کارگردان بازی بعدی Assassin’s Creed تحت نام رمزی Hexe میگوید هرگز حاضر نیست فشار و سختکوشیای را که در زمان کار روی Splinter Cell: Chaos Theory تجربه کرده بود، باری دیگر بپذیرید.
کلینت هاوکینگ در گفتوگو با مجله Edge توضیح داده که در آن زمان «وظایف بسیار زیادی» را برعهده گرفته بود و مسئولیتهایش در نقش توسعهدهنده اصلی دنباله Splinter Cell، که تنها در دو سال توسعه یافت، بیش از اندازه بود. هاوکینگ در آن پروژه علاوه بر نویسنده سناریو و طراح ارشد مراحل، در نهایت نقش کارگردان خلاق را نیز برعهده گرفت. او در نهایت به جایی رسید که هفتهای ۸۰ ساعت کار میکرد؛ فشاری که قبلاً گفته بود باعث آسیب مغزی و از دست رفتن بخشی از حافظهاش شد. او میگوید:
عملاً سه شغل را همزمان انجام میدادم. با اشتیاق و علاقه این کارها را میکردم، اما فشار زیادی بر سلامت جسمی و روانیام وارد شد.
خوشبختانه هاوکینگ پس از آن هیچگاه به آن سطح از کار برنگشت هرچند در Far Cry 2 (محصول ۲۰۰۸) همزمان نویسنده و کارگردان خلاق بود، اما در Watch Dogs: Legion (محصول ۲۰۲۰) تنها در نقش کارگردان خلاق ظاهر شد؛ نقشی که حالا دوباره برای Assassin’s Creed Hexe تکرار میکند. او میگوید:
۲۰ سال بعد کاملاً روشن است که نه میتوانم و نه میخواهم همان میزان کار را انجام دهم. حالا فقط یک شغل دارم: کارگردان خلاق هستم. سعی میکنم خودم را با افرادی احاطه کنم که در سایر حوزهها از من بهتر هستند. این روش قطعاً پایدارتر است و امیدوارم بتوانم تا ۲۰ سال دیگر هم این مسیر را ادامه دهم.
اگر هیچ چیز دیگری هم عاید شود، حداقل این است که فشاری که هاوکینگ از آن صحبت میکند، در دو دهه اخیر در صنعت بازیسازی کمتر شده است؛ چراکه توسعهدهندگان بیشتر از قبل در برابر شرایط کاری ناپایدار اعتراض میکنند.
source