معمولا در تمامی متون‌های مذهبی، جهنم به یک شکل ثابت یا حداقل مشابه تعریف شده است. آتش، شیاطین، قربانی و فریاد از جمله المان‌های ثابتی هستند که در تعریف جهنم به کار می‌روند و معمولا در ظاهر هم، محیطی پر از آتش به رنگ‌های تند قرمز و نارنجی تعریف شده است. اما در دهه 90، استودیوی کونامی با همکاری تیم سایلنت، جهنمی را تعریف کردند که هیچ شباهتی به المان‌هایی که تعریف کردیم ندارد. این جهنم از اعماق ذهن‌ها و عمیق‌ترین ترس فرد شکل گرفته است، در یک شهر ساکت و مه‌آلود قرار دارد و نامش، سایلنت هیل است.

سایلنت هیل در واقعیت وجود ندارد و طبق دست‌نوشته‌های بازی در منطقه شمالی ایالات متحده آمریکا قرار دارد و عده‌ای با توجه به اقلیم بازی باور دارند که یکی از شهرک‌های اطراف واشینگتن است. این شهر طبق گفته سازندگان، از شهر سنترالیا واقع در ایالت پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا الهام گرفته شده است. در پیش‌زمینه این شهر حقایق زیادی پنهان شده است که پیوندهایی هم با تاریخ دارد. این شهر در متون‌های کهن و تاریخی با نام «مکان ارواح ساکت» یا The Place of The Silent Spirit نام دارد. محلی‌های سایلنت هیل باور داشتند که قدرت ارواح در این مکان بالاست و آن‌ها می‌توانند به درون ذهن ساکنین نفوذ کنند و ترس واقع در ذهن را به شکل واقعیت به آن‌ها نشان دهند. به همین خاطر محلی‌ها همیشه تلاش داشتند تا افرادی نیکوکار و پاک از گناه باشند تا با جلوه حقیقی ترس‌شان مواجه نشوند.

این وضعیت ادامه داشت تا این‌که نبردهای داخلی آمریکا در در اوایل سال‌های 1810 آغاز شد. در سایلنت هیل، یک کمپ زندان به اسم تولوکا ساخته شد که در آن اسیرهای جنگ از دیگر نقاط به آن وارد می‌شدند. نام تولوکا هم از یک از دریاچه‌های اطراف سایلنت هیل برگرفته شده بود که سطح آن همیشه به رنگ سرخ دیده می‌شد. این کمپ، آرام آرام در سطح شهر گسترش پیدا کرد و به همین ترتیب، سایلنت هیل به یک مکان قرنطینه و زندانی بزرگ تبدیل شد.

از دور، تمامی مسافران هیچ چیزی از داخل شهر نمی‌شنیدند و به همین خاطر، شهر با اسم سایلنت هیل یا تپه‌های خاموش شناخته شد. اما در دل دیوارهای این شهر، صداهای وحشتناکی بیرون آمد. زندان‌ها با همکاری کلیسای واقع در شهر، زندانیان را آزار می‌دادند تا گناهان‌شان بخشیده شود. بسیاری از زندانیان دیگر هم کشته شدند و جسد آن‌ها در دریاچه‌ها انداخته می‌شد.

چیزی نگذشت که بیماری طاعون، سراسر شهر را دربرگرفت. محلی‌ها باور داشتند که تمامی بلاهایی که به سر این شهر آمده، ریشه در نفرین ارواح دارد و آن‌ها از اتفاقات شهر راضی نیستند. همزمان با همین اتفاق، کلیسا فرقه‌ای به نام The Order را تشکیل داد و این فرقه توانست به مدت سه قرن قدرت خودش را در سایلنت هیل حفظ کند. این فرقه، تولید مواد مخدری به نام وایت کلاودیا (White Claudia) را آغاز کرد و استعمال آن را امری مهم برای عضویت در این فرقه می‌دانستند.

یکی از باورهای این فرقه، آن بود که دخترها، در زمان کودکی قدرتی فراطبیعی برای تسخیر ذهن انسان‌ها و کنترل نیروهای مختلف دارند و در صورت تسخیر یک نفر، می‌توانند به ذهن آن‌ فرد نفوذ کنند و ایجاد توهم کنند. به همین خاطر فرقه، دختران کودک زیادی را مورد آزمایش قرار می‌داد و در این راستا بسیاری از آن‌ها قربانی شدند.

