1
تقریباً یک سال از زمانی که بنتلی آخرین موتور W-12 خود را مونتاژ کرد، میگذرد؛ پایان بیش از ۲۰ سال تولید خودروهای دوازده سیلندر. با اینکه این پیشرانه افسانهای کنار گذاشته شده، اما برند فوقلوکس گروه فولکسواگن با اطمینان اعلام کرده که جایگزین آن بهتر است. البته طبیعی است که نگویند بدتر شده است!
کوچکتر، اما قدرتمندتر
در بنتایگا اسپید جدید، موتور ۶.۰ لیتری W-12 جای خود را به یک موتور بسیار کوچکتر ۴.۰ لیتری داده که همچنان از سیستم توئینتوربو بهره میبرد. این پیشرانه جدید ۶۴۱ اسببخار قدرت تولید میکند؛ یعنی ۱۵ اسببخار بیشتر از W-12 پیشین. با این حال، گشتاور تولیدی آن ۶۲۷ پوند-فوت (۸۵۰ نیوتنمتر) است که نسبت به نسل قبلی، ۳۷ پوند-فوت (۵۰ نیوتنمتر) کاهش دارد.
رقابت با غولهای پرقدرت
با وجود این افزایش قدرت، بنتایگا اسپید هنوز هم قدرتمندترین شاسیبلند بازار نیست. خودروهایی مانند Aston Martin DBX S، Ferrari Purosangue، Dodge Durango SRT Hellcat، Lamborghini Urus SE و Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid همگی در باشگاه ۷۰۰ اسببخاریها قرار دارند و حتی برخی مدلهای تمامبرقی نیز از نظر قدرت از بنتایگا سبقت گرفتهاند.
سبکتر و سریعتر از همیشه
همانطور که میتوان حدس زد، حذف موتور حجیم W-12 تأثیر مثبتی بر وزن کلی خودرو داشته است. وزن بنتایگا اسپید جدید به ۵۴۳۵ پوند (۲۴۶۵ کیلوگرم) رسیده که تقریباً ۹۵ پوند (۴۳ کیلوگرم) سبکتر از مدل قبلی است. این کاهش وزن همراه با موتور جدید، باعث شده شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت از ۳.۹ ثانیه به ۳.۴ ثانیه کاهش یابد.
حداکثر سرعت بیشتر از گذشته
بنتلی اعلام کرده که حداکثر سرعت این مدل به ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت (۱۹۳ مایل) میرسد که ۳ مایل بیشتر از مدل W-12 است. علاوه بر بهبود عملکرد، فرمانپذیری خودرو نیز به لطف استفاده از سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب ارتقاء یافته است.
تجربه رانندگی اسپرتتر
تنظیمات جدید حالت اسپرت
در حالت رانندگی Sport، سیستم تعلیق ۱۵٪ سختتر از مدل Bentayga V8 S تنظیم شده و واکنش فرمان نیز سریعتر شده تا رانندگی هیجانانگیزتری را ارائه دهد.
صدای موتوری که به دل مینشیند
اگر دلتان برای صدای خاص W-12 تنگ میشود، نگران نباشید. بنتلی یک سیستم اگزوز اسپرت را به صورت استاندارد برای این مدل ارائه کرده است. برای علاقهمندان به صدای خشنتر، اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ (Akrapovič) با چهار خروجی نیز بهصورت آپشن در دسترس است.
تغییرات ظاهری؛ کم اما مؤثر
نمای بیرونی
در نمای بیرونی، بنتایگا اسپید جدید با رینگهای ۲۳ اینچی، چراغهای جلو و عقب تیرهتر، و سقف مشکی رنگ که در دو نسخه براق یا مات قابل سفارش است، عرضه میشود.
فضای داخلی
در داخل کابین، عناصر کروم استاندارد قابلیت جایگزینی با تریم تیره را دارند تا حس اسپرتتری القا شود. همچنین ترکیب رنگها و الگوی دوخت صندلیها نیز اندکی تغییر کردهاند.
خداحافظی با W-12؛ بدون خدشه به هویت بنتلی
بنتلی تأکید دارد که حتی با حذف موتور دوازده سیلندر، هیچچیزی از ماهیت لوکس و اصیل محصولاتش کاسته نشده است. این تصمیم نتیجه قوانین سختگیرانهتر مربوط به آلایندگی بوده و به همین دلیل، زمان زیادی برای تجربه کامل خودروهای احتراقی باقی نمانده است. در حال حاضر، بنتایگا تنها مدل کاملاً بنزینی بنتلی است، چراکه دیگر محصولات به سیستم هیبریدی مجهز شدهاند.
آیندهای برقی در راه است
بنتلی اعلام کرده که مدل بعدی کاملاً بدون موتور احتراقی خواهد بود و اولین خودروی تمامبرقی این برند محسوب میشود. این خودرو قرار است به شکل یک شاسیبلند کوچکتر از بنتایگا عرضه شود.