بعضی از بازی‌ها با  داستان‌های منحصربه‌فرد خود در خاطره‌ها باقی می‌مانند در حالی که بعضی‌‌های دیگر پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند. این بازی‌ها زمانی توسط استودیوهای بزرگ منتشر شده‌اند، اما به دلایلی مختلف نتواسته‌اند جایگاه خود را در تاریخ بازی‌ها پیدا کنند. در این مقاله به بررسی ۱۰ بازی از استودیوهای بزرگ می‌پردازیم که ممکن است یادمان رفته باشد. این بازی‌ها در لحظه انتشار خود توجه زیادی گرفتند، اما حالا می‌توان گفت فقط یک خاطره از آن‌‌ها باقی مانده است. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

بازی Godzilla: Destroy All Monsters Melee – استودیوی Pipeworks

بازی Godzilla: Destroy All Monsters Melee

بازی Godzilla: Destroy All Monsters Melee که در سال ۲۰۰۲ توسط استودیو Pipeworks برای کنسول‌های ایکس‌باکس و گیم‌کیوب منتشر شد، یکی از بهترین بازی‌های Godzilla برای کنسول‌هاست که به بازیکنان اجازه می‌دهد در محیط‌های شهر به مبارزه با دیگر هیولاها و مکان‌ها مشغول شوند. این بازی پر از شخصیت‌های آشنا از دنیای Godzilla مانند King Ghidorah و Rodan است. دنباله‌ این بازی یعنی Godzilla: Save the Earth نتوانست به اندازه‌ی آن موفق باشد و در کنار دیگر بازی‌های Godzilla به فراموشی سپرده شد.

بازی Mercenaries: Playground of Destruction – استودیوی Pandemic

بازی Mercenaries: Playground of Destruction

Mercenaries یکی از بازی‌های برجسته استودیو Pandemic بود که در اوایل دهه ۲۰۰۰ منتشر شد و در آن دوران توانست توجه بسیاری از منتقدان را جلب کند. این بازی با داستانی درگیرکننده درباره جنگ در کره شمالی به شما اجازه می‌داد که در نقش یک مزدور وارد محیطی بزرگ و شبیه به دنیای GTA شوید، با سطح بالای تخریب‌پذیری که حتی اجازه می‌داد آسمان‌خراش‌ها را هم نابود کنید. با اینکه بازی ویژگی‌های خاص و تجربه‌ای منحصر به فرد داشت، اما نتواست به موفقیت دائمی دست یابد. اما به سرعت به دلیل ایراداتی در حالت Co-op به نابودی کشیده شد و باعث شد این فرنچایز به مرگ تدریجی نزدیک شود. حتی اگر Pandemic در سال ۲۰۰۹ توسط EA خریداری نمی‌شد و تعطیل نمی‌شد، دو دنباله‌ برنامه‌ریزی‌شده نیز احتمالاً هرگز منتشر نمی‌شدند.

بازی Disaster: Day of Crisis – استودیوی Monolith

بازی Disaster: Day of Crisis

Disaster: Day of Crisis یکی از بازی‌های خاص و جالبی بود که در دوران تولید کنسول Wii منتشر شد که به‌طور کلی جزو بازی‌های پارتی‌گیم محسوب می‌شد. این بازی فرصتی در اختیار بازیکن قرار می‌داد تا با بلایای طبیعی، تروریست‌ها و موقعیت‌های بقا روبرو شوند و تجربه‌ای هیجان‌انگیز به دست آورند. با وجود اینکه این بازی بیشتر به درد کنسولی با ساختار ساده می‌خورد، Monolith تمام تلاش خود را کرد و ترکیبی از تیراندازی، رانندگی، شنا، دویدن، معماهای فیزیکی و حتی مراحل مخفی‌کاری شبیه به Hitman را در آن گنجاند. به دلیل وابستگی شدید بازی به سیستم Wii، پس از پایان عمر کنسول این بازی نیز به فراموشی سپرده شد. 

بازی Disruptor – استودیوی Insomniac

بازی Disruptor

Disruptor یکی از اولین بازی‌های استودیو Insomniac بود که در سال ۱۹۹۶ برای پلی‌استیشن منتشر شد، اما به سرعت در سایه موفقیت‌های بعدی این استودیو مانند Spyro و Ratchet & Clank گم شد. این بازی شوتر اول شخص با داستانی پیچیده درباره یک گروه از استخدام‌شدگان جدید LightStormer Corps با قدرت‌های روانی و یک گیم‌پلی استراتژیک، توانست تجربه‌ای متفاوت از بازی‌هایی مثل DOOM را به بازیکن بدهد. با وجود اینکه بازی هیچوقت دلیل قانع‌کننده‌ای برای ادامه نداشت و استودیو خیلی زود به سمت بازی‌های پلتفرمر خانوادگی رفت، Disruptor به عنوان یک جواهر فراموش‌شده سزاوار یادآوری است.

بازی The Unfinished Swan – استودیوی Giant Sparrow

بازی The Unfinished Swan

بازی The Unfinished Swan اولین عنوان از استودیو Giant Sparrow، یک بازی ماجراجویی در دنیایی خالی و سفید است که در آن بازیکن باید با پرتاب لکه‌های رنگی، محیط اطراف خود را شناسایی کرده و پازل‌ها را حل کند تا در یک پادشاهی اسرارآمیز پیش برود. داستان بازی که درباره پسری به نام Monroe است که پس از مرگ مادرش در تلاش است تا یک قو که از یک نقاشی فرار کرده را پیدا کند. با وجود محیطی انتزاعی، این بازی همیشه به عنوان یک اثر متفاوت شناخته می‌شد ، اما با توجه به موفقیت دنباله آن شاید زمان مناسبی برای بازگشت به The Unfinished Swan و احیای آن باشد.