یکی از باورهایی که ایجاد شده بود، طلسم فراخوانی بود. این فراخوانی از طریق دختربچه‌ها ارسال می‌شد و برخی افراد با هدفی مشخص به شهر سایلنت هیل فراخوانده می‌شدند. عده‌ای دیگر باور داشتند که ارواح شهر، انسان‌هایی که روزی به آنجا رفته بودند را فرا می‌خواند تا به شهر وارد بشوند، چرا که آن‌ها گناهی را در زندگی خودشان انجام دادند و باید تاوان گناه را پس بدهند.

سایلنت هیل معمولا شهری پر از مه است، اما این شهر به انواع مختلف دیگری هم دیده می‌شود. یک نوع آن، حالت معمولی است، جایی که شهر مثل دیگر شهرهای عادی قابل گشت‌وگذار است. نوع دیگر، شهری غرق شده در مه است که با نام جهان مه‌آلود (Fog World) دیده می‌شود و مرزی میان واقعیت و توهم است. یک نوع دیگر آن جهان دیگر (Other World) است که برگرفته از ذهن و ناخودآگاه فرد فراخوانده شده و اتفاقات تلخ و هیولاها در آن جهان قرار دارند. تغییر این جهان معمولا با یک صدای هشدار به گوش می‌رسد.

هر کدام از کاراکترهای اصلی داستان مثل هری میسون (پروتاگونیست بازی اول)، جیمز ساندرلند (پروتاگونیست بازی دوم)، هثر میسون (پروتاگونیست بازی سوم)، به یک دلیل خاص به شهر سایلنت هیل فراخوانده شدند که با تجربه داستان آن‌ها، متوجه علت آن خواهید شد.

با این حال سوالات زیادی مطرح است که در نسخه جدید یعنی Silent Hill F چرا مفهوم شهر مه‌آلود و جهان دیگر را باید در روستایی واقع در ژاپن ببینیم. بسیاری باور دارند که طرح جدید برای داستان سایلنت هیل، آن است که مفهوم ترس حقیقی فرد، در چند نقطه خاص قابل لمس می‌شود. اتفاقی که مانند آن در بازی‌های کوتاهی مثل Silent Hill Short Message هم اتفاق افتاد. بنابراین با این تفسیر ممکن است هر مکان، قابلیت تبدیل به مکانی مثل سایلنت هیل را داشته باشد.

لازم است اشاره کنیم که تا پیش از آغاز عصر جدید بازی‌های سایلنت هیل، بازی Silent Hill 4: The Room هم در فضایی خارج از شهر به نام شهر Ashfield جریان داشت. شهری که در واقع در همسایگی سایلنت هیل قرار داشت و کاراکتر اصلی آن یعنی هنری، در یک اتاق هتل گرفتار شده بود. اما نسخه‌های اول تا سوم و بازی‌های فرعی دیگر یعنی Shattered Memories، Homecoming و Downpour و Origins همگی در شهر سایلنت هیل قرار دارند.

سایلنت هیل یکی از سری بازی‌های ترسناکی است که به مسائل اجتماعی، انسانی و بالغانه می‌پردازد. با این حال، عده‌ای باور دارند که نسخه‌های اول، سوم و چهارم، از لحاظ داستانی آن‌طور که باید خوب جمع نمی‌شود و بسیاری از سوالات داستانی به شکلی بدیهی پاسخ داده می‌شوند. از طرفی بسیاری هم باور دارند که داستان بازی Silent Hill 2 یکی از بهترین قصه‌هایی است که در دنیای بازی‌های ویدیویی نوشته شده است چرا که دغدغه‌های مطرح‌شده در آن، برای دنیای بازی بسیار جلوتر از زمان خودش بوده است.

حالا که سایلنت هیل دوباره به نامی پر سر و صدا در دنیای بازی تبدیل شده، لازم بود تا شناخت بهتری از این شهر داشته باشیم. اما نظر شما چیست؟ به نظر شما سایلنت هیل عنوانی محبوب است و از لحاظ داستانی بهتر از دیگر بازی‌های ترسناک است؟ حتما نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط elmikhabari.ir