هیچ استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام بدون ساختن پست اسلایدی یا همان کروسل یا کاروسلها تکمیل نمیشود. این پستهای اسلایدی چندگانه از جهات مختلف میتواند به رفتن پیج شما به اکسپلور کمک کند. معمولا مدیریت داستان و داستان سرایی در اینستاگرام بسیار تعاملپذیر است. همچنین بهترین سبک تولید محتوا برای داستان محوری و داستان گویی پستهای اسلایدی در اینستا است. در این پست گویا آی تی به شما کمک میکند تا بدانید پست اسلایدی چیه و چطور میتوانید یک پست اسلایدی حرفهای بسازید.
پست اسلایدی یعنی چه
پست اسلایدی به پستهایی گفته میشود که محتوای مورد تمرکز آن در چند عکس و صفحه تنظیم میشود و در یک پست منتشر میشود. این پستها میتواند شامل عکس و ویدیو در کنار هم باشد. تا چندی پیش فقط میتوانستید تا ۱۰ تصویر برای پست اسلایدی استفاده کنید. اما در بروزرسانیهای اخیر این رقم افزایش پیدا کرده است.
پست اسلایدی برای چه محتوایی خوب است؟
پستهای اسلایدی میتوانند برای بسیاری از موضوعات مناسب باشد، اما به طور کلی تعامل گیری با پستهای اسلایدی برای موضوعات زیر بسیار موفق است:
- داستانسرایی
- آموزش
- نمایش محصولات
- مقایسه قبل و بعد
- اشتراکگذاری تجربیات
با یک داستان شروع کنید
وقتی قصد دارید شروع به ساختن پست اسلایدی کنید باید کار خود را از نوشتن یا ایجاد یک تم و داستان واضح استفاده کنید. وقتی که بدانید دقیقا میخواهید چه بگویید، میتوانید پستها و ویدیوهای مرتبط را برای آن پیدا کنید و سلسلهبندی کنید.
کسی که میخواهید یک پست اسلایدی موفق بسازد باید بداند که پیام داستان او چیست و قصد دارد چه تاثیری روی مخاطب خود قرار دهد.
البته باید توجه کنید که یک پست اسلایدی موفق به خوبی هویت و صدای برند شما و هدف برندتان را منتقل میکند.
بنابراین هنگام برنامه ریزی برای پستهای اسلایدی به این فکر کنید که چه پیامی میخواهید توسط مخاطبینتان شنیده شود؟ چطور میخواهید این پیام را با هویت برند خود تلفیق کنید؟ آیا این محتوا بر اساس صنف و صنعتی که در آن کار میکنید ساخته شده است؟ ارزشهای برندتان در محتوای کروسل بازتاب دارد؟ آیا میتواند جنبهای خاص از محصول و خدمات شما را ارائه کند؟
مثالی از داستان سازی پست اسلایدی آموزشی
فرض میکنیم که شما بلاگر غذا هستید. هنگام ساختن پست اسلایدی باید ابتدا یک داستان شفاف داشته باشید! داستان شما میتواند تهیه غذای X باشد که تمامی فرآیندهای آن را به طور واضح تجربه کردهاید و میتوانید در چند عکس (یا ویدیو) آن را شرح دهید. بدین ترتیب تصویر اول پست که به کاور مشهور است را با تصویری از غذای نهایی طراحی کرده و در اسلایدهای بعدی فرآیند طبخ این غذا را مینویسید. بدین صورت شما یک پست ارزشمند که حاوی محتوای آموزشی است ارائه کردهاید که برای مردم جذابیت دارد.
مثالی از داستان سازی پست اسلایدی محصول محور
میتوانید برای معرفی محصول یا خدمات خود از کروسلهایی استفاده کنید که یا به معرفی محصول میپردازد، یا نحوه استفاده از محصول را نشان میدهد. داستان معرفی محصول را میتوان در وجهههای مختلف توسعه داد.
