07 تیر 1404 ساعت 14:43

در این مطلب ضمن معرفی مشخصات فنی و امکانات ون برقی بستیون نات، نگاهی به نقاط ضعف و قوت این خودرو وارداتی می‌اندازیم.

مینی‌ون‌ها جزو خودروهای پرطرفدار در صنعت حمل و نقل عمومی هستند، اما خبر بد اینکه هنوز این محصولات پرمتقاضی در بازار خودرو کشورمان آن طور که باید جا نیفتاده و مورد استقبال قرار نگرفته است. ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، مدتی است که یک مینی ون تمام برقی به نام بستیون نات را به بازار آورده تا ورق را به نفع خود برگرداند.

فهرست مطالب

نقاط قوت و ضعف بستیون نات

نقاط قوت و ضعف بستیون نات

البته پیش از بستیون NAT ایران خودرو، شاهد حضور مینی ون SUBA M4 بودیم که نتوانست آن طور که باید بازار را تسخیر کند. از آنجایی که آبی پوشان جاده مخصوص تسلط بیشتری روی بازار ایران دارند، با اعلام طرح‌های فروش متعدد، باعث جلب نظر مساعد خریداران شده‌اند. بستیون NAT یک مینی ون الکتریکی از زیرمجموعه گروه فاو چین است که نخستین بار در سال 2021 میلادی متولد شد.

در ابتدا قرار بود این محصول با نام بستیون E05 عرضه شود، اما به دلایلی نام آن به نات تغییر یافت. در واقع NAT را می‌توان مخفف عبارت Next Automatic Taxi یا تاکسی‌های خودکار آینده دانست که اشاره به کاربری آن‌ها و برقی بودنش دارد. در این مطلب از گجت نیوز به سراغ بررسی نقاط قوت و ضعف بستیون نات ایران خودرو رفته‌ایم تا ضمن آشنایی با مشخصات فنی و امکانات آن، ارزش خرید این مینی ون برقی را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید

قوای فنی و امکانات

نقاط قوت و ضعف بستیون نات

در سینه مینی ون الکتریکی ایران خودرو یک پیشرانه برقی قرار گرفته که می‌تواند در شرایط ایده آل، 163 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال دهد. Bestune NAT می‌تواند در عرض 10 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر برسد و با توجه به باتری 54.4 کیلووات ساعتی که دارد، می‌توان انتظار پیمایش 425 کیلومتری از آن داشت.

شارژ باتری‌های این مینی ون برقی با شارژرهای خانگی نزدیک به 8.4 ساعت طول خواهد کشید، اما اگر از شارژرهای DC یا پرسرعت استفاده کنید، مدت زمان شارژ شدن باتری به 30 دقیقه کاهی می‌یابد. سیستم تعلیق بستیون نات در جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و توییست بیم بوده و از امکانات رفاهی و ایمنی زیر بهره می‌برد:

  • 2 کیسه هوا
  • فرمان کمکی برقی
  • روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها
  • سنسور پایش فشار باد تایرها
  • سیستم کنترل پایداری
  • سامانه کنترل حرکت در سربالایی
  • ترمز پارک برقی
  • فناوری ال ای دی چراغ‌ها
  • کروز کنترل
  • اتوهلد
  • دسته دنده الکتریکی
  • فرمان دی کات
  • سنسور نور
  • کلاستر دیجیتال و نمایشگر مولتی مدیا
  • استارت دکمه‌ای
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • درگاه شارژ و پاور ویندوز
  • سیستم ضد واژگونی
  • دوربین دنده عقب و…

نقاط قوت و ضعف بستیون نات

بیشتر بخوانید

نقاط قوت بستیون نات

  • فضای کابین جادار
  • پشتیبانی ایران خودرو
  • توان پیمایشی مطلوب

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت مینی ون برقی بستیون NAT ایران خودرو، فضای جادار کابین آن است. به لطف فاصله محوری 4450 میلی متری و ارتفاع 1680 میلی متری که این خودرو دارد، عمده انتظارات از هر سرنشین بزرگسالی را برآورده می‌کند. فضای بین صندلی‌های جلو و عقب، یک مزیت کلیدی دیگر است که به سرنشینان عقب اجازه می‌دهد با خیال راحت به سفر ادامه دهند.

دومین مزیت یا نقطه قوت مینی ون برقی فوق، پشتیبانی شرکت ایران خودرو از این محصول است. خریداران می‌توانند تا 300 هزار کیلومتر نگران باتری‌های خودرو نباشند، چرا که آبی پوشان تا این محدوده، باتری را گارانتی کردهاند. از طرفی تعدد نمایندگی‌های ایران خودرو در کشور، مزیت مهم دیگری است که نباید فراموش کرد.

در نهایت باید به توان حرکتی مناسب این خودرو برقی اشاره کرد که می‌تواند خیال صاحبانش را آسوده کند. به لطف موتور برقی 163 اسب بخاری و 155 نیوتن متر گشتاوری که بستیون نات دارد، می‌توان روی آن حساب باز کرد.

بیشتر بخوانید

نقاط ضعف بستیون NAT

  • طراحی ظاهری نامتعارف
  • بازار خرید و فروش ضعیف
  • فقدان زیرساخت‌های مناسب خودروهای برقی

گرچه فضای داخلی و کابین این مینی ون جزو نقاط قوت و مزایا به شمار می‌رود، اما طراحی عجیب و نامتعارف ظاهر این محصول می‌تواند باعث منصرف شدن خریداران شود. متاسفانه المان‌های این مینی ون برقی عامه پسند نیستند و شاید بتواند مشتریان خوبی در اروپا و آسیای شرقی برای خودش پیدا کند، اما در ایران این شانس خیلی کم می‌شود.

متاسفانه به علت فقدان زیرساخت‌های مناسب برای خودروهای برقی، احتمال موفقیت محصولات الکتریکی بسیار پایین می‌آید. مینی ون برقی بستیون نات را می‌توان یکی از همین مدل‌های ناموفق دانست که حرف خاصی برای گفتن ندارد. این محصول خاص نیست و چون ون است، متقاضی کمتری در بازار خودرو کشور دارد.

اگر جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران وضعیت بهتری داشت، می‌توانستیم روی بستیون NAT حساب باز کنیم، اما متاسفانه وضعیت به شدت بد است. امروزه مصرف برق بیش از ظرفیت شبکه شده و دولت برای جبران ناترازی مجبور به قطع برق منازل و صنایع بزرگ شده و نمی‌توان در چنین شرایطی انتظار رشد و پیشرفت داشت.

بیشتر بخوانید

source

توسط elmikhabari.ir