لغو شدن یک بازی ویدیویی فقط ناامیدکننده نیست، بلکه خجالت‌آور است. اینکه سال‌ها روی یک آی‌پی بالقوه کار کنید، سرمایه هنگفتی برای آن خرج کنید، تبلیغات گسترده‌ای انجام دهید، اما در نهایت چیزی برای نمایش نداشته باشید، وضعیتی ناخوشایند است. بدیهی است که گیمرها حق دارند بدانند چه زمانی یک عنوان موردانتظار هرگز منتشر نخواهد شد. ممکن است این اعلام برای استودیوها تحقیرآمیز باشد، اما حداقل انتظار می‌رود که با صداقت، خبر لغو شدن پروژه‌هایشان را به‌طور رسمی اعلام کنند. بااین‌حال، چیزی که واقعا آزاردهنده است، این است که استودیوها برخی از موردانتظارترین بازی‌ها را بی‌سروصدا کنار می‌گذارند، بدون اینکه زحمت اطلاع‌رسانی را به خود بدهند. در این مقاله ویجیاتو به 10 مورد از این بازی‌ها می‌پردازیم.

Wonder Woman

کمپانی وارنر برادرز گیمز (Warner Bros. Games) اخیرا روزهای سختی را سپری کرده است. بازی مورتال کامبت ۱ (Mortal Kombat 1) به فروش موردانتظار نرسید و باعث شد انتشار محتوای الحاقی دوم آن متوقف شود. بازی مولتی‌ورسس (MultiVersus) هم قرار است تا چند ماه دیگر از فروشگاه‌ها حذف و آفلاین شود.

اما شاید بزرگ‌ترین شکست این شرکت، جوخه انتحار: نابودی لیگ عدالت (Suicide Squad: Kill the Justice League) باشد. در حالی که دنیای آرکام (Arkham) روزگاری بی‌رقیب بود، این بازی ضعیف از دنیای دی‌سی، ضربه بزرگی به اعتبار آن وارد کرد.

برای مدتی به نظر می‌رسید که وارنر برادرز گیمز می‌تواند باز هم به اوج بازگردد. در سال ۲۰۲۱، زیرمجموعه این شرکت، استودیو مونولیت پروداکشنز (Monolith Productions)، اعلام کرد که در حال توسعه یک بازی حول محور یکی از معروف‌ترین ابرقهرمانان دی‌سی، یعنی واندر وومن است. با توجه به اینکه دو بازی آخر مونولیت، میدل ارث: سایه موردور (Middle-Earth: Shadow of Mordor) و سایه جنگ (Shadow of War)، بسیار موفق بودند، این امید وجود داشت که یک عنوان ابرقهرمانی جهان‌باز دیگر از سوی این استودیو ارائه شود.

اما تأکید می‌کنیم که تنها امیدی بیش نبود! در فوریه ۲۰۲۵، وارنر برادرز گیمز اعلام کرد که در حال «تجدید ساختار» است، که این عبارت معمولاً یعنی تعداد زیادی از کارکنان اخراج خواهند شد. این شرکت تصمیم گرفت سه استودیوی خود، از جمله مونولیت، را تعطیل کند، و در نتیجه، پروژه واندر وومن لغو شد. البته، وارنر برادرز گیمز سابقه‌ای طولانی در ناامید کردن طرفداران دارد، بنابراین این خبر چندان هم غیرمنتظره نبود.

Tom Clancy’s The Division Heartland

کمتر از دو سال پس از لغو بازی گوست ریکان فرانت‌لاین (Ghost Recon Frontline)، یکی دیگر از بازی‌های مرتبط با برند تام کلنسی نیز کنار گذاشته شد. بازی دیویژن هارتلند در ابتدا به‌عنوان یک حالت بتل رویال برای دیویژن ۲ (The Division 2) در نظر گرفته شده بود، اما بعدا تصمیم گرفته شد که به‌عنوان یک بازی مستقل عرضه شود.

این نسخه فرعی از دیویژن قرار بود مسیر متفاوتی از دو نسخه قبلی خود طی کند و داستان را از شهرهای بزرگ به مناطق روستایی ببرد. گیم‌پلی این عنوان قرار بود شامل عناصر بقا باشد، به این معنی که بازیکنان باید سطح آب بدن خود را مدیریت کرده و از فیلترهای تنفسی برای ورود به مناطق آلوده استفاده کنند، جایی که باارزش‌ترین آیتم‌ها در آنجا قرار داشتند. هوش مصنوعی در شب هشیارتر می‌شد و این مسئله حس ترس و اضطراب بیشتری به بازی می‌داد.