مثلا اگر برند شما مربوط به محصولات ورزشی و بدنسازی است میتوانید کروسلهایی بسازید که در آن روشهای استفاده و ورزش کردن با محصولات و ابزارهایی که میفروشید را آموزش دهید. میتوانید هر تعداد X صفحه اسلایدها را به یک محصول اختصاص دهید. البته میتوانید موضوع و داستان اسلاید را به گونهای طراحی کنید که به محصولات مختلف با هدف مشترک در یک پست اسلایدی چندگانه بپردازید.
در کنار این بلاگرهای لباس یا فروشندگان میتوانند نحوه استایل کردن لباسهای مختلف را در کروسلهای مختلف نمایش دهند.
مثالی از پست های اسلایدی برای برندینگ و صمیمیت با کاربران
یکی دیگر از روشهایی که برای برندسازی مورد استفاده قرار میگیرد این است که بتوانید لحظات ساختن برند خود و مدیریت آن را با مخاطبین به اشتراک بگذارید. معمولا پستهای اسلایدی برای چنین موردی تعاملات عالی جذب میکنند. چرا که مخاطبین دوست دارند بدانند در پشت صحنه چیزی که استفاده میکنند چه خبر است. برای چنین پستهایی ایدههای زیر میتواند برای کاربران جالب باشد:
- ایجاد پستهای تصویری اسلایدی از کارمندان و تیم شما در حال کار کردن
- بیان داستانهایی که مربوط به شکل گیری برند شما شده است
- نمایش از سر گذراندن چالشهایی که با آنها مواجه میشوید.
- توضیح منابع الهام بخشی که در برند خود از آنها استفاده میکنید.
این سبک محتوا به صمیمیت بیشتر کاربران و به آگاهی از برندتان کمک میکند. مخصوصا اگر موضوع انقدر جذاب باشد که مخاطبین آن را به اشتراک بگذارند یا به صورت شفافی برای همدیگر توضیح دهند.
با ایجاد چنین پستهایی به برندتان بیشتر هویت انسانی میدهید و این منجر به ایجاد رابطه قوی با مخاطبینتان میشود. فرقی ندارد که چه موضوعی را انتخاب میکنید، مهم این است که بتوانید یک ارتباط قوی بین موضوع و برند خود انتخاب کنید و در نهایت آن را به صورت داستانوار و کاملا شفاف در قالب پست اسلایدی ارائه کنید.
انواع ترتیب محتوای پست اسلایدی
ترتیب محتوا هنگام ساختن پست اسلایدی اهمیت زیادی دارد. برای اینکه مخاطبین به پست اسلایدی شما جذب شوند و تمام اسلایدهای آن را مرور کنند باید به چند فاکتور توجه کنید.
اولین و مهمترین بخش از یک پست اسلایدی اولین اسلاید یا صفحه آن است. لحن کلی تمام اسلایدها، و هر چقدر که مخاطب قصد مرور این اسلایدها داشته باشد به میزان جذابیت و جلب توجه کاور یا اولین اسلاید ارتباط دارد. اگر در اولین اسلاید خوب عمل کنید کاربر جذب شده و تمام اسلایدها را نگاه میکند.
معمولا روی اسلاید اول و دوم لحن و نحوه طراحی دقت زیادی میشود چرا که برخی اوقات مخصوصا در صفحه هوم یا اکسپلور کاربر از صفحه دوم پست شما را میبیند.
اسلاید اول را به گونهای بسازید که کاربر را قانع کند که باید این پست را ببیند. از اسلاید دوم به بعد شروع کنید به شرح داستان و موضوعی که مد نظر دارید.
در همین اثنا به این توجه کنید که میخواهید مخاطبین بیشتر چه چیزی را به خاطر بسپارند؟ این موارد را در توالی اسلایدها در نظر بگیرید. مهم این است که توالی به گونهای باشد که مخاطب گیج نشود و هر اسلاید بتواند مخاطب را چنان جذب کند که به اسلاید بعدی برود.
ساختارهای رایج پستهای اسلایدی اینستاگرام
در ادامه به بررسی چند روند رایج در ساختن و طراحی پستهای اسلایدی در اینستاگرام میپردازیم.
