با اینکه ژانر ابرقهرمانی در سینما و تلویزیون طرفداران زیادی دارد اما در دنیای بازیهای ویدیویی چندان جایگاه ثابتی ندارد. بهجز چند عنوان موفق مانند سری بتمن آرکام و بازیهای اسپایدرمن پلیاستیشن، بسیاری از بازیهای ابرقهرمانی یا کیفیت مطلوبی ندارند یا هرگز فرصت انتشار پیدا نمیکنند. اما چه تعداد از این پروژهها پتانسیل موفقیت داشتند؟ آیا برخی از آنها میتوانستند بازیهای برجستهای شوند؟ متأسفانه، بسیاری از این عناوین در مراحل توسعه متوقف شدند، و طرفداران هرگز شانس تجربهی آنها را پیدا نکردند. در ادامه، نگاهی به ۱۰ بازی ابرقهرمانی کنسلشدهای خواهیم داشت که شاید میتوانستند به شاهکارهایی در دنیای گیمینگ تبدیل شوند. با ویجیاتو همراه باشید.
Daredevil: The Man Without Fear

در زمان توسعهی فیلم Daredevil ۲۰۰۳ با بازی بن افلک، یک بازی هم در حال ساخت بود. استودیوی 5000ft Inc قصد داشت کمیک The Man Without Fear را بهعنوان یک بازی اکشن سومشخص توسعه دهد که اتفاقات مهم کمیکهای دردویل را روایت کند. این بازی برای پلیاستیشن ۲ در نظر گرفته شده بود و دارای مبارزات بیتامآپ و مکانیکهای مخفیکاری بود که از حواس تقویتشدهی دردویل برای پیدا کردن دشمنان استفاده میکرد. یکی از ویژگیهای عجیب بازی، سیستم حرکات روی ریل بود که به درخواست سونی و با الهام از Tony Hawk’s Pro Skater به آن اضافه شده بود اما به دلیل مشکلات در مدیریت تیم توسعه، این پروژه هرگز تکمیل نشد و به مرحله انتشار نرسید.
Superman: Blue Steel

استودیوی Factor 5 که بیشتر بهخاطر سری Star Wars: Rogue Squadron شناخته میشود، در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت یک بازی بر اساس شخصیت سوپرمن توسعه دهد. این استودیو با همکاری Brash Entertainment و Warner Bros، پروژهای را با اسم رمز Blue Steel آغاز کرد. این بازی قرار بود الهامگرفته از کمیکهای سوپرمن و همچنین دنبالهی برنامهریزیشدهی فیلم Superman Returns ۲۰۰۶ ساختهی برایان سینگر باشد. جهان بازی شامل یک متروپلیس جهانباز با محیطهای تخریبپذیر و حضور شخصیتهای معروف دنیای سوپرمن میشد.
در نمونههای اولیهی گیمپلی که منتشر شده بود، سوپرمن با Doomsday مبارزه میکند و بازی کاملاً متفاوت از پروژههای قبلی Factor 5 به نظر میرسید. با این حال در طول توسعه، Brash Entertainment چندین عنوان ناموفق منتشر کرد و به مشکلات مالی جدی برخورد. از سوی دیگر، برادران وارنر تصمیم به ریبوت فیلمهای سوپرمن گرفتند که باعث شد Brash نتواند بودجهی موردنیاز برای ادامهی توسعهی بازی را تأمین کند و در نهایت پروژه Superman: Blue Steel برای همیشه لغو شد.
بازی کنسلشدهی The Flash

