این هفته انتظار می‌رود شاهد رونمایی از iPhone SE جدید باشیم. با بازگشت اپل به بازار میان‌رده برای اولین بار از سال ۲۰۲۲، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین آیفون چه تأثیری بر دنیای در حال تغییر گوشی‌های هوشمند خواهد گذاشت؟

چرا iPhone SE باید اپل را تغییر دهد

در وهله اول، iPhone SE باید آیفون را تغییر دهد. سهم بازار جهانی اپل در بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۴ پنج درصد کاهش یافت. با توجه به اینکه این کاهش بلافاصله پس از عرضه خانواده iPhone 16 رخ داده است، تیم کوک و همکارانش انتظار بیشتری از اولین آیفون‌هایی داشتند که برای Apple Intelligence طراحی شده‌اند.

iPhone SE فرصتی برای اپل است تا فروش کل سری آیفون را در سال ۲۰۲۵ افزایش دهد. این یک گوشی میان‌رده با برندی است که تمرکزش بر ارائه قدرتی مشابه با خط تولید آیفون‌های پیشرو اما با قیمتی کمتر است. این ویژگی، iPhone SE را به گزینه‌ای جذاب برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند وارد اکوسیستم اپل شوند یا یکی از اعضای خانواده خود را وارد دنیای اپل کنند. اگرچه iPhone SE ممکن است به‌اندازه مدل‌های اصلی پرفروش نباشد، اما به‌عنوان اولین آیفون میان‌رده جدید از سال ۲۰۲۲، می‌تواند قشر جدیدی از کاربران را جذب کند.

بااین‌حال، هزینه‌های عملی جابه‌جایی بین اکوسیستم‌ها بالاست، به‌خصوص اگر کاربر در یک اکوسیستم اپلیکیشن خاص یا یک سرویس ابری خاص سرمایه‌گذاری کرده باشد. گوشی‌های اندرویدی در این محدوده قیمتی، نه‌تنها نسبت به آیفون‌های اصلی عملکرد ضعیف‌تری ندارند، بلکه در برابر iPhone SE نیز کمبودی احساس نمی‌شود.

اگر عملکرد دیگر یک عامل تعیین‌کننده نباشد، اگر قیمت دیگر نقش مهمی در تصمیم خرید نداشته باشد و هزینه‌های جابه‌جایی زیاد باشد، اپل باید گفتگو در بازار را تغییر دهد و iPhone SE را از یک محصول صرفاً برای “مشتاقان اپل و دوستانشان” به “اولین انتخاب برای همه در این بازه قیمتی” تبدیل کند.

چرا iPhone SE می‌تواند بازار گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد

انتظار می‌رود قیمت iPhone SE جدید برای مدل پایه بین ۴۷۹ تا ۴۹۹ دلار باشد (بسته به انتخاب اپل در میزان حافظه داخلی). درحال‌حاضر، اندروید تسلط کاملی بر بازار گوشی‌های ۴۵۰ تا ۵۵۰ دلاری دارد. گوگل در تابستان ۲۰۲۲، چند ماه پس از عرضه iPhone SE مدل ۲۰۲۲، گوشی Pixel 6a را معرفی کرد که به‌عنوان یک رقیب قدرتمند در این محدوده قیمتی شناخته می‌شود.

رقابت شدید در این حوزه باعث شده است که در تمام زمینه‌ها پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شود. بسیاری از گوشی‌های این رده دارای پردازنده‌های پیشرو، دوربین‌های چندلنزی، نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی بالا، عمر باتری طولانی و جدیدترین پیشرفت‌های نرم‌افزاری هستند. اما همه تولیدکنندگان اندرویدی یک مسیر مشابه را دنبال می‌کنند. کجاست آن برند متفاوتی که بتواند ادعا کند در این محدوده قیمتی رویکردی متفاوت دارد؟

آن برند می‌تواند iPhone SE باشد.

اگر بخواهیم صرفاً مشخصات فنی را در برابر رقبا مقایسه کنیم، iPhone SE در هر بخش شکست خواهد خورد. اما اپل هیچ‌گاه سخت‌افزار خود را صرفاً بر اساس قیمت یا ارزش اقتصادی آن به فروش نرسانده است. اپل همیشه چیزی متفاوت ارائه داده است؛ چه در فلسفه طراحی، چه در تصمیمات عملی درباره اتصال و چه در تمرکز شدید بر امنیت.

