25 اردیبهشت 1404 ساعت 13:23
ایتالیاییها با وفاداری به پروتوتایپ سوپراسپرت De Tomaso P72، از نسخه نهایی این خودرو جذاب با پیشرانه قدرتمند 750 اسبی رونمایی کردند.
با گذشت سالها از خاموشی نام دتوماسو، این برند ایتالیایی با معرفی سوپراسپرت De Tomaso P72 در سال 2019، غوغایی در دنیای خودرو به پا کرد و نویدبخش احیای افسانهای شد. P72 نه تنها به خاطر طراحی چشمنواز و الهامگرفته از خودروهای مسابقهای دههی 60 و 70 میلادی، بلکه به دلیل وعده عملکردی بینظیر، توانست قلب علاقهمندان را تسخیر کند. با این حال، گذر زمان و عدم انتشار اطلاعات دقیق درباره زمان تولید و عرضه نسخه نهایی تردیدهایی را در مورد تحقق این وعده ایجاد کرده بود.
طبق آخرین اخبار خودرو، سکوت طولانی De Tomaso شکسته شده و با رونمایی رسمی از اولین نمونه تولیدی P72، بار دیگر امیدها زنده شده است. این سوپراسپرت منحصربهفرد که قرار است از اواخر سال 2025 به مشتریان تحویل داده شود، نه تنها یک خودرو اسپرت، بلکه ادای احترامی به میراث غنی De Tomaso و نقطه عطفی در تاریخ این برند ایتالیایی محسوب میشود.
نگاهی به طراحی خلاقانه سوپراسپرت De Tomaso P72
سوپراسپرت De Tomaso P72، چه در نمونهی پروتوتایپ و چه در نسخه نهایی تولیدی، تجسمی از هنر، اصالت و تعهد به میراثی غنی است. طراحی این خودرو نه تنها چشمنواز و مسحورکننده است، بلکه ادای احترامی است به تاریخچه پرفراز و نشیب و دستاوردهای برجستهی برند دتوماسو.
P72 با الهامگیری مستقیم از De Tomaso P70 سال 1965، خودرویی که حاصل همکاری مشترک الخاندرو دتوماسو و اسطوره دنیای موتوراسپرت، کارول شلبی بود، پیوندی ناگسستنی با گذشته برقرار کرده است. این پیوند، در تمامی زوایای طراحی P72 مشهود است؛ از خطوط سیال و منحنی بدنه گرفته تا جزئیات ظریف و نوستالژیک.
نسخه ویژهای که به تازگی رونمایی شده با رنگ سفید براق و تزئینات رزگلد، جلوهای بینظیر و تماشایی دارد. خطوط بدنه با ظرافت تمام طراحی شدهاند و تزئینات رزگلد، از جمله در آینهها، رینگها و سایر جزئیات، بر زیبایی و جذابیت آن افزودهاند. رینگهای P72 با طراحی خاص خود، یادآور رینگهای P70 بوده و حس نوستالژی را در بیننده زنده میکنند.
بدنه سوپراسپرت De Tomaso P72، با استفاده از خطوط منحنی و روان بر روی شاسی مونوکوک فیبر کربنی یکپارچه سوار شده است. این شاسی که بدون استفاده از جوش یا چسب به سابفریمهای جلو و عقب متصل شده است، ترکیبی از استحکام، سبکی و ایمنی را ارائه میدهد. استفاده از فیبر کربن در ساختار P72، به کاهش وزن و افزایش چابکی خودرو نیز کمک میکند.
قوای محرکه دتوماسو پی 72
سوپراسپرت De Tomaso P72 از یک موتور 5.0 لیتری V8 سوپرشارژر که به ادعای دتوماسو، به طور انحصاری برای این مدل توسعه یافته، بهرهمند شده است. این پیشرانه از خانواده محبوب Coyote فورد الهام گرفته و در واقع، حاصل دسترنج متخصصان کاربلد تیونینگ راش (Roush Performance) است. این بهینهسازیهای، تواناییهای پنهان موتور Coyote را آزاد کرده و P72 را قادر میسازد تا به حداکثر توان 700 اسب بخار و 820 نیوتنمتر دست یابد.
