بازی Eternal Darkness، یک عنوان کلاسیک انحصاری Gamecube است که بیشتر به تصمیم جنجالی نینتندو در ثبت حق اختراع سیستم سلامت روان (Sanity) پیاده شده در گیم‌پلی آن شهرت دارد. این سیستم، اجازه می‌داد که گیم‌پلی بر اساس سطح پایداری روانی کاراکتر، تغییرات چشم‌گیری را متحمل شود.

معلوم نیست که این یک تاکتیک بازاریابی بوده یا واقعا نینتندو واقعا به این ایده علاقه‌مند بود، اما در سال ۲۰۰۰ و در زمان عرضه، این شرکت گواهی حق اختراعی را برای این مکانیک ثبت نمود. حال با بحث‌های جدیدی که پیرامون حق اختراع سیستم Nemesis در بازی Middle-earth: Shadow of Mordor توسط شرکت Warner Bros تا سال ۲۰۳۶ شکل گرفته است، طرفداران کنجکاو شده‌اند که چه اتفاقی برای سیستم سلامت روان بازی Eternal Darkness رخ داده است که همچنان در بازی‌ها حضور پیدا نکرده است.

حال یکی از کاربران Reddit در پستی پیرامون این موضوع گفت:

به نظر می‌رسد که اعتبار زمانی ثبت اختراع سیستم Sanity در بازی Eternal Darkness به پایان رسیده و توسط عموم قابل استفاده است. البته من وکیل نیستم و نباید این حرف را به عنوان یک توصیه حقوقی جدی بگیرید.

به دنبال این پست، وب‌سایت Eurogamer با یک وکیل فعال در حوزه مسائل حقوقی صنعت بازی‌های ویدیویی با نام ریچارد هوگ، مصاحبه کرده تا واقعیت این موضوع را از او جویا شود. این وکیل نیز در پاسخ توضیح داد:

شما قادر هستید از تمامی عناصر و استفاده‌های ذکر شده در این حق اختراع استفاده کنید. البته این به معنای قانونی بودن کپی مستقیم نخواهد بود و مواردی مانند جلوه‌های بصری و نام‌های استفاده شده در آن شامل این دسترسی آزاد نمی‌شوند.

اگر کنکجاو هستید که چه المان‌هایی از این پس در دسترس توسعه دهندگان قرار خواهند داشت، مطالعه متن ثبت شده درباره جزئیات این سیستم توسط نینتندو، خالی از لطف نیست:

سطح سلامت روان کاراکتر، تحت تاثیر مشاهده و رویارویی با شرایط خشونت بار یا موجودات ترسناک، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

حال از مواردی که در طول گیم‌پلی تحت تاثیر این کاهش سلامت روان قرار گرفته و باعث ایجاد توهم می‌شوند، می‌توان به اتفاقات زیر اشاره کرد:

  • نقوش روی دیوار جان گرفته و به کاراکتر حمله‌ می‌کنند.
  • موجوداتی در دیوار و زیرزمین حرکت می‌کنند.
  • مجسمه‌ها کاراکتر را تحت نظر می‌گیرند.
  • چشمان روشنی کاراکتر را در تاریکی دنبال می‌کنند.
  • نقاشی‌هایی که جلوه و معانی‌ آن تغییر می‌کنند.
  • چرخش سر کاراکتر به مکان‌هایی که چیزی در آن وجود دارد.
  • دیوارهایی که از آن خون چکه می‌کند.
  • صدای غرش از موجوداتی که انتظار آن را ندارید (مانند موش).
  • سایه‌هایی که ظاهر شده و تغییر می‌کنند.
  • صدای خنده دیوانه‌وار (که با کمتر شدن سلامت روان کاراکتر بلند‌تر می‌شوند).
  • سایه بازیکن تاخیر پیدا کرده و به طور ترسناکی او را دنبال می‌کند.

متاسفانه با وجود چنین مکانیک‌های خلاقانه‌ای، بازی Eternal Darkness هیچ‌گاه دنباله‌ای دریافت نکرد؛ بنابراین علاقه‌مندان بهتر است یا به تجربه نسخه اصلی آن بپردازند یا منتظر الهام گرفتن بازی‌های بیشتری از این مکانیک‌ باشند.

source

توسط elmikhabari.ir