تولیدکنندگان اندرویدی نمی‌توانند تصمیمات اپل در مورد سخت‌افزار iPhone SE را نادیده بگیرند. یکپارچگی تنگاتنگ iOS و سخت‌افزار به اپل این امکان را می‌دهد که پایداری بیشتری برای کاربران نهایی با یک دوره پشتیبانی طولانی‌تر فراهم کند. رابط کاربری iOS همچنان ساده و بدون گزینه‌های شخصی‌سازی گسترده باقی مانده است، و تمرکز وسواس‌گونه اپل بر امنیت می‌تواند بحث‌ها را به سمتی هدایت کند که هیچ تولیدکننده دیگری قادر به انجام آن نیست.

در ماه‌های آینده، توجه زیادی به iPhone SE خواهد شد، زیرا این جدیدترین آیفون است و هر گوشی میان‌رده اندرویدی باید با آن مقایسه شود. نام و اعتبار سری SE اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد.

واکنش برندهایی مانند گوگل، سامسونگ، آنر، وان‌پلاس و سایرین به این تفاوت‌ها، می‌تواند بازار را تغییر دهد. هنوز مشخص نیست که آیا این تغییرات باعث تقویت رویکرد اندروید خواهد شد یا اپل؟

چگونه iPhone SE می‌تواند هوش مصنوعی را تغییر دهد

تکنیک‌های هوش مصنوعی سال‌هاست که در بازار گوشی‌های هوشمند و محاسبات همراه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. معرفی روش‌های هوش مصنوعی مولد برای پردازش مجموعه داده‌های بزرگ و تأثیرگذاری بر تجربه کاربری، تغییری اساسی در قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده است. از زمانی که گوگل در سال ۲۰۲۳ سری Pixel 8 را به‌عنوان اولین گوشی‌های هوش مصنوعی معرفی کرد، پیشرفت‌های سریعی در کیفیت و تعداد گزینه‌های نرم‌افزاری ارائه‌شده برای مصرف‌کنندگان رخ داده است.

آیا اپل می‌تواند وارد این بازار شده و روش خود را تحمیل کند؟

احتمالاً برای تغییر کامل بازار خیلی دیر شده است. اپل با تأخیر وارد این حوزه شد و تنها در ژوئن ۲۰۲۴ در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی خود برنامه‌هایش را اعلام کرد. سیستم “Apple Intelligence” یک ماه پس از عرضه iPhone 16 معرفی شد و نسل اول این نرم‌افزار تا انتشار iOS 18.4 در اواخر مارس ۲۰۲۴ تکمیل نخواهد شد.

در همین حال، اکثر تولیدکنندگان اندروید در حال عرضه نسل دوم نرم‌افزارهای هوش مصنوعی خود هستند. اپل با محصولی ضعیف‌تر و دیرتر وارد این رقابت شده است.

بااین‌حال، رویکرد اپل در هوش مصنوعی تفاوتی اساسی با اندروید دارد؛ اپل پردازش داده‌ها را به‌صورت محلی اولویت‌بندی می‌کند، درحالی‌که اندروید بیشتر بر قدرت پردازشی سرورهای ابری تکیه دارد. اگر بحث‌های بازار به سمت حفظ داده‌های شخصی در گوشی‌ها هدایت شود، تولیدکنندگان اندرویدی نیز ممکن است مجبور شوند پردازش محلی را بیشتر در نظر بگیرند.

اپل همچنین باید تصمیم بگیرد که آیا تمرکز بر پردازش داخلی باعث عقب ماندن آن خواهد شد یا خیر. درحال‌حاضر، اپل برخی از قابلیت‌ها را به سرویس ChatGPT از OpenAI واگذار کرده است، که به OpenAI جایگاهی تثبیت‌شده در این حوزه می‌دهد.

تأثیر iPhone SE

iPhone SE مجموعه‌ای از گام‌های کوچک است که ممکن است به‌تنهایی چندان مهم به نظر نرسند، اما در مجموع می‌توانند اپل را به جلو ببرند. اپل امیدوار است که بتواند بازار را به سمت ایده‌های خود سوق دهد و در نتیجه، مشتریان بیشتری را در سال‌های آینده جذب کند.

اما این خطر نیز وجود دارد که تلاش برای مرتبط نگه‌داشتن iPhone SE در سال‌های آینده، اپل را به‌سوی بازار کنونی بکشاند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را تضعیف کند.

iPhone SE قرار است بازار گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. پرسش اصلی این است: در چه مسیری؟

source

توسط elmikhabari