ساختار روایی
ساختار روایی در واقع ساختاری است که طی آن هنگام ساختن اسلایدها، توالی به گونهای است که داستانی شرح داده میشود و دنبال میشود تا اینکه به اسلاید آخر برسد. معمولا برای شرح داستان یا انتقال یک پیام از این روش استفاده میشود.
چه زمانی از ساختار روایی در اسلاید استفاده کنیم
- هر وقت بخواهید یک محصول یا محصولات جدید معرفی کنید
- هر وقت که بخواهید هیجان و تعامل روی صفحهتان را بالا ببرید.
- هر وقت بخواهید روند استفاده از یک محصول را آموزش دهید
- هر وقت بخواهید مفاهیم خاصی را ساده کنید و جز به جز توضیح دهید.
پستهای لیستوار معمولا در چنین شرایطی موفق عمل میکنند و محبوبیت خاصی دارند. نمونهای از پستهای لیستوار با چنین عنوانهایی شناخته میشوند:
- ۵ روش برای…
- ۱۰ جمله از…
- ۱۰ کار برای استفاده از…
چرا به پست های روایی نیاز داریم
این سبک از پستها با محتوای روایی کمک میکند که مخاطبین ارتباط حسی بیشتری با محتوا برقرار کنند. البته که این پستها معمولا پیچیدگیها را کم میکنند و فرد بهتر با آنها ارتباط میکنند.
ساختار تصادفی
در این مدل پست ها، اسلایدها حاوی پیام خاصی که نیاز به توالی داشته باشند نیستند. بنابراین مخاطب مطالعه خود را از هر اسلایدی که شروع کند میتواند از محتوا بهرهمند شود.
چه زمانی از ساختار تصادفی در ارائه اسلاید استفاده می کنیم
- وقتی میخواهیم لیستی از محصولات و خدمات را ارائه کنیم که نیاز به توالی خاصی ندارند
- برای نمایش محتوایی که به پشت صحنه برند یا هر چیزی مربوط به محصولات ربط دارد که نیاز به توالی ندارد
- برای ایجاد حس تنوع، سرگرمی، یا غیرمنتظره بودن برای تعامل و جذب مخاطب
چرا به پست های با ساختار تصادفی نیاز داریم
معمولا پستهایی که توالی تصادفی دارند به منظور ایجاد هیجان به کار گرفته میشوند تا ضمن جذابیت تعامل را بالا ببرند. از سویی چون توالی خاصی وجود ندارد، کاربران محدود به مشاهده پستها از جایگاه خاصی نیستند و به راحتی درگیر محتوا میشوند.
اگر میخواهید نمونههای موفق از پستهای اسلایدی در ساختار تصادفی را ببینید میتوانید به پیج National Geographic مراجعه کنید. محتوای این پیج بدون توالی و بدون نیاز به خطیسازی با گرافیک زیبا توجه مخاطبین را به خود جلب میکنند.
ساختار مقایسه ای
ساختار مقایسهای در واقع نمونهای از پستهای اسلایدی اینستاگرام است که در هر اسلاید یا احداقل نیمی از اسلایدها حاوی محتوایی است که مقایسهها را در ذهن شما کامل میکنند. نمونهای از این پست ها، به عنوان مثال تاثیر یک محصول در روشن شدن پوست، قبل و بعد از مصرف محصول میباشد. نمونه دیگر برای ارائه نتایج قبل و بعد از استفاده از خدمات یا محصولات یا غیره میباشد.
چه زمانی از اسلایدهای با ساختار مقایسه استفاده می کنیم
همانطور که از نام این دسته پستها مشخص است هدف اصلی برای مقایسه است. ضمن استفاده از نکاتی که در بخش قبل گفته شد به طور کلی ساختار مقایسهای با رویکرد قبل و بعد، ما در برابر رقبا، یا با و بدون مورد استفاده قرار میگیرند.