این بازی قرار بود دو حالت داشته باشد: عملیات طوفان (Storm Operations) و عملیات گشت‌وگذار (Excursion Operations). در حالت اول، ۴۵ بازیکن در برابر دشمنان هوش مصنوعی مبارزه می‌کردند، در حالی که باید در برابر یک ویروس هوابُرد نیز زنده می‌ماندند. حالت گشت‌وگذار ساختار مشابهی داشت، اما تیم‌ها در آن مأموریت‌هایی انجام داده و تجهیزات جمع‌آوری می‌کردند. به‌عنوان یک امتیاز ویژه، بازیکنان با تجربه کردن هارتلند، می‌توانستند جوایزی را در دیویژن ۲ باز کنند.

با وجود زحمات زیاد استودیوی رد استورم اینترتینمنت (Red Storm Entertainment)، دیویژن هارتلند هرگز به نتیجه نرسید. پس از چندین تأخیر متوالی، یوبی‌سافت (Ubisoft) در ماه مه ۲۰۲۴ تصمیم گرفت این اسپین‌آف را برای همیشه کنار بگذارد. امیدواریم که دیویژن ۳ به چنین سرنوشتی دچار نشود.

Hyenas

پس از موفقیت ایلین آیسولیشن (Alien: Isolation)، استودیوی کریتیو اسمبلی (Creative Assembly) چراغ سبز دریافت کرد تا روی یک آی‌پی علمی-تخیلی جدید به نام هایناز کار کند. این شوتر چندنفره آنلاین داستان گروهی از دزدان فضایی را دنبال می‌کرد که در حین سفر بین زمین و مریخ، به سفینه‌ها حمله کرده و آن‌ها را غارت می‌کردند.

سرمایه‌گذاری روی یک برند جدید همیشه ریسک دارد، اما سگا (Sega) نسبت به هایناز اعتماد زیادی داشت، چرا که این بازی پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ این شرکت بود. (بله، حتی بیشتر از شنمو (Shenmue) هزینه داشت!)

با این حال، سگا از نتایج آزمایش‌های آلفای بازی ناراضی بود، که باعث شد این شرکت نظارت سخت‌گیرانه‌تری روی توسعه داشته باشد و در نتیجه، فضایی پرتنش برای تیم سازنده ایجاد شود. یکی از توسعه‌دهندگان بازی در این‌باره گفته بود:

«این پروژه از همان ابتدا محکوم به شکست بود؛ کاملاً بی‌هدف، مدیرانی که انگار خواب بودند ولی هیچ‌وقت هم اخراج نمی‌شدند، تغییر موتور بازی در اواسط کار، تلاش برای ورود به بازاری اشباع‌شده، بدون اینکه حاضر باشند ویژگی منحصر‌به‌فردی به بازی اضافه کنند.»

علاوه بر این، یک بازی پولی هیچ شانسی در برابر عناوین رایگان نداشت. حتی وقتی هایناز به مدل رایگان تغییر پیدا کرد، سگا می‌دانست که محصولش نمی‌تواند با بازی‌هایی مثل فورتنایت (Fortnite) و پابجی: بتل‌گراندز (PUBG: Battlegrounds) رقابت کند. بعد از شش سال توسعه، سگا در نهایت برای همیشه با هایناز خداحافظی کرد.

Spider-Man: The Great Web

پس از موفقیت مرد عنکبوتی ۲ (Spider-Man 2)، استودیوی اینسامنیاک (Insomniac) برنامه‌های بزرگی برای گسترش این مجموعه داشت. در مارس ۲۰۲۴، یک تریلر از یک بازی پنج‌نفره به نام مرد عنکبوتی: تار بزرگ فاش شد. این نسخه فرعی چندنفره بازیکنان را در نقش چندین نسخه مختلف از مرد عنکبوتی از دنیاهای گوناگون قرار می‌داد تا در برابر سینستر سیکس (Sinister Six) بجنگند.

در این تیزر، شخصیت‌های معروفی مثل اسکارلت اسپایدر (Scarlet Spider)، اسپایدر گوئن (Spider-Gwen)، مرد عنکبوتی ۲۰۹۹ (Spider-Man 2099) و سیلک (Silk) دیده می‌شدند. قهرمانان مرد عنکبوتی قرار بود در سراسر مولتی‌ورس عنکبوتی سفر کرده و نسخه‌های مختلفی از قهرمانان و شرورهای مشهور را به نمایش بگذارند. حالا که این بازی در این فهرست قرار گرفته، مشخص است که سرنوشتش به لغو شدن ختم شد. اما نکته عجیب درباره این عنوان این است که پس از فاش شدن تریلرش لغو شد!

