با امضای این تفاهمنامه سه جانبه، شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل (شایا)، اجرای سامانه فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور (فواد) را برعهده میگیرد.
وی ادامه داد: در سطح ملی با نگاه وفاق و با انعقاد و اجرایی کردن طرح فواد باید با اتکا به بخش خصوصی بتوانیم گام بلندی را در این حوزه برداریم و ایرانسل عهدهدار این وظیفه شده است. باورمان این است که با وجود تمام زحمتها، دولت هوشمند به میزان مورد انتظار در زندگی مردم جاری نیست و مردم از عواید آن بهرهمند نشدهاند. امیدواریم با پیگیری و انجام این تفاهمنامه، شاهد بهبود زندگی مردم، شفافیت و انسداد بسترهای فساد شویم.
هاشمی اضافه کرد: حکمرانی دادهمحور از موارد مورد تأکید رئیس جمهوری است، این مهم میتواند با حضور دستاندرکاران این حوزه به خوبی رقم بخورد. استفاده از ظرفیتهای ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای برتر و موفق کشور، به واسطه تجارب ارزشمندی است که این اپراتور، در توسعه سکوهای ارائه خدمت، کسب رضایت مردم و تجربه استفاده از ظرفیتهای بینالمللی البته با اتکا به توان داخلی، داشته است.
وی با اشاره به اینکه سامانه فواد دو کارکرد مهم دارد، گفت: این دو کارکرد شامل ارتقای کیفیت خدمترسانی به مردم و امکان دستهبندی و پیگیری شکایات و نظارت دقیقتر بر عملکرد دستگاههای اجرایی است.
هاشمی در پایان از مجموعههای دخیل در اجراییسازی این طرح، از جمله سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، شرکت ایرانسل که با علم، آگاهی و تجربه خود وارد این پروژه شده و سرمایهگذاری کرده است و همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور برای تدوین نقشه راه و اقدامات اجرایی، تشکر کرد.
معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید بر اینکه «اگر خروجی تلاشهایی که کارگزاران در قالب فرایندهای اداری انجام میدهند، باعث رضایت مردم از نحوه ارائه خدمات نشود، گویی کار و پیشرفتی حاصل نشده است.» به دو مسأله نداشتن وحدت فرماندهی و مورد استفاده نبودن خروجی تلاشها و اقدامات متولیان در حوزه هوشمندسازی دولت اشاره کرد.
وی با بیان اینکه کارگروهی از مجموعه معاونین و مدیران وزارت ارتباطات، سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور تشکیل شد، گفت: حاصل این نشستها، سندی است که با عنوان نقشه راه دولت هوشمند تدوین و ابلاغ شد که میتواند مسأله اول ما را حل کند.
رفیعزاده اضافه کرد: ما معتقدیم هر چقدر بخش دولتی نقش راهبری داشته باشد و فرایندهای اجرایی را به بخش خصوصی بدهد، رضایتمندی مردم افزایش پیدا خواهد کرد. فواد، یکی از پروژههای مهم و عامل حرکت دستگاههای اجرایی به سمت ارائه خدمات مناسب خواهد بود.
معاون رئیسجمهوری در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: خودم از نزدیک از روند اجرایی این طرح بازدید کردم و یک مورد تست انجام دادیم و نشان داد که سامانه به خوبی فعالیت میکند. بر اساس برنامه، این پروژه را همین ماه در استان قزوین بهرهبرداری خواهیم کرد و در ادامه، برنامه داریم که این پروژه بتواند در سطح کشور هم اجرایی شود. با انجام این طرح، دادههای با اهمیتی از انتظارات مردم و چالشهای موجود در فرایندهای اداری به دست خواهد آمد که از شرکت ایرانسل درخواست داریم ارزیابی و گزارشگیریهای لازم را انجام دهند و در اصلاح فرایندها ما را همراهی کنند.
رفیعی ادامه داد: شکایاتی که از سمت متقاضیان برای ارائه خدمات میآید، دادههای وسیعی است که میتواند به ارزیابی نهادها و واحدها کمک شایانی کند. در حوزه توسعه هوشمندسازی، احساس میکنیم باید اقدامات مختلفی صورت بگیرد که سامانه فواد یکی از آنها است و از طریق آن، میتوان بازخوردهای خدمات را از طریق این سامانه دریافت کرد. این سیستم، همکاری جدی از تمام ارگانها میطلبد. در نهایت، انجام این کار میتواند ارزیابی بسیار جامعی در سطح کشور ارائه دهد و گزارشهای مفیدی از آن استخراج شود.
رئیس مرکز فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این نشست تأکید کرد: پروژه فواد توانسته است زیر پنج ساعت به شکایات پاسخ دهد، در حالی که حتی در جهان هم نمونههای بسیار معدودی از آن میتوان پیدا کرد. بنابر این باید گفت که این موضوع اقدام بسیار بزرگی بوده و برای نظام اداری یک نوع انقلاب به حساب میآید.
اجرای پروژه «سامانه فوریتهای اداری (فواد)» در پی امضای تفاهمنامهای در بهمنماه ۱۴۰۳، بین ایرانسل و سازمان امور اداری و استخدامی کشور آغاز شده و هدف آن، ایجاد بستری برای رسیدگی سریع و مؤثر به مسائل اداری در نهادهای دولتی و حاکمیتی است.
ارائه راهکارهای مرکز ارتباط توسط ایرانسل، مرکز تماس یکپارچه، گفتوگوی برخط، همکاری در جهت مشاوره، راهاندازی و مدیریت مرکز ارتباط با مخاطبان سازمان (مرکز تماس گفتوگوی برخط هوشمند)، طراحی و ارتقای راهکارهای ارتباطی مؤثر در راستای تحول دیجیتال بهمنظور ارائه خدمات عمومی اثربخش و پاسخگو و در دسترس برای جامعه هدف موردنظر سازمان، توسعه خدمات دولت هوشمند کشور، استفاده از زیرساختها و خدمات توسعهیافته دیجیتال ایرانسل در خصوص برگزاری جلسات برخط و دورههای آموزشی و سرویسهای مبتنی بر APIهای اپراتوری، از جمله اقدامات ایرانسل در اجرای سامانه فواد است.
شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل (شایا) که به عنوان بازوی اجرایی ایرانسل در حوزه تجاریسازی فرایندها و ظرفیتهای دیجیتال، مسئولیت اجراییسازی سامانه فواد را برعهده دارد، در حوزههای كاری متفاوت و بالقوهای فعالیت میکند.
ارائه خدمات رسمی شایا به دیگر سازمانها و بنگاههای اقتصادی در قالب خدمات برونسپاری، از حدود دو سال پیش، با تمركز بر محصول CCaaS یا Call Center as a Service، شامل خدماتی از قبیل مركز تماس ورودی، خدمات تماس خروجی، پشتیبانی گفتوگوی بر خط و پشتیبانی شبكههای اجتماعی، آغاز شد و در این مدت، علاوه بر ارائه محصولات ذكر شده و با هدف توسعه سبد محصولات قابل ارائه، خدماتی از جمله توسعه نرمافزار، به سبد محصولات شایا، اضافه شده است.
مرجع : ایرانسل
source