چرا به پست های مقایسه ای نیاز داریم
- اگر محصولات شما و یا برند شما و خدمات شما دارای مزیت رقابتی با سایر رقبا است باید با ارائه چنین پستهایی به مخاطبین کمک کنید تا در تصمیم گیری خرید دقیقتر عمل کنند.
- همچنین میتوانید به کمک پستهای مقایسهای چگونگی حل مشکل توسط محصول یا تأکید بر تأثیر یک تجربه در بکار گیری محصولات یا غیره تاکید کنید.
- معمولا یکی از مراحل خرید مشتریان مرحله مقایسه است که در این قسمت اگر تحقیقات بازار به خوبی انجام شده باشد میتوانید به کمک یک پست اسلایدی به مخاطب کمک کنید تصمیم نهای خود را برای خرید بگیرد.
نمونهای از پستهای مقایسهای را میتوانید در پیج HGTV ببینید که بسیار حرفهای طراحی شده و موفق عمل میکنند.
استفاده از تصاویری که گویای همه چیز هستند
اولین اسلاید پست شما باید جذاب باشد. این جذابیت با ارائه تصاویر با کیفیت بالا و جذاب و دیدنی تکمیل میشوند. اگر در رنگبندیها و طراحی خوب عمل کنید مخاطب را ترغیب میکنید که برای مشاهده بقیه اسلایدها انگیزه پیدا کند.
دقت کنید که در چنین شرایطی باید تصاویر شلوغ نباشند و به وضوح قابل درک باشند. فراموش نکنید که طبق ترندهای اخیر و نتایجی که از رفتار مخاطبین منتج شده، به این حقیقت رسیدهایم که مخاطبین به اصالت محتوا بیش از هر چیز دیگری اهمیت میدهند. بنابرین سعی کنید پیش از توجه به نقص طراحی به محتوای طبیعی و واقعی بیشتر اهمیت دهید.
به عنوان مثال در پیج Airbnb میتوانید پستهای اسلایدی را مشاهده کنید که با رویکرد حفظ اصالت و طبیعی بودن، تعاملات خوبی جذب کرده است.
نکته مهم دیگر این است که حفظ یکپارچگی بصری در اسلایدها اهمیت دارد. بنابراین طرح و رنگها بهتر است که با فیلترگذاریهای ثابت و رنگهای ثابت و تک رنگ تنظیم شوند. این کار به وضوح بیشتر کمک میکند.
هدف هر برند باید این باشد که صرف نظر از اینکه بخواهد مجموعهای از تصاویر را کنار هم بچیند، بتواند همه چیز را به گونهای تنظیم کند تا بتواند تجربهای احساسی برای مخاطب رقم بزند.
تنوع محتوا و چیدمان اسلایدها
هنگامی که قصد دارید ساختن پست اسلایدی را در استراتژی محتوای خود بگنجانید باید به تناسب تحقیقاتی که روی برند خود و رقبا و رفتار کاربران و نیازهای آنان انجام دادهاید به این فکت برسید که چه نوع محتوایی خوراک مخاطبین شما است؟
- تصاویر و ویدیو از محصول
- عکسهایی از سبک زندگی
- ویدیوهای پشت صحنه برند یا تولید یا غیره
- محتوایی که توسط طرفداران شما تولید شدهاند
و غیره میتوانند نمونههایی باشند که هر برند به تناسب خود میتواند مخاطب را جذب کند.
به عنوان روشهایی برای بکار گیری تنوع در پستهای اسلایدی به رویکردهای زیر توجه کنید:
- انواع مختلفی از محتوا را اسلایدها تنظیم کنید
- تغییر ویدیو و تصاویر و امتحان ترکیب آنها به شیوههای مختلف هم جذاب است.
- پیام برند خود را با ویدیو یا تصاویر یا ترکیبی از نحوه ارائه اسلایدها به مخاطب برسانید.
- به رنگبندیها و ترندهای روز و روانشاسی رنگ برای جذب مخاطب استفاده کنید.
- از رنگهای روشن در ترکیب و پسزمینه پست اسلایدی استفاده کنید.
