از 8 صبح تا 12 شب حتی در ایام تعطیل

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت:

۹۰۹ ۹۰۷ ۵۳۰۷

مشاوران متخصص ما آماده راهنمایی کردن شما هستند

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و استفاده از کد تخفیف کلیک کنید

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی یکی از مواردی است که برای دانش‌آموزان این مقطع اهمیت زیادی دارد. این بارم‌بندی شامل جزئیات مربوط به نمره‌دهی در دروس مختلف مانند زبان، عربی، علوم فنون و دیگر دروس اختصاصی است. دانش‌آموزان باید با نحوه نمره‌دهی و میزان تاثیر هر بخش از امتحان آشنا شوند تا بتوانند بهترین برنامه‌ریزی را برای آمادگی در امتحانات نهایی خود داشته باشند.

در صورت داشتن ابهام و سوال در رابطه با بارم بندی امتحان نهایی انسانی پایه دوازدهم، در هر ساعت از شبانه روز از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد پیش شماره و عدد ۰ با شماره تماس ۵۳۰۷ ۹۰۷ ۹۰۹ تماس حاصل نمایید.

بارم بندی امتحان نهایی دروس عمومی پایه دوازدهم انسانی ۱۴۰۴

بارم بندی امتحانات نهایی دروس عمومی دوازدهم انسانی

یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی ۱۴۰۴، مربوط به دروس عمومی است.  هر یک از دروس عمومی رشته انسانی، ساختار و شیوه‌ی نمره‌دهی مشخصی دارند که از سوی مرکز سنجش آموزش و پرورش تعیین شده است.

در واقع، بارم‌بندی دقیق این دروس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بدانند کدام بخش‌ها اهمیت بیشتری دارد و بر اساس آن برنامه‌ریزی بهتری برای مطالعه و مرور انجام دهند. برای مثال در درس فارسی، بخش‌هایی مثل قلمرو فکری، زبانی و ادبی به‌طور جداگانه نمره دارند. یا در عربی، ترجمه، قواعد و درک مطلب هرکدام بارم خاص خود را دارند که اگر دانش‌آموزان با آن آشنا باشند، می‌توانند تمرکز بیشتری روی بخش‌های پرامتیاز بگذارند.

مشاورین-ما-آماده-پاسخگویی-هستند

توجه به بارم بندی امتحانات نهایی دروس عمومی دوازدهم انسانی ۱۴۰۴ در کنار اطلاع از حذفیات امتحان نهایی، نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در زمان مطالعه می‌شود، بلکه از استرس و سردرگمی در روزهای پایانی نزدیک به امتحان هم جلوگیری می‌کند. اطلاع از این بارم‌بندی، یک قدم مهم برای رسیدن به موفقیت در امتحانات نهایی است.

توجه:

اطلاعات ارائه شده بر اساس بارم بندی امتحان نهایی در سال های گذشته می باشد. به محض اعلام بارم بندی امتحان نهایی انسانی پایه دوازدهم ۱۴۰۴ این مقاله به روزرسانی می شود.

بارم بندی امتحان نهایی درس فارسی پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (فارسی ۳)
قلمرو موضوع نمره
ادبی (۵ نمره) آرایه‌های ادبی ۲/۵
تاریخ ادبیات ۱
حفظ شعر ۱/۵
زبانی (۷ نمره) معنی واژه ۱/۵
املای واژه ۱/۵
دستور ۴
فکری (۸ نمره) درک مطلب ۴
معنی و مفهوم نثر ۲
معنی و مفهوم نظم ۲

مباحث مهم امتحان نهایی فارسی دوازدهم انسانی

قلمرو ادبی

آرایه‌های ادبی:

  • شناخت انواع آرایه‌های لفظی و معنوی مانند تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز و…
  • تشخیص آرایه‌ها در متن‌های شعری و نثری.

تاریخ ادبیات:

  • آشنایی با دوران‌های مختلف ادبیات فارسی (دوره‌های کلاسیک، معاصر، و پیش از آن).
  • شناخت بزرگان ادبیات و آثار برجسته آن‌ها.

حفظ شعر:

  • حفظ و بازخوانی اشعار مهم از کتاب درسی.
  • آشنایی با بیت‌های مهم و توضیح معنای آن‌ها.

 

قلمرو زبانی

معنی واژه:

  • آشنایی با معانی دقیق و مترادف کلمات.
  • توانایی تشخیص معنای واژه در جملات مختلف.

املای واژه:

  • تسلط بر املای کلمات مشکل و پرکاربرد.
  • شناخت صحیح نگارش کلمات مشابه.

دستور:

  • آشنایی با قواعد دستوری زبان فارسی.
  • شناسایی جملات اسمی، فعلی، مرکب، جملات حال و فاعل و مفعول.

 

قلمرو فکری

درک مطلب:

  • توانایی فهمیدن مفاهیم کلی و جزیی از متون نثر و نظم.
  • پاسخ به سوالات تحلیلی و استنباطی از متون.

معنی و مفهوم نثر:

  • تحلیل متون نثری و استخراج معنی کلی و جزئی.
  • توانایی تجزیه و تحلیل جملات نثر و استخراج پیام نویسنده.

معنی و مفهوم نظم:

  • تحلیل اشعار و استخراج مفاهیم کلی و جزیی از آن‌ها.
  • شناسایی وزن و قافیه در اشعار.

