24 فروردین 1404 ساعت 18:01
جنسیس GV80 کوپه ۲۰۲۵، یک شاسیبلند لوکس و قدرتمند است. اما آیا این مدل با قیمت بیشتر، ارزش خرید بالاتری از نسخه استاندارد دارد؟ بررسی را بخوانید.
دنیای شاسیبلندهای لوکس (Luxury SUV) مدتی است که شاهد یک ترند محبوب اما بحثبرانگیز است: ظهور مدلهای کوپه. این خودروها با قربانی کردن بخشی از فضای داخلی و کاربردی بودن به نفع خط سقف شیبدار و ظاهری اسپرتتر، تلاش میکنند تا جذابیت بیشتری برای خریداران ایجاد کنند. حالا برند لوکس کرهای با معرفی جنسیس GV80 کوپه مدل ۲۰۲۵، به طور رسمی وارد این بازی شده است. این خودرو بر پایه شاسیبلند موفق و تحسینشده جنسیس GV80 استاندارد ساخته شده، اما با تغییراتی کلیدی همراه است تا خود را متمایز کند.
بررسی کامل جنسیس GV80 کوپه ۲۰۲۵
بیایید نگاهی دقیقتر به این تازهوارد لوکس، قدرتمند و البته متفاوت بیندازیم تا ببینیم چه برای عرضه در برابر رقبایش در بازار دارد.
تغییر برای جذابیت: استایل کوپه در برابر فضا
اولین و بارزترین تفاوت GV80 کوپه با برادر استانداردش، خط سقف شیبدار در بخش عقب است. این طراحی بدون شک ظاهری پویاتر و جذابتر به خودرو میبخشد، اما همانطور که انتظار میرود، به قیمت کاهش فضای سر سرنشینان عقب (حدود 2 سانتیمتر) و کاهش حجم فضای بار (از 1033 لیتر به 858 لیتر) تمام میشود. همچنین، گزینه ردیف سوم صندلی که در مدل استاندارد موجود بود، در نسخه کوپه به دلیل محدودیت فضا حذف شده است. آیا این مصالحه برای دستیابی به ظاهری متفاوت ارزشش را دارد؟ این سوالی است که بازار به آن پاسخ خواهد داد، هرچند این روند در بین رقبا بسیار محبوب است.
قلب تپنده با چاشنی الکتریکی: قدرت e-Supercharger
جنسیس برای GV80 کوپه سنگ تمام گذاشته و علاوه بر موتور استاندارد 3.5 لیتری V6 توئین توربو (مشترک با مدل استاندارد فول آپشن) که 375 اسب بخار قدرت و 530 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، یک گزینه هیجانانگیزتر نیز ارائه کرده است. این مدل که برگ برنده اصلی کوپه محسوب میشود، از همین موتور V6 بهره میبرد اما به یک سوپرشارژر الکتریکی (e-Supercharger) مجهز شده که تحت یک سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی کار میکند.
نتیجه؟ افزایش قدرت به 409 اسب بخار و گشتاور به 549 نیوتنمتر. شاید این افزایش روی کاغذ چندان چشمگیر نباشد، اما تأثیر اصلی آن در دورهای پایین موتور (زیر 1750 RPM) احساس میشود. سوپرشارژر الکتریکی تأخیر توربو را به حداقل رسانده و شتابگیری اولیه و پاسخگویی در سرعتهای پایین را به شکل قابل توجهی بهبود میبخشد، به خصوص در حالت رانندگی اسپرت پلاس (Sport Plus). البته، به گفته منتقدین حساسیت پدال گاز در حالت اسپرت پلاس کمی زیاد است و ممکن است نیاز به عادت کردن داشته باشد. با این حال، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک عملکردی سریع و دقیق دارد و خودرو با وجود وزن قابل توجه (حدود 2360 کیلوگرم)، شتابگیری قابل قبولی را به نمایش میگذارد.
کابین جنسیس GV80 کوپه ۲۰۲۵: اوج شکوه و آرامش جنسیس
جایی که GV80 کوپه مانند مدل استاندارد میدرخشد، کابین فوقالعاده لوکس و باکیفیت آن است. جنسیس در استفاده از مواد اولیه مرغوب هیچ کمکاری نکرده است. از چرم ناپا گرفته تا تزئینات چوبی و فلزی، همه چیز حس لوکس بودن و دقت در ساخت را القا میکند. کابین به طرز شگفتانگیزی ساکت و ایزوله است و حتی در سرعتهای بالا، صدای باد و تایر به سختی به گوش میرسد.