استودیوی Bottlerocket Entertainment که شامل گروهی از توسعهدهندگان سابق استودیوی سن دیگو سونی بود، پس از ساخت بازیهای The Mark of Kri و دنبالهی آن Rise of the Kasai، تصمیم گرفت پروژهای جاهطلبانه بر اساس شخصیت The Flash بسازد. این بازی که توسط Brash Entertainment منتشر میشد، یک بازی جهانباز با محوریت Wally West بود. نقشهی بازی به اندازهای وسیع طراحی شده بود که فلش بتواند با سرعت بسیار بالا در آن حرکت کند. شخصیتهایی مثل Gorilla Grodd، Mirror Master و Captain Cold قرار بود در آن حضور داشتند.
اما درست مانند پروژهی Superman: Blue Steel، این بازی هم قربانی مشکلات مالی ناشر و تصمیمات وارنر شد. با تعطیلی Brash، این پروژه نیز برای همیشه لغو شد و طرفداران هرگز فرصت تجربهی یک بازی جهانباز بر اساس فلش را پیدا نکردند.
The Dark Knight

بازی The Dark Knight هرگز بهطور رسمی معرفی نشد، اما در مصاحبهای با گری اولدمن (بازیگر نقش جیم گوردون در سهگانهی نولان) بهطور اتفاقی فاش شد. این بازی توسط Pandemic Studios، توسعهدهندهی سری اصلی Star Wars: Battlefront در حال ساخت بود. این عنوان قرار بود دنبالهای غیررسمی برای بازی Batman Begins باشد، اما با یک تغییر بزرگ که گاتهام سیتی کاملاً جهانباز بود. گیمپلی بازی بر اساس مخفیکاری و اکشن، مشابه نسخهی قبلی، طراحی شده بود.
با این حال، طبق گزارشهای Unseen64، روند توسعه بهشدت مشکلساز بود. موتور بازی بهشدت ناپایدار بود و نسخههای اولیهی آن تقریباً غیرقابل بازی بودند. در نهایت، الکترونیک آرتز پروژه را رها کرد و حقوق بازی به برادران وارنر بازگشت. مدتی بعد، این کمپانی تصمیم گرفت توسعه سری بتمن آرکام را آغاز کند که به موفقترین مجموعهی بازیهای بتمن تبدیل شد.
بازی کنسلشدهی The Avengers

در حالی که طرفداران برای بازی شکستخورده Avengers از استودیوی Crystal Dynamics هیجانزده بودند، THQ نیز برنامههایی برای ساخت یک بازی از انتقامجویان داشت که بازیکنان هرگز موفق به تجربهی آن نشدند. بهطور شگفتانگیزی، این بازی قرار بود یک شوتر اولشخص کوآپ باشد. بازیکنان نقش یکی از اعضای اونجرز را بر عهده میگرفتند و میتوانستند از قدرتهای خود در هماهنگی با دیگر شخصیتها استفاده کنند.
بازی همچنین شامل یک سیستم ارتقای مهارتها برای بهبود قابلیتهای قهرمانان و آنلاک کردن شخصیتهایی مانند بلک ویدو و هاکآی میشد. متأسفانه، مشکلات مالی THQ منجر به لغو این پروژه شد. طبق گزارش Unseen64، برایان مایکل بندیس یکی از معدود افرادی است که یک نمونهی اولیهی قابلبازی از این پروژه را در اختیار دارد و از پتانسیل بالای آن یاد کرده است.
بازی کنسلشده Spider-Man 4

سم ریمی کار روی فیلم Spider-Man 4 را آغاز کرده بود، اما در نهایت سونی این پروژه را متوقف کرد. در حالی که دو فیلم اول این فرنچایز مورد تحسین قرار گرفته بودند، Spider-Man 3 با انتقادات گستردهای مواجه شد. پایان این فیلم نهتنها به معنای لغو دنبالهی سینمایی آن بود، بلکه بازی اسپینآف آن نیز هرگز منتشر نشد.
در آن زمان، ساخت بازیهای اسپینآف از فیلمهای پرفروش رایج بود و حتی Spider-Man 2 به یکی از بهترین بازیهای کلاسیک کنسولی تبدیل شد. نکتهی جالب این است که نسخهی بازی Spider-Man 4 برای کنسول Wii در توسط Radical Entertainment و Eurocom ساخته میشد. بر اساس ویدئوهای لو رفته، این نسخه احتمالاً سیستم تابخوردن پیشرفتهای مشابه نسخههای قبلی خود داشت.
بازی X-Men: Destiny