بارم بندی امتحان نهایی درس دین و زندگی پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (دین و زندگی ۳)
عنوان نمره (نوبت اول) نمره (نوبت دوم)
درس سیزدهم  

۶

درس دوازدهم
درس یازدهم
درس دهم ۲
درس نهم ۵
درس هشتم
درس هفتم ۷
درس ششم ۲/۵
درس پنجم ۲/۵
درس چهارم ۲
درس سوم ۲
درس دوم ۲/۵
درس اول ۲/۵
قرائت ۴

مباحث مهم امتحان نهایی دینی و زندگی دوازدهم انسانی

دروس نیم‌سال اول (۷ نمره)

  • درس ۱: هستی‌بخش
    • مفهوم «خداوند هستی‌بخش»
    • دلایل اثبات وجود خدا
    • ارتباط انسان با خدا​

 

  • درس ۲: یگانه‌ی بی‌همتا
    • ویژگی‌های یگانگی خدا
    • مفهوم «توحید»
    • تأثیر توحید در زندگی انسان​

 

  • درس ۳: توحید و سبک زندگی
    • رابطه توحید با سبک زندگی اسلامی
    • اهمیت توحید در تصمیم‌گیری‌های روزمره​

 

  • درس ۴: فقط برای او
    • مفهوم «عبادت»
    • هدف از عبادت در اسلام
    • تأثیر عبادت در تقویت ایمان​

 

  • درس ۵: قدرت پرواز
    • آزادی انسان در انتخاب مسیر زندگی
    • رابطه اختیار و مسئولیت​

 

  • درس ۶: سنت‌های خداوند در زندگی
    • تعریف «سنت‌های الهی»
    • مثال‌هایی از سنت‌های الهی در قرآن
    • تأثیر شناخت سنت‌های الهی در زندگی فردی​

 

دروس نیم‌سال دوم (۱۳ نمره)

  • درس ۷: در گرو کار خویش
    • مفهوم «تلاش و کوشش»
    • اهمیت کار و تلاش در دین اسلام
    • تأثیر کار در رشد فردی و اجتماعی​

 

  • درس ۸: بازگشت
    • مفهوم «معاد»
    • دلایل اثبات معاد
    • تأثیر باور به معاد در رفتار انسان​

 

  • درس ۹: زندگی در دنیای امروز و عمل به احکام الهی
    • چالش‌های پیروی از احکام دینی در دنیای مدرن
    • راهکارهای تطبیق احکام دینی با شرایط روز​

 

  • درس ۱۰: پایه‌های استوار
    • اهمیت «اخلاق» در اسلام
    • ویژگی‌های اخلاقی یک مسلمان
    • تأثیر اخلاق در روابط اجتماعی

 

  • درس ۱۱: عصر شکوفایی
    • تاریخچه تمدن اسلامی
    • دستاوردهای علمی و فرهنگی مسلمانان
    • نقش مسلمانان در پیشرفت‌های جهانی

 

  • درس ۱۲: نگاهی به تمدن جدید
    • مقایسه تمدن اسلامی با تمدن‌های غربی
    • نقد و بررسی دستاوردهای تمدن جدید
    • چالش‌های فرهنگی در دنیای معاصر

 

  • درس ۱۳: مسئولیت بزرگ ما
    • مفهوم «مسئولیت» در اسلام
    • وظایف فردی و اجتماعی مسلمانان
    • اهمیت مسئولیت‌پذیری در جامعه

بارم بندی امتحان نهایی درس عربی پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (عربی ۳)
مهارت‌های زبانی موضوع (نوبت دوم) نمره
مهارت ترجمه به فارسی ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی در متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” ۴
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.) ۰/۵
ترجمه درست جملات دارای حروف مشبهه بالفعل (أَنَّ، کَأَنَّ، لَیتَ و لَعَلَّ) با تکیه بر معنای حروف مشبهه بالفعل ۰/۵
ترجمه یک جمله دارای مفعول مطلق تاکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی ۱
ترجمه یک جمله دارای قید حالت ۰/۵
ترجمه درست یک جمله دارای استثنا یا اسلوب حصر ۰/۵
ترجمه درست یک جمله دارای اسلوب ندا ۰/۵
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) ۰/۵
تکمیل ترجمه ناقص از متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار جای خالی) ۱
 