صندلیهای جلو با قابلیت تنظیمات متعدد، گرمکن و سردکن، راحتی بینظیری را فراهم میکنند. ویژگی جالب توجه صندلی Ergo Motion راننده است که در پیچهای تند، بالشتکهای جانبی صندلی به صورت خودکار سفتتر میشوند تا بدن راننده را ثابت نگه دارند – تجربهای منحصر به فرد در این کلاس!
سیستم صوتی فوقالعاده Bang & Olufsen با 18 بلندگو و قدرت 1400 وات، تجربهای شنیداری بینظیر را رقم میزند. صفحه نمایش عظیم 27 اینچی OLED که قبلا در مدلهای دیگر جنسیس دیده بودیم، در مرکز داشبورد قرار گرفته و رابط کاربری سریع و روانی دارد. خوشبختانه، کنترلهای فیزیکی و لمسی مجزا برای سیستم تهویه مطبوع نیز در نظر گرفته شده است.
تجربه رانندگی با جنسیس GV80 کوپه ۲۰۲۵: چالاکی لوکس با چند نکته
با وجود ابعاد و وزن زیاد، GV80 کوپه در پیچها کنترل بدنه خوبی دارد و فرمان حس دقیقی را منتقل میکند، هرچند در حالت اسپرت پلاس کمی سنگین میشود. دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی به حفظ پایداری در پیچها کمک میکند.
اما دو نکته منفی در تجربه رانندگی وجود دارد. اول، رینگهای 22 اینچی استاندارد در مدل e-Supercharged کوپه (در حالی که مدل استاندارد رینگ 20 اینچی هم دارد). این رینگهای بزرگ هرچند به زیبایی خودرو افزودهاند، اما باعث میشوند ضربات ناشی از ناهمواریها و چالههای خیابان بیشتر به داخل کابین منتقل شوند و از نرمی سواری بکاهند. دوم، حساسیت بیش از حد برخی سیستمهای کمک راننده مانند هشدار برخورد از جلو و سیستم حفظ حرکت بین خطوط گزارش شده است که گاهی میتواند آزاردهنده باشد.
کوپه در برابر استاندارد: کدام یک ارزشش را دارد؟
اینجاست که سوال اصلی مطرح میشود. آیا جنسیس GV80 کوپه ۲۰۲۵ با وجود جذابیتهایش، ارزش قیمت بالاتر و فدا کردن بخشی از فضای داخلی را دارد؟ بر اساس بررسیهای اولیه، پاسخ برای بسیاری از خریداران ممکن است «نه» باشد.
- قیمت: مدل e-Supercharged کوپه به طور قابل توجهی (حدود 6500 دلار در نمونههای مورد بررسی) گرانتر از مدل مشابه استاندارد GV80 Prestige است.
- عملکرد: افزایش قدرت حاصل از e-Supercharger محسوس است، اما نه آنقدر که تفاوت قیمت را توجیه کند. بهبود مصرف سوخت نیز بسیار ناچیز است (حدود 0.4 کیلومتر بر لیتر در سیکل ترکیبی).
- کاربردی بودن: مدل استاندارد فضای بار بیشتر و گزینه ردیف سوم را ارائه میدهد.
- تجربه کلی: کیفیت ساخت، مواد داخلی، تکنولوژی و حس لوکس بودن در هر دو مدل تقریبا یکسان است. مدل استاندارد نیز خودرویی بسیار زیبا و جذاب محسوب میشود.
نتیجهگیری نهایی
جنسیس GV80 کوپه ۲۰۲۵ بدون شک یک شاسیبلند لوکس جذاب، قدرتمند و با کابینی استثنایی است. اضافه شدن e-Supercharger یک حرکت فناورانه جالب است و طراحی کوپه آن را از برادر استانداردش متمایز میکند. با این حال، این تمایز با هزینه کاهش فضای کاربردی، سواری کمی خشکتر (به دلیل رینگهای بزرگتر) و قیمت بالاتر همراه است.
در نهایت GV80 کوپه برای کسانی مناسب است که اولویت اولشان استایل و خاص بودن است و حاضرند برای آن هزینه بیشتری بپردازند و کمی از کاربردی بودن چشمپوشی کنند؛ اما برای اکثر خریدارانی که به دنبال یک شاسیبلند لوکس، راحت، جادار و با ارزش خرید بالا هستند، جنسیس جی وی ۸۰ استاندارد (به خصوص در تریمهای بالا با موتور 3.5 لیتری V6) همچنان گزینهای منطقیتر و احتمالا بهتر به نظر میرسد.
source