بااینحال، به گفته کوجیما، این وضعیت خیلی طول نکشید. او فاش کرد که تنها یک سال پس از انتشار Metal Gear، با عرضه کنسول CD-ROM2 توسط شرکت NEC که دارای درایو نوری بود، یک جهش فناوری رخ داد. این پیشرفت، امکان تحقق خواستههای کوجیما را فراهم کرد.
کوجیما در ادامه توضیح داد: «از آنجایی که رسانه CD بود، امکان استفاده از دیالوگهای صوتی فراهم شد، چیزی که تا آن زمان ممکن نبود. من یکی از اولین کسانی بودم که پیش قدم شد و آن را بازسازی کرد.»
او همچنین به نخستین تجربه خود در زمینه ضبط صدا اشاره کرد و گفت: «من خودم انتخاب صداپیشگان را انجام دادم، اما از آنجاییکه کاملا تازهکار بودم، مدیریت را به یک آژانس سپردم. با اولین قطار سریعالسیر از کوبه به استودیویی در توکیو رفتم. صداپیشگان برجسته از قبل پشت میکروفون آماده بودند. فرصتی برای خوشامدگویی یا حتی یک جلسه وجود نداشت. برنامه کاری بسیار فشرده بود و همه چیز تقریبا در نصف روز ضبط شد. به هیچ وجه نمیتوانستم ارتباط برقرار کنم. پشیمانی و حسرت این تجربه اول، تغییرات بزرگی در ضبطهای صوتی بعدی من ایجاد کرد.»
از آن زمان به بعد، تاریخسازی آغاز شد و کوجیما توضیح داد که چگونه تیمهای مختلف او همواره تلاش کردهاند تا در زمینه ضبط صدا نوآوری داشته باشند. امروزه بازیهای کوجیما شامل حضور چهرههای مشهور هالیوود و فیلمنامهها و اجراهای عمیقا سینمایی است، بنابراین میتوان گفت که او در این ماموریت موفق بوده است. این توضیحات کوجیما، دیدگاه جدیدی را در خصوص شکلگیری یکی از نمادینترین شخصیتهای تاریخ بازیهای ویدیویی ارائه میدهد و نشان میدهد که چگونه محدودیتهای فنی اولیه، بر خلق و خوی این قهرمان تاثیر گذاشته است.
source