نتفلیکس بزرگترین تغییر تاریخ خود را در صفحه اصلی تجربه میکند؛ با ظاهری سادهتر، کاربردیتر و هوش مصنوعی مولد.
به گزارش تکراتو و به نقل از techradar، صفحهای که امروز در تلویزیون خود از نتفلیکس میبینید، سالهاست برای پخش فیلم و سریال طراحی شده و همین هم کافی بوده است. اما حالا شرایط تغییر کرد.
این پلتفرم نه تنها پر از محتواهای متنوع و گاهی پنهانشده شده، بلکه حالا میزبان بازیهای ویدیویی و برنامههای زنده پرهیاهو مثل مسابقات NFL یا مبارزههای بوکس بین چهرههای قدیمی و ستارههای جنجالی شبکههای اجتماعی است.
نتفلیکس دیگر آن ساختار قدیمی را برای این حجم از تنوع ندارد؛ به همین دلیل امروز از بهروزرسانی رادیکالی در صفحه اصلی خود رونمایی کرده که از پایه طراحی شده است.
پس از دو سال طراحی، چندین ماه توسعه و تست داخلی و آزمایشی با برخی کاربران، حالا این پلتفرم آماده است که به گفته یونیس کمپ، مدیر ارشد محصول، یک جهش بزرگ به جلو داشته باشد.
به گفته کمپ، رابط کاربری جدید، انعطافپذیرتر، قابلفهمتر، سریعتر و حرفهایتر شده است. جالب اینکه حروف اول این چهار ویژگی، کلمه FIRE را تشکیل میدهد؛ چیزی که با روحیه ماجراجوی نتفلیکس کاملاً هماهنگ است.
کمپ طراحی تازه را «بومیتر برای نمایش محتوا» توصیف میکند؛ مخصوصاً برای پخش زنده رویدادها. حالا کاربران راحتتر میتوانند متوجه شوند چه زمانی باید وارد شوند تا لحظه مهم را از دست ندهند. این بروزرسانیهای لحظهای برای بخش بازیهای نتفلیکس هم مفید خواهد بود و کاربران را دقیقاً در لحظه مناسب وارد بازی میکند.
برای کمک به کاربران در پیدا کردن محتوای مناسب، نتفلیکس برنامه چندلایهای دارد. به گفته کمپ، بسیاری از اعضا هنگام اسکرول کردن میان ردیفها و جزئیات عنوانها حرکات چشمی زیادی انجام میدهند، و هدف این طراحی جدید، کاهش این سردرگمی است.
در طراحی جدید، اطلاعات کلیدی در مورد محتوا در مرکز توجه قرار گرفتهاند. مثلاً عباراتی مثل «برنده امی» یا «شماره یک در بین سریالها» روی تصاویر اصلی نمایش داده میشوند.
برخی عناصر هم جابهجا شدهاند، مثلاً دکمههای جستوجو و فهرست شخصی حالا در جای واضحتری قرار گرفتهاند. شاید بعضی کاربران از تغییرات ساختار کلاسیک ناراضی باشند، اما نتفلیکس میگوید بازخوردهایی که تا الان دریافت کرده کاملاً مثبت بوده است.
نتفلیکس سالهاست از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای پیشنهاد محتوا بر اساس رفتار قبلی کاربران استفاده میکند، اما این بهروزرسانی، استفاده از هوش مصنوعی را به مرحلهای جدید میبرد.
مهمترین تغییر این است که حالا جستوجوی شما در نتفلیکس با کمک هوش مصنوعی مولد انجام میشود. این قابلیت بر پایه مدل زبانی بزرگ شرکت OpenAI ساخته شده و اجازه میدهد جستوجوها با زبان طبیعی انجام شوند.
الیزابت استون، مدیر ارشد فناوری نتفلیکس، میگوید حالا میتوانید عباراتی مثل «یه چیزی میخوام ترسناک باشه، ولی نه خیلی، یه کوچولو هم خندهدار باشه ولی نه خندهدار خندهدار» بنویسید و نتایج مناسبی بگیرید. نتفلیکس قابلیتهای مدل پایه OpenAI را با اطلاعات داخلی خود درباره کاربران ترکیب کرده تا پاسخها هوشمندانهتر باشند.
حتی بدون هوش مصنوعی مولد هم، نتفلیکس در حال ارتقاء سیستم پیشنهاد محتواست. حالا وقتی تریلری تماشا میکنید یا دنبال چیزی میگردید، پیشنهادهای صفحه اصلی به شکل لحظهای تغییر میکنند.
استون میگوید اگر مثلاً به سریال Wednesday امتیاز مثبت دهید، چند ردیف پایینتر سریالهای مشابه برایتان نمایش داده میشوند، یا اگر در حال جستوجوی ژانر عاشقانه با حضور Glen Powell باشید، صفحهتان به شکلی نامحسوس به سمت این ترکیب تغییر میکند.
تجربه موبایلی نتفلیکس هم در حال تغییر است، بهویژه با ورود ویدیوهای عمودی. این یعنی نتفلیکس قرار نیست به اپلیکیشنی شبیه شبکههای اجتماعی تبدیل شود، بلکه فقط پذیرفته که کاربران روی گوشی دوست دارند ویدیوها را عمودی ببینند.
این ویدیوها در واقع تریلرهایی از فیلمها و سریالهای نتفلیکس خواهند بود و کاربران میتوانند آنها را ببینند، اسکرول کنند یا با یک ضربه، وارد محتوای کامل شوند.
در حالی که ویدیوهای عمودی طی هفتههای آینده عرضه میشوند، رابط کاربری جدید تلویزیون از همین حالا بهصورت جهانی در دسترس قرار گرفته است.
در مجموع، این بهروزرسانی ممکن است مهمترین تغییر رابط کاربری نتفلیکس تا به امروز باشد. کمپ میگوید:
صفحه اصلی جدید تلویزیون ما سادهتر، قابلدرکتر و نمایانگر بهتر گستره سرگرمیهای نتفلیکس است.