مهارت شناخت و کاربرد قواعد

ترجمه دقیق فعال‌های ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، مستقبل، مجهول، معادل‌های عربی مضارع‌های التزامی، اسلوب شرط و فعل دارای نون وقایه داخل جملات ساده و با ریشه‌های ساده‌ای مانند خَرَجَ، دَخَلَ، صَبَرَ، کَتَبَ و… که زیر فعل خطی کشیده می‌شود که دانش‌آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر آن‌ها را ترجمه می‌کند، مانند: أنا دَخَلتُ قَریَۀَ جَدّی أَمسِ. در این جمله دو قرینه “أنا” و “ی” در إنّی” و جَدّی” و قید زمان “أَمسِ” به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بتواند “دخلتُ” را درست ترجمه کند. در صورتی که از فعل‌های دشواری مانند تَهمِسونَ استفاده شود، لازم است که معنای سوم شخص مفرد آن داده شود، مثال: یا تَلامیذُ، لِمَ تَهمِسونَ فی الصَّفِّ؟ (هَمَسَ: آهسته سخن گفتن) یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر (هشت مورد) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم ۲
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند، مانند “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفُندُقِ” جملات کاملاً حرکت گذاری می‌شوند. (فاعل، مفعول، مبتدا، خبر، مضاف الیه، صفت، جار و مجرور یا مجرور به حرف جر، اسم و خبر افعال ناقصه و حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس، نائب فاعل، صفت، حال، مستثنی، مفعول مطلق و منادا)سهم حال، مستثنی، مفعول مطلق و منادا ۱/۵ نمره از ۴ نمره است و تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سؤال می‌شود. ۰/۲۵ نمره تشخیص اسلوب حصر از استثنا است و ۰/۵ نمره تحلیل صرفی و اعراب که مؤکدا باید در قالب سؤال دو گزینه‌ای شبیه کتاب درسی باشد. ۴
تشخیص اسم، فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه، اسم مکان، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن‌ها یا ترکیبی از ترجمه و تشخیص آن‌ها (در هر حالت این اسم‌ها داخل جملات کوتاه هستند.) ۱
مهارت درک و فهم سؤال جور کردنی از مفهوم واژگان “وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم” (چهار مورد) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود یا پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب (سؤال سه گزینه‌ای) ۱
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سؤال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده یا ارائه چهار جمله و تعیین درست یا نادرست بودن آن‌ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی مذکور یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد. ۱
مهارت واژه‌شناسی نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی، از جملات متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (زیر کلمات خط کشیده می‌شود.) ۱
مترادف و متضاد (دو کلمه داده می‌شود و دانش‌آموز فقط تضاد و ترادف را مشخص می‌کند یا شش کلمه درهم داده می‌شود و دانش‌آموز آن‌ها را کنار هم به صورت مترادف یا متضاد قرار می‌دهد. ۰/۵
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا پیدا کردن گزینه مناسب برای شرح یک کلمه ۰/۲۵
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع‌های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم) ۰/۲۵
نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی، از جملات متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (زیر کلمات خط کشیده می‌شود.) ۱
مترادف و متضاد (دو کلمه داده می‌شود و دانش‌آموز فقط تضاد و ترادف را مشخص می‌کند یا شش کلمه درهم داده می‌شود و دانش‌آموز آن‌ها را کنار هم به صورت مترادف یا متضاد قرار می‌دهد. ۰/۵
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا پیدا کردن گزینه مناسب برای شرح یک کلمه ۰/۲۵
نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع‌های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم) ۰/۲۵
مهارت‌های زبانی موضوع (نوبت اول از درس اول و دوم) نمره
مهارت ترجمه به فارسی ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” ۴
ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.) ۰/۵
ترجمه درست جمله‌های دارای حروف مشبهه بالفعل (یکی از جمله‌ها از “لَیتَ” است.) ۱/۵
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت “حال” در دو شکل آن ۱
ترجمه درست یک یا دو جمله دارای اسلوب استثنا یا حصر ۰/۵
انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) ۰/۵
تکمیل ترجمه ناقص از متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار جای خالی) ۱
مهارت شناخت و کاربرد قواعد ترجمه دقیق فعل‌های ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، مستقبل، مجهول، فعل دارای نون وقایه، معادل‌های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه‌های ساده‌ای مانند خَرَجَ، دَخَلَ، صَبَرَ، کَتَبَ و… که زیر فعل خطی کشیده می‌شود و دانش‌آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر، آن‌ها را ترجمه می‌کند، مانند: “یا صَدیقَتی، لا تَخرُجی مِن صَفِّکِ”. که در این جمله دو قرینه “یا صَدیقَتی” و “ضمیر ـکِ” به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بتواند “لا تَخرُجی” را درست ترجمه کند، یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر (هشت مورد) ۲
تشخیص و انتخاب فعل ماضی، مضارع، امر و نهی مناسب برای جای خالی در جمله یا تشخیص نوع فعل یا هر سؤال ابداعی دیگر که مهارت تشخیص نوع فعل را بسنجد. (چهار مورد) ۱
تشخیص لای نفی جنس (چند جمله کوتاه داده می‌شود و دانش‌آموز باید لای نفی جنس را از لای نفی و لای نهی و لای جواب تشخیص دهد.) ۰/۲۵
تشخیص حروف مشبهه بالفعل (چند جمله کوتاه داده می‌شود و دانش‌آموز باید حرف مشبهه بالفعل را از حروف جرّ، استقبال، نفی و سایر حروف تشخیص دهد، یا به هر صورتی که قدرت تشخیص حروف مشبهه بالفعل را بسنجد.) ۰/۲۵
تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند، مانند: “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفُندُقِ”. جملات کاملاً حرکت گذاری می‌شوند. (فاعل، مفعول، مبتدا، خبر، مضافٌ الیه، صفت، جار و مجرور یا مجرور به حرف جر) دو نوع “حال” هر کدام ۰/۲۵، مستثنی ۰/۲۵، تشخیص اسلوب حصر ۰/۲۵ ۲
تشخیص اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه، اسم مکان، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن‌ها یا ترکیبی از ترجمه و تشخیص آن‌ها (در هر حالت این فعل‌ها داخل جملات کوتاه هستند.) ۱/۵
مهارت درک و فهم سؤال جور کردنی از مفهوم واژگان “وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم” (چهار مورد) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود یا پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب (سؤال سه گزینه‌ای) ۱
درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سؤال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده یا ارائه چهار جمله و تعیین درست یا نادرست بودن آن‌ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی مذکور یا طرح سؤال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد. ۱
مهارت واژه‌شناسی نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی، از جملات متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (زیر کلمات خط کشیده می‌شود.) ۱
مترادف و متضاد (دو جفت کلمه کنار هم نهاده می‌شود و دانش‌آموز فقط تضاد یا ترادف آن‌ها را مشخص می‌کند یا شش کلمه پراکنده داده می‌شود که چهار تا از آن‌ها متضاد هستند. می‌توان این سؤال را درون متن درک مطلب طراحی کرد و متضاد و مترادف دو کلمه را خواست تا نمره درک مطلب، نیم نمره افزایش یابد.) ۰/۵
تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع‌های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم) یا انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله ۰/۵

مباحث مهم امتحان نهایی عربی پایه دوازدهم انسانی

مهارت ترجمه به فارسی

  • ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی:
    • تمرینات متن، تمرین‌های کتاب درسی و بخش “اِعلَموا”.
    • ترجمه جملات ساده و ترکیبی از جملات در متن.

 

  • ترجمه جملات خاص:
    • جملاتی با لای نفی جنس: ترجمه صحیح به صورت “هیچ … نیست”.
    • جملات با حروف مشبهه بالفعل مانند “أَنَّ”، “کَأَنَّ”، “لَیتَ” و “لَعَلَّ”.
    • جملات با مفعول مطلق تاکیدی و نوعی.
    • جملات با قید حالت.
    • جملات با اسلوب استثنا یا حصر.

 

  • ترجمه ناقص:
    • تکمیل ترجمه ناقص از متن و بخش‌های مختلف.

 

مهارت شناخت و کاربرد قواعد

 

  • ترجمه دقیق افعال مختلف:
    • افعال ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، مستقبل، مجهول، امر، نهی، نفی.
    • شناخت معادل‌های مضارع‌های التزامی و اسلوب شرط.
    • تشخیص و ترجمه افعال با نون وقایه.

 

  • تشخیص محل اعرابی در جملات ساده:
    • شناسایی فاعل، مفعول، مبتدا، خبر، مضاف الیه، صفت، جار و مجرور، مفعول مطلق، حال و مستثنی.

 

  • تشخیص و ترجمه انواع اسامی:
    • اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه، اسم مکان، اسم تفضیل.

