رفیعزاده با تأکید بر اهمیت رضایت مردم از خدمات دولت، هشدار داد که اگر نتیجه تلاشهای دولتیان به رضایت عمومی منجر نشود، تمام این اقدامات مانند دویدن بیثمر روی تردمیل خواهد بود. او یکی از مشکلات اصلی دولت هوشمند در سه دهه گذشته را نبود وحدت فرماندهی و استفاده ناکارآمد مردم از این خدمات دانست و افزود: «سازمانها و وزارتخانهها هر یک بهصورت جزیرهای عمل کردهاند و نتیجه آن، بههمریختگی مداوم فرآیندهای دولت هوشمند بوده است.»
به گفته رفیعزاده، در ماههای اخیر کارگروهی متشکل از معاونان وزارت ارتباطات، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده که نتیجه تلاش آنها، تهیه نقشهراه دولت هوشمند است. این سند که هفته قبل توسط معاون اول رییسجمهوری ابلاغ شد، قرار است آغازگر تحولی جدی در سرعتبخشی به خدمات هوشمند دولتی باشد.
او افزود: برای نظارت مؤثر بر اجرای این نقشهراه، کارگروهی ویژه تعریف شده که جلسات هفتگی برای پیگیری و حل مشکلات برگزار خواهد کرد. رفیعزاده ابراز امیدواری کرد که با اجرای این سند، اهدافی که دولتهای گذشته در تحقق آنها ناکام بودهاند، اینبار در دولت فعلی محقق شود.
رییس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه واگذاری اجرای فرآیندها به بخش خصوصی میتواند رضایت عمومی را افزایش دهد، گفت: «دولت باید نقش راهبری داشته باشد و اجرا را به بخش خصوصی بسپارد.» او از همکاری شرکت ایرانسل در پروژه سامانه فوریتهای اداری (فواد) خبر داد و اعلام کرد این سامانه با شماره ۱۲۸ بهصورت آزمایشی راهاندازی شده است.
به این ترتیب، دولت با نقشهراه جدید خود، تلاش دارد کنترل مسیر هوشمندسازی را از دست سردرگمیهای گذشته خارج کند و با تکیه بر همکاری میانبخشی و نقشآفرینی بخش خصوصی، گامهایی مؤثرتر بردارد. اما اینکه این سند بتواند در عمل به وعدهها پاسخ دهد، هنوز پرسشی بیپاسخ در میان افکار عمومی است.
source