11 فروردین 1404 ساعت 16:35
واردات خودرو در سال 1403 نتوانست دردی از وضعیت بغرنج بازار خودرو دوا کند و در تنظیم بازار، ناکام ماند؛ اما چه دلایلی باعث شکست طرح واردات ماشین های خارجی شد؟
پس از آزادسازی واردات خودرو به داخل کشور، خیلیها امیدوار بودند که ورود خودروهای خارجی موجب رقابتیتر شدن بازار و تنظیم بازار شود؛ اما ورود قطرهچکانی خودروها نتوانست هیچ دردی از بازار خودرو دوا کند و همچنان مشکلات زیادی در این زمینه مشاهده میشود که نشان میدهد خیلی از مسائل باید بهصورت ریشهای حل شوند.
در همین رابطه، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو میگوید آزادسازی واردات خودرو در راستای منافع بانک مرکزی بود؛ چرا که بانک مرکزی و دولت میتوانستند از این محل، کسب درآمد کنند. اما مشکلات کمبود ارز باعث شد طرح واردات خودروهای خارجی به آن اهدافی که وجود داشت، نرسد. نمایندگان مجلس و بسیاری از مسئولان، تاکید زیادی بر طرح واردات اتومبیل داشتند و معتقد بودند که واردات به ایجاد رقابت در بازار خودروی ایران کمک میکند؛ اما متاسفانه این امر محقق نشد.
واردات خودرو کمکی به رقابتی شدن بازار نمیکند
بهگفته این کارشناس صنعت خودرو، بازار خودروی ایران اصلا رقابتپذیر نیست و این موضوع هیچ ارتباطی به واردات ندارد و مسائل کلان اقتصادی و مشکلاتی مانند نداشتن ارتباطات جهانی موثر و کمبود شدید حاملهای انرژی تاثیر زیادی در این خصوص دارند. واردات خودرو به تنهایی نمیتواند این مشکلات را حل کند و برای این که بتوانیم صنعت خودروی ایران را رقابتپذیر کنیم باید چالشهای گفته شده را حل کنیم. کاکایی در ادامه افزود:
یکی دیگر از اهداف نمایندگان مجلس و مسئولان از تاکید بر واردات خودرو، تنظیم بازار بود؛ اما این مشکل هم با واردات برطرف نمیشود. چون در کشور ما با تورم 40 درصدی و نوسانات زیاد در بازار بورس، خودرو از کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است. بنابراین تا زمانی که تورم را کنترل نکنیم، بازار خودرو هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر، قابل تنظیم نخواهد بود و افت و خیزهای زیادی را تجربه میکند.
کاکایی بر این باور است که این مشکلات باعث شده با وجود افزایش واردات خودروهای خارجی در سال 1403، هدف تنظیم بازار خودرو محقق نشود. وی اضافه کرد واردات ماشین در اختیار دولت نیست و دولت تنها تسهیلگری میکند و واردات توسط بخش خصوصی انجام میشود.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است که دولت در زمینه ورود خودروها کمکاری نکرده است. واردات در ایران بهصورت غیر سیستماتیک انجام میشود و شرکتهایی که در حال حاضر بهشکل قارچگونه برای واردات قد علم کردهاند، در آینده یکی یکی از بین میروند. به همین دلیل، واردات به شکل کنونی قادر نیست تاثیر مثبتی بر آینده صنعت خودرو بگذارد و و فقط برای مدتی بازار را به هم میزند و در آینده، دردسرهای زیادی را برای مردم به وجود میآورد.
کاکایی خاطرنشان کرد بر اساس قانونی که مجلس وضع کرده، بانک مرکزی نیز راه را برای واردات باز کرده، اما از طرف دیگر بهیکباره تعرفهها را بهطور قابل توجهی افزایش میدهد و مبنای محاسبات دلار تعرفه را تا 68 هزار تومان میرساند. از آنجایی که این امور در حوزه اختیارات دولت است، مجلس هم نمیتواند کاری کند.
او همچنین اظهار کرد واردات خودرو منجر به افزایش قیمت ارز و حتی افزایش قیمت سایر کالاها میشود و به همین ترتیب، تورم هم ادامه پیدا میکند و احتمالا در سال آینده نیز برای پنجمین سال پیاپی، کشور در کانال تورمی 30 تا 40 درصد قرار میگیرد که چنین تورمی در شش دهه گذشته در اقتصاد کشور بیسابقه بوده است.
source