فرام‌سافتور یک استودیو به شدت معروف است که شهرت اصلی‌اش به خاطر ساخت بازی‌های تک نفره است. این استودیو استاد ساخت بازی‌هایی است که چنان گیم‌پلی و داستان قدرتمندی دارند که منبع الهام بسیاری از سازنده‌های دیگر می‌شود، اما ماهیت شرکت‌ها و خود تجارت بازی‌های ویدیویی همیشه دچار تغییر خواهند شد. به نظر می‌رسد که بعد از فاز بازی‌های جهان باز، فاز مولتی‌پلیر فرام‌سافتور به صورت رسمی آغاز شده است. روند ساخت دو بازی Duskbloods و Elden Ring Nightreign که تقریبا تمام شده است و به زودی وارد این فاز جدید خواهیم شد.

طبیعتا با این تغییر مسیر، یک سری اختلافات بین طرفداران ایجاد شد. قابل انتظار بود که معرفی این دو بازی، بسیاری از طرفداران سبک سولزلایک و عاشقان این استودیو را نگران کند. خبر انتشار انحصاری Duskbloods روی نینتندو سوییچ ۲ شاید برخی از طرفداران را ناراحت یا متعجب کرد، اما فرام‌سافتور با بازی‌های انحصاری خیلی هم غریبه نیست. ولی اینکه دو بازی جدید این استودیو قرار است یک پایه چند نفره داشته باشد، کمی با روند بازی‌سازی این استودیو سازگار نیست. حالا با ویجیاتو همراه باشید تا با هم واقعیت‌ها و پیامدهای انتشار این دو بازی را بررسی کنیم.

تفاوت این دو بازی با دیگر عناوین فرام‌سافتور


هر دو بازی Elden Ring: Nightreign و Duskbloods قرار است سبک PvPvE داشته باشند. سبک PvE مخفف سبک Player versus Environment است. در این سبک بازیکنان در مقابل المان‌های خود بازی مبارزه می‌کنند. انواع حیوانات وحشی، سربازها و حتی باس فایت‌ها جزو این دسته‌اند. سبک PvP هم که احتمالا خودتان می‌دانید که مربوط به بازی‌هایی است که بازیکنان ضد یکدیگر بازی می‌کنند. این سبک هم بیشتر مخصوص بازی‌های رقابتی چند نفره است.

حالا به نظر می‌رسد که فرام‌سافتور می‌خواهد این دو سبک را برای بازی‌های جدید خود ترکیب کند. سبک PvPvE خیلی هم جدید نیست و در بسیاری از بازی‌های موفق، مخصوصا بازی‌های شوتر، آن را زیاد می‌بینیم. می‌توان گفت که بازی‌های دیگر فرام‌سافتور، مثل الدن رینگ، از این سبک استفاده می‌کردند. ولی واقعا نمی‌توان به صورت رسمی گفت که بخش به شدت محدود چند نفره بازی‌ای مثل الدن رینگ PvPvE بود. برای همین می‌توانیم مدعی آن شویم که این دو بازی قرار است اولین ورود گسترده فرام‌سافتور در این سبک باشد.

نگرانی طرفداران فرام‌سافتور و نظر خود میازاکی


الدن رینگ نایترین

این تغییر رویه در ساخت بازی خیلی‌ها را نگران کرد. افراد زیادی نگرانند که فاز مولتی‌پلیر فرام‌سافتور به این زودی‌ها تمام نشود. بازی نایت‌رین که قرار است در همین سال منتشر شود و بازی داسک‌بلادز هم که در سال ۲۰۲۶ وارد بازار می‌شود. برای همین بعید است که به این زودی‌ها یک بازی جدید از فرام‌سافتور را ببینیم که تمرکزی تک‌نفره دارد. این موضوع بسیاری از طرفداران قدیمی فرام‌سافتور را کمی ترساند که شاید این استودیو قصد داشته باشد مسیر خود را برای همیشه عوض کند.

رئیس این استودیو، یعنی هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) انتظار چنین طرز فکری را داشت. او می‌دانست که این تغییرات در سبک بازی ممکن است اختلافات زیادی را ایجاد کند، ولی این تغییرات قرار نیست دائمی باشند. فرام‌سافتور هنوز هم استودیویی است که تمرکزش روی بازی‌های تک‌نفره است و خواهد بود. صرفا آزادی خلاقیتی زیادی به میازاکی داده شده بود تا بتواند انواع سبک‌های بازی‌ها را بررسی کند. میازاکی خودش گفت که این ساخت بازی‌های چند نفره به هیچ عنوان به این معنی نیست که قرار است روند استودیو تغییری کند.

خبری از یک فرام‌سافتور لایو سرویس نیست


یکی دیگر از نگرانی‌هایی که بازیکنان در فضای مجازی داشتند این بود که فرام‌سافتور قرار است بازی‌های لایو سرویس منتشر کند. درست است که بازی‌های لایو سرویس خیلی خوبی را می‌توانید همین الان در بازار پیدا کنید، ولی معمولا در بیشتر مواقع ساخت یک بازی به صورت لایو سرویس به معنا عدم خلاقیت است. ولی خوشبختانه به نظر می‌رسد این مسیری نیست که فرام‌سافتور قصد دارد طی کند. درست است که بازی‌ای مثل Duskbloods قرار است که یک بازی چندنفره باشد، ولی بعد از آن فرام‌سافتور قصد دارد که دوباره تمرکزش را روی بازی‌های تک‌نفره و سبک کلاسیک خودش بگذارد.

پتانسیل موفقیت این استودیو در بازی‌های چند نفره


جدا از هر مسئله‌ای، می‌دانیم که فرام‌سافتور یک استودیو به شدت توانا است. از هر نظری نگاه کنیم، بعید است که این استودیو یک بازی ناموفق بسازد. تا به امروز تمرکز فرام‌سافتور روی بازی‌های داستانی بود. داستان‌هایی که در بازی‌های آن روایت می‌شدند، عمقی کافی و محتوایی غنی داشتند و بازیکنان می‌توانستند صدها ساعت را در آن بگذرانند و از آن خسته نشوند.

حالا به نظر می‌رسد که هدف این استودیو این است که همین موفقیت را در بخش چند نفره پیاده کنند. یعنی باز هم قرار است هم در بازی داسک‌بلادز و هم در بازی الدن رینگ نایت‌رین یک فضاسازی بسیار عالی و داستانی جذاب را داشته باشیم، در کنار المان‌های چندنفره‌ای که این تجربه را خاص و منحصربه‌فرد کند.

پس هم از نظر گیم‌پلی و هم از نظر فضاسازی داستانی می‌دانیم که این دو بازی قرار است تمامی ویژگی‌های راضی‌کننده کافی را داشته باشند. اگر قرار باشد به همین شکل و از روی کاغذ نظر دهیم، هر دو این بازی‌ها، مثل عناوین سابق فرام‌سافتور، به شدت فروش خوبی خواهند داشت و به شدت موفق خواهند شد. فقط طرفداران سبک کلاسیک بازی‌های فرام‌سافتور باید دعا کنند که این موفقیت احتمالی به قدری بزرگ نباشد که میازاکی در مورد بازگشت به بازی‌های تک نفره نظر خودش را تغییر دهد.

source

توسط elmikhabari.ir