اگر در یک پارکینگ شلوغ نگاهی به این شاسی‌بلند بیندازید، آیا می‌توانید تشخیص دهید که یک نیسان مورانو است؟ اصلاً می‌توانید بفهمید که یک نیسان است؟ برای شرکتی که این روزها درگیر مسائل داخلی خود است، نیسان همچنان در یک زمینه کاملاً موفق عمل می‌کند: طراحی. و نیسان مورانو جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با اینکه این خودرو همچنان از نسخه‌ای از پلتفرم سال گذشته استفاده می‌کند، نیسان مورانو ۲۰۲۵ کاملاً جدید به نظر می‌رسد. این خودرو دارای طراحی خارجی بازطراحی‌شده، کابینی چشم‌نواز با جدیدترین فناوری‌ها و یک موتور توربوشارژ جدید است که در نهایت، احساس مدرن‌تری به آن می‌بخشد.

مشخصات فنی سریع نیسان مورانو پلاتینیوم AWD ۲۰۲۵

🔹 موتور: چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ
🔹 قدرت: ۲۴۱ اسب بخار / ۲۶۰ پوند فوت گشتاور
🔹 مصرف سوخت: ۲۳ مایل در شهر / ۲۴ مایل در بزرگراه / ۲۳ مایل ترکیبی
🔹 قیمت پایه: ۴۱,۸۶۰ دلار
🔹 قیمت نسخه پایه / نسخه مورد آزمایش: ۵۰,۹۹۰ دلار / ۵۵,۰۳۰ دلار

البته، طراحی جدید مورانو ممکن است مورد پسند همه نباشد؛ به‌خصوص چراغ‌های جلوی دو تکه که احتمالاً نظرات متفاوتی را به همراه خواهند داشت. اما درست مانند نیسان کیکس، مورانو نیز با طراحی جسورانه و شکل منحصربه‌فرد خود نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند—و این طراحی جلویی بحث‌برانگیز نیز شامل آن می‌شود. در ضمن، رنگ آبی خاص Aurora Blue زیبایی آن را دوچندان کرده است.

کابینی مدرن و چشم‌نواز

فضای داخلی مورانو نیز به همان اندازه زیباست. در نسخه پلاتینیوم، چرم آبی Twilight Blue کاملاً با رنگ بدنه همخوانی دارد. تریم‌های چوبی ظریفی روی داشبورد به چشم می‌خورد که در کنار برخی قطعات پلاستیکی مشکی براق قرار گرفته‌اند—خوشبختانه این پلاستیک‌های براق چندان آزاردهنده نیستند. دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در بالای داشبورد، رابط کاربری جدید نیسان را به نمایش می‌گذارند که ظاهری تمیز، واضح و کاربرپسند دارد. برخلاف تجربه‌ی کریس اسمیت، یکی از ویراستاران، هنگام اولین بررسی، من هیچ‌گونه کندی یا تأخیر در عملکرد سیستم مشاهده نکردم. همچنین، وجود قابلیت Apple CarPlay و Android Auto بی‌سیم، همیشه یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

مشکلی که از آرییا الهام گرفته شده است

متأسفانه، مانند بسیاری از خودروسازان مدرن، نیسان نیز به وسوسه‌ی استفاده از دکمه‌های لمسی دچار شده است. کنسول چوبی زیبای مورانو از نیسان آرییا الهام گرفته شده، اما مملو از دکمه‌های لمسی با نور پس‌زمینه برای کنترل سیستم تهویه مطبوع است. انجام یک کار ساده مانند تغییر دما یا افزایش سرعت فن، نیاز به دقت بالا و تمرکز زیادی دارد. دقیقاً چیزی که هنگام رانندگی نباید حواستان را پرت کند!

Nissan Murano

Nissan Murano

مزایا: طراحی زیبا، کابین دوست‌داشتنی، تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش

کنترل‌های روی فرمان نسبت به قبل بهتر شده‌اند، اما هنوز عالی نیستند. به‌جای دکمه‌های جداگانه، نیسان مورانو از یک قطعه پلاستیکی مشکی استفاده کرده که روی هر دو طرف فرمان، گزینه‌های کنترلی را می‌پوشاند. حداقل کلیک‌پذیری خوبی دارد و مثل دکمه‌های لمسی مزاحم نیست، اما همچنان احتمال دارد به اشتباه گزینه‌ای را فشار دهید.

موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ مورانو ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. این میزان قدرت، در مقایسه با موتور V6 قدیمی (۲۶۰ اسب بخار)، کمتر است، اما میزان گشتاور افزایش یافته (۲۴۰ پوند فوت در مدل قبلی). مصرف سوخت این موتور نیز ۲۳ مایل در شهر، ۲۴ مایل در بزرگراه و ۲۳ مایل ترکیبی است که تفاوت چندانی با مدل V6 قبلی ندارد. مدل قدیمی مورانو ۲۰ مایل در شهر، ۲۸ مایل در بزرگراه و ۲۳ مایل ترکیبی را ثبت کرده بود.

