تکنولوژی ری تریسینگ با رهگیری پرتو که اولین بار با پردازندههای گرافیکی سری GeForce RTX 20 در زمینهی بازیهای ویدیویی ارائه شد، حالا به یکی از استانداردهای صنعت بازی تبدیل شده است و هرساله شاهد بهبودها و دستاوردهای جدیدی از سوی غولهای بزرگ صنعت فناوری در این زمینه هستیم. مایکروسافت نیز در این راستا از نسخه جدید فناوری DirectX Raytracing یا DXR خود رونمایی کرده است که به گفتهی این شرکت، «ارتقاء چشمگیری را در عملکرد خود» ارائه میکند.
DirectX Raytracing (DXR) افزونهای برای DirectX 12 است که مایکروسافت اولینبار در GDC 2018 معرفی کرد. این API به کارتهای گرافیک مدرن اجازه میدهد بدون تداخل با سیستم رندر سنتی (Rasterization)، از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) بهره ببرند.
براساس پست جدید کیسی هاف، مدیر برنامه مایکروسافت، فناوری DXR 1.2 با ارائهی قابلیتهایی مانند میکرومپهای اصلاح کدورت و ماتی تصاویر (Opacity Micromaps) و چینش مجدد اجرای جلوههای شیدر (Shader Execution Reordering)، تغییرات چشمگیری را در عملکرد خود به همراه خواهد داشت. نتایج عملکرد مورد آخر، پیش از این و حدود دو سال پیش توسط انویدیا در بازیهایی مانند Portal RTX و Cyberpunk 2077 به نمایش گذاشته شده بود. همین یک مورد میتواند به ارتقاء دو رقمی عملکرد DXR نسبت به قبل منجر شود. به خصوص در بازیهایی که به طور کامل از جلوههای ری تریسینگ (Path Tracing) پشتیبانی میکنند.
source