از زمانی که گیمینگ وجود داشته، دو شکل از «جنگ کنسولی» نیز وجود داشته است؛ اولین مورد، که عموماً به عنوان جنگ کنسول شناخته میشود، رقابتی داخلی بین برندهای مختلف است.
در حال حاضر، این جنگ بین سونی و مایکروسافت با پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس در جریان است و نینتندو با سوییچ (و به زودی سوییچ ۲) مشغول پیشرفت مسیر خودش است.
شکل دیگری از جنگ کنسولها نیز وجود دارد؛ جنگی که در آن کنسولها به صورت جمعی در برابر قدرت بیانتهای PC میجنگند. بازی روی کنسولها، معمولاً قلمرو بازیکنان معمولی است که به دنبال تجربهای آرامتر و ساده هستند. بازیهای PC جایی هستند که گرافیکها تا حد ممکن بالا میروند و همه چیز به شدت حرفهای میشود؛ البته نمیتوان مادها را فراموش کرد.
با این حال، شان لیدن، مدیر سابق سونی، در مصاحبه با پادکست PlayerDriven اظهار داشته که این شکاف بسیار کمتر از چیزی است که فکر میکنیم؛ تفاوتی که تنها بازیکنان با چشمان تیزبین برای تنظیمات جزئی متوجه آن میشوند.
به گفتهی او، PC الهامبخش این خط فکری بوده است:
معماری نسخههای فعلی [کنسولها] و PCهای ردهبالا اکنون بسیار به هم نزدیک شدهاند؛ همه شبیه به هم هستند. هر تغییر یا هر ارتقایی در این زمینه، مثلاً «۲۰ درصد Ray Tracing بیشتر خواهیم داشت.»، خب، چه فایدهای دارد؟
لیدن همچنین در ادامه به انحصاری بودن بازیهای بزرگ برای کنسولها اشاره کرد. به نظر او، با وجود این که ایکس باکس از این تفکر فاصله میگیرد، اما پلی استیشن و نینتندو همچنان به دنبال رقابت با جامعه پیسی هستند.
source