متأسفانه، بسیاری از طرفداران مرد عنکبوتی با دیدن این ویدیو تصور کردند که بازی در راه است، در حالی که پروژه از مدت‌ها قبل کنار گذاشته شده بود. اینسامنیاک هیچ دلیل رسمی برای لغو این بازی ارائه نکرد، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این شرکت قصد داشت روی عناوین تک‌نفره تمرکز کند و به همین دلیل پروژه‌های لایو سرویس را کنار گذاشت، مشابه کاری که ناتی داگ (Naughty Dog) با آخرین بازمانده از ما آنلاین (The Last of Us Online) انجام داد. هزاران طرفدار با امضای یک طومار خواستار بازگرداندن این پروژه شده‌اند، اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد گریت وب برای همیشه از میدان خارج شده است.

مجموعه مدیر فوتبال (Football Manager) یکی از پایدارترین فرنچایزهای شبیه‌سازی فوتبال بوده است و اسپورتس اینتراکتیو (Sports Interactive) دو دهه است که هر سال نسخه جدیدی از آن را منتشر می‌کند.

با این که حفظ محبوبیت و جایگاه در بازار پس از این همه سال کار دشواری است، اما نسخه قبلی این مجموعه توانست عملکرد درخشانی داشته باشد. فوتبال منیجر ۲۰۲۴ (Football Manager 2024) نه‌تنها اولین نسخه‌ای بود که در ژاپن منتشر شد، بلکه برای اولین بار به بازیکنان اجازه داد داده‌های خود را از نسخه قبلی به بازی جدید منتقل کنند. همچنین این نسخه رکورد بیشترین تعداد بازیکن را ثبت کرده و جوایز متعددی به دست آورد. به همین دلیل، انتظارات برای نسخه بعدی به‌شدت بالا بود.

اما برخلاف انتظار، فوتبال ۲۵ اولین نسخه‌ای در این سری بود که لغو شد. طرفداران زمانی که این بازی به موعد انتشار نرسید، متوجه شدند که مشکلی وجود دارد، اما تصور می‌کردند که اسپورتس اینتراکتیو به‌زودی مسیر خود را اصلاح خواهد کرد. متأسفانه، این شرکت اعلام کرد که توسعه فوتبال ۲۵ با مشکلات متعددی مواجه شده است، از جمله رفتار غیرقابل پیش‌بینی هوش مصنوعی، کیفیت پایین رابط کاربری و عملکرد ضعیف بازی. این مشکلات آن‌قدر زمان‌بر بودند که استودیو تصمیم گرفت به‌طور کلی از انتشار فوتبال ۲۵ صرف‌نظر کند و مستقیما روی فوتبال ۲۶ کار کند.

Wild

اینکه یک بازی دیگر از یوبی‌سافت (Ubisoft) در این فهرست دیده شود، جای تعجب ندارد.یوبی‌سافت پاریس (Ubisoft Paris) و وایلد شیپ استودیو (Wild Sheep Studio) در سال ۲۰۱۴ همکاری خود را برای ساخت یک بازی بقا در دوران نوسنگی آغاز کردند. این بازی که وایلد نام داشت، بازیکنان را در نقش یک شمن ماقبل‌تاریخ قرار می‌داد که برای بقا از قدرت‌های جادویی خود استفاده می‌کرد. بازیکنان می‌توانستند با کنترل حیوانات، از آن‌ها برای جاسوسی، حمله به قبایل دشمن و دفاع از خود استفاده کنند.

ایده بازی بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسید، زیرا جهان آن کاملا پویا بودند و اندازه‌ای در مقیاس یک قاره داشت. بازیکنان قادر بودند حیوانات متنوعی از جمله گرگ، گوسفند، گربه، پرندگان، ماهی‌ها و حتی مورچه‌ها را کنترل کنند. همچنین بازی دارای حالت آنلاین، سیستم آب‌وهوای پویا و تغییرات فصلی بود، که نشان می‌داد سازندگان این ماجراجویی عصر سنگ را تا حد ممکن پر از محتوا کرده‌اند. به همین دلیل، شنیدن اینکه این بازی هرگز منتشر نشد، بسیار ناامیدکننده است.