متنهای پوششی، کپشنها و موسیقی
آنچه در پستهای اسلایدی میتواند موجب جلب توجه مخاطب شود، ضمن موضوع و محوریت داستانی که قصد ارائه آن دارید، کپشن ها، متنهای روی اسلایدها و موسیقیهایی است که در محتوا وجود دارد. ترکیبی از این اجزا کمک میکند تا پیام شما به درستی منتقل شود و ضمن ایجاد هیجان پیرامون محصول و خدمات و پیامی که میخواهید منتقل کنید، مخاطب را ترغیب میکند که اقدامی در مورد پست شما انجام دهد.
در ادامه در رابطه با کپشن ها، موسیقی و متنها نکات زیر را در نظر داشته باشید.
کپشن ها
کوتاه و جذاب کپشن نویسی کنید
کپشن برای ارائه اطلاعات به مخاطب است بنابراین باید حتی الامکان، کوتاه و صریح و جذاب باشد تا سریع مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب اهمیت نوشتن جملات کوتاه و پر قدرت مشخص میشود. بهتر است برای درک احساس و ادراکات انسانی از اموجیهای مناسب متن نیز استفاده کنید.
به تناسب لحن برند خود کپشن نویسی کنید
اگر برندی شاد و سر زنده دارید، باید در کپشننویسی کمی شوخ طبع باشید! اگر برند شما حرفهای و رسمی است باید از لحن آموزشی و اطلاعاتی استفاده کنید.
با کپشن ها برای درک محتوای اسلاید ها زمینه سازی کنید
وقتی کپشن همسو با هدف و پیام متنهای اسلایدتان باشد مخاطب را با خود بیشتر همراه خواهید کرد و تعامل او را بیشتر دریافت خواهید کرد.
اقدام به عمل در کپشن قرار دهید
اقدام به عمل یا همان CTA محتوا یا درخواستهایی است که به منظور افزایش اقدامات کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. مثلا میتوانید از آنها بخواهید که به لینک سایت شما در بایو توجه کنند یا به فلان قسمت از پیجتان رفته و اقدامی انجام دهند.
متن های پوششی
متنهای پوششی در واقع متونی هستند که فراتر کپشن نامیده میشوند. اینگونه متنها میتوانند زمینه و اطلاعاتی را اضافه کرده و تاثیرات بصری پستها را بهبود ببخشند. در این رابطه به چند نکته زیر توجه کنید.
از فونت خوب استفاده کنید
فونت باید مناسب و قابل خواندن باشد. هر جا لازم است که تاکیدی روی متن باشد قسمتی از این کار به نوع فونتی که به کار میبرید ارتباط پیدا میکند. همچنین باید فونت با هویت برندتان هماهنگ باشد. فونتهای رسمی برای هویت برند رسمی و جدی مناسب است. البته هنگام نوشتن و انتخاب فونت باید بیاد داشته باشید که کاربران شما از موبایل استفاده میکنند. بنابراین باید توجه کافی به سایز هم داشته باشید. .
متن ها را کوتاه بنویسید
همیشه اولویت به اختصارنویسی است. کاربران بیشتر به متنهای کوتاه و ساده و قابل فهم رغبت دارند. بنابراین بهتر است که هنگام نوشتن کوتاه بنویسید تا پست شما از زیر انگشت مخاطب هنگام اسکرول در نرود.
فقط اطلاعات ضروری را بنویسید
وقتی روی اسلاید خود قصد نوشتن متن دارید، صرفا هدفتان باید توضیحی کوتاه برای رساندن مفهومی مرتبط با برندتان باشد. اگر میخواهید مخاطب در مورد محصولی که در اسلاید در موردش عکس گذاشتهاید بیشتر بداند باید این اطلاعات نوشته شده روی اسلاید کاملا مختصر باشد. همچنین اگر قرار است با این متنها برای اسلایدهای روایی، توضیحی بنویسید کافی است که زمینه درک روایت را با متنها مشخص کنید نه کل روایت را! چون به ظاهر تصویر شما باید گویای روایت باشد.
