َاین روزها، تصویر یک برند آموزشی دیگر فقط از طریق وبسایت رسمی یا حجم محتوای تولیدی در پلتفرم مشخص نمیشود؛ بلکه بخش قابلتوجهی از درک مخاطب از برند، در شبکههای اجتماعی شکل میگیرد. حضور و فعالیت کاربران، مدرسان و علاقمندان به هر پلتفرم در فضاهایی مانند تلگرام، اینستاگرام یا ایکس (توییتر سابق)، نشان میدهد که کدام برندها بیشتر دیده میشوند، دربارهشان صحبت میشود و محتوای مرتبط با آنها تا چه حد مورد پسند مخاطبان قرار میگیرد.
آنچه در ادامه آورده شده، نتایج گزارش تحلیلی شرکت لایفوب روی محتوای منتشر شده پیرامون برندهای مورد توجه آموزش آنلاین در سال ۱۴۰۳ در بسترهای ایکس،اینستاگرام و تلگرام است.
بیشترین بازتاب فعالیت برندهای آموزشی برای کدام پلتفرم است؟
با مقایسه تعداد محتوا و منابع منتشر کننده در پلتفرمهای ایکس، اینستاگرام و تلگرام نکات قابل توجهی به دست آمده است. اولین مورد میزان قابل توجه محتوای منتشر شده در گروهها و کانالهای تلگرام به نسبت پلتفرمهای اینستاگرام و ایکس است. همچنین نزدیکی مقادیر محتوا و منابع در بستر ایکس نشان می دهد این بستر به نوعی بهترین بازتاب دهنده نظر مخاطبان و مشتریان این برندهاست.
پلتفرم فرادرس در بسترهای ایکس و تلگرام با فاصله از رقبا پیشتاز است، هم از لحاظ منابع و هم محتوا. اما در پلتفرم اینستاگرام، ایسمینار با اختلاف رتبه اول را به خود اختصاص داده است.تعداد محتوا و منابع برند مکتبخونه نیز نشان می دهد که این برند جایگاه خوبی در ذهن مخاطبان دارد. پلتفرم سبزلرن هم در تلگرام حضور پر رنگی دارد و از ایسمینار گوی سبقت را ربوده.
میزان تعامل در برندینگ چقدر مهمتر از حجم محتواست؟
در ادامه به سه شاخص مهم در تحلیل برند میپردازیم: حجم محتوای منتشرشده، بازدید کاربران و میزان محبوبیت (بر اساس میانگین لایک دریافتی). در شاخص حجم،همان گونه که گفته شد فرادرس پیشتاز است که نشان میدهد این برند بیشترین یادآوری را در ذهن کاربران داشته است. با این حال، در شاخص بازدید، ایسمینار فاصلهاش را با فرادرس کم کرده و علیرغم این که تعداد محتوای منتشر شده آن از نصف فرادرس هم کمتر است، تقریباً بازدید یکسانی با فرادرس دارد، که این میتواند نشانهای از دیده شدن موثر این برند در میان مخاطبان باشد.
نکته جالب این که از نظر محبوبیت، متمم (محل توسعه مهارتهای من) در صدر است. اگرچه متمم حجم بالایی از محتوا ندارد، اما محتوای مرتبط با آن بیشترین میانگین لایک را داشته، که نشاندهنده نوعی کیفیت در تصویر برند و ارتباط عاطفی با مخاطب است. این دادهها ثابت میکنند که برندینگ موفق صرفاً با تولید انبوه محتوا بهدست نمیآید، بلکه با ایجاد تعامل مثبت در ذهن و احساس کاربران محقق میشود.
دستهبندی بازدید کاربران از برندهای آموزشی
در این نمودار، بازدیدهای کاربران از برندهای آموزشی بر اساس حوزه فعالیت برند دستهبندی شدهاند.برندهای فرادرس و مکتبخونه به واسطه طیف وسیعی از آموزشها و تخصصها در حوزه عمومی دسته بندی شدهاند. پلتفرمهای ایسمینار و کافه تدریس، تمرکز اصلی فعالیتشان روی برگزاری کلاس، وبینار و سمینار آنلاین است و به نوعی فعالیت های آموزشی را میزبانی میکنند.
سه حوزه اصلی «برنامهنویسی»، «عمومی» و «رویدادهای آنلاین» بیشترین سهم را دارند. برندهایی مثل تاپلرن و سبزلرن در برنامهنویسی حضور پررنگی دارند، در حالی که فرادرس و مکتبخونه بیشتر با حوزه عمومی شناخته میشوند. ایسمینار نیز در حوزه رویدادهای آنلاین تصویر برند قویای دارد.
جذابترین بخش این نمودار، حضور برند متمم در حوزه توسعه فردی با سهم چهار درصدی است؛ حوزهای که نوظهور است اما روندی رو به رشد دارد. این سهم نشان میدهد برندهایی که در حوزههای خاص و تخصصی فعالیت میکنند، میتوانند با استراتژی هدفمند و محتوای ارزشآفرین، جایگاه ویژهای در ذهن کاربران پیدا کنند. در مجموع، نوع فعالیت هر برند تأثیر مستقیمی بر نوع و میزان دیدهشدن آن در فضای اجتماعی دارد.
آنچه واضح است این است که وسیع بودن حوزه فعالیت لزوما باعث ایجاد تصویر برند بهتر نمی شود، چرا که بسیاری از پلتفرم ها با تمرکز روی یک زمینه خاص توانستهاند سهم خوبی از توجه را به خود اختصاص دهند. پرواضح است که اعداد و ارقام این پژوهش لایفوب، با تمرکز روی مورد توجهترین برندها صورت گرفته و نمایشگر وضعیت کل بازار آموزش آنلاین در ایران نمیباشد.
پلتفرم فرادرس در بسترهای ایکس و تلگرام با فاصله از رقبا پیشتاز است، هم از لحاظ منابع و هم محتوا. اما در پلتفرم اینستاگرام ایسمینار با اختلاف رتبه اول را به خود اختصاص داده است.تعداد محتوا و منابع برند مکتبخونه نیز نشان می دهد که این برند جایگاه خوبی در ذهن مخاطبان دارد. پلتفرم سبزلرن هم در تلگرام حضور پر رنگی دارد و از ایسمینار گوی سبقت را ربوده.
رپورتاژ
source