 

  • تشخیص و انتخاب فعل مناسب:
    • انتخاب فعل ماضی، مضارع، امر و نهی مناسب برای جمله.

 

مهارت درک و فهم

 

  • درک مفهوم واژگان:
    • جور کردن کلمات ستون اول با توضیحات ستون دوم.
    • پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب در جملات.

 

  • درک مطلب:
    • تحلیل متن و پاسخ به سوالات بر اساس مفهوم جملات.
    • تعیین صحیح یا نادرست بودن جملات.

 

مهارت واژه‌شناسی

 

  • نوشتن معنی کلمات:
    • نوشتن معنی کلمات موجود در جملات متن و بخش‌های مختلف کتاب.

 

  • مترادف و متضاد:
    • تشخیص مترادف و متضاد در کلمات.

 

  • تشخیص کلمه ناهماهنگ:
    • تشخیص کلمه‌ای که با بقیه از نظر معنا هماهنگ نیست.

 

  • نوشتن مفرد و جمع اسم‌ها:
    • شناخت جمع‌های مکسر و نوشتن مفرد یا جمع مناسب.

 

بارم بندی امتحان نهایی درس زبان انگلیسی پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (زبان انگلیسی ۳)
موضوع نوبت اول نوبت دوم
مهارت نوشتاری (Writing) ۲ ۸
واژگان (Vocabulary) ۲ ۶
دستور زبان (Grammar) ۲ ۶
مهارت صحبت کردن (Speaking) ۴
مهارت شنیداری (Listening) ۴ ۱۲
مهارت خواندن (Reading) ۴ ۸

مباحث مهم امتحان نهایی زبان انگلیسی پایه دوازدهم انسانی

مهارت نوشتاری (Writing)

  1. نوشتن نامه‌ها و ایمیل‌ها:
    • نامه‌های رسمی و غیررسمی
    • نوشتن ایمیل‌ها با رعایت ساختار و لحن مناسب
  2. نوشتن پاراگراف و مقاله:
    • نوشتن پاراگراف‌های موضوعی
    • نوشتن مقاله‌های کوتاه با موضوعات مختلف (نظرات شخصی، بحث و تحلیل مسائل روز)
  3. جملات شرطی و پیشنهادات:
    • استفاده از جملات شرطی در نوشتار
    • نوشتن پیشنهادات و نظرات بر اساس مطالب داده‌شده

واژگان (Vocabulary)

  1. کلمات و عبارات پرکاربرد:
    • آشنایی با کلمات و عبارات رایج در مکالمات روزمره و نوشتارهای مختلف
    • یادگیری کلمات مرتبط با موضوعات مختلف مانند محیط زیست، تکنولوژی، زندگی اجتماعی و تحصیلی
  2. ترکیب‌ها و اصطلاحات:
    • یادگیری ترکیب‌های کلمات و اصطلاحات رایج در زبان انگلیسی
    • شناسایی معانی مختلف کلمات در موقعیت‌های مختلف

دستور زبان (Grammar)

  1. زمان‌ها (Tenses):
    • استفاده صحیح از زمان‌های مختلف: حال ساده، حال استمراری، گذشته ساده، آینده و…
  2. جملات شرطی:
    • جملات شرطی نوع ۱، ۲ و ۳
  3. حروف ربط (Conjunctions):
    • استفاده از حروف ربط برای ارتباط جملات: and, but, because, although, etc.
  4. ساختار جملات (Sentence Structures):
    • ساخت جملات مثبت، منفی و سوالی
    • جملات پیچیده و ترکیبی
  5. صفت‌ها و قیدها:
    • استفاده از صفت‌ها و قیدهای مختلف برای توصیف افعال و اسم‌ها

مهارت صحبت کردن (Speaking)

  1. مکالمات روزمره:
    • توانایی صحبت کردن در موقعیت‌های مختلف: مکالمات عمومی، مکالمات در مورد علایق شخصی، سفر، خرید، تحصیل و…
  2. پاسخ به سوالات:
    • پاسخ دادن به سوالات مختلف به صورت روان و با استفاده از واژگان مناسب
  3. بحث و تبادل نظر:
    • ابراز نظر و استدلال در مورد موضوعات مختلف

مهارت شنیداری (Listening)

  1. گوش دادن به مکالمات و متون صوتی:
    • درک مکالمات روزمره، اخبار، یا متون صوتی با موضوعات مختلف
  2. پاسخ به سوالات بر اساس شنیده‌ها:
    • استخراج اطلاعات از متن‌های شنیداری و پاسخ به سوالات
  3. درک جملات و عبارات مختلف:
    • درک جملات و عبارات رایج و غیررایج در موقعیت‌های مختلف

مهارت خواندن (Reading)

  1. خواندن متن‌های مختلف:
    • درک متن‌های طولانی و کوتاه با موضوعات مختلف: اجتماعی، علمی، فرهنگی
  2. پاسخ به سوالات درک مطلب:
    • شناسایی نکات اصلی و جزئیات متن
    • پاسخ دادن به سوالات مربوط به متن‌های خواندنی
  3. شناسایی کلمات جدید و معانی آن‌ها:
    • شناسایی و درک کلمات جدید در متن‌ها و تفسیر آن‌ها در متن

بارم بندی امتحان نهایی درس سلامت و بهداشت پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (سلامت و بهداشت)
عنوان فصل عنوان درس و شماره صفحه نمره (نوبت اول) نمره (نوبت دوم)
تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی برنامه غذایی سالم (صفحه ۱۹ – ۳۲) ۳ ۳/۵
کنترل وزن و تناسب اندام (صفحه ۲۹ – ۳۳) ۲
بهداشت و ایمنی مواد غذایی (صفحه ۴۰ – ۴۸) ۱/۵
پیشگیری از بیماری‌ها بیماری‌های غیر واگیر (صفحه ۴۹ – ۶۶) ۴ ۳/۵
بیماری‌های واگیر (صفحه ۶۷ – ۷۸) ۳
بهداشت در دوران نوجوانی بهداشت فردی (صفحه ۷۹ – ۱۰۰) ۲/۵ ۲
بهداشت ازدواج و باروری (صفحه ۱۰۱ – ۱۱۰) ۱/۵
بهداشت روان (صفحه ۱۱۱ – ۱۲۸) ۲
محیط کار و زندگی سالم پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی (کمرد درد) (صفحه ۱۵۵ – ۱۶۹) ۲
پیشگیری از حوادث خانگی (صفحه ۱۷۰ – ۱۸۲) ۲
۲
اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن (صفحه ۱۳۸ – ۱۵۶) ۲
سلامت سلامت چیست؟ (صفحه ۳ – ۱۱) ۵/۱ ۱

توجه:

اطلاعات ارائه شده بر اساس بارم بندی امتحان نهایی در سال های گذشته می باشد. به محض اعلام بارم بندی امتحان نهایی انسانی پایه دوازدهم ۱۴۰۴ این مقاله به روزرسانی می شود.