متن را در جای درست بکار ببرید
اگر اسلایدهای شما تصاویری هستند که باید با مخاطب حرف بزند، بنابرین محل قرار دادن متنها را به گونهای تنظیم کنید که روی قسمتهای مهم عکسها پوشش داده نشود. همچنین این تنظیمات به گونهای باید باشد که توجه مخاطب را هم جلب کرده و یک هماهنگی بصری با دیگر عناصر داشته باشد.
توجه داشته باشید که متنهای پوششی روی اسلاید صرفا برای افزودن ارزش به محتوا به کار میرود نه لزوما تبلیغات مستقیم! چرا که میخواهید به کاربر ارزشی بیفزاییم نه این که او را با هر اهرمی که شده راغب به استفاده از خدمات و محصولات خود کنیم.
موسیقی
یک روش خوب برای تعامل گیری از پستهای اینستاگرام این است که از موسیقی مناسب روی پستها استفاده کنید. برای اسلایدها نیز این قابلیت بسیار مفید است. موسیقی ابزاری برای برانگیختن احساسات است و میتواند به لحن محتوای شما، کمک کند تا مخاطب را حسابی درگیر کند. موسیقی خود لایهای مجزا برای داستان سرایی است. ترکیب موسیقی و متن و تصاویر میتواند قویترین اهرم برای درگیر کردن مخاطب باشد.
به نکات زیر پیرامون افزودن موسیقی به پستهای اسلایدی توجه کنید.
- موسیقی باید با تم محتوا یا پیام محتوا و هویت برند شما همخوانی داشته باشد.
- موسیقی باید بتواند پیام داستان را تقویت کند.
- سعی کنید در صورت اجازه قانونی از موسیقیهای ترند روز استفاده کنید.
وقتی که همه موارد گفته شده اعم از موسیقی، متن و کپشن را به درستی تنظیم کنید همه چیز را در کنار هم میگنجانید تا بیشترین تاثیر روی مخاطب داشته و بهترین تعاملها را دریافت کنید. بنابراین برای این ترکیب باید وقت صرف کنید.
اسلایدهای موبایل فرندلی بسازید
موبایل فرندلی عبارتی است که مفهوم بسیاری در خود گنجانده است. در ادامه مفهوم این عبارت را در قالب دستورالعملهایی که در مورد ساختن پست اسلایدی است را متوجه میشوید.
- دقت کنید که کاربر شما قرار است محتوا را از طریق موبایل مرور کند. بنابراین اگر قصد طراحی پست اسلایدی دارید باید به محدوده دید او توجه کنید.
- اگر قرار است اینفوگرافیکهای طولانی داشته باشید کافی است بجای یک عکس بلند، چند اسلاید و تصویر داشته باشید. بدین صورت متن داخل هر اسلاید واضحتر نمایش داده خواهد شد.
- به کمک تنظیم اندازه فونتها میتوانید به مخاطب کمک کنید سریعتر موضوع اصلی را بگیرد و با متن شما درگیر شده و تعامل انجام دهد.
- هنگامی که تصاویر را طراحی میکنید به کیفیت تصاویر در نمایش موبایلی توجه کنید تا همه چیز خوب به نظر برسد.
- تلاش کنید رزولوشن و اندازه تصاویر با آنچه که در قوانین پستهای اینستاگرام است تطابق داشته باشد.
- در نهایت دقت کنید که استفاده از اموجی ها، فلش ها، روبان و نظیر آن کمک میکند که کاربر تعاملات بهتری با پست شما داشته باشد.
به کمک این راهنما ضمن استفاده از تکنیکهای بازاریابی محتوا به شما کمک میکند بتوانید بهترین پستهای اسلایدی را بسازید، به مخاطب ضمن ارائه ارزش، اهمیت داده و تعامل او را برانگیزانید. اگر در این باره تجربه مفیدی دارید در بخش نظرات گویا آی تی آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع کمکی: این
source