استفاده از هوش مصنوعی در توسعه بازی‌های ویدیویی‌، خصوصاً در بخش صداگذاری، به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات این روزهای صنعت تبدیل شده است. در حال حاضر، اعتصاب SAG-AFTRA که موجب مختل‌شدن روند توسعه برخی بازی‌ها شده نیز، به دلیل اعتراض صداپیشگان و هنرمندان به رویه‌های جدید شرکت‌‌ها پیرامون هوش مصنوعی، شکل گرفته است. حال یکی از صد‌ا‌پیشگان Baldur’s Gate 3 نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

متأسفانه، استفاده از هوش مصنوعی برای صداگذاری، دیگر فقط مختص به پیج‌های اینستاگرامی برای آهنگ خواندن باب اسفنجی نیست، حال، شرکت‌ها نیز به دنبال کاهش هزینه‌های خود با استفاده از هوش مصنوعی، خصوصاً در بخش صداگذاری هستند. این موضوع، در دموی لو رفته اخیر از تلاش سونی در بازسازی شخصیت Aloy در سری Horizon به شکلی افتضاح، مشهود بود. بازیگر و صداپیشه Aloy، اشلی برچ، قبلاً در رابطه با این موضوع بیان کرده بود که «نگران آینده این هنر است».

در حال حاضر، برچ تنها هنرمندی نیست که این نگرانی‌ها را مطرح می‌کند. در مصاحبه‌ای با مجله Edge، نیل نیوبون (Neil Newbon)، صداپیشه بازی‌هایی مانند Baldur’s Gate 3 و Resident Evil، ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، گفت:

اگر استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی توسط انسان‌ها به درستی کنترل و نظارت نشود، تأثیرات منفی عمیقی در تمام صنایع ایجاد خواهد کرد.

هوش مصنوعی، یا همان AI، هنوز اوایل راه خود را طی می‌کند و به نوعی، در دوران «غرب وحشی» خود به سر می‌برد. این بی‌قانونی و عدم نظارت، در کنار بنا شدن بر اساس زحمت‌های هنرمندان واقعی، بسیاری را نگران آینده این تکنولوژی کرده است. البته، بدون شک همچنان اکثریت مخاطبان، عملکرد یک هنرمند یا صداپیشه واقعی را به استفاده از هرگونه هوش مصنوعی ترجیح می‌دهند. نیوبون که سال ۲۰۲۳، جایزه بهترین عملکرد در صداگذاری را بابت ایفای نقش Astorian در Baldur’s Gate 3 دریافت کرد، پیرامون این واقعیت چنین می‌گوید:

به عنوان یک هنرمند، من به تجربه زندگی و هنر از طریق احساسات انسانی بیشتر از هوش مصنوعی و نرم افزار، باور دارم. در نهایت، این تکنولوژی‌ها، بر پایه تقلید هنرهای انسانی ساخته می‌شوند و این، یک تفاوت اساسی میان این دو محسوب می‌شود.

source

توسط elmikhabari.ir