی ساعتها یا حتی روزها زمان میبرد و هزینه زیادی دارد.»
البته این سیستم بسیار پرمصرف و کند است، اما آلتمن باور دارد که «اولین سیستم هوش مصنوعی است که قادر به انجام طیف گستردهای از وظایف پیچیده و ارزشمند است.»
Deep Research بین ۵ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا تحقیق را تکمیل کند و پس از اتمام، از طریق ChatGPT گزارش نهایی را ارسال میکند. در حال حاضر، خروجیها فقط متنی هستند، اما OpenAI اعلام کرده که در هفتههای آینده تصاویر، نمودارهای دادهای و خروجیهای تحلیلی دیگر برای وضوح و زمینه بهتر به آن افزوده خواهد شد.
این ابزار در حال حاضر در طرح Pro شرکت (200 دلار در ماه) قابل دسترسی است و کاربران میتوانند 100 پرسش در ماه از طریق وب ثبت کنند. نسخه موبایل و دسکتاپ آن تا پایان فوریه عرضه خواهد شد. OpenAI قصد دارد در آینده آن را برای کاربران طرحهای Plus، Team و Enterprise نیز فعال کند و در نهایت، به نسخه رایگان هم اضافه شود.
آلتمن از کاربران خواسته است که آن را روی دشوارترین وظایف خود که فقط با اینترنت قابل حل هستند آزمایش کنند.
با این حال، OpenAI هشدار داده که Deep Research ممکن است در تشخیص اطلاعات معتبر از شایعات دچار مشکل شود و هنوز در بیان میزان قطعیت خود ضعف دارد. همچنین، در مرحله اولیه ممکن است اشکالات جزئی در قالببندی گزارشها و استنادها وجود داشته باشد و اجرای برخی وظایف با تأخیر انجام شود. OpenAI اعلام کرده که این مشکلات با گذر زمان و استفاده بیشتر بهبود خواهند یافت.
Deep Research تنها یک هفته پس از معرفی ابزار دیگر OpenAI به نام Operator عرضه شده است. Operator مانند یک دستیار مجازی عمل میکند و وظایفی مانند رزرو هتل، خرید بلیت و سفارش کالا را مطابق درخواست کاربر انجام میدهد.