مباحث مهم امتحان نهایی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم انسانی

 

 ۱. سلامت چیست؟ (صفحه ۳–۱۱)

  • تعریف سلامت و ابعاد مختلف آن (جسمی، روانی، اجتماعی)
  • عوامل مؤثر بر سلامت فردی و اجتماع

 

۲. سبک زندگی (صفحه ۱۲–۱۸)

  • تعریف سبک زندگی سال
  • عوامل مؤثر بر انتخاب سبک زندگ
  • اهمیت فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، خواب کافی و مدیریت استر

۳. تغذیه سالم و بهداشت مواد غذایی**

  • برنامه غذایی سالم (صفحه ۱۹–۳۲)
    • اصول تغذیه سال
    • گروه‌های غذایی و نقش آن‌ها در بد
    • برنامه‌ریزی غذایی متعاد
  • کنترل وزن و تناسب اندام (صفحه ۳۳–۳۹)
    • اهمیت حفظ وزن مناس
    • روش‌های کنترل وزن و پیشگیری از چاق
  • بهداشت و ایمنی مواد غذایی (صفحه ۴۰–۴۸)
    • روش‌های صحیح نگهداری و تهیه غذا
    • پیشگیری از مسمومیت‌های غذای

 

۴. پیشگیری از بیماری‌ها

  • بیماری‌های غیر واگیر (صفحه ۴۹–۶۶)
    • تعریف و انواع بیماری‌های غیر واگیر (مانند دیابت، فشار خون بالا
    • عوامل خطر و راه‌های پیشگیر
  • بیماری‌های واگیر (صفحه ۶۷–۷۸)
    • تعریف و انواع بیماری‌های واگیر (مانند آنفولانزا، سرماخوردگی)
    • روش‌های پیشگیری و کنتر

 

۵. بهداشت در دوران نوجوانی

  • بهداشت فردی (صفحه ۷۹–۱۰۰)
    • اهمیت رعایت بهداشت فردی در نوجوان
    • روش‌های حفظ بهداشت پوست، مو، دهان و دندان
  • بهداشت ازدواج و باروری (صفحه ۱۰۱–۱۱۰)
    • گاهی از مسائل بهداشتی مرتبط با ازدواج و بارور
    • اهمیت مشاوره قبل از ازدواج
  • بهداشت روان (صفحه ۱۱۱–۱۲۸)
    • تعریف بهداشت روان و اهمیت آن
    • روش‌های حفظ سلامت روان

 

۶. پیشگیری از رفتارهای پرخطر

  • مصرف دخانیات و الکل (صفحه ۱۲۹–۱۳۷)
    • عوارض مصرف دخانیات و الکل
    • راه‌های پیشگیری و ترک مصرف
  • اعتیاد به مواد مخدر و عوارض آن (صفحه ۱۳۸–۱۵۶)
    • تعریف اعتیاد و انواع مواد مخدر
    • عوارض جسمی و روانی اعتیاد
    • روش‌های پیشگیری و درمان

۷. محیط کار و زندگی سالم

  • پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی (کمردرد) (صفحه ۱۵۵–۱۶۹)
    • علل بروز کمردر
    • روش‌های پیشگیری و درما
  • پیشگیری از حوادث خانگی (صفحه ۱۷۰–۱۸۲)
    • انواع حوادث خانگی و علل آن‌ها
    • روش‌های پیشگیری و اقدامات ایمنت

بارم بندی امتحان نهایی دروس تخصصی پایه دوازدهم انسانی ۱۴۰۴

بارم بندی امتحانات نهایی دروس تخصصی دوازدهم انسانی

دروس تخصصی در رشته علوم انسانی، اصلی‌ترین بخش از برنامه درسی پایه دوازدهم را تشکیل می‌دهند و سهم زیادی در معدل نهایی و سابقه تحصیلی دانش‌آموز دارند. از آن‌جایی که نتایج این امتحانات به طور مستقیم در پذیرش دانشگاه‌ها و فرآیند کنکور سراسری مؤثر است، آشنایی با بارم بندی امتحانات نهایی دروس تخصصی پایه دوازدهم انسانی ۱۴۰۴، برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

لازم به یادآوری است که دانش‌آموزان چند روز پیش از شروع امتحانات، نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی اقدام کنند. همراه داشتن این کارت در روز امتحان الزامی است و اطلاعات مهمی مانند زمان، مکان حوزه امتحانی و کد دانش‌آموزی در آن درج شده است.