بازی Kuon – استودیوی FromSoftware

بازی Kuon

Kuon بازی ترسناک استودیو FromSoftware است که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ برای پلی‌استیشن۲ منتشر شد و در دوران Heian ژاپن، اتفاقات مرموز Fujiwara Manor را دنبال می‌کند. داستان حول یک شمن ناپدید شده می‌چرخد و با استفاده از دوربین ثابت، بازی موفق به ایجاد حس ترس واقعی می‌شود، در حالی که محیط و افسانه‌های خود را به خوبی به کار می‌گیرد. با وجود این که بازی از زمان انتشار به فراموشی سپرده شد به دلیل انتشار محدود، اکنون در بازار کالکتورهای گران‌قیمت است و به سختی پیدا می‌شود.

بازی Crash Bash – استودیوی Cerny Games

بازی Crash Bash

Crash Bash یکی از بازی‌های فراموش‌شده از مجموعه Crash Bandicoot است که در سال ۲۰۰۰ برای پلی‌استیشن ۱ منتشر شد. این بازی برای حالت دو تا چهار نفره آفلاین طراحی شده بود و شامل حالت‌های مبارزه، مینی‌گیم‌ها، باس‌ها و شخصیت‌های شناخته‌شده از مجموعه به همراه چند شخصیت جدید می‌شد. علی‌رغم اینکه بازی توسط Cerny Games (استودیو تحت سرپرستی Mark Cerny) هم توسعه یافت، به دلیل سایه سنگین سری اصلی Crash و بازی‌های مشابه مانند Crash Team Racing نتواست توجه زیادی جلب کند و هیچ دنباله‌ای هم نداشت. با گذشت زمان، بازی هیچ نسخه بازسازی نداشته و پس از تعطیلی Eurocom در ۲۰۱۲ به خاطرات سپرده شد.

بازی Azure Dreams – استودیوهای Konami

بازی Azure Dreams

Azure Dreams یک بازی روگ‌لایک برای پلی‌استیشن است که در اواخر دهه ۹۰ توسط Konami منتشر شد. داستان بازی در شهر بیابانی Monsbaiya می‌گذرد و شما در نقش Koh یک ماجراجو برای پیدا کردن پدرتان که در برج هیولاهای شهر ناپدید شده است، قرار می‌گیرید. بازی ترکیبی از مبارزات در برج و پرورش هیولاها است که توانایی‌های آن‌ها به شما در پیشروی در مراحل بالاتر برج کمک می‌کند، در حالی که جنبه‌های اجتماعی بازی نیز شامل روابط و تعامل با ساکنین شهر است. با وجود موفقیت‌های اولیه، کونامی نسخه Game Boy Color آن را یک سال بعد منتشر کرد اما هیچ‌گاه دنباله‌ای برای آن نیامد و این بازی به مرور زمان به فراموشی سپرده شد.

بازی Justice League Task Force – استودیوی Blizzard

بازی Justice League Task Force

Justice League Task Force که در سال ۱۹۹۵ برای SNES و سگا منتشر شد و اولین بازی از دنیای DC Comics بود و پیش از آن که Injustice ساخته شود، اولین تلاش برای بازی‌های مبارزه‌ای با شخصیت‌های DC بود. بازی توسط Blizzard و Condor (که بعداً به Blizzard پیوست) توسعه یافت و شخصیت‌های معروفی مثل بتمن، سوپرمن، واندروومن و فلش را در مقابل نسخه‌های اندرویدی خود و دشمنان مختلف مانند Cheetah قرار می‌دهد. این بازی به دلیل طراحی جذاب و حالت چندنفره‌اش پتانسیل زیادی داشت اما نتوانست با بازی‌هایی مثل مورتال کامبت و استریت فایتر رقابت کند و پس از مدتی به فراموشی سپرده شد تا زمانی که Injustice بیست سال بعد دوباره به طرفداران DC بازگشت.

بازی Oni – استودیوی Bungie

بازی Oni

این بازی اکشن سایبرپانک که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، ترکیبی از تأثیرات انیمه‌هایی (مثل Ghost in the Shell و Akira) با گیم‌پلی شوتر سوم شخص و بیت‌ام‌آپ را در اختیار بازیکن قرار می‌داد. در این بازی شما نقش Konoko یک مامور از Technological Crimes Task Force را بازی می‌کنید که علیه رهبران خود شورش کرده تا راز‌های گذشته‌اش را فاش کند. مبارزات بازی در آن زمان خیلی روان و نرم بودند و این موضوع باعث می‌شد تا از بازی‌های دیگری که در آن زمان منتشر شدند یک سر و گردن بالاتر باشد. Oni بعد از انتشار نسخه اصلی به یک بازی زیرزمینی تبدیل شد که طرفداران پرشوری پیدا کرد و در نهایت نسخه Anniversary Edition با نصب‌کننده مد، رفع باگ‌ها و ویژگی‌های جدید منتشر شد. به دلیل اینکه شوتینگ بازی در آن زمان مثل بازی‌های دیگر مثل Halo یا Max Payne برجسته نبود. این عنوان در سایه‌ بازی‌های دیگر محو شد و به یادها سپرده شد.

source

توسط elmikhabari.ir