تویوتا کمی دیر به بازار خودروهای برقی اروپا پیوست، اما حالا تلاش می‌کند این تأخیر را جبران کند. علاوه بر مدل به‌روزرسانی‌شده bZ4X و کراس‌اوور جدید Urban Cruiser، این خودروساز بزرگ جهان مدل +C-HR را معرفی کرده است. با وجود شباهت نام و طراحی، تویوتا تأکید دارد که این مدل، نسخه‌ی تمام‌برقی C-HR معمولی نیست؛ خودرویی که در اروپا با پیشرانه‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه می‌شود. در واقع، +C-HR محصولی کاملاً متفاوت است.

Toyota C-HR+

نام گیج‌کننده، اما بدون پسوند bZ

با اینکه نام این مدل می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد، اما حداقل در خانواده‌ی bZ قرار ندارد. تویوتا اعلام کرده که قصد دارد سیستم نام‌گذاری “Beyond Zero” را کنار بگذارد و از عناوینی استفاده کند که برای مشتریان آشناتر باشد. اگر از دید مثبت به ماجرا نگاه کنیم، خوشحالیم که این برند ژاپنی در دام نام‌گذاری‌های ورزشی نیفتاد، برخلاف برخی شرکت‌ها مانند آکورا که مدل 2026 RSX را احیا کرده‌اند.

ابعاد بزرگ‌تر برای فضای بیشتر

+C-HR با طول ۴۵۲۰ میلی‌متر (۱۷۸ اینچ)، به‌طور محسوسی از مدل استاندارد بزرگ‌تر است. این خودرو ۱۶۰ میلی‌متر (۶.۳ اینچ) کشیده‌تر از نسخه معمولی بوده و فاصله محوری آن ۲۷۵۰ میلی‌متر (۱۰۸.۲ اینچ) است که ۱۱۰ میلی‌متر (۴.۳ اینچ) بیشتر از مدل‌های بنزینی است.

ابعاد بزرگ‌تر این مدل باعث افزایش فضای پای سرنشینان و ظرفیت بار شده است. فضای صندوق عقب +C-HR برابر با ۴۱۶ لیتر (۱۴.۶۹ فوت مکعب) است که نسبت به نسخه‌ی هیبریدی با موتور ۱.۸ لیتری، ۲۸ لیتر (۱ فوت مکعب) و نسبت به نسخه‌ی ۲.۰ لیتری هیبرید، ۵۲ لیتر (۱.۸۳ فوت مکعب) بیشتر است. این عدد در مقایسه با مدل پلاگین هیبریدی ۱۰۶ لیتر (۳.۷۴ فوت مکعب) افزایش یافته است.

تفاوت‌های طراحی؛ دستگیره‌های مخفی و چراغ‌های جدید

یکی از راه‌های ساده برای تشخیص این مدل، دستگیره‌های مخفی در ستون C است. در حالی که مدل‌های هیبریدی دستگیره‌های بیرون‌زن دارند، نسخه‌ی +C-HR از دستگیره‌های درب جلو به سبک سنتی استفاده کرده است. درهای عقب کشیده‌تر، چراغ‌های اصلاح‌شده، سپرهای جدید و خط شانه‌ای صعودی از دیگر تفاوت‌های ظاهری این مدل هستند. همچنین، یک شیشه‌ی کوچک در ستون A دیده می‌شود.

کابین مدرن با نمایشگر ۱۴ اینچی

تویوتا طراحی داخلی +C-HR را نیز به‌روزرسانی کرده و از یک پنل دیجیتالی برای نمایش اطلاعات بهره برده است. صفحه‌نمایش لمسی ۱۴ اینچی به‌صورت استاندارد ارائه شده که متأسفانه کنترل سیستم تهویه را هم در خود جای داده است؛ در حالی که در مدل استاندارد، دکمه‌های فیزیکی جداگانه برای این کار وجود دارد. البته هنوز تعدادی دکمه‌ی سخت‌افزاری برای دسترسی سریع به برخی قابلیت‌ها در این مدل دیده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های کابین می‌توان به پد شارژ بی‌سیم دوگانه، کنترل تهویه‌ی عقب، سانروف پانورامیک، و دسته‌دنده‌ای کوچک‌تر اشاره کرد.

مشخصات فنی؛ دو نسخه تک‌موتوره و دو‌موتوره

تویوتا +C-HR در دو نسخه‌ی دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه خواهد شد. نسخه‌ی تک‌موتوره به یک پیشرانه ۱۶۵ اسب بخاری (۱۲۳ کیلوواتی) مجهز شده و از یک باتری ۵۷.۷ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد. مدل مجهز به باتری ۷۷ کیلووات‌ساعتی توان خروجی را به ۲۲۱ اسب بخار (۱۶۵ کیلووات) افزایش می‌دهد. تویوتا محدوده حرکتی این خودرو را بر اساس چرخه WLTP تا ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۳ مایل) اعلام کرده است که بسته به نسخه و تیپ متفاوت خواهد بود.

سریع‌ترین C-HR در اروپا

مدل دو‌موتوره به باتری بزرگ‌تر مجهز شده و قدرتی معادل ۳۳۸ اسب بخار (۲۵۲ کیلووات) تولید می‌کند. در این پیکربندی، +C-HR قوی‌ترین تویوتای بازار اروپا خواهد بود (در صورتی که GR Supra را نادیده بگیریم). این مدل همچنین عملکرد چشمگیری دارد و می‌تواند در ۵.۲ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) برسد.

باتری و قابلیت شارژ سریع

تویوتا اطلاعاتی درباره‌ی مدت زمان شارژ باتری ارائه نکرده، اما اعلام کرده که این خودرو شارژ سریع DC با حداکثر توان ۱۵۰ کیلووات را پشتیبانی می‌کند. همچنین ادعا می‌کند که باتری این خودرو حتی پس از ۱۰ سال، حداقل ۷۰ درصد از عملکرد خود را حفظ خواهد کرد. +C-HR بر روی پلتفرم e-TNGA ساخته شده که آن را به bZ4X نزدیک‌تر می‌کند تا C-HR استاندارد.

زمان عرضه‌ی تویوتا +C-HR

این کراس‌اوور الکتریکی در اواخر سال جاری در برخی از بازارهای اروپا عرضه خواهد شد و تا اواخر ۲۰۲۶ در تمام نقاط قاره در دسترس قرار خواهد گرفت.

source

توسط elmikhabari