بارم بندی امتحان نهایی درس علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (علوم و فنون ۳)
موضوع نمره
زیبایی‌شناسی ۶
نقد و تحلیل نظم و نثر ۴
سبک‌شناسی ۲
موسیقی شعر ۶
تاریخ ادبیات ۲

مباحث مهم امتحان نهایی علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی

زیبایی‌شناسی (۶ نمره)

  • تعریف زیبایی‌شناسی
  • عوامل مؤثر در زیبایی‌شناسی
  • کاربرد زیبایی‌شناسی در تحلیل آثار ادبی

 

نقد و تحلیل نظم و نثر (۴ نمره)

  • تفاوت‌های نقد نظم و نثر
  • روش‌های نقد نظم
  • روش‌های نقد نثر

سبک‌شناسی (۲ نمره)

  • تعریف سبک‌شناسی
  • انواع سبک‌های ادبی
  • ویژگی‌های هر سبک

 

موسیقی شعر (۶ نمره)

  • بررسی جنبه‌های آوایی و ریتمیک شعر
  • عناصر موسیقی شعر مثل وزن، قافیه، تکرار، و هارمونی آوایی
  • نقش موسیقی در تأثیرگذاری شعر

 

تاریخ ادبیات (۲ نمره)

  • دوره‌های مختلف تاریخ ادبیات فارسی
  • ویژگی‌های ادبی هر دوره
  • نویسندگان و شاعران برجسته هر دوره

بارم بندی امتحان نهایی درس ریاضی و آمار پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (ریاضی و آمار ۳)
شماره فصل (نوبت دوم) محدوه فصل نمره
۱ کل ۵
۲ تا صفحه ۶۰صفحه ۶۰ به بعد ۲۳/۵
۳ کل ۹/۵
شماره فصل (شهریور و دی) محدوه فصل نمره
۱ کل ۸
۲ تا صفحه ۶۰صفحه ۶۰ به بعد ۵/۵
۳ کل ۶
شماره فصل (نوبت اول) محدوه فصل نمره
۱ کل ۱۵
۲ تا صفحه ۶۰ ۵

مباحث مهم امتحان نهایی ریاضی و آمار دوازدهم انسانی

فصل ۱: آمار و احتمال (۵ نمره)

  • آمار توصیفی: شامل نمودارهای میله‌ای، دایره‌ای، هیستوگرام و تحلیل داده‌ها.
  • میانه، مد، میانگین: روش‌های محاسبه و کاربرد آن‌ها در تحلیل داده‌ها.
  • انحراف معیار و واریانس: مفاهیم پراکندگی داده‌ها و روش‌های محاسبه آن‌ها.
  • احتمال: تعریف، قوانین احتمال، رویدادهای مستقل و وابسته، احتمال شرطی.
  • چرخه آمار در حل مسائل: مراحل بیان مسئله، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل و نتیجه‌گیری.​

 

فصل ۲: الگوهای خطی (۵.۵ نمره)

  • مدل‌سازی خطی: شامل معادلات خطی و کاربرد آن‌ها در حل مسائل.
  • دنباله‌های حسابی: تعریف، فرمول عمومی، محاسبه جمله عمومی و مجموع دنباله.
  • دنباله‌های هندسی: تعریف، فرمول عمومی، محاسبه جمله عمومی و مجموع دنباله.
  • کاربرد دنباله‌ها در مسائل واقعی: حل مسائل با استفاده از دنباله‌های حسابی و هندسی.​

 

فصل ۳: الگوهای غیرخطی (۹.۵ نمره)

 

  • ریشه nام و توان گویا: تعریف، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها در حل معادلات.
  • تابع نمایی: تعریف، ویژگی‌ها، نمودار و کاربردهای تابع نمایی.
  • حل معادلات نمایی: روش‌های حل معادلات با استفاده از خواص توابع نمایی.
  • کاربرد توابع نمایی در مسائل واقعی: مدلسازی مسائل با استفاده از توابع نمایی.

بارم بندی امتحان نهایی درس جغرافیا پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (جغرافیا ۳)
شماره درس (نوبت دوم) نمره
۱ ۱/۵
۲ ۱/۵
مهارت‌های جغرافیایی (۱) ۰/۵
۳ ۱/۵
۴ ۳
مهارت‌های جغرافیایی (۲) ۲
۵ ۵
۶ ۴
مهارت‌های جغرافیایی (۳) ۱
شماره درس (شهریور ماه) نمره
۱ ۳
۲ ۳
مهارت‌های جغرافیایی (۱) ۱
۳ ۲/۵
۴ ۳
مهارت‌های جغرافیایی (۲) ۱
۵ ۳
۶ ۲/۵
مهارت‌های جغرافیایی (۳) ۱
شماره درس (نوبت اول) نمره
۱ ۶/۵
۲ ۶/۵
مهارت‌های جغرافیایی (۱) ۱/۵
۳ ۵/۵

مباحث مهم امتحان نهایی درس جغرافیا پایه دوازدهم انسانی

فصل اول: جغرافیای سکونتگاه‌ها (درس ۱ و ۲)

 

  • درس ۱: شهرها و روستاها
    • ویژگی‌های شهر و روستا
    • الگوهای پراکندگی جمعیت
    • دلایل گسترش شهرهی
    • تفاوت‌های ساختاری و عملکردی شهر و روستا

 

  • درس ۲: مدیریت شهر و روستا
    • برنامه‌ریزی شهری و روستایی
    • مدیریت منابع و خدمات در شهرها و روستاها
    • چالش‌ها و راهکارهای توسعه پایدار در مناطق شهری و روستایی

 

 

فصل دوم: جغرافیای حمل و نقل (درس ۳ و ۴)

 

  • درس ۳: ویژگی‌ها و انواع شیوه‌های حمل و نقل
    • انواع حمل و نقل (زمینی، هوایی، دریایی و ریل)
    • ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر نوع حمل و نقل
    • عوامل مؤثر در انتخاب نوع حمل و نقل

 

  • درس ۴: مدیریت حمل و نقل
    •  برنامه‌ریزی و مدیریت شبکه‌های حمل و نقل
    • چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیستم‌های حمل و نقل
    •  تأثیر حمل و نقل بر توسعه اقتصادی و اجتماعی

 

فصل سوم: مخاطرات طبیعی (درس ۵ و ۶)

 

  • درس ۵: ویژگی‌ها و انواع مخاطرات طبیعی.
    • انواع مخاطرات طبیعی (زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و..)
    • ویژگی‌ها و علل وقوع هر نوع مخاطره.
    • تأثیرات مخاطرات طبیعی بر محیط زیست و جوامع انسانی

 

  • درس ۶: مدیریت مخاطرات طبیعی
    • راهبردهای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از مخاطرات طبعی
    • مدیریت بحران و آمادگی در برابر مخاطرات طبعی
    • نقش آموزش و اطلاع‌رسانی در کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبعی

بارم بندی امتحان نهایی درس جامع شناسی پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (جامعه شناسی ۳)
درس نمره (نوبت اول) نمره (نوبت دوم) جبرانی
درس دهم ۳ ۲/۵
درس نهم ۳ ۲/۵
درس هشتم ۳ ۲/۵
درس هفتم ۳ ۲/۵
درس ششم ۳ ۲/۵
درس پنجم ۴ ۵ ۱/۵
درس چهارم ۴ ۱/۵
درس سوم ۴ ۱/۵
درس دوم ۴ ۱/۵
درس اول ۴ ۱/۵

مباحث مهم امتحان نهایی درس جامع شناسی پایه دوازدهم انسانی

درس اول: ذخیره دانشی (۴ نمره)

  • تعریف ذخیره دانشی
  • نقش ذخیره دانشی در جامعه‌شناسی
  • روش‌های جمع‌آوری و حفظ ذخیره دانشی

درس دوم: علوم اجتماعی (۴ نمره)

  • تعریف علوم اجتماعی: مطالعه علمی رفتار انسان‌ها در جامعه.
  • شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی: جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی، و…
  • روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی: روش‌های کمی و کیفی، پیمایش، مصاحبه، و مشاهده

درس سوم: نظم اجتماعی (۴ نمره)

  • تعریف نظم اجتماعی: وضعیتی که در آن اعضای جامعه به هنجارها و قوانین پایبند هستند.
  • عوامل مؤثر در ایجاد نظم اجتماعی: آموزش، فرهنگ، قوانین، و نظارت اجتماعی.
  • نقش نهادهای اجتماعی در حفظ نظم: خانواده، مدرسه، دولت، و رسانه‌ها.​

درس چهارم: کنش اجتماعی (۴ نمره)

  • تعریف کنش اجتماعی: رفتاری که فرد با توجه به دیگران انجام می‌دهد.
  • ویژگی‌های کنش اجتماعی: آگاهانه، هدفمند، و معنادار بودن.
  • انواع کنش‌های اجتماعی: کنش‌های فردی، گروهی، و جمعی.

درس پنجم: معنای زندگی (۵ نمره)

  • تعریف معنای زندگی: درک فرد از هدف و ارزش‌های زندگی خود.
  • نظریه‌های مختلف در مورد معنای زندگی: نظریه‌های فلسفی، مذهبی، و روان‌شناختی.
  • عوامل مؤثر در شکل‌گیری معنای زندگی: فرهنگ، تجربیات فردی، و باورهای مذهبی.​

درس ششم: قدرت اجتماعی (۳ نمره)

  • تعریف قدرت اجتماعی: توانایی تأثیرگذاری بر رفتار دیگران.
  • منابع قدرت اجتماعی: قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و اطلاعاتی.
  • نقش قدرت در ساختارهای اجتماعی: توزیع و اعمال قدرت در نهادهای مختلف جامعه.​

درس هفتم: نابرابری اجتماعی (۳ نمره)

  • تعریف نابرابری اجتماعی: تفاوت‌های غیرعادلانه در دسترسی به منابع و فرصت‌ها.
  • انواع نابرابری‌های اجتماعی: نابرابری اقتصادی، آموزشی، جنسیتی، و نژادی.
  • عوامل مؤثر در ایجاد نابرابری اجتماعی: ساختارهای اجتماعی، سیاست‌ها، و فرهنگ.​

درس هشتم: سیاست هویت (۳ نمره)

  • تعریف هویت اجتماعی: احساس تعلق فرد به گروه‌های اجتماعی مختلف.
  • عوامل مؤثر در شکل‌گیری هویت: فرهنگ، خانواده، رسانه‌ها، و تجربیات فردی.
  • نقش سیاست در هویت‌سازی: استفاده از سیاست برای تقویت یا تغییر هویت گروه‌های اجتماعی.

درس نهم: پیشینه علوم اجتماعی در جهان اسلام (۳ نمره)

  • تاریخچه علوم اجتماعی در جهان اسلام: تأسیس مدارس علمی، تألیف کتب، و گسترش دانش.
  • نقش دانشمندان مسلمان در توسعه علوم اجتماعی: ابن‌خلدون، فارابی، و دیگر متفکران.
  • ویژگی‌های خاص علوم اجتماعی در جهان اسلام: ترکیب دانش‌های دینی و تجربی.​

درس دهم: افق علوم اجتماعی در جهان اسلام (۳ نمره)

  • چالش‌های پیش روی علوم اجتماعی در جهان اسلام: تعارض‌های فرهنگی، سیاسی، و دینی.
  • راهکارهای توسعه علوم اجتماعی در جهان اسلام: تقویت آموزش، پژوهش، و همکاری‌های بین‌المللی.
  • آینده‌پژوهی در علوم اجتماعی جهان اسلام: پیش‌بینی روندها و تحولات آینده.​

بارم بندی امتحان نهایی درس فلسفه پایه دوازدهم انسانی

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی (فلسفه ۲)
ارزشیابی مستمر نوبت اول و دوم نمره
۱) هستی و چیستی ۳
۲) جهان ممکنات ۳/۵
۳) جهان علی و معلولی ۳/۵
۴) کدام تصویر از جهان؟ ۳
۵) خدا در فلسفه ۱ ۳
۶) خدا در فلسفه ۲ ۴
پایانی نوبت دوم و شهریور نمره
۱) هستی و چیستی ۱
۲) جهان ممکنات ۱
۳) جهان علی و معلولی ۱/۵
۴) کدام تصویر از جهان؟ ۱
۵) خدا در فلسفه ۱ ۱/۵
۶) خدا در فلسفه ۲ ۱
۷) عقل در فلسفه ۱ ۳
۸ عقل در فلسفه ۲ ۳
۹) آغاز فلسفه در جهان اسلام ۱ ۲
۱۰) آغاز فلسفه در جهان اسلام ۲ ۲
۱۱) دوران معاصر ۳
 تأمل کردن، تفکر کردن، تکمیل کردن، بررسی کردن، بازبینی کردن، تمرین کردن، تعیین کردن، مقایسه کردن، نقد کردن، تطبیق دادن، ارزیابی کردن، اظهار نظر کردن، انتخاب کردن، درس گرفتن، برداشت کردن ۷
پاسخ به سؤال‌های دبیر درباره متن درس و میزان فهم از محتوای درس ۵
مشارکت و همکاری حین تدریس ۳
تحقیق و پژوهش ۲
انجام فعالیت‌های “به کار ببندیم” ۳

مباحث مهم امتحان نهایی درس فلسفه پایه دوازدهم انسانی

بخش اول: پیرامون واقعیت و هستی

  • هستی و چیستی (۳ نمره)
    • تعریف مفاهیم «هستی» (وجود) و «چیستی» (ماهیت) و تفاوت آن‌ها.
    • بررسی رابطه میان «هستی» و «چیستی» در فلسفه.​

 

  • جهان ممکنات (۳.۵ نمره)
    • مفهوم «ممکن» و «واجب» در فلسفه.
    • بررسی جهان ممکنات و تفاوت آن با جهان واجب.

