ماساهیرو ساکورای (Masahiro Sakurai)، خالق سری Super Smash Bros و Kirby، معقتد است که توسعهدهندگان ژاپن باید بر ساخت بازی برای بازار کشور خود تلاش کنند، نه اینکه سعی داشته باشند مخاطبهای غربی را تحتتاثیر قرار دهند.
اوایل ماه، ماساهیرو ساکورای به خاطر کانال یوتیوب خود، Masahiro Sakurai on Creating Games، به عنوان یکی دیگر از هنرمندان نوظهور توسط سازمان امور فرهنگی ژاپن شناخته شد.
سازمان امور فرهنگی ژاپن در یک بیانیه به تجلیل کانال یوتیوب ماساهیرو ساکورای پرداخت:
ماساهیرو ساکورای با به اشتراک گذاشتن دانش خود در زمینه تولید بازی از طریق یوتیوب، در قالبی ساده، قابلفهم و با یک روایت منسجم، تأثیر قابلتوجهای در پیشرفت صنعت بازی داشته است.
نسخهای انگلیسی از این محتوا نیز منتشر شده است که تأثیر آن نهتنها در داخل ژاپن بلکه در سطح بینالمللی نیز گسترده شده و ما معتقدیم این دستاورد شایستگی دریافت جایزه تشویقی هنری را دارد.
هفته گذشته، ماساهیرو ساکورای جایزه تشویقی خود را به همین مناسبت دریافت کرد و مصاحبهای با وبسایت ژاپنی Entax، که در حوزه سرگرمی فعالیت میکند، به انجام رساند. ساکورای در این مصاحبه گفت که احساس میکند توسعهدهندگان ژاپنی باید بیشتر به بازار و مخاطبهای کشور خود اهمیت دهند، نه اینکه صرفاً بر ساخت آنچه که احتمالاً برای مخاطبان غربی جذاب است، تمرکز کنند.
به عقیدۀ او، مخاطبهای غربی نیز برای داشتن تجربهای متفاوت به سراغ بازیهای ژاپنی میروند؛ بنابراین، استودیوهای ژاپنی تنها باید به ساخت آنچه که در آن مهارت دارند توجه کنند:
این لزوماً ایده شخصی من نیست، اما در صنعت بازیهای ویدئویی، جریان به این سمت رفته که ژاپنیها باید آنچه را که خودشان دوست دارند بسازند.
مدتی قبل، فرهنگ ساخت محصولات آمریکاییپسند فراگیر شده بود و مخاطبهای این کشور از عناوین مختلفی استقبال میکردند. اما احساس میکنم که طرفداران بازیهای ژاپنی در خارج از کشور به دنبال چنین چیزهایی نیستند، بلکه به دنبال چیزی منحصربهفرد و جذاب از ژاپن هستند.
به عبارت دیگر، به نظر من ایدهآل این است که بازیها را همانطور که دوست دارید بسازید و افرادی که قرار باشد ارتباط برقرار کنند، از آنها لذت خواهند برد.
اوایل سال میلادی جاری، ساکورای در مصاحبهای دیگر اشاره کرد که استودیوها باید به ساخت بازیهای مورد علاقه خود توجه کنند. با این حال، گاهی اوقات لازم است حتی برخلاف میل خود عمل کنند و عناوینی بسازند که به نفع صنعت بازی باشند.
ساکورای توضیح داد افرادی که برای کودکان اسباببازی میسازند، بزرگسالانی هستند که خودشان به وضوح جزو گروه هدف این اسباببازیها نیستند، اما همچنان در این زمینه تخصص دارند. او سپس به اولین بازی خود، Kirby’s Dreamland، اشاره کرد و توضیح داد که با وجود اینکه این بازی مستقیماً برای او به عنوان یک بازیکن باتجربه جذاب نبود، اما احساس میکرد که باید آن را برای بازیکنان جوانتر طراحی کند.
source