نسخه جدید جنگنده سوخو 57 با قابلیتهای ترسناکی در راه است. با ۵ ویژگی کلیدی این جنگنده نسل پنجمی پیشرفته روسیه آشنا شوید که آن را خطرناکتر از همیشه کرده است.
روسیه رسما توسعه نسخه جدید و بهینهسازیشده جنگنده نسل پنجمی خود را با نام Su-57M1 تایید کرده است. این پرنده مخوف قرار است تا پیش از پایان سال ۲۰۲۶ وارد خدمت نیروی هوافضای این کشور شود. این جنگنده جدید که نسخه ارتقا یافته جنگنده سوخو 57 محسوب میشود قابلیتهای بسیار خطرناکتری نسبت به مدل پایه دارد و میتواند آینده نبردهای هوایی را تغییر دهد.
با توجه به افزایش سریع نرخ تولید سوخو ۵۷ و افتتاح تاسیسات جدید برای تولید انبوه آن، انتظار میرود نسخه Su-57M1 بخش بزرگی از ناوگان جنگندههای روسیه را تشکیل دهد.
این موضوع نهتنها برای نیروی هوایی روسیه بلکه برای کشورهایی که احتمالا این جنگنده را خریداری میکنند اهمیت بالایی دارد. در ادامه به پنج ویژگی برجسته این جنگنده جدید میپردازیم که آن را بسیار توانمندتر از نسخه اولیه کرده است.
موتور کاملا جدید AL-51F؛ قلب تپنده جدید
جنگندههای سوخو ۵۷ که از اواخر سال ۲۰۲۰ وارد خدمت شدهاند از موتور AL-41F-1 استفاده میکنند. این موتورها در واقع نسخهای توسعهیافته از موتورهای جنگنده نسل ++۴ سوخو ۳۵ هستند. اگرچه این موتورها قدرتمند هستند اما عملکرد آنها در سطح موتورهای جنگندههای نسل پنجمی جدیدتر مانند F-22 ،F-35 یا J-20 چین نیست.
نسخه Su-57M1 اما به موتور کاملا جدید AL-51F-1 مجهز خواهد شد. این اولین موتور جنگنده با طراحی کاملا جدید در روسیه طی ۴۰ سال گذشته است. انتظار میرود این موتور تمام جنبههای عملکرد پروازی جنگنده را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. همچنین پنهانکاری آن را افزایش میدهد و هزینههای عملیاتی و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش خواهد داد.
بدنه جدید جنگنده سوخو 57؛ سریعتر و پنهانکارتر
انتظار میرود ظاهر Su-57M1 تفاوتهای قابل توجهی با نسخه اصلی داشته باشد. بدنه این جنگنده برای ایجاد نیروی بالابرنده بیشتر و بهبود پایداری در سرعتهای مافوق صوت، عریضتر شده است. تغییرات بدنه برای تسهیل پرواز پایدار مافوق صوت بدون استفاده از پسسوز طراحی شدهاند.
گزارشهای تاییدنشده حاکی از آن است که موتور جدید AL-51F به این جنگنده اجازه میدهد تا به سرعت کروز بالای ۲ ماخ بدون پسسوز دست یابد. علاوه بر این بدنه و محفظههای داخلی حمل سلاح در Su-57M1 صافتر از مدل اصلی طراحی شدهاند. این تغییر بهطور مستقیم به بهبود قابلیتهای پنهانکاری و کاهش سطح مقطع راداری جنگنده کمک میکند.
رادار جدید و دستیار هوش مصنوعی
سوخو ۵۷ اولین جنگنده روسی بود که از رادار آرایه فازی فعال (AESA) بهره میبرد و همچنان تنها جنگنده عملیاتی روسیه با این فناوری است. با این حال اطلاعات کمی در مورد رادار N036 آن وجود دارد. نسخه Su-57M1 قرار است یک حسگر اصلی پیشرفتهتر را در خود جای دهد.
تجربیات عملیاتی جنگنده سوخو 57 در درگیریهای اخیر احتمالا بر توسعه این رادار جدید تاثیر گذاشته است. نقشهبرداری زمینی و جنگ الکترونیک برای ماموریتهای تهاجمی و سرکوب پدافند هوایی دشمن حیاتی بودهاند. در کنار رادار جدید، این جنگنده از سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز بهره میبرد که فرآیندهای پیش از پرواز و آمادهسازی ماموریت را بسیار سریعتر و سادهتر میکند.
سیستم هدفگیری روی کلاه خلبان
اخیرا رسانههای روسی از یک سیستم هدفگیری جدید روی کلاه خلبان پردهبرداری کردهاند که به طور خاص برای سوخو ۵۷ توسعه یافته است. این سیستم قابلیتهایی بسیار شبیه به سیستمهای موجود در جنگندههای J-20 چین و F-35 آمریکا دارد. کلاه خلبان اطلاعات حیاتی پرواز و دادههای هدفگیری را مستقیما روی شیشه کلاه به نمایش میگذارد.
این فناوری یک شکاف عملکردی کلیدی با رقبای غربی و شرقی را از بین میبرد. البته یک نقطه ضعف همچنان باقی است. سوخو ۵۷ فاقد سیستم دیافراگم توزیعشده (DAS) است. این سیستم که در F-35 و J-20 وجود دارد به خلبان اجازه میدهد با استفاده از حسگرهای نوری اطراف جنگنده، به نوعی از طریق بدنه هواپیما را ببیند.
موشک دوربرد Izdeliye 810
در عملیاتهای رزمی، سوخو ۵۷ از موشک هوا به هوای دوربرد R-37M با برد ۴۰۰ کیلومتر و سرعت ۶ ماخ استفاده کرده است. با این حال این موشک برای رهگیرهای بزرگتر مانند میگ ۳۱ طراحی شده و حمل آن توسط سوخو ۵۷ به دلیل وزن بالا و نصب خارجی، عملکرد پروازی و پنهانکاری جنگنده را تحت تاثیر قرار میدهد.
برای حل این مشکل موشک Izdeliye 810 توسعه یافته است. این موشک یک نسخه کوچکشده از R-37M است که میتواند در محفظههای داخلی سلاح سوخو ۵۷ حمل شود.
ورود به خدمت این موشک همزمان با Su-57M1 خواهد بود و طولانیترین برد درگیری هوا به هوا را در میان جنگندههای نسل خود فراهم میکند. توانایی شلیک موشکهای بسیار دوربرد از یک جنگنده پنهانکار، ترکیبی مرگبار و بسیار موثر است.
source