این بازی واقعا پتانسیل زیادی داشت. شخصیتهای قابل تنظیم، روایتی که هم دلخراش و هم جذاب بود و تعدادی گزینه گیمپلی منحصربهفرد، همگی نشان میدادند که استودیوی Silicon Knights در مسیر موفقیت قرار دارد. با این حال، بازی اصلی چنان شکست سختی خورد که برنامههای دنباله آن بلافاصله لغو شد، با اینکه توسعهدهندگان امیدوار بودند که موفق شود. روند ساخت این بازی برای Xbox 360، PS3 و Wii پر از چالش بود و گزارشهایی نشان میدهد که محیط کاری نامناسب سرنوشت هر دو پروژه را مهر و موم کرد.
پس از ۲۱ سال بازی لغوشده «The Invincible Iron Man» فاش شد!

پس از ۲۱ سال بازی لغوشده The Invincible Iron Man که در سال ۲۰۰۳ در دست توسعه بود به لطف یکی از توسعهدهندگان سابق آن بهصورت آنلاین لو رفت. کوین ادواردز برنامهنویس بازنشسته و یکی از کارکنان سابق استودیوی GenePool Software، تصاویری و ویدیویی از این بازی را به اشتراک گذاشت.
نام موقت این بازی The Invincible Iron Man بود، اما به گفته ادواردز، این پروژه توسط اکتیویژن کنار گذاشته شد، چرا که استودیوی GenePool تعطیل شده بود. توسعه این بازی بلافاصله پس از اتمام کار روی X2: Wolverine’s Revenge آغاز شد؛ عنوانی که در سال ۲۰۰۳ برای کامپیوتر، ایکس باکس و پلیاستیشن ۲ منتشر شد. متأسفانه بازی آیرون من هرگز به مرحله تکمیل نرسید و برای همیشه در آرشیو پروژههای ناتمام باقی ماند.
بازی Justice League

زمانی که فیلم Justice League هنوز در مرحله تولید بود و جورج میلر وظیفه کارگردانی آن را بر عهده داشت، یک بازی مرتبط هم در دست توسعه قرار گرفت. این بازی که تنها با عنوان Justice League شناخته میشد، توسط استودیوی Double Helix Games ساخته میشد و قرار بود همزمان با فیلم منتشر شود.
با این حال پس از لغو برنامههای ساخت فیلم، توسعه بازی همچنان برای حدود دو سال ادامه یافت اما سرانجام در حدود سال ۲۰۱۰ لغو شد. بعدها یک نسخه آلفا قابلبازی از این عنوان به دست کانال یوتیوب Past to Present Online رسید و این کانال بخشهایی از حالت داستانی تکنفره و حالت چندنفره مبارزهای را نمایش داد.
لغو بازی Wonder Woman و تعطیلی استودیوی Monolith Productions پس از ۳۱ سال

وارنر برادرز گیمز بهتازگی اعلام کرد که بازی Wonder Woman لغو شده و استودیوی Monolith Productions پس از ۳۱ سال فعالیت بسته شده است. این استودیو به خاطر خلق بازیهای مانند F.E.A.R. و Condemned و همچنین دوگانه Middle-earth شهرت داشت و همچنین سیستم Nemesis معروف را طراحی کرد؛ سیستمی که WB آن را ثبت اختراع کرد اما به مدت یک دهه هیچ استفادهای از آن نکرد.
بازی Wonder Woman اولین بار در The Game Awards سال 2021 معرفی شد، اما از آن زمان تاکنون جزئیات بسیار کمی از آن منتشر شده است. تنها اطلاعات موجود، چند تیزر CG کوتاه و شایعاتی بود که از لیستهای شغلی و افشاگریها به دست آمد.
به نظر شما کدام یک از این پروژههای ابرقهرمانی پتانسیل بالایی برای موفقیت داشتند؟ آیا شما هم به خاطر کنسل شدن بازی واندر وومن ناراحت هستید؟ حتما نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
source