زمانی که کارگردان بازی، میشل آنسل (Michel Ancel)، در سال ۲۰۲۰ از صنعت بازی‌سازی کناره‌گیری کرد، شایعاتی درباره لغو وایلد منتشر شد. با این حال، بعدها تأیید شد که بازی همچنان در دست توسعه است. اما وایلد طی ده سال گذشته آن‌قدر تغییر کرده بود که دیگر شباهتی به ایده اولیه‌اش نداشت، به همین دلیل سران یوبی‌سافت تصمیم گرفتند در ژوئیه ۲۰۲۴ این پروژه را برای همیشه متوقف کنند. حتی گفته شده که سونی پیشنهاد داد دستمزد سازندگان را دو برابر کند تا آن‌ها به کار روی بازی ادامه دهند، اما در نهایت هیچ توافقی حاصل نشد و وایلد به خاطره‌ها پیوست.

دنباله NieR

هرچند نیئر (NieR) در ابتدا یک اسپین‌آف از دراکنگارد (Drakengard) بود، اما موفقیت نیر: اتوماتا (NieR: Automata) ثابت کرد که این سری از فرنچایز اصلی خود پتانسیل بیشتری دارد. به همین دلیل، اسکوئر انیکس (Square Enix) نسخه بازسازی‌شده‌ای از نیر و همچنین یک بازی موبایلی به نام نیر: رینکارنیشن (NieR Reincarnation) را عرضه کرد که برای بازیکنان جدید، دسترس‌پذیرتر باشد.

رینکارنیشن نقدهای متوسطی دریافت کرد، اما تنها دو ماه پس از انتشار جهانی‌اش، ۱۵ میلیون بار دانلود شد. این موفقیت باعث شد که اسکوئر انیکس پروژه جدیدی را برای iOS و اندروید تأیید کند، این بار با نظارت تنسنت (Tencent). از آنجا که تنسنت عناوین بزرگی مثل لیگ اف لجندز (League of Legends) را در کارنامه دارد و روی نسخه موبایل الدن رینگ (Elden Ring) نیز کار می‌کند، به نظر می‌رسید نیر در دستان مطمئنی قرار گرفته است.

در نهایت، تنسنت به این نتیجه رسید که خرید حقوق فرنچایز نیر در درازمدت صرفه اقتصادی ندارد و تصمیم گرفت پروژه را به‌طور کامل لغو کند. البته، طرفداران سرسخت نباید خیلی نگران باشند. نیر همچنان فرنچایز ارزشمندی محسوب می‌شود و آینده آن در خطر نیست. احتمالا در آینده نسخه‌ای جدید از این سری روی کنسول‌های اصلی ببینیم، اما نسخه موبایلی به این زودی‌ها در کار نخواهد بود.

دنباله Deus EX Mankind Divided

با اینکه سری دوس اکس (Deus Ex) در زمان خودش انقلابی بود، اما دنباله آن یعنی اینویزیبل وار (Invisible War) نتوانست انتظارات را برآورده کند. پس از تعطیلی یون استورم (Ion Storm) در سال بعد، به نظر می‌رسید که این فرنچایز سایبرپانکی برای همیشه به پایان رسیده است. حدود یک دهه بعد، ایداس مونترال (Eidos-Montreal) این مجموعه را با پیش‌درآمدی شگفت‌انگیز به نام دوس اکس: انقلاب انسانی (Deus Ex: Human Revolution) احیا کرد. برای اینکه ثابت کند این موفقیت تصادفی نبوده، این استودیو دنباله‌ای با کیفیت مشابه تحت عنوان دوس اکس: تقسیم بشریت (Deus Ex: Mankind Divided) عرضه کرد. با وجود تردیدهایی که در آن دوران وجود داشت، به نظر می‌رسید که دوس اکس دوباره به جایگاه اصلی خود بازگشته است.

یا شاید هم نه. قرار بود دنباله‌ای ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۷ این پروژه کنار گذاشته شد. این موضوع ناامیدکننده بود، اما در آن زمان امیدی تازه شکل گرفت. در سال ۲۰۲۲، ایداس مونترال توسط امبریسر گروپ (Embracer Group) خریداری شد و اعلام شد که این شرکت قصد دارد ریمسترها، بازسازی‌ها، اسپین‌آف‌ها و البته یک دنباله رسمی برای دوس اکس بسازد.

به همین دلیل، زمانی که امبریسر گروپ به‌طور ناگهانی این پروژه را متوقف کرد، در کنار اخراج نزدیک به ۱۰۰ کارمند، آن هم به بهانه کاهش هزینه‌ها، طرفداران به‌شدت شوکه شدند. با اینکه آینده دوس اکس برای مدتی امیدوارکننده به نظر می‌رسید، اما اکنون نزدیک به یک دهه از آخرین نسخه آن گذشته و خبری از ادامه این سری نیست.