 

  • جهان علی و معلولی (۳.۵ نمره)
    • مفهوم «علت» و «معلول» در فلسفه.
    • بررسی رابطه علی و معلولی در پدیده‌های جهان.​

 

  • کدام تصویر از جهان؟ (۳ نمره)
    • بررسی دیدگاه‌های مختلف درباره ماهیت جهان (مادی، معنوی، ترکیبی).

نقد و تحلیل هر یک از دیدگاه‌ها.​

بخش دوم: پیرامون خدا و عقل

  • خدا در فلسفه ۱ (۳ نمره)
    • بررسی مفهوم خدا در فلسفه‌های پیش از اسلام.
    • دیدگاه‌های مختلف درباره وجود خدا.​

 

  • خدا در فلسفه ۲ (۴ نمره)
    • بررسی مفهوم خدا در فلسفه‌های اسلامی.
    • دیدگاه‌های مختلف درباره صفات و ویژگی‌های خدا.​

 

  • عقل در فلسفه ۱ (۳ نمره)
    • مفهوم عقل و جایگاه آن در فلسفه‌های پیش از اسلام.
    • نقش عقل در شناخت حقیقت.​

 

  • عقل در فلسفه ۲ (۳ نمره)
    • مفهوم عقل در فلسفه‌های اسلامی.
    • نقش عقل در شناخت خدا و جهان.​

بخش سوم: نگاهی اجمالی به سیر فلسفه در جهان اسلام

  • آغاز فلسفه در جهان اسلام ۱ (۲ نمره)
    • تاریخچه ورود فلسفه به جهان اسلام.
    • نقش مترجمان و فیلسوفان اولیه در انتقال فلسفه یونانی.​

 

  • آغاز فلسفه در جهان اسلام ۲ (۲ نمره)
    • دیدگاه‌های اولیه درباره رابطه دین و فلسفه.
    • نقد و تحلیل این دیدگاه‌ها.

 

  • دوران معاصر (۳ نمره)
    • تحولات فلسفی در دوران معاصر.
    • نقد و تحلیل فلسفه‌های معاصر.

 

راهنمایی لازم داری؟ خرجش فقط یه زنگه

بارم بندی امتحان نهایی ریاضی و آمار دوازدهم انسانی بزرگسالان

دانش‌آموزان بزرگسال پایه دوازدهم رشته انسانی که در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، باید با ساختار و بارم‌بندی درس ریاضی و آمار آشنا باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی مؤثری برای مطالعه و مرور مطالب داشته باشند.

بارم بندی امتحان نهایی دوازدهم انسانی بزرگسالان درس ریاضی و آمار
فصل محدوده فصل نوبت اول (دی) نوبت دوم (خرداد) شهریور و دی
۱ کل فصل اول ۱۵ نمره ۷ نمره ۸ نمره
۲ تا صفحه ۶۰ ۵ نمره ۲ نمره ۵.۵ نمره
از صفحه ۶۰ به بعد ۳.۵ نمره
۳ کل فصل سوم ۷.۵ نمره ۶.۵ نمره
جمع کل ۲۰ نمره ۲۰ نمره ۲۰ نمره

بارم بندی امتحان نهایی دوازدهم انسانی شهریور

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی شهریور ۱۴۰۴، مطابق با ساختار اعلام‌شده توسط وزارت آموزش و پرورش، مشابه بارم‌بندی نوبت خرداد است. این بارم‌بندی شامل دروس عمومی و تخصصی می‌شود و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تمرکز بر مباحث کلیدی، آمادگی بهتری برای امتحانات داشته باشند.

نتایج امتحانات نهایی این دوره نیز مانند نوبت‌های دیگر، به‌صورت رسمی از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود و نمرات آن در سابقه تحصیلی دانش‌آموزان ثبت می‌گردد. این نمرات می‌توانند در معدل کل نهایی و در نتیجه تأثیر در کنکور سراسری مؤثر باشند، به‌ویژه برای آن دسته از داوطلبانی که قصد استفاده از سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها را دارند.

خلاصه مطلب

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی بر اساس سرفصل‌های رسمی آموزش و پرورش تنظیم می‌شود و شامل دروس عمومی و تخصصی است. این بارم‌بندی به تفکیک نوبت‌های دی، خرداد و شهریور اعلام می‌شود و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تمرکز بر مباحث پرتکرار و مهم، برای امتحانات آمادگی بیشتری کسب کنند.

نمرات امتحان نهایی تأثیر مستقیمی در معدل کتبی نهایی و سوابق تحصیلی کنکور سراسری دارند، به همین دلیل اطلاع از جزئیات بارم‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳.۷/۵ – (۳ امتیاز)

بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی چگونه است؟

در این مقاله به نحوه بارم بندی و نمونه سوالات امتحانات نهایی دوازدهم انسانی اشاره شد.

جدول بارم‌بندی و نمره دروس رشته انسانی شامل چه دروسی است؟

در بارم‌بندی، تمام دروسی که امتحانات آنها به صورت کشوری و نهایی برگزار می‌شود، قید گردیده است.

اهمیت اطلاع از بارم‌بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی چیست؟

از آنجا که امتحانات نهایی تاثیر مثبتی در کنکور دارند، اطلاع از این بارم‌بندی‌ها می تواند در طرح‌ریزی یک برنامه خوب کمک کند. 

source

توسط elmikhabari.ir