30 بهمن 1403 ساعت 16:24
در این مطلب به مقایسه مشخصات و امکانات دو پیکاپ تازه وارد بازار ایران با نامهای چانگان هانتر پلاس و سانگ یانگ موسو خان میپردازیم.
کاهش واردات برخی پیکاپ های مشهور مانند تویوتا هایلوکس به ایران، کمبود قابل توجهی در بازار خودروهای پیکاپ ایجاد کرده است. شرکتهای خودروسازی داخلی برای جبران این کمبود به مونتاژ خودروهای پیکاپ چینی روی آوردهاند، اما دو رقیب جدی از برندهای دیگر نیز وارد میدان شدهاند که سانگ یانگ موسو خان مونتاژی شرکت ایلیا موتور، و چانگان هانتر پلاس مونتاژی شرکت زامیاد نام دارند.
هر دو خودرو پیکاپ دو دیفرانسیل هستند و مشخصات فنی و امکانات رفاهی تقریبا مشابهی دارند. این شباهت، مقایسه دقیقتر این دو خودرو را برای تصمیمگیری خریداران ضروری میکند. مقایسهی عواملی مانند قوای محرکه، مصرف سوخت، کیفیت ساخت، امکانات ایمنی و رفاهی، و… میتواند به انتخاب آگاهانهتر خریداران کمک کند. در این بخش از اخبار خودرو به مقایسه کامل این دو پیکاپ تازه وارد میپردازیم.
فهرست مطالب:
معرفی دو پیکاپ چانگان هانتر پلاس و سانگ یانگ موسو خان
در سال ۲۰۱۹ شرکت خودروسازی چانگان چین با همکاری پژو-سیتروئن، وانت پیکاپ «چانگان هانتر» را بر پایه پلتفرم مشترک با پژو لندترک تولید کرد. پیکاپ چانگان هانتر، با ظاهری مدرن و امکانات رفاهی نسبتاً مناسب، تلاش داشت تا سهمی از این بازار پرطرفدار را از آن خود کند. اما چانگان به این موفقیت نسبی قانع نشد و در سال ۲۰۲۳، با اعمال تغییرات اساسی در طراحی و ارتقاء سطح تجهیزات، نسخه فیسلیفت شده این پیکاپ را با نام چانگان هانتر پلاس (Changan Hunter Plus) روانه بازارهای جهانی کرد.
شرکت زامیاد به عنوان نماینده رسمی چانگان، مسئولیت عرضه چانگان هانتر پلاس را بر عهده گرفته است. اما نکته جالب توجه اینجاست که نسخه دیگری از همین خودرو با نام اینفینیت اکسپلورر (Infiniti Explorer)، توسط شرکت مزین خودرو در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ به نمایش گذاشته شد. این موضوع، ابهاماتی را در خصوص نحوه عرضه و مشخصات دقیق نسخههای مختلف چانگان هانتر پلاس در بازار ایران ایجاد کرده است.
شرکت خودروسازی سانگ یانگ که اکنون با نام «کی جی موبیلیتی» (KG Mobility) شناخته میشود، یکی از قدیمیترین و معتبرترین تولیدکنندگان خودرو در کره جنوبی است. در سال ۲۰۱۸، سانگ یانگ با معرفی پیکاپ دو دیفرانسیل موسو (Musso) گامی بلند در جهت توسعه سبد محصولات خود برداشت. موسو که بر پایه پلتفرم سانگ یانگ رکستون توسعه یافته بود، از همان ابتدا به عنوان یک پیکاپ کارآمد و باکیفیت شناخته شد.
این خودرو با ارائه ترکیبی مناسب از تواناییهای آفرودی، امکانات رفاهی قابل قبول، و طراحی ظاهری جذاب، توانست نظر بسیاری از علاقهمندان به خودروهای پیکاپ را به خود جلب کند. در سال ۲۰۲۳، سانگ یانگ با اعمال تغییراتی در طراحی ظاهری و ارتقاء برخی از مشخصات فنی، نسخه فیسلیفت شده موسو را با نام موسو خان (Musso Khan) معرفی کرد.