دنباله Disco Elysium

نقش‌آفرینی ایزومتریک و عمیق رابرت کورویتز (Robert Kurvitz) آن‌قدر انقلابی بود که تنها چند روز پس از انتشار، شایعاتی درباره ساخت دنباله‌اش مطرح شد. با این حال، پروژه دیسکو الیسیوم ۲ (Disco Elysium 2) که با نام رمز Y12 شناخته می‌شد، در سال ۲۰۲۲ لغو شد. اما داستان به همین‌جا ختم نشد. تأثیرات لغو این پروژه همچنان تا سال‌ها بعد حس می‌شد. به جای متوقف کردن کامل Y12، نویسندگان اصلی، آرگو تولیک (Argo Tuulik) و دورا کلینزیک (Dora Klindzic)، مأمور شدند تا محتوای این بازی را به یک بسته الحاقی مستقل به نام X7 تبدیل کنند.

یک دمو داخلی از این DLC در سال ۲۰۲۳ ساخته شد که بازخوردهای مثبتی دریافت کرد. اما پس از مدتی، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد اعضای تیم توسعه در شرایط کاری طاقت‌فرسایی مشغول کار بوده‌اند. هنگامی که کارمندان از این وضعیت شکایت کردند، یک‌چهارم تیم اخراج شد، از جمله تولیک و کلینزیک. در فوریه ۲۰۲۴، به‌طور رسمی اعلام شد که پروژه Y12 به حالت تعلیق درآمده است. در حال حاضر، تنها پروژه‌ای که ZA/UM در دست ساخت دارد، یک بازی موبایلی به نام M0 است.

با این حال، شاید کورسوی امیدی باقی مانده باشد. برخی از اعضای سابق ZA/UM استودیوهای خودشان را تأسیس کرده‌اند و قصد دارند دنباله‌های دیسکو الیسیوم را بسازند. اما با توجه به هرج‌ومرجی که در روند توسعه Y12 وجود داشت، هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد که این اتفاق به این زودی‌ها بیفتد.

TimeSplitters Next

شاید هیچ گروهی از گیمرها به اندازه طرفداران قدیمی تایم‌اسپلیترز (TimeSplitters) ناامید نشده باشند. در سال ۲۰۰۴، فری رادیکال (Free Radical) برای اولین بار تایم‌اسپلیترز ۴ را معرفی کرد، اما پس از شکست تجاری پروژه قبلی‌شان یعنی هیز (Haze)، ناشران از ادامه ساخت آن عقب‌نشینی کردند. در نهایت، این بازی کنار گذاشته شد و شرکت فری رادیکال نیز تعطیل شد.

در سال ۲۰۱۲، پروژه‌ای به نام تایم‌اسپلیترز ری‌وایند (TimeSplitters Rewind) مطرح شد که یک بازسازی فن‌مید از سه‌گانه اصلی بود. اما همانند تایم‌اسپلیترز ۴، این پروژه هم هیچ‌وقت به نتیجه نرسید. در همان سال، اعضای سابق فری رادیکال پیشنهاد ساخت نسخه بازسازی‌شده‌ای از تایم‌اسپلیترز ۲ را مطرح کردند، با این امید که بتوانند علاقه به نسخه چهارم را دوباره زنده کنند اما این ایده نیز هیچ‌وقت عملی نشد.

با این حال، این سری به این راحتی تسلیم نمی‌شد. در سال ۲۰۱۸، Koch Media حقوق فرنچایز را خرید و اعلام کرد قصد دارد مجموعه را با بازی تایم‌اسپلیترز نکست احیا کند. این بار نه‌تنها یک نسخه جدید در راه بود، بلکه مجموعه‌ای از بازی‌های تایم‌اسپلیترز در دست توسعه قرار داشت.

اگرچه این خبر بیش از حد خوب به نظر می‌رسید، اما زمانی که فری رادیکال دوباره تشکیل شد، شک و تردیدها کاهش یافت. قرار بود این شرکت، به همراه خالقان اصلی سری، مستقیما روی نسخه جدید کار کنند. یا حداقل، چنین به نظر می‌رسید. درست زمانی که فری رادیکال دیزاین فعالیت خود را از سر گرفت، در دسامبر ۲۰۲۳ این شرکت دوباره تعطیل شد، و تایم‌اسپلیترز نکست هم مثل پروژه‌های قبلی این سری، برای همیشه از بین رفت.

source

توسط elmikhabari.ir