نیروی تولیدی این موتور، به واسطه یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. دتوماسو با این انتخاب، ضمن ادای احترام به سنتهای گذشته، بر اهمیت تعامل راننده با خودرو تاکید کرده است. دتوماسو ارقام رسمی شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت P72 را اعلام نکرده است.
این شرکت به جای تمرکز صرف بر اعداد و ارقام، فلسفه ساخت این خودرو را بر تجربه ناب رانندگی و لذت بردن از تکتک لحظات پشت فرمان استوار کرده و ادعا کرده P72 برای دستیابی به حداکثر سرعت طراحی نشده، بلکه برای ارائهی تجربهای فراموشنشدنی از رانندگی ساخته شده است. یکی از جنبههای کلیدی این تجربه، صدای بینظیر موتور V8 است. غرش عمیق و پرطنین این موتور سوپرشارژر، سمفونی گوشنوازی را خلق میکند که هر علاقهمند به خودرو را به وجد میآورد.
P72 از پیچیدگیهای غیرضروری سوپراسپرتهای مدرن دوری جسته و تجربهای خالص و متمرکز را به راننده ارائه میدهد. این خودرو فاقد حالتهای رانندگی متعدد و سیستمهای الکترونیکی پیچیده است. در عوض، P72 به راننده اجازه میدهد تا به طور مستقیم با خودرو ارتباط برقرار کند و کنترل کامل را در اختیار داشته باشد. سیستم تعلیق Pushrod با کمکفنرهای قابل تنظیم دستی در سه حالت مختلف، امکان سفارشیسازی سواری را برای راننده فراهم میکند.
این رویکرد طراحی ساده و در عین حال کارآمد، همراه با زیبایی کلاسیک و عملکرد قدرتمند، پی 72 را به یک سوپراسپرت منحصربهفرد و متمایز از سایر خودروهای مدرن تبدیل کرده است. دتوماسو با P72، نه تنها یک خودرو، بلکه یک اثر هنری خلق کرده است که ادای احترامی است به دوران طلایی خودروهای اسپرت.
طراحی لوکس و هنرمندانه کابین
درون کابین دتوماسو پی 72، فلسفهای کاملاً متفاوت از خودروهای مدرن دنبال شده است. خبری از نمایشگرهای دیجیتال بزرگ و سیستمهای اطلاعات و سرگرمی پیچیده نیست. در عوض، De Tomaso با تمرکز بر ارائه تجربهای خالص و لذتبخش از رانندگی، کابینی کلاسیک و لوکس را طراحی کرده است.
چرم سفید دستدوز با کیفیت بالا، بخشهای زیادی از کابین را پوشانده و فضایی گرم ایجاد کرده است. استفاده از فیبر کربن نمایان در کنار چرم، تضادی زیبا و چشمنواز را به وجود آورده است. نشانگرهای آلومینیومی ماشینکاریشده با روکش رزگلد، جذابیت بصری داشبورد را افزایش داده و حس لوکس بودن را دوچندان کردهاند.
دسته دنده نمایان با روکش رزگلد، یکی دیگر از المانهای طراحی کلاسیک P72 است که تجربه رانندگی را لذتبخشتر میکند. طراحی کابین P72 به گونهای است که راننده را در مرکز توجه قرار میدهد و تمام تمرکز او را به رانندگی معطوف میکند. این کابین شبیه به کابین یک خلبان، فضایی صمیمی و الهامبخش را برای راننده فراهم میکند.
تاریخ عرضه سوپراسپرت De Tomaso P72
برنامهریزی شده است که تحویل P72 به مشتریان از اواخر سال 2025 آغاز شود. با این حال، قیمت نهایی این خودرو هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. با توجه به ویژگیهای لوکس، تولید محدود و استفاده از مواد با کیفیت بالا انتظار میرود که P72 با قیمتی نجومی عرضه شود.
source