اما در عمل، پیشرانه‌ی جدید مورانو حس بهتری در جاده ایجاد می‌کند. واکنش سریع دریچه‌ی گاز باعث شده شتاب‌گیری اولیه این شاسی‌بلند عالی باشد—در حالت Sport، واقعاً سریع احساس می‌شود. موتور چهار سیلندر در سرعت‌های بالا هم قدرت کافی برای سبقت‌گیری در بزرگراه و ادغام روان در خطوط سرعت دارد و گیربکس ۹ سرعته‌ی اتوماتیک آن تعویض دنده‌های نرم و بدون دردسری ارائه می‌دهد.

از نظر دینامیکی، نیسان مورانو جدید از کمک‌فنرهای تازه‌ای بهره می‌برد که میزان چرخش بدنه را کاهش می‌دهند. هنوز کمی حرکت جانبی وجود دارد، اما در حد کنترل‌شده‌ای نگه داشته شده است. سیستم فرمان هیدرولیک قدیمی با فرمان برقی جایگزین شده که بسیار سبک و کمی بیش از حد حساس است، اما همچنان اطلاعات کافی از وضعیت خودرو در میانه‌ی پیچ‌ها را منتقل می‌کند. مدل پایه SV به‌صورت استاندارد با دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، درحالی‌که نسخه‌های SL و این مدل Platinum، بدون هزینه‌ی اضافی به سیستم تمام‌چرخ محرک مجهز هستند.

Nissan Murano

معایب: دکمه‌های لمسی آزاردهنده، فرمان بیش‌ازحد حساس، مصرف سوخت نه‌چندان بهبودیافته

سیستم تعلیق جدید مورانو، راحتی سواری را به میزان قابل‌توجهی بهبود داده است. اگرچه چرخ‌های ۲۱ اینچی مدل Platinum هنوز روی برخی دست‌اندازها ضربه‌های محکمی وارد می‌کنند، اما سیستم تعلیق در کل عملکرد خوبی در نرم کردن سطح ناهموار جاده دارد. در بزرگراه نیز سواری آن کاملاً روان و دلپذیر است.

کابین خودرو بسیار بی‌صداست و تقریباً هیچ صدای باد یا تایر به داخل راه پیدا نمی‌کند، حتی در سرعت‌های بالا. صندلی‌های مدل Platinum فوق‌العاده راحت هستند؛ طراحی آن‌ها کاملاً ارگونومیک است و در این نسخه دارای سیستم گرمایش، تهویه و ماساژور هستند. حتی ردیف دوم نیز بسیار جادار است که بخشی از آن به دلیل افزایش ۲.۶ اینچی در عرض مورانو نسبت به مدل قبلی است.

با قیمت پایه ۴۱,۸۶۰ دلار (شامل هزینه‌ی ارسال)، مورانو ۲۰۲۵ از نظر قیمتی رقابتی است. برای مقایسه:

  • هیوندای سانتافه از ۳۵,۶۷۵ دلار شروع می‌شود.
  • جیپ گرند چروکی قیمت پایه‌ی ۳۸,۲۹۰ دلار دارد.
  • تویوتا هایلندر با قیمت ۴۰,۹۷۰ دلار عرضه می‌شود.
  • هوندا پسپورت ۲۰۲۶ نیز که به‌زودی وارد بازار می‌شود، قیمتی در حدود ۴۵,۰۰۰ دلار خواهد داشت.

مدل Platinum که در این بررسی تست شده، با تمام امکانات و سیستم تمام‌چرخ محرک، ۵۵,۰۳۰ دلار قیمت دارد که شامل برخی آپشن‌های لوکس نیز می‌شود. اما حتی با این قیمت، مورانو همچنان ارزش خرید دارد.

برخلاف نظر برخی، من اصلاً مورانو ۲۰۲۵ را ناامیدکننده نمی‌بینم. طراحی آن عالی است، کابین—با وجود چند ایراد کوچک—محیطی راحت و دوست‌داشتنی دارد، و پیشرانه‌ی بهبودیافته در کنار سیستم تعلیق جدید، تجربه‌ی رانندگی را بسیار بهتر کرده است. در این کلاس خودرویی، گزینه‌های زیادی وجود دارند—و گزینه‌های بسیار خوبی هم هستند—اما قطعاً می‌توان انتخابی بدتر از نیسان مورانو ۲۰۲۵ داشت!

source

توسط elmikhabari