در بازار ایران، شرکت صنایع خودروسازی ایلیا مسئولیت مونتاژ و عرضه سانگ یانگ موسو خان را بر عهده گرفته است. این خودرو، از سال ۱۴۰۳ با نام «سانگ یانگ موسو خان» در بازار ایران عرضه میشود و امید است تا با تکیه بر اصالت کرهای، کیفیت ساخت بالا، و تواناییهای آفرودی قابل قبول، جایگاهی مناسب در میان پیکاپهای موجود در بازار ایران برای خود دست و پا کند.
طراحی ظاهری Changan Hunter Plus و Ssangyong Musso Khan
جلوپنجره بزرگ و جسورانه، چراغهای کشیده و تیز و بدنه عضلانی و خوشتراش، ترکیبی مدرن و جذاب از چانگان هانتر پلاس را به نمایش میگذارند که به احتمال زیاد نظر طیف وسیعی از مشتریان را به خود جلب خواهد کرد. طراحان چانگان با بهرهگیری از خطوط و زوایای بهروز، توانستهاند یک پیکاپ خوشفرم و هماهنگ را خلق کنند که بهخوبی با سلیقه عمومی همخوانی دارد.
چانگان هانتر پلاس با طراحی متعارف و در عین حال چشمنواز خود، شانس بیشتری برای جلب رضایت مشتریان، به ویژه در میان کسانی که به دنبال یک پیکاپ شیک و مدرن هستند خواهد داشت. البته سلیقه شخصی همواره حرف اول را میزند، اما به نظر میرسد که هانتر پلاس در این زمینه، یک سر و گردن بالاتر از رقیب کرهای خود قرار میگیرد.
در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه پیکاپ بهمن G9 با سانگ یانگ موسو خان
در مقابل، سانگ یانگ موسو خان با رویکردی متفاوت و طراحی خاص خود پا به میدان رقابت گذاشته است. استایل نسبتا کمارتفاع و خوابیده این پیکاپ که برخلاف انتظارات معمول از یک وانت آفرودی است، از همان ابتدا مورد انتقاد برخی از کارشناسان و علاقهمندان به خودرو قرار گرفت. عدم تناسب طرح چهره با نمای جانبی نیز بر این انتقادات افزوده است.
به نظر میرسد که طراحان سانگ یانگ، تلاش کردهاند تا یک پیکاپ لوکس و تجملاتی را خلق کنند، اما نتیجه کار نتوانسته است نظر همه را به خود جلب کند. موسو خان با طراحی منحصر به فرد خود، ممکن است برای گروه خاصی از مشتریان که به دنبال یک پیکاپ متفاوت و متمایز هستند جذاب باشد. اما به طور کلی، به نظر میرسد که این طراحی، ریسک عدم استقبال گسترده را به همراه داشته باشد. در حالی که برخی ممکن است این طراحی را نوآورانه و جذاب بدانند بسیاری دیگر آن را نامتعارف و ناهمگون ارزیابی خواهند کرد.
مقایسه مشخصات فنی هانتر پلاس و موسو خان

پیشرانه چانگان هانتر پلاس
در زیر کاپوت این دو پیکاپ شباهتهای فنی قابل توجهی به چشم میخورد. هر دو خودرو به یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) مجهز شدهاند. با این حال، تفاوتهای جزئی در تنظیمات موتور باعث شده است تا خروجیهای متفاوتی را شاهد باشیم. در چانگان هانتر پلاس این موتور توانایی تولید حداکثر ۲۲۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در مقابل، موتور سانگ یانگ موسو خان با اندکی تفاوت حدود ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
هر دو خودرو از یک گیربکس اتوماتیک AT برای انتقال قدرت به چرخها استفاده میکنند. اما نکته قابل توجه در این بخش تفاوت در تعداد دندههای گیربکس است. چانگان هانتر پلاس از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره میبرد، در حالی که رقیب کرهای به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده است. این تفاوت در تعداد دندهها میتواند تاثیر مستقیمی بر شتاب، مصرف سوخت و راندمان کلی خودرو داشته باشد.
با وجود اینکه پیکاپ موسو گرند خان حدود ۱۲۴ کیلوگرم از حریف چینی سنگینتر است اما در تست شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد بهتری را از خود نشان میدهد. موسو خان در مدت زمان ۱۰.۵ ثانیه شتاب میگیرد، در حالی که چانگان هانتر پلاس برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد. وزن بیشتر و ضرایب دنده کمتر، روی مصرف سوخت موسو خان تاثیر منفی گذاشته و آن را به ۱۱.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسانده است. در مقابل، چانگان هانتر پلاس حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.

پیشرانه سانگ یانگ موسو خان
خوشبختانه، هر دو خودرو از سیستم تعلیق مستقل دوجناغی در جلو بهره میبرند. این نوع سیستم تعلیق با فراهم کردن دامنه حرکتی بیشتر برای چرخها، استقامت و قابلیت عبور از مسیرهای آفرودی را افزایش میدهد. سیستم تعلیق عقب نیز از نوع مستقل چنداتصالی است که باعث کاهش تکانهای عرضی و افزایش پایداری خودرو در مسیرهای ناهموار و هنگام دور زدن میشود.
با توجه به برخورداری هر دو خودرو از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل و موتورهایی با توان خروجی قابل قبول، توانایی عبور از مسیرهای آفرودی در هر دو مدل در سطح مطلوبی ارزیابی میشود. با این حال، طراحی بدنه و ارتفاع کمتر سانگیانگ موسو خان از سطح زمین باعث شده است تا زاویه حمله و فرار آن نسبت به چانگان هانتر پلاس محدودتر باشد.
مقایسه ابعاد
هانتر پلاس با وزن حدودی 2060 کیلوگرم و ابعادی شامل طول 5350 میلیمتر، عرض 1930 میلیمتر، ارتفاع 1875 میلیمتر و فاصله محوری 3180 میلیمتر، به طور کلی ابعاد بزرگتری نسبت به رقیب خود دارد. در مقابل، سانگ یانگ موسو خان با وزن تقریبی 2184 کیلوگرم و ابعاد بدنه شامل طول 5095 میلیمتر، عرض 1950 میلیمتر، ارتفاع 1840 میلیمتر و فاصله محوری 3100 میلیمتر، کمی جمعوجورتر به نظر میرسد.
مقایسه طراحی داخلی پیکاپهای هانتر و موسو خان

کابین چانگان هانتر پلاس
هر دو پیکاپ چانگان هانتر پلاس و سانگیانگ موسو خان، از داشبوردهایی با طراحی مدرن و بهروز بهره میبرند که تلاش میکند تا تجربهای راحت و خوشایند را برای سرنشینان فراهم کند. چانگان هانتر پلاس با بهرهگیری از المانهای مدرنتر، جذابیت بیشتری برای بسیاری از خریداران دارد. نمایشگرهای یکپارچه و شناور در بالای داشبورد، سیستم تهویه مطبوع سراسری و شیفتر دنده چرخان الکتریکی از جمله ویژگیهایی هستند که به مدرن بودن طراحی داخلی هانتر پلاس میافزایند و حس لوکستر و پیشرفتهتری را به کابین خودرو میبخشند.
در سوی دیگر، طراحی داخلی سانگ یانگ موسو خان، بهروزرسانی شده و نسبت به مدلهای قبلی خود مدرنتر به نظر میرسد. با این حال، در مقایسه با رقیب چینی خود کمی سادهتر و کلاسیکتر خودنمایی میکند. از نظر کیفیت متریال هر دو خودرو عملکرد رضایتبخشی ارائه میدهند. متریال مورد استفاده در کابین، کیفیت قابل قبولی دارند و به طور کلی فضای داخلی هر دو خودرو میتواند راحتی و آسایش مناسبی را برای سرنشینان، به ویژه خانوادهها فراهم کند.

کابین سانگ یانگ موسو خان
هر دو خودرو از فضای بار نسبتاً جاداری در قسمت عقب برخوردار هستند که امکان حمل حجم قابلتوجهی از وسایل را برای سفرها و فعالیتهای تفریحی مانند طبیعتگردی فراهم میکند. این فضا برای حمل بارهای سنگین و حجیم مناسب است و میتواند در بسیاری از کاربردها، بسیار مفید باشد. با این حال سانگ یانگ موسو خان از ظرفیت حمل بار بیشتری نسبت به چانگان هانتر پلاس برخوردار است.
امکانات رفاهی و ایمنی چانگان هانتر پلاس و سانگ یانگ موسو خان
خوشبختانه هانتر پلاس نسخه بازار ایران با سطح آپشن بسیار خوبی عرضه شده است. از مجموع امکانات این پیکاپ چینی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی مولتی مدیا مرکزی
- کلاستر دیجیتال ۷.۵ اینچی راننده
- ۵ حالت رانندگی شامل کامفورت، اکو، اسپرت و…
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- کروز کنترل
- سنسور پایش فشار باد تایرها
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی
- ترمز پارک برقی و اتوهلد
- ۶ کیسه هوای ایمنی
- سنسور باران
- آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن
- سیستم ورود بدون کلید به همراه استارت دکمهای
- استارت خودرو از راه دور
- سنسور نور (اتولایت)
- دیلایت
- سنسور پارک و دوربین دنده عقب
- سنسور نقطه کور
- صندلی برقی راننده و سرنشین
- سردکن صندلی های جلو
- ایزوفیکس
- فرمان برقی سه حالته
- و…
هنگام مقایسه امکانات و آپشنهای سانگ یانگ موسو خان، حتماً باید به این نکته توجه داشته باشیم که این پیکاپ در دو تیپ مختلف ساهارا و سیگنیچر به بازار عرضه شده است. این دو تیپ از نظر سطح تجهیزات، تفاوتهای چشمگیری با یکدیگر دارند. اگر بخواهیم تیپ ساهارا را با چانگان هانتر پلاس مقایسه کنیم، هانتر پلاس به دلیل آپشنهای بیشتر، احتمالا برنده این رقابت خواهد بود.
اما مقایسه اصلی زمانی جذاب میشود که به سراغ تیپ سیگنیچر موسو خان برویم. تیپ سیگنیچر سانگ یانگ موسو خان با تجهیزات و امکانات متنوع و مدرن خود میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. امکانات نسخه فول موسو خان به شرح ذیل است:
- سیستم کنترل پایداری خودرو
- سیستم ضد واژگونی (ARP)
- سیستم کنترل حرکت رو به بالا در شیب
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخها
- سیستم هشدار ترمز اضطراری
- سیستم ضد هرزگردی چرخها
- نمایشگر میزان باد چرخها
- دوربین ۳۶۰ درجه
- کروز کنترل
- قفل دیفرانسیل عقب
- سیستم تهویه مطبوع
- شیشه جلو ضد اشعه نور آفتاب
- دکمه استارت برقی موتور
- ورود هوشمند به خودرو
- سنسور نور وباران
- چراغهای مه شکن جلو LED
- سنسور پارک جلو و عقب
- صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچ مولتی مدیا
- پوشش چرم مصنوعی صندلیها (TPU)
- تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و شاگرد در ۶ جهت
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- گرمکن صندلیهای عقب
- سانروف برقی
- و…
جمعبندی نهایی
در نهایت، اگر به دنبال خرید یک پیکاپ غیرچینی با اولویت کاربری شهری، امکانات رفاهی و ایمنی مدرن و شتابگیری مناسب هستید که در عین حال بتواند نیازهای شما را در طبیعتگردیهای سبک و گشتوگذارهای آخر هفته برآورده کند، سانگ یانگ موسو خان گرند انتخاب قابل قبولی به نظر میرسد. این پیکاپ با ارائه امکاناتی نظیر سیستمهای کمکی رانندگی پایه، فضای داخلی جادار و طراحی ظاهری با وقار، تجربهای متعادل از رانندگی در شهر و خارج از جاده را ارائه میدهد.
با این حال، اگر فاکتورهایی نظیر تواناییهای آفرود برجستهتر، مصرف سوخت بهینهتر و طراحی ظاهری مدرنتر و جذابتر در اولویت شما قرار دارند، چانگان هانتر پلاس میتواند انتخاب بهتری باشد. هانتر پلاس با بهرهمندی از زاویه ورود و خروج بهینهتر، عملکرد بهتری در مسیرهای ناهموار از خود نشان میدهد. علاوه بر این، مصرف سوخت پایینتر این خودرو به کاهش هزینههای نگهداری در بلندمدت